D-riem 1 tand verkeerd ?

Alle motorische vragen komen hier aan bod

D-riem 1 tand verkeerd ?

Berichtdoor chris1144 » 16 Okt 2018, 20:15

Beste Honda techneuten,

Afgelopen weekend heb ik de oude olie lekkende en versleten D14 welke 380.000 Km ervaring erop had vervangen voor een verser blokje welke uit een automaat EJ9 Pre-facelift kwam. Bij het verwisselen van het blokje heeft deze gelijk een grote beurt gehad, alle vloeistoffen, riem koppeling enz enz enz.

Eenmaal alles terug gemonteerd en voor het eerst starten leek dit allemaal goed te gaan, na enkele seconden sloeg de motor al aan zonder echt problemen. Eenmaal gestart leek die ook goed te lopen tot dat die na +-7 seconden ineens behoorlijk begon te schommelen in toeren, het motor toerental schommelt tussen de 1000 en 2000 toeren.

De eerste gedachten was waarschijnlijk nog flink lucht bij de RACV klep waardoor deze raar begint te corrigeren en daardoor dit schommelen. Toen dus heel voorzichtig het gas vast gehouden op 2000 TPM zodat de motor op kon warmen en dus hopelijk alle lucht uit het systeem te halen. Voor het ontluchten heb ik de neus helemaal opgekrikt om zeker te zijn dat de radiator echt het hoogste punt is, had hier al eerder problemen mee gehad omdat de verdamper van het gas systeem hoger zit dan de radiator dop. Maar goed systeem goed ontlucht en alsnog blijft die schommelen.

Afijn toen verder gaan kijken mogelijk toch nog ergens valse lucht ? Inlaat pakking ( O-ring van het plastieken D14Z4 ) zijn vervangen voor nieuw bij het omwisselen! Bus rem reiniger later en geen lekkages kunnen vinden eigenlijk. Althans motor reageert niet op de remreiniger.

Toen schoot te binnen ik heb de ontsteking nog niet gecontroleerd,,, dom :emo:') Gauw de lamp erbij gehaald en inderdaad staat de ontsteking niet bepaald goed. Deze geprobeerd goed te zetten maar ik kom net iets stel bereik te kort... Ik heb voor het afstellen van de timing de service connector door gelust zoals in het WPH stond. En dan de marekering proberen op te lijnen met middelste streepje van de drie streepjes welke dicht bij elkaar zitten, dit wil dus niet.

Als ik dan alles nog eens op tijd zet is het ook discutabel of dat de D-riem echt wel op tijd zit, althans zet je het vliegwiel gelijk met de markeringen op de Distributie kappen dan staat de nokkenas niet helemaal gelijk de cilinder kop.

De vraag waar ik nu nog een beetje mee zit, stel je riem staat een tand verkeerd. Kan dit er dan voor zorgen dat je toerental ernstig schommelt bij stationair? De auto geeft geen Check engine lights.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo

Re: D-riem 1 tand verkeerd ?

Berichtdoor Kevinio » 17 Okt 2018, 08:55

Er zit dacht ik verschillen tussen de odb1 en obd2 d-series qua riemen, wellicht is dat aan de hand?
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: D-riem 1 tand verkeerd ?

Berichtdoor chris1144 » 17 Okt 2018, 19:54

Als het goed is zou de D14A4 welke uit de EJ9 preface kwam, dit zou een OBD2A motor zijn geweest? Althans dat was volgens de verkoper, enige issue met dat blok in mijn auto leggen was dat deze motor niet kwam met een krukassensor. En in de Aerodeck zat deze wel, want dit zou een OBD2B auto zijn.

Althans dat alles heb ik mij wijs laten maken, geen idee van of het exact waar is of niet.

Ik heb dus een andere poelie op de krukas gemonteerd t.b.v welke dus wel voorzien was van de nokjes voor de krukas sensor. Bij het wisselen van de poelies heb ik nog gelet op aantal tanden en diameter dit was gewoon 1:1 hetzelfde tussen beide poelies.


De riem welke ik gebruikt heb is een D-riem specifiek besteld voor de D14A4, riem was ook hetzelfde als dat wat eruit kwam.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo

Re: D-riem 1 tand verkeerd ?

Berichtdoor toxicshit » 18 Okt 2018, 11:03

riem kan 1 tandje versprongen zijn. ff boegie uit Cyl1 en meten of de cylinder helemaal boven is als de krukas poelie op het gemarkeerde punt staat.

Geen vacuum lek of probleem? dat veroorzaakt deze dingen eerder. check even of alle vacuum goed is door bijvoorbeeld wat start spray te spuiten in de buurt van je vacuum punten.

toxicshit
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 400
Geregistreerd:
08 Jul 2005, 00:19
Woonplaats:
Heerlen

Re: D-riem 1 tand verkeerd ?

Berichtdoor chris1144 » 19 Okt 2018, 08:17

Het zou dan niet uit maken dat de ontsteking +-5 graden verkeerd staat? Want ik krijg de markering van de krukas poelie niet gelijk met de distributie kap wanneer ik de ontsteking bij stel.

Vanavond weer thuis dan nog eens kijken of ik ergens een vacuum lek kan vinden,
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo

Re: D-riem 1 tand verkeerd ?

Berichtdoor Kevinio » 19 Okt 2018, 09:21

Check de poulies even op merktekens, dat is echt een hel bij de latere D-series. Wisselt nogal eens.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: D-riem 1 tand verkeerd ?

Berichtdoor chris1144 » 25 Okt 2018, 09:49

Inmiddels is het probleem opgelost met het slechte lopen, het had niks met de timing of D-riem achteraf te maken. Waarschijnlijk door het slechte lopen heb ik mijn verkeken met de afstelling.

Wat nu wel het probleem was, achterop het blok zit die black box geschroefd, je carter ventilatie. Bij omwisselen van de motoren had ik al het probleem dat op de nu geplaatst D14A4 die nippel van deze black box kapot was. Dat kastje van mijn D14Z4 was net anders en was hierdoor niet bruikbaar, ruw als dat ik ben heb ik een slangpilaar op deze black box gemaakt. Deze heeft natuurlijk een directe doorgang, origineel zit er een fitting op met een veertje welke waarschijnlijk bij stationair loop geen lucht door liet. Hierdoor kreeg de motor dus toch valse lucht...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

Honda Civic Aerodeck, Vesuvius rood, D14Z4 > D14A4
Honda CRX 1 Gen, Rood, D16A1 ZC1

Gebruikers-avatar
chris1144
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 590
Geregistreerd:
21 Sep 2014, 17:51
Woonplaats:
Almelo

Re: D-riem 1 tand verkeerd ?

Berichtdoor mielko » 26 Okt 2018, 19:59

hop hop,opgelost :like:
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen


Terug naar Motorisch



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten
cron