Pagina 1 van 1

koppakking vervangen: vraag over bout krukaspoelie

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2017, 12:33
door toon van den broek
Hallo Sleutelvrienden,

Ben gisteren begonnen met demontage om vandaag de koppakking te kunnen vervangen.
Dan wil ik ook waterpomp. spanrol en distributieriem vervangen want de laatste moet er dan toch af.
Probleem is dat ik de bout op de krukaspoelie niet los krijg.
Van andere merken ken ik het blokkeerpennetje in het vliegwiel, maar bij Honda is dat niet begrijp ik.
Daarom het hulpstuk/blokkeergereedschap nagemaakt (073AB-0010400), maar dat is niet goed gelukt: schiet er steeds weer uit bij teveel kracht zetten.
Vandaag even de luchtsleutel erop gehad, maar komt ook nu niet los.....
Het is toch gewoon rechtse draad die erop zit?
Zijn er nog 'trucs' of moet ik een zwaardere luchtsleutel hebben (nu een wat kleine gebruikt).

Groetjes, Toon

Re: koppakking vervangen: vraag over bout krukaspoelie

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2017, 20:25
door EJ2_B16A2
Een goede blokkeertool gebruiken zoals je zelf hebt gemaakt. Maar dan een wat er niet af schiet. Dan krijg je hem met een grote arm zo los.

Re: koppakking vervangen: vraag over bout krukaspoelie

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2017, 08:13
door toon van den broek
Maar het is toch gewone rechtse draad?

Gr. Toon

Re: koppakking vervangen: vraag over bout krukaspoelie

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2017, 08:19
door chris1144
Het is inderdaad gewoon rechtse draad

Re: koppakking vervangen: vraag over bout krukaspoelie

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2017, 09:12
door Kevinio
Met een blokkeertool en een lange arm sleutel krijg je hem vanzelf los. Een luchtsleutel is vaak te zwak, plus ik ben persoonlijk niet zo fan van dat trillen op de krukaslagers. Overigens is een spanrol en waterpomp vervangen niet nodig, die gaan nooit kapot. Zelfs een dealer doet dat niet.

Re: koppakking vervangen: vraag over bout krukaspoelie

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2017, 16:06
door Mark
Ik doe krukasbouten altijd met luchtsleutel.
Krijg je hem niet los heb je een zwakke luchtsleutel of compressor of een combinatie daarvan.

Re: koppakking vervangen: vraag over bout krukaspoelie

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2017, 12:46
door toon van den broek
Hallo,

Neen ook met een zwaardere (vrachtwagen) luchtsleutel kwam de bout nog niet los.
Naar een hele aardige Honda-dealer gebeld en kon de tool zo even lenen. Zat erg vast en is ook vaster gaan zitten doordat het spietje niet geplaatst/ vergeten was. Dan gaat de bout m.i. nog vaster zitten.
In ieder geval is de hele klus geklaard en nu hopen dat alle probleempjes over zijn.
In ieder geval spuit de radiateurdop niet meer.

Wel lastig is dat ik de indruk heb dat enkele kleppen bijna 'uitgesteld' zijn. Auto loopt op gas en heeft tegen de 288.000km op de teller.
Misschien een keer een goede kop (nieuw?) kopen of deze laten reviseren?

Bedankt voor jullie bijdrage,

Groetjes, Toon

Re: koppakking vervangen: vraag over bout krukaspoelie

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2017, 16:08
door Kevinio
Is dat spietje niet per ongeluk eruit gevallen? Want die hem je nodig om de poulie op tijd te zetten, en die heb je dan weer nodig om te ontsteking op tijd te zetten.

Revisie kan inderdaad, je kan ook een andere kop nemen en deze reviseren. De kosten zijn echt laag van onderdelen van deze blokken. Mocht je reviseren zijn er wel een paar dingen waar je op moet letten. Hoe is het olieverbruik nu van het blok?

Re: koppakking vervangen: vraag over bout krukaspoelie

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2017, 08:21
door Error
zat ik me ook af te vragen, zeker nu de kop eraf is geweest..

Re: koppakking vervangen: vraag over bout krukaspoelie

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2017, 14:26
door toon van den broek
Hallo,

Nee, het spietje heeft de vorige monteur gewoon vergeten terug te plaatsen bij distributieriemwissel.
Was dus ook t.o.v. elkaar verschoven. Heb zelf van hard staan een nieuwe gezaagd/ gevijld.
Maar de merktekens heb je niet nodig voor het monteren van een distibutieriem.
Heb wel de verdeler er af moeten halen (kreeg stekkertje niet goed los/ soms rotdingen) maar heb dit nauwkeurig afgestreept zodat opnieuw afstellen niet nodig is.

Olieverbruik was tot nog toe minimaal. Tussen beurten eigenlijk niet hoeven bijvullen. Hou het nu eerst wel even goed in de gaten.
Motortje loopt erg mooi, zelfs ietsje beter dan tevoren heb ik de indruk. Ook geen drukopbouw meer in de radiator.

Moet binnen afzienbare tijd ook mijn remschijven vervangen zag ik. Is er veel verschil in kwaliteit en welk merk heeft de voorkeur?

Groetjes van een tevreden Hondarijder.

Re: koppakking vervangen: vraag over bout krukaspoelie

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2017, 09:47
door harryw
Maar de merktekens heb je niet nodig voor het monteren van een distibutieriem.

klopt die zitten daar alleen maar mooi te wezen...

Re: koppakking vervangen: vraag over bout krukaspoelie

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2017, 11:00
door Kevinio
Voor montage van de distributieriem heb je inderdaad de merktekens op de poulie niet nodig, wel voor de timing van de ontsteking.