EK3 - vreemde reacties op gaspedaal

Alle motorische vragen komen hier aan bod

EK3 - vreemde reacties op gaspedaal

Berichtdoor T3S » 20 Feb 2018, 08:08

Hi all,

Ik heb een vraag. Mijn EK3 reageert lichtelijk vreemd op gaspedaal. Bij optrekken is er niks aan de hand, maar als je dan de snelheid stabiliseert, bijv op 120 km/u, dan valt na een paar seconden de trekkracht heel iets weg. Je voelt dat het koppel iets ‘inzakt’ zegmaar.

Andersom, bij licht gasgeven, krijg je soms ineens een duwtje in de rug. Alsof ie ineens meer brandstof krijgt dan de stand van het gaspedaal.

Het lijkt alsof de motor een wat onregelmatige toevoer van brandstof krijgt? Dit lijkt begonnen te zijn na het vernieuwen van de distributieriem een paar weken terug. Of is het gewoon het VTEC-E systeem dat ik niet gewend ben?

Weet iemand wat hier aan de hand is? Thnx!!

Thomas

T3S
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 24
Geregistreerd:
07 Apr 2015, 16:00

Re: EK3 - vreemde reacties op gaspedaal

Berichtdoor Error » 20 Feb 2018, 08:22

Dit is idd gewoon het vtec-e systeem, niks om je zorgen om te maken (maar irritant is het wel).

Error
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5271
Geregistreerd:
21 Mrt 2008, 14:43
Woonplaats:
Regio Rotterdam

Re: EK3 - vreemde reacties op gaspedaal

Berichtdoor T3S » 20 Feb 2018, 08:36

Hmm.. het gebeurt ook als het systeem niet ingeschakeld is / als het lampje uit is!

T3S
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 24
Geregistreerd:
07 Apr 2015, 16:00

Re: EK3 - vreemde reacties op gaspedaal

Berichtdoor little rocket » 20 Feb 2018, 08:37

Klopt is gewoon Vtec-e systeem heb dat ook bij mijn sedan.
Bij een automaat is het ook erg voelbaar
The Real Deal, Advantages of Genuine, Don't take the fake

Gebruikers-avatar
little rocket
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1594
Geregistreerd:
25 Apr 2006, 19:11
Woonplaats:
hoofddorp

Re: EK3 - vreemde reacties op gaspedaal

Berichtdoor kristo » 20 Feb 2018, 09:55

Zoals mijn collega's OGs en EK3 rijders schrijven is het idd het vtec-e systeem, zeker bij het aanspringen van de economische modus en het koppelverlies. Hij draait dan op drie kleppen en zuurstofrijkere benzine oid, de zogenaamde lean burn. Afhankelijk van de belasting van de motor springt het aan en niet boven de 3000 toeren ongeveer (max 110km/u).

Dat inspuiten van extra benzine gebeurt idd doorheen het hele toerengebied en onafhankelijk van belasting. Het is de ecu die het mengsel checkt oid.

Is de batterij ontkoppel*d* geweest? Dan moet de ecu zich immers opnieuw aan je rijstijl aanpassen en die opnieuw leren vandaar die checks. Hoe langer je rijdt (zonder ontkoppelde batterij) hoe minder die checks zullen gebeuren mits dezelfde rijstijl.

Dat extra inspuiten is idd wat vervelend en kan zelfs soms gevaarlijk zijn (als je net iets te dicht op een voorligger rijdt bv) maar het vtec-e systeem is wel heel zuinig (als je veel in econo modus rijdt).
Laatst gewijzigd door kristo op 20 Feb 2018, 10:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: EK3 - vreemde reacties op gaspedaal

Berichtdoor T3S » 20 Feb 2018, 09:57

Ok, dank voor de reacties!
Laatst gewijzigd door T3S op 20 Feb 2018, 11:02, in totaal 2 keer gewijzigd.

T3S
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 24
Geregistreerd:
07 Apr 2015, 16:00

Re: EK3 - vreemde reacties op gaspedaal

Berichtdoor T3S » 20 Feb 2018, 10:01

kristo schreef:Is de batterij ontkoppelt geweest? Dan moet de ecu zich immers opnieuw aan je rijstijl aanpassen en die opnieuw leren vandaar die checks. Hoe langer je rijdt (zonder ontkoppelde batterij) hoe minder die checks zullen gebeuren mits dezelfde rijstijl.


Ah! Ja de batterij is idd ontkoppeld geweest. Weer wat geleerd :)

T3S
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 24
Geregistreerd:
07 Apr 2015, 16:00

Re: EK3 - vreemde reacties op gaspedaal

Berichtdoor T3S » 20 Feb 2018, 11:02

Ik begrijp dat door plaatsen van conversie harnas + OBD1 ecu en dan afstellen het VTEC-E systeem uitgeschakeld wordt. Iemand hier ervaring mee? Wat is effect op vermogen en brandstofverbruik, bij verder stock motor / en in- en uitlaat?

T3S
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 24
Geregistreerd:
07 Apr 2015, 16:00

Re: EK3 - vreemde reacties op gaspedaal

Berichtdoor toxicshit » 20 Feb 2018, 12:43

T3S schreef:Ik begrijp dat door plaatsen van conversie harnas + OBD1 ecu en dan afstellen het VTEC-E systeem uitgeschakeld wordt. Iemand hier ervaring mee? Wat is effect op vermogen en brandstofverbruik, bij verder stock motor / en in- en uitlaat?


FAQ van van drie tuning:
De vtec-e serie motoren zijn de zogenoemde eco motoren van Honda. Als u deze wilt gaan afstellen vervalt het eco systeem en zal de auto niet meer zo zuinig lopen als voorheen.

Om deze motor te kunnen afstellen moet er -afhankelijk van het bouwjaar- een conversie harnas en OBD1 ecu geplaatst worden. Kosten hiervoor bedragen samen met afstelling op straat €435,-

Een andere mogelijkheid bij deze motoren is het vtec-e systeem ombouwen naar vtec. Hierdoor is er aanzienlijk meer vermogen te winnen. U kunt contact met ons opnemen over de mogelijkheden en de kosten hiervan.

toxicshit
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 400
Geregistreerd:
08 Jul 2005, 00:19
Woonplaats:
Heerlen

Re: EK3 - vreemde reacties op gaspedaal

Berichtdoor T3S » 20 Feb 2018, 13:22

Thnx, dat had ik ook gelezen :)

Maar wat doet het precies qua vermogen en verbruik?

T3S
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 24
Geregistreerd:
07 Apr 2015, 16:00

Re: EK3 - vreemde reacties op gaspedaal

Berichtdoor Error » 20 Feb 2018, 20:57

mijn aerodeck vtec-e ging van 114 naar 141 pk, nog met kat.
spruitstukken vervangen, uitlaatlijn, mini-e gedaan en afgesteld op ectune

Error
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5271
Geregistreerd:
21 Mrt 2008, 14:43
Woonplaats:
Regio Rotterdam

Re: EK3 - vreemde reacties op gaspedaal

Berichtdoor Nasty » 21 Feb 2018, 10:36

toxicshit schreef:
T3S schreef:Ik begrijp dat door plaatsen van conversie harnas + OBD1 ecu en dan afstellen het VTEC-E systeem uitgeschakeld wordt. Iemand hier ervaring mee? Wat is effect op vermogen en brandstofverbruik, bij verder stock motor / en in- en uitlaat?


FAQ van van drie tuning:
De vtec-e serie motoren zijn de zogenoemde eco motoren van Honda. Als u deze wilt gaan afstellen vervalt het eco systeem en zal de auto niet meer zo zuinig lopen als voorheen.

Om deze motor te kunnen afstellen moet er -afhankelijk van het bouwjaar- een conversie harnas en OBD1 ecu geplaatst worden. Kosten hiervoor bedragen samen met afstelling op straat €435,-

Een andere mogelijkheid bij deze motoren is het vtec-e systeem ombouwen naar vtec. Hierdoor is er aanzienlijk meer vermogen te winnen. U kunt contact met ons opnemen over de mogelijkheden en de kosten hiervan.


Mijn ej9 met ek3 motor is indertijd afgesteld geweest door Van Drie. Hoewel hiermee het gesofisticeerde vtec-e systeem vervalt, behou je wel je vtec. Die was bij mij erg voelbaar na de afstelling (vergelijkbaar met B-series vtec), en ook het volk rondom de testbank schrok zich kapot :smile:
* 1995 (MA9) Honda Civic 1.5 vtec-e *totalled*
* 1997 (EJ9) Honda Civic 1.4i *verkocht*
* 2003 (EP2) Honda Civic 1.6i 30th anniversary *verkocht*
* 2007 (CL7) Honda Accord 2.0 Executive *verkocht*
* 2010 (AR2) Toyota Verso 1.6 *current*
* 2014 (CBR) Honda CBR125R *current*

Gebruikers-avatar
Nasty
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2278
Geregistreerd:
20 Jan 2007, 09:31
Woonplaats:
België

Re: EK3 - vreemde reacties op gaspedaal

Berichtdoor kristo » 21 Feb 2018, 12:25

@ Error: welke lijn heb je gestoken en is het dan goed gelukt met de sensoren op de lijn?

@ Nasty: begrijp ik het goed en is er bij jou geen mini-e of -me gedaan maar is de originele vtec-e omgevormd naar vtec?
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: EK3 - vreemde reacties op gaspedaal

Berichtdoor Nasty » 22 Feb 2018, 10:29

kristo schreef:@ Error: welke lijn heb je gestoken en is het dan goed gelukt met de sensoren op de lijn?

@ Nasty: begrijp ik het goed en is er bij jou geen mini-e of -me gedaan maar is de originele vtec-e omgevormd naar vtec?


Yup. Mini-e vond ik altijd overrated. Je krijgt inderdaad wel een paar pk extra, maar de lol is bij mij vele malen groter. En in de sprint was mijne zelfs sneller dan een d14 met mini-me conversie
* 1995 (MA9) Honda Civic 1.5 vtec-e *totalled*
* 1997 (EJ9) Honda Civic 1.4i *verkocht*
* 2003 (EP2) Honda Civic 1.6i 30th anniversary *verkocht*
* 2007 (CL7) Honda Accord 2.0 Executive *verkocht*
* 2010 (AR2) Toyota Verso 1.6 *current*
* 2014 (CBR) Honda CBR125R *current*

Gebruikers-avatar
Nasty
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2278
Geregistreerd:
20 Jan 2007, 09:31
Woonplaats:
België

Re: EK3 - vreemde reacties op gaspedaal

Berichtdoor Error » 22 Feb 2018, 11:39

kristo schreef:@ Error: welke lijn heb je gestoken en is het dan goed gelukt met de sensoren op de lijn?

bedoel je de lambda?
die heb ik idd verlengd zodat die onderin de collector meet. Maar ik had al een 4 draads lambda.

Verder had ik een naamloos spruitstuk, B18c4kat, 2,25" middenpijp en een aangepaste ITR demper omdat ik geen gebrul wilde.

@Nasty ik wist niet dat dat ook kon. Kortgezegd heb je dus gewoon geregeld dat ie nooit meer op 12 kleppen rijdt maar altijd op 16, altijd op de vtec-e-nok. Maar dan heb je geen vtec als in hogere lifthoogte vd kleppen.

Error
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5271
Geregistreerd:
21 Mrt 2008, 14:43
Woonplaats:
Regio Rotterdam


Terug naar Motorisch



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten
cron