Pagina 1 van 1

Automaat Accord 3.0 V6 coupé bj 2000

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2018, 21:28
door Rene 3 punt 0
Dag allemaal,

Ik heb me vd week al even voorgesteld en heb (als MB-rijder) dus sinds kort een V6 coupé automaat bj 2000 omdat ik nu het nog kan en we niet allemaal elektrisch rijden een VTEC wilde ervaren. Man o man, wat sleurt dat lekker en loopt dat zijdezacht. :biggrin:
EN nogal wat Honda rijders die ik sprak vertelden me dat Honda's over het algemeen nogal probleemloos zijn. Dat wil ik wel eens meemaken, want met elk merk is wel eens wat... De auto, 18 jaar oud met 140 k km is iig goed onderhouden technisch vzv ik kan beoordelen 100%.

Al het nodige gelezen en ik begrijp dat de automatische versnellingsbakken in die jaren althans in de VS wel eens probleempjes kunnen (gaan) vertonen. Weet niet of de bakken voor modellen in de EU geleverd hetzelfde zijn. Nou lees je op het www natuurlijk alleen de horror-verhalen maar ik begrijp met in het ergste geval noodzakelijke bakrevisies wegens vroegtijdig versleten frictie materiaal van platen etc.

Ik vond ook een youtube filmpje waarin iemand liet zien dat voordat je met kuren tot zoiets besluit, je de behuizing van de lock-up selenoide ns moet bekijken omdat daarin "zeefjes" zitten die kunnen dichtslibben waardoor te weinig drukopbouw en geslip of gehuppel tot gevolg.
Hier houdt na een paar dagen spitten mn kennis op. En o ja, liefst elke 40 k km je bakolie verversen met originele Honda transmissie olie.

Dat laatste is 2 jaar en een paar duizend km geleden voor t laatst gebeurd en laat ik voor de zekerheid nog een keer doen, waarbij nu dan het geheel van bak en koppelomvormer met olie wordt gespoeld en dan afgevuld.

De reden is dat idd de automaat in zn 4 en ws met de overdrive of lock-up ingeschakeld, bij ca 60 km / uur en zeg 12-1400 rpm wat trilt / virbreert wat de fronttrain wat laat "huppelen". Niet veel maar wel merkbaar... De auto is ws heel rustig bereden en merk dat nu ik m al een paar keer goed warm heb "uitgelaten", door flink te accelereren op de snelweg en de kick down ns aan te spreken het schakelgedrag al wat beter is.

Zou iemand hier me verder wegwijs kunnen maken hoe dit verbeterpuntje te lijf te gaan? Met linkjes of info of zo?
Klopt dat van de selenoid en dat dichtslibben?
Is zo'n Honda automaat te "resetten"? Bij MB doe je dat bijv door je gaspedaal in te trappen dan contact uit en 2 min te wachten.
Is die selenoide behuizing zelf te (de)monteren en schoon te maken? Hij zou zich bovenop de aut bevinden.
Zij er bedrijven die gespecialiseerd zijn in Honda automaten?

Revisie (duur) :huilt: kan altijd nog

Alvast superbedankt en grtzzz,

René

Re: Automaat Accord 3.0 V6 coupé bj 2000

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2018, 20:57
door Dickiecrx-vt
Bak laten spoelen door een speciaal bedrijf kan veel oplossen.
Heeft pas ook iemand gedaan met precies dezelfde auto en dat was een merkbaar verschil.

Re: Automaat Accord 3.0 V6 coupé bj 2000

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2018, 22:31
door Rene 3 punt 0
Dickiecrx-vt schreef:Bak laten spoelen door een speciaal bedrijf kan veel oplossen.
Heeft pas ook iemand gedaan met precies dezelfde auto en dat was een merkbaar verschil.


Dag Dick,

Bedankt voor de tip. De afspraak daarvoor is gemaakt, 19 okt a.s. waarbij ze (Honda dealer) idd het geheel doorspoelen zodat ook de olie uit de koppelomvormer wordt ververst zodat echt alle oude olie er uit is. Hoop dat dat afdoende is maarrrr...

Weet je toevallig ook wie die iemand op dit forum was? Dezelfde bak? Ik ben nl beniewd of iemand hier ervaring heeft met het demonteren van die selenoiden en vervolgens schoonmaken van die "zeefjes" in hun behuizing. Dit omdat nog niet zo lang geleden de olie al is ververst. Misschien is dus meer nodig.

Grtzzz,

René

Re: Automaat Accord 3.0 V6 coupé bj 2000

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2018, 14:28
door Nasty
Een Honda dealer spoelt je automaat niet, die vervangt enkel de olie. Heb voor hetzelfde geinformeerd, en hier is ook een topic over.

Re: Automaat Accord 3.0 V6 coupé bj 2000

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2018, 18:49
door Dickiecrx-vt
Nasty schreef:Een Honda dealer spoelt je automaat niet, die vervangt enkel de olie. Heb voor hetzelfde geinformeerd, en hier is ook een topic over.


klopt, Tenzij er een gespecialiseerd bedrijf voor komt.

Re: Automaat Accord 3.0 V6 coupé bj 2000

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2018, 19:23
door nick22
Noem eens een bedrijf die zoiets doet dan Dick
interessant om te weten

Re: Automaat Accord 3.0 V6 coupé bj 2000

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2018, 22:49
door Rene 3 punt 0
Dickiecrx-vt schreef:
Nasty schreef:Een Honda dealer spoelt je automaat niet, die vervangt enkel de olie. Heb voor hetzelfde geinformeerd, en hier is ook een topic over.


klopt, Tenzij er een gespecialiseerd bedrijf voor komt.


Tenzij je daarover afspraken gemaakt hebt...

Re: Automaat Accord 3.0 V6 coupé bj 2000

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2018, 17:04
door Dickiecrx-vt
nick22 schreef:Noem eens een bedrijf die zoiets doet dan Dick
interessant om te weten



Vertegenwoordiger van Snap-on heeft een spoelapparaat.

Re: Automaat Accord 3.0 V6 coupé bj 2000

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2018, 11:26
door Kevinio
Hoe het bij Honda zit weet ik niet, maar in de overgangstijd bij Volvo kwam 1 keer in de zoveel tijd zo bedrijf naar de dealer en had dan gewoon een flushdag. Tegenwoordig hebben ze standaard zo'n apparaat omdat het aandeel automaatbakken steeds groter wordt. Ik heb het bij 2 auto's (een Volvo S60 en S40) laten doen en het was het geld zeker waard. Wat ook een dingetje kan zijn is dat de solenoids versleten raken (het elektrische deel), deze gaan dan traag reageren. Bij de dealers vervangen ze dan vaak de gehele unit, maar een elektronica nerd kan enkel de solenoids vervangen en is hij ook weer als nieuw.

Re: Automaat Accord 3.0 V6 coupé bj 2000

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2018, 13:08
door Rene 3 punt 0
Bedankt Kevinio. We gaan het zien en meemaken. Als ik wat bijzonders tegenkom of bijleer post ik het hier.
Vrijdag dus eerst de bak doorspoelen en verversen. Dan evt de zeefjes vd selenoiden of die zelf bekijken; stap voor stap.
Grtzzz,
René

Re: Automaat Accord 3.0 V6 coupé bj 2000

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2018, 20:01
door Rene 3 punt 0
UPDATE, zoals beloofd.

Vrijdag jl. [i.v.m. soms vibraties in 4 bij lage rpm en snelheid (<60 km/uur) en beetje gas, bij gas los en boven 2k rpm gaat het weg] een proefritje gemaakt met een Honda-monteur. Hij denk niet dat het aan de automaat ligt en adviseert een aantal zaken na te lopen en zonodig schoon te maken. Zoals gasklephuis, verdeler, evt EGR-klep en PCV etc.

Daarna zodat we dat iig kunnen uitsluiten de automaat olie vervangen.
Dat was 2 jaar en een paar k km geleden ook al eens gedaan en nu opnieuw.
Oude olie er uit, nieuwe er in, motor laten draaien en schakelen, olie er weer uit en nieuwe er in.
Resultaat: schakelt iets mooier en is stiller. Heeft aan beschreven gedrag niks veranderd.

Verdeler en rotor al bekeken, licht gecorrodeerd en schoongemaakt.
Resultaat: Hangt iets beter aan het gas, lijkt iets zuiniger / minder dorstig.

Op het www veel gelezen. Ga de komende maanden mist niet te koud en goed weer de volgende punten langs:
PCV- en EGR- klep, poort op inlaatspruitstuk van EGR, zeefjes selenoiden, bougiekabels etc.
Aandrijfas of CV / homokineet lijkt me onwaarschijnlijk omdat er niks kraakt of knakt bij ingedraaid stuur en vibraties boven de 2000 rpm weg gaan. Lijkt dus meer of een "adem/mengsel" dingetje bij laag vacuum of de lockup die er te vroeg in komt.

Maar ik ben maar een leek.
Heeft iemand van jullie ideeën over wat ik beschrijf, of weet iemand een diagnosetechnicus die dit (3.0 blok) als zn broekzak kent?

Grtzzz,

René