koelvloeistof verlies uit expansievat HR-V

Alle motorische vragen komen hier aan bod

koelvloeistof verlies uit expansievat HR-V

Berichtdoor toon van den broek » 10 Jul 2017, 10:04

Goedenmorgen,

Ben nieuw op dit forum en zal me eerst voorstellen: Ben Toon van den Broek
Heb sinds een kleine 2 jaar een HR-V uit "99 op LPG met nu plm 280.00km op teller. Woon in Leek (Gr) en ben altijd dhz-er geweest op autogebied en in verleden 10 jaar docent autotechniek op een MBO geweest.

Sinds enige tijd verlies ik koelvloeistof wat uit de radiatordop spuit. Het probleem wordt heel langzaamaan erger, maar er is geen motortemperatuur stijging (oververhitting) geweest. Eerst de radiatordop vervangen, maar had geen effect.
Gisteren de bougies bekeken en de 2e bougie is afwijkend van kleur: andere bougies zijn grijsbruin maar de 2e is redelijk wit gebleven.
Witte rook is er nauwelijks te zien. Het probleem is m.i. ook pas het begin van het doorslaan van de koppakking.

Probleem waar ik mee zit is dat er op internet weinig/geen info te vinden is van deze auto en met name ook van de motor de D16W1.

Vandaar dat ik me aangesloten heb bij dit forum in de hoop kennis en info te delen.

Mijn drie vragen zijn:
1. Is mijn conclusie over de (versleten/doorgeslagen) koppakking juist?
2. Is er ergens info te vinden over de aanhaalmomenten/graden van kopbouten?
3. Zijn de kopbouten weer te gebruiken of is het beslist nodig nieuwe te bestellen (kritische doorsnede bij rekbouten?)

Hoop antwoord te krijgen op de vragen, maar alvast heel erg bedankt!

Groetjes, Toon van den Broek/Leek

toon van den broek
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 9
Geregistreerd:
10 Jul 2017, 09:42

Re: koelvloeistof verlies uit expansievat HR-V

Berichtdoor Kevinio » 10 Jul 2017, 11:21

Welkom op het forum Toon. De specificaties van de motor zijn gelijk aan de D16 serie, daar valt zeer veel over te vinden. Als de dop eraf is, spuit dan de vloeistof eruit met draaiende motor, of gebeurt er dan niets? Dat is meestal de indicatie van de koppakking. De kopbouten kunnen hergebruikt worden, het moment zit dacht ik ergens rond de 65NM, maar dit weer ik niet zeker. Let er wel op dat deze motoren bij het vervangen van een koppakking na een dergelijke kilometerstand vaak olie willen gaan gebruiken vanwege de wanden die ovaal trekken. Maar het is het proberen waard. Overigens enkel een OEM pakking gebruiken, geen imitatie.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: koelvloeistof verlies uit expansievat HR-V

Berichtdoor Mark » 10 Jul 2017, 17:37

Meestal zitten er bij de pakking al de aanhaal gegevens bijgevoegd.
Tenminste merken als elring doen dat.
Owja dat olie verbruiken.
Koppakking wisselen als je het zelf doet zijn de kosten minimaal. Houd daarna het olieverbuik in de gaten. Anders kan je daarna altijd nog een blokwissel doen. Die kosten vallen ook goed mee.
Uhhhm ja wat zou ik hier kunnen zetten? of zal ik br33z3r taal neer zetten?

Mark
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5584
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:37
Woonplaats:
den bosch


Terug naar Motorisch



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten
cron