Welke merk motorolie adviseert Honda?

Alle motorische vragen komen hier aan bod

Welke merk motorolie adviseert Honda?

Berichtdoor Jazzie » 25 Feb 2018, 20:01

Ik heb een Jazz 1.3 i-VTEC (GK301) uit 2017 en moet binnenkort zijn eerste kleine beurt hebben.

De dealer vult het af met 5W30 ivm die olie goedkoper is. Honda vult de motor af met 0W20 olie en adviseert dat ook in onderhoudsboekje en dat wil ik blijven doen. Kost misschien wel iets meer maar ga daar niet op bezuinigen.

Mijn vraag is voor welk merk motorolie ga ik kiezen? Castrol, Petronas, Mobil, Shell, Elf, Kroon of ....

Ik kan nergens op het internet vinden welk merk motorolie Honda adviseert.

Jazzie
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 1
Geregistreerd:
25 Feb 2018, 19:25

Re: Welke merk motorolie adviseert Honda?

Berichtdoor 15inch » 14 Mrt 2018, 09:03

Honda adviseert voor motorolie altijd een spec dacht ik, niet een specifiek merk. ;)

0w20 is eigenlijk niet geschikt voor de zomers temperaturen van Nederland, 0w30 heeft een breder temperatuurbereik dan 0w20 waaronder ze optimale eigenschappen houdt, is daardoor dus beter geschikt voor Nederland waar de temperaturen zeer uiteen kunnen lopen (helemaal als je de olie all year round rijdt). Bovendien kan 0w30 iets voordeel geven ivm lange termijn slijtage omdat het ietsje dikkere olie is. Enige reden om er toch 0w20 in te gooien is, dat het ietsje voordeel kan geven ivm verbruik.
:drive2:

Gebruikers-avatar
15inch
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2388
Geregistreerd:
20 Jun 2006, 10:36

Re: Welke merk motorolie adviseert Honda?

Berichtdoor Kevinio » 14 Mrt 2018, 12:08

0W30 is iets beter bestemd tegen een drukbelasting dan een 0W20 (krukaslagers, drijfstanglager, tuimelaars zonder rollers). Een 0w20 geeft weer meer flow bij een hoger toerental (dunnere olie, dus meer flow nodig voordat de maximum druk bereikt wordt). Persoonlijk geeft ik voorkeur aan een ietwat dikker olie (1 gradatie hoger, zoals in dit geval), ook al zal de 0W20 ook prima voldoen.

Qua merk zou ik enkel voor een A-merk kiezen met een goede R&D ipv een mengboer die toevallig door de ACEA testen komt.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Welke merk motorolie adviseert Honda?

Berichtdoor rob75 » 17 Mrt 2018, 20:25

Honda geeft zelf aan om 0W20 te gebruiken en dan van het eigen merk. Dat doen ze niet voor niets.
Ik vind het dan ook vreemd dat de dealer er iets anders in gaat doen.
De reden dat Honda dit aangeeft is het brandstofverbruik met deze dunne olie. Zeker bij een nieuwe auto en de constructie van de motor is daar volgens mij ook niet op tegen. Lagerschade door de lage viscositeit lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Meerdere moderne auto's gebruiken dit en met de huidige synthetische olie hoef je niet bang te zijn voor een smeertekort. Zeker niet wanneer je kwaliteitsolie gebruikt.

Dit is wel een onderwerp waarbij meestal , ben benieuwd of dat hier ook is, nogal wat reacties gaan komen.

Succes,
Rob

rob75
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 10
Geregistreerd:
22 Okt 2017, 15:59

Re: Welke merk motorolie adviseert Honda?

Berichtdoor kristo » 18 Mrt 2018, 08:41

Jazzie schreef:Honda vult de motor af met 0W20 olie en adviseert dat ook in onderhoudsboekje

Staat in het boekje één spec of staan er enkele overlappende specs in zoals vroeger iig?




Oil wars :cooldance:
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Welke merk motorolie adviseert Honda?

Berichtdoor Kevinio » 19 Mrt 2018, 12:05

rob75 schreef:Honda geeft zelf aan om 0W20 te gebruiken en dan van het eigen merk. Dat doen ze niet voor niets.
Ik vind het dan ook vreemd dat de dealer er iets anders in gaat doen.


Ik niet; als het een dealer is die voor zichzelf staat koopt hij het goedkoopste in om onder aan de streep meer over te houden.

Lagerschade door de lage viscositeit lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Meerdere moderne auto's gebruiken dit en met de huidige synthetische olie hoef je niet bang te zijn voor een smeertekort. Zeker niet wanneer je kwaliteitsolie gebruikt.


Ik zeg beter bestand, niet dat er schade optreedt. Overigens zijn er genoeg merken die tegenwoordig problemen hebben met de smering, enkel komt dat pas na aardig wat km'ers naar voren (vaak in het acceptatie gedeelte gezien het bouwjaar en het aantal km's). Het grappige is zelfs dat redelijke moderne Honda's nog gevoelig zijn op olieverbruik.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Welke merk motorolie adviseert Honda?

Berichtdoor toxicshit » 19 Mrt 2018, 12:51

Royal purple heeft een goede 0w20

toxicshit
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 400
Geregistreerd:
08 Jul 2005, 00:19
Woonplaats:
Heerlen

Re: Welke merk motorolie adviseert Honda?

Berichtdoor kristo » 19 Mrt 2018, 18:24

Ik hoor net van de dealert dat van Honda op alles vanaf '17 0W20 moet en op alles daarvóór 5W30.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Welke merk motorolie adviseert Honda?

Berichtdoor 15inch » 20 Mrt 2018, 09:46

rob75 schreef:Honda geeft zelf aan om 0W20 te gebruiken en dan van het eigen merk. Dat doen ze niet voor niets.


Afhankelijk creeeren is goed voor de omzet van Honda en waarschijnlijk is 0w20 ook weer duurder dus ook goed voor de omzet van Honda.

Allemaal in eigen belang dus.... Honda heeft het zwaar in Europa, ze moeten het niet van verkoopaantallen hebben dus om te overleven zoeken ze andere middelen om omzet te verhogen.

Wees blij dat je toch een dealer hebt die erachter staat om er gewonere 5w30 in te doen om je kosten te besparen en onder garantie......we hebben het hier over een kleine 4-pitter waar niks exotisch aan is, je kan er op vertrouwen dat die 5w30 goed is. Ik zou er ook de voorkeur aan geven, de techniek is nog steeds hetzelfde als vorige generatie motoren.

Waarschijnlijk is de enige echte gegronde reden dat Honda met een 0w20 begonnen is dat ze zo beter aan bepaalde Co-emissie vereisten kunnen voldoen.
:drive2:

Gebruikers-avatar
15inch
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2388
Geregistreerd:
20 Jun 2006, 10:36

Re: Welke merk motorolie adviseert Honda?

Berichtdoor Kevinio » 20 Mrt 2018, 12:15

15inch schreef:Waarschijnlijk is de enige echte gegronde reden dat Honda met een 0w20 begonnen is dat ze zo beter aan bepaalde Co-emissie vereisten kunnen voldoen.


Hoe dunner hoe minder wrijving het geeft.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Welke merk motorolie adviseert Honda?

Berichtdoor 15inch » 20 Mrt 2018, 14:35

Dus resultaat lagere emissie ;-)
:drive2:

Gebruikers-avatar
15inch
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2388
Geregistreerd:
20 Jun 2006, 10:36

Re: Welke merk motorolie adviseert Honda?

Berichtdoor rob75 » 29 Mrt 2018, 11:14

Kevinio schreef:
rob75 schreef:Honda geeft zelf aan om 0W20 te gebruiken en dan van het eigen merk. Dat doen ze niet voor niets.
Ik vind het dan ook vreemd dat de dealer er iets anders in gaat doen.


Ik niet; als het een dealer is die voor zichzelf staat koopt hij het goedkoopste in om onder aan de streep meer over te houden.

Lagerschade door de lage viscositeit lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Meerdere moderne auto's gebruiken dit en met de huidige synthetische olie hoef je niet bang te zijn voor een smeertekort. Zeker niet wanneer je kwaliteitsolie gebruikt.


Ik zeg beter bestand, niet dat er schade optreedt. Overigens zijn er genoeg merken die tegenwoordig problemen hebben met de smering, enkel komt dat pas na aardig wat km'ers naar voren (vaak in het acceptatie gedeelte gezien het bouwjaar en het aantal km's). Het grappige is zelfs dat redelijke moderne Honda's nog gevoelig zijn op olieverbruik.


Het lijkt mij dat als je als dealer het moet verdienen op olie, je beter wat anders kunt gaan doen.

Dat er smeerproblemen optreden weet ik, maar als je dan goed gaat kijken is dat eigenlijk altijd te wijten aan kwalitatief de verkeerde olie. Bij Fiat TwinAir moet er een specifieke dope inzitten, anders gaat de klepverstelling kapot.
Langzamerhand wordt een 0W... olie steeds vaker gebruikt. Bij een gezonde motor krijg je daar geen probleem mee. De dikte van de olie blijft bij moderne olie goed doordat de lange moleculen niet afbreken. Bij kwalitatief mindere gebeurt dat wel me alle gevolgen van dien.

Groet,
Rob

rob75
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 10
Geregistreerd:
22 Okt 2017, 15:59


Terug naar Motorisch



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten
cron