Beste Honda techneuten,
Afgelopen weekend heb ik de oude olie lekkende en versleten D14 welke 380.000 Km ervaring erop had vervangen voor een verser blokje welke uit een automaat EJ9 Pre-facelift kwam. Bij het verwisselen van het blokje heeft deze gelijk een grote beurt gehad, alle vloeistoffen, riem koppeling enz enz enz.
Eenmaal alles terug gemonteerd en voor het eerst starten leek dit allemaal goed te gaan, na enkele seconden sloeg de motor al aan zonder echt problemen. Eenmaal gestart leek die ook goed te lopen tot dat die na +-7 seconden ineens behoorlijk begon te schommelen in toeren, het motor toerental schommelt tussen de 1000 en 2000 toeren.
De eerste gedachten was waarschijnlijk nog flink lucht bij de RACV klep waardoor deze raar begint te corrigeren en daardoor dit schommelen. Toen dus heel voorzichtig het gas vast gehouden op 2000 TPM zodat de motor op kon warmen en dus hopelijk alle lucht uit het systeem te halen. Voor het ontluchten heb ik de neus helemaal opgekrikt om zeker te zijn dat de radiator echt het hoogste punt is, had hier al eerder problemen mee gehad omdat de verdamper van het gas systeem hoger zit dan de radiator dop. Maar goed systeem goed ontlucht en alsnog blijft die schommelen.
Afijn toen verder gaan kijken mogelijk toch nog ergens valse lucht ? Inlaat pakking ( O-ring van het plastieken D14Z4 ) zijn vervangen voor nieuw bij het omwisselen! Bus rem reiniger later en geen lekkages kunnen vinden eigenlijk. Althans motor reageert niet op de remreiniger.
Toen schoot te binnen ik heb de ontsteking nog niet gecontroleerd,,, dom Gauw de lamp erbij gehaald en inderdaad staat de ontsteking niet bepaald goed. Deze geprobeerd goed te zetten maar ik kom net iets stel bereik te kort... Ik heb voor het afstellen van de timing de service connector door gelust zoals in het WPH stond. En dan de marekering proberen op te lijnen met middelste streepje van de drie streepjes welke dicht bij elkaar zitten, dit wil dus niet.
Als ik dan alles nog eens op tijd zet is het ook discutabel of dat de D-riem echt wel op tijd zit, althans zet je het vliegwiel gelijk met de markeringen op de Distributie kappen dan staat de nokkenas niet helemaal gelijk de cilinder kop.
De vraag waar ik nu nog een beetje mee zit, stel je riem staat een tand verkeerd. Kan dit er dan voor zorgen dat je toerental ernstig schommelt bij stationair? De auto geeft geen Check engine lights.