Timing

Alle motorische vragen komen hier aan bod

Timing

Berichtdoor Race Eend » 15 Feb 2018, 22:55

Beste,

Ik ben bezig met een d16z5 in mijn civic ed te bouwen.
Hiervoor heeft er een d16a9 ingezeten, dus bedrading hoefde ik niks aan te passen.
Nu heb ik scherpe nokken van een ZC in de d16z5.

Toen ik de motor starte kreeg ik ineens error 9, cyp sensor cilinder 1.
Op dat moment had ik de ontsteking in het midden staan.
Omdat ik nergens een fout kon vinden ben ik naar de ontsteking timing gaan kijken.
Nu moet ik hem helemaal op zijn vroegst draaien om hem op tijd te krijgen, error 9 is dan ook weg.
Heb dit nog nooit mee gemaakt, eerder dat hij richting het laatst staat gedraaid.

De db riem staat netjes op tijd, streepjes tegen over elkaar en het eenzame streepje op de poelie bij de pijl

Gebeurd dit vaker als men deze nokken plaatst?

Bedankr

Race Eend
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 81
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 22:10

Re: Timing

Berichtdoor mielko » 16 Feb 2018, 00:12

vreemd dat de error weg gaat bij verdraaien,want alle meetpunten zitten in je onstekingsmodule ,en vergelijkt geen krukas sensoren of iets dergelijks
Dus ik denk dat je een andere fout hebt dan ontstekingspunt afstelling
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: Timing

Berichtdoor Race Eend » 16 Feb 2018, 08:52

Bedankt voor jouw reactie.

Dan vraag ik mij af wat er anders fout kan zijn.
Heb verschillende krukas sensoren geprobeerd, heb bedrading door gemeten.
Heb tevens een andere ontsteking erop gezet, andere ecu erin.

Eigenlijk zou er niks mis mogen gaan.
De a9 is er uit gehaald en op dezelfde motor boom is de huidige z5 aangesloten.
Tijdens het zoeken op het internet werd er wel gezegd kijk naar je ontsteking tijd stip.
Nu valt mij wel 1 ding op, Onder bij het éénzame streepje zit heel iets verschil.

Afbeelding

Afbeelding

Race Eend
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 81
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 22:10

Re: Timing

Berichtdoor Race Eend » 06 Mrt 2018, 23:21

Heb ondertussen de Honda afgebouwd en voor de apk gehad, helaas afgekeurd op een te hoge co, 6,5.
Heb de lambda vervangen en vandaag keek ik naar het tijdstip van de ontsteking, deze stond veel te laat.
Toen ik hem op tijd zette, bijna in het midden kwam de error weer terug.
Had de bdp sensor los gedraaid en iets richting de ontsteking gedraaid, weg error.

Is er echt niemand die hier ervaring mee heeft, want lijkt steeds dat ik van die vage problemen heb.

Bedankt

Race Eend
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 81
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 22:10

Re: Timing

Berichtdoor 15inch » 13 Mrt 2018, 21:47

Je timing staat 1 tand verkeerd.

De krukaspoelie op TDP zetten met een lange schroevendraaier oid rustend op zuiger 1.
De nokkenassen fixeren met 2 achterkant 5mm boortjes in de daarvoor bedoelde gaten.
Riem erop leggen, spanning en klepspeling afstellen.
Dan kan het niet misgaan en moet code 9 weg zijn.
:drive2:

Gebruikers-avatar
15inch
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2388
Geregistreerd:
20 Jun 2006, 10:36

Re: Timing

Berichtdoor Race Eend » 14 Mrt 2018, 10:12

Dat heb ik gedaan en dat heeft mij niet geholpen, het leek alsof hij niet goed stond

Afbeelding

Afbeelding

Er word al geroepen dat de kop is gevlakt waardoor er een verschil is ontstaan.
Heb nu uit nood een bdp sensor aangepast, moet hem ongeveer 2mm draaien en dan is en blijft hij storing vrij.
Er word nu ook mee gereden, heeft sinds afgelopen maandag apk

Van het weekend liep hij stationair beroerd als of er geen map sensor achter zat, kwam je boven de 1000 toeren dan ging het goed.
Ook kon de motor dan spontaan uitvallen wat hij nu nog steeds heeft.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=sUwCeP5ui8s[/youtube]

Zo ga ik kijken naar de tps sensor, met de hoop dat dit het probleem is van uitvallen.
Ook is het Co nog te hoog, stond met bio ethanol in de tank bij de apk.

Race Eend
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 81
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 22:10

Re: Timing

Berichtdoor 15inch » 14 Mrt 2018, 12:24

Ok, want je hebt eerst nl wel een foto geplaatst waar de tand verkeerd al op te zien was, dus er zit nu 1 tand meer ruimte tussen de nokken wanneer ze uitgelijnd staan? (Op je nieuwe foto is je riem niet meer te zien maar het lijkt alsof de ups nog steeds niet goed naar boven wijzen)

Jij had/hebt hem zeg maar zo:

Afbeelding

En hij moet als het goed is zo:

Afbeelding

12 vs 13 tanden

Vandaar dat ik de 5mm stiften opperde want dan is alleen de juiste stand mogelijk, ongeacht gevlakt.
:drive2:

Gebruikers-avatar
15inch
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2388
Geregistreerd:
20 Jun 2006, 10:36

Re: Timing

Berichtdoor Race Eend » 14 Mrt 2018, 18:27

Heb er twee boren in gehad om de db riem op tijd te zetten.
Dit ook omdat het zoveel gemartel scheelt, de inlaat wil namelijk wel eens verspringen maar dat wist je wel denk ik wel.

tps mankeert ook niks aan, heb er een andere op gezet, zelfde probleem.
Gasklephuis van mijn oude a9 erop gehad, 0,41 gasklep dicht, dus ook te laag, maar zelfde probleem.
Eacv weer schoon gemaakt, wasbenzine bleef helder zo schoon is hij.

Het lijkt er op dat ik weer zo'n vaag probleem heb.

Race Eend
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 81
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 22:10

Re: Timing

Berichtdoor little rocket » 14 Mrt 2018, 19:14

Heb je de originele nokkenassen nog?
Zoja zet die eens terug misschien ligt het gewoon. Aan de zc nokkenassen
The Real Deal, Advantages of Genuine, Don't take the fake

Gebruikers-avatar
little rocket
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1594
Geregistreerd:
25 Apr 2006, 19:11
Woonplaats:
hoofddorp

Re: Timing

Berichtdoor Race Eend » 15 Mrt 2018, 22:54

Heb de originele nokken nog wel, heb zelfs meerdere setjes.
Misschien dat ik het aankomende week ga proberen om het uit te sluiten.

Wat wel een feit is, het kwalmen is opgelost.
Heb gisteren een andere trps geplaatst en gekalibreerd op 0,5 volt, open heeft hij 4,65 volt.

Race Eend
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 81
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 22:10

Re: Timing

Berichtdoor Race Eend » 26 Mrt 2018, 18:43

Heb eindelijk de bdp error helemaal weg.
Het zat hem niet in de nokken maar in de timing.
Vandaag ging ik de kleppen iets beter stellen, een strakke 0.13 voor de inlaat.
Ging toch weer naar de timing kijken, als je nu de pulleys ziet lijkt het dat het helemaal krank staat.
Had twee pinnen in de nokken gestoken en wat blijkt, uitlaat nokken stond niet goed.
Dit geval liegen de streepjes maar de gaten in de nokken niet.

Bedankt voor jullie hulp

Afbeelding

Race Eend
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 81
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 22:10

Re: Timing

Berichtdoor 15inch » 28 Mrt 2018, 13:12

Dus toch verkeerde timing, vreemd dat je het dan niet eerder zag toen je de nokken ook geblokkeerd had met pinnen zoals je aangaf op mijn post.

Weet je wel zeker dat het spietje er nog in zit bij de uitlaatnok, als die weg is verklaart het nl. de vreemde stand van het tandwiel, zonder spietje kan ie van juiste positie veranderen.
:drive2:

Gebruikers-avatar
15inch
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2388
Geregistreerd:
20 Jun 2006, 10:36

Re: Timing

Berichtdoor Race Eend » 29 Mrt 2018, 15:26

Het spietje zit er gewoon in.
Had zelfs de pulleys gewisseld.
Denk dat ik me verkeek door de streepjes.
Hij blijft nu wel netjes stationair lopen, net iets onder de 900 toeren. Dit zijn eigenlijk dingen die je niet fout mag doen.

Race Eend
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 81
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 22:10


Terug naar Motorisch



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten
cron