Goedenmorgen,
Ben nieuw op dit forum en zal me eerst voorstellen: Ben Toon van den Broek
Heb sinds een kleine 2 jaar een HR-V uit "99 op LPG met nu plm 280.00km op teller. Woon in Leek (Gr) en ben altijd dhz-er geweest op autogebied en in verleden 10 jaar docent autotechniek op een MBO geweest.
Sinds enige tijd verlies ik koelvloeistof wat uit de radiatordop spuit. Het probleem wordt heel langzaamaan erger, maar er is geen motortemperatuur stijging (oververhitting) geweest. Eerst de radiatordop vervangen, maar had geen effect.
Gisteren de bougies bekeken en de 2e bougie is afwijkend van kleur: andere bougies zijn grijsbruin maar de 2e is redelijk wit gebleven.
Witte rook is er nauwelijks te zien. Het probleem is m.i. ook pas het begin van het doorslaan van de koppakking.
Probleem waar ik mee zit is dat er op internet weinig/geen info te vinden is van deze auto en met name ook van de motor de D16W1.
Vandaar dat ik me aangesloten heb bij dit forum in de hoop kennis en info te delen.
Mijn drie vragen zijn:
1. Is mijn conclusie over de (versleten/doorgeslagen) koppakking juist?
2. Is er ergens info te vinden over de aanhaalmomenten/graden van kopbouten?
3. Zijn de kopbouten weer te gebruiken of is het beslist nodig nieuwe te bestellen (kritische doorsnede bij rekbouten?)
Hoop antwoord te krijgen op de vragen, maar alvast heel erg bedankt!
Groetjes, Toon van den Broek/Leek