lage oliedruk d16z6 door kleine hamp filter?

Alle motorische vragen komen hier aan bod

lage oliedruk d16z6 door kleine hamp filter?

Berichtdoor BlackCar » 14 Jun 2017, 11:58

Onlangs een oliedruk en olietemperatuursensor geinstalleerd in een sandwichplate met daarop een kleine hamp filter.
Temperatuur loopt maximaal op naar zo'n 100 graden bij normaal rijden. Dit is goed toch?
De oliedruk staat koud stationair op 6 bar. Voor zover ik heb kunnen vinden is dit goed.
De oliedruk staat warm stationair op 0 bar :crazy:

Afbeelding

Wat het mogelijk zou kunnen zijn is de kleine hamp filter?


15inch schreef:Ja dat lijkt me wel wenselijk, niet dat de koeler altijd mee doet. :biggrin:

Ander belangrijk punt is de oliefilter omdat die ook meegaat in het oliedrukverhaal.....met een verkeerd filter kun je zomaar je oliedruk te hoog of te laag krijgen, dat laatste wil je zeker niet ivm kans op motorschade.
Wat me bv opviel is dat heel veel mensen de verkeerde mini Hamp oliefilters H1540-PFB-515 (toepassing Honda Today/Insight/Beat) gebruiken op een d/b/k serie omdat er ergens in het filmpje van Best Motoring wordt gezegd dat het kleine OEM filter voor de Honda Fit/Jazz (wat dus weer een heel ander filter is dan de Insight/Beat - hamp 515) voor betere oliedruk zorgt. Enige Hampfilter wat je wel kunt gebruiken op d/b/k-serie is de H1540-RTA-505. Daarnaast is er ook niks bijzonders aan Hamp filters behalve dat ze op de lokale markt een goedkoper alternatief zijn dan OEM, zoiets als Nipparts hier. Maak voor de grap eens een goedkoop Nipparts 15400-PLC-004 open en je treft exact hetzelfde aan als dat je een 4x zo duur Mugen filter open maakt. :>>:

Gebruikers-avatar
BlackCar
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 171
Geregistreerd:
22 Mei 2011, 11:13
Woonplaats:
Drenthe

Re: lage oliedruk d16z6 door kleine hamp filter?

Berichtdoor Marsnel » 14 Jun 2017, 13:14

6 bar koud stationair lijkt me te hoog. En 0 bar stationair warm is sowieso niet goed (verwacht 1,5 bar ofzo).

Is je meter wel goed aangesloten?

Kleinere oliefilters dan origineel is niet altijd een goed idee. Je hebt minder filter oppervlak waar nog steeds dezelfde hoeveelheid olie doorheen moet. Dit kan voor druk/debiet verschil zorgen, en dit wijkt dus af van hoe Honda je motor ontworpen heeft.

Gebruikers-avatar
Marsnel
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1015
Geregistreerd:
05 Nov 2005, 18:47
Woonplaats:
Waddinxveen

Re: lage oliedruk d16z6 door kleine hamp filter?

Berichtdoor BlackCar » 14 Jun 2017, 14:08

De oliedruksensor heeft aan weerskanten een originele stekker. Dus dit zou goed moeten zijn ga ik vanuit.

Gebruikers-avatar
BlackCar
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 171
Geregistreerd:
22 Mei 2011, 11:13
Woonplaats:
Drenthe

Re: lage oliedruk d16z6 door kleine hamp filter?

Berichtdoor kristo » 14 Jun 2017, 17:38

Wat ik hierover recent geleerd heb:

origineel zijn 'onze' motoren (D/B) geleverd met (gemaakt voor) 65mm 85mm filters. Na 2002 met de nieuwe motoren die minder plaats hadden zijn de kleinere 65mm filters geïntroduceerd en heeft Honda de 65mm 85mms op de oude motoren vervangen door deze zelfde kleinere filters. Dus in de EPC zijn de oude 65mm 85mm nummers opgevolgd door de nummers van de kleinere filters (in mijn geval wordt heden de 15400-RBA-F01 (Purflux) geleverd). Deze zouden zorgen voor een lagere oliedruk dan de motor 'origineel' aanlevert. Enkel de S2K heeft de 65mm 85mm behouden: op dit moment 15400-PCX-004, die komt er bij mij straks op :>>:

Enkele links:
http://www.d-series.org/forums/engine-b ... ost1183922
https://www.drive2.ru/l/947567/ (gebruik google translate)
https://www.s2ki.com/forums/s2000-under ... ry-192750/
http://www.8thcivic.com/forums/mechanic ... ter-5.html
Laatst gewijzigd door kristo op 04 Okt 2018, 16:11, in totaal 2 keer gewijzigd.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: lage oliedruk d16z6 door kleine hamp filter?

Berichtdoor BlackCar » 14 Jun 2017, 20:11

kristo schreef:Wat ik hierover recent geleerd heb:

origineel zijn 'onze' motoren (D/B) geleverd met (gemaakt voor) 65mm filters. Na 2002 met de nieuwe motoren die minder plaats hadden zijn de kleinere filters geïntroduceert en heeft Honda de 65mms op de oude motoren vervangen door deze zelfde kleinere filters. Dus in de EPC zijn de oude 65mm nummers opgevolgd door de nummers van de kleinere filters (in mijn geval wordt heden de 15400-RBA-F01 (Purflux) geleverd). Deze zouden zorgen voor een lagere oliedruk dan de motor 'origineel' aanlevert. Enkel de S2K heeft de 65mm behouden: op dit moment 15400-PCX-004, die komt er bij mij straks op :>>:

Enkele links:
http://www.d-series.org/forums/engine-b ... ost1183922
https://www.drive2.ru/l/947567/ (gebruik google translate)
https://www.s2ki.com/forums/s2000-under ... ry-192750/
http://www.8thcivic.com/forums/mechanic ... ter-5.html

Bedankt voor de informatie :like:

De hampfilter die ik nu heb is inderdaad 65mm. H1540-PFB-515.
Wat ik nu wil uitsluiten is of een oliefilter daadwerkelijk invloed kan uitoefenen op de oliedruk.

Tijdens het rijden valt er niks te merken maar stationair loopt hij merkbaar niet helemaal zoals het hoort. De oliedruk schommelt ligtjes.
Hier is het te zien https://www.youtube.com/watch?v=zG_A56Chulg
Maar bij 100 graden en dus 0 bar is het nauwelijks/niet te zien.

Vlak voor dat ik de meters heb aangesloten is er een andere koppeling met een lichter vliegwiel ingekomen van 5,4 kilo.
Kan dit ook nogeens invloed hebben op de oliedruk?

Gebruikers-avatar
BlackCar
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 171
Geregistreerd:
22 Mei 2011, 11:13
Woonplaats:
Drenthe

Re: lage oliedruk d16z6 door kleine hamp filter?

Berichtdoor GoThanh » 15 Jun 2017, 10:19

Filter zou niks uitmaken dat zijn echt miniscule verschillen.

Als je olie warm is, hoeveel druk heb je dan als je rijdt? Hoger dan 4.5? Wat voor olie heb je er verder inzitten?
Afbeelding
Track personal record: Nurburgring BTG ~8:20 (K24) Zandvoort: 2.01:538 (K24) Assen: 2:08 (B18C)
Track civic EK: K24A3 semi-build Build topic

Gebruikers-avatar
GoThanh
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2667
Geregistreerd:
10 Apr 2009, 17:49

Re: lage oliedruk d16z6 door kleine hamp filter?

Berichtdoor Mark » 15 Jun 2017, 15:00

Hoe is de oliepomp? Zover ik bekend ben met honda, is de oliepomp van een d16z6 een zwak punt geweest, al zullen er fanboys zeggen van: nee das nie waor! Maar goed, die zorgt voor je oliedruk.

Olie dient op peil te staan, oude dikke olie kan voor problemen zorgen, te weinig doorstroming, en veel te dunne olie ook natuurlijk, glipt overal te snel weg, doel van oliefilm ontgaat dan.
Carterventilatie dient goed te zijn, de kanalen niet verstopt?
Maar de hoeveelheid olie in het filter, vind ik een broodje aap, ik geloof niet dat het niets uitmaakt. De grootte is niet van belang ben ik van mening.
Maar vind dit wel een mooi discussie punt eigenlijk.
Uhhhm ja wat zou ik hier kunnen zetten? of zal ik br33z3r taal neer zetten?

Mark
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5584
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:37
Woonplaats:
den bosch

Re: lage oliedruk d16z6 door kleine hamp filter?

Berichtdoor Kevinio » 16 Jun 2017, 11:38

Een D16z6 pomp is net de sterktste pomp van de D-series, maar het blijft allemaal oude rommel en die kunnen vergaan.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: lage oliedruk d16z6 door kleine hamp filter?

Berichtdoor Mark » 16 Jun 2017, 14:28

Mooi he. Ik wist dat mensen weer hier tegen in zouden gaan.
Uhhhm ja wat zou ik hier kunnen zetten? of zal ik br33z3r taal neer zetten?

Mark
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5584
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:37
Woonplaats:
den bosch

Re: lage oliedruk d16z6 door kleine hamp filter?

Berichtdoor BlackCar » 16 Jun 2017, 18:48

Mark schreef:Mooi he. Ik wist dat mensen weer hier tegen in zouden gaan.


Meningen verschillen zo te zien ja. Maargoed ik ga dit weekend ermee bezig. Kijken of ik iets kan vinden.

Gebruikers-avatar
BlackCar
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 171
Geregistreerd:
22 Mei 2011, 11:13
Woonplaats:
Drenthe

Re: lage oliedruk d16z6 door kleine hamp filter?

Berichtdoor Marsnel » 19 Jun 2017, 20:33

kristo schreef:Wat ik hierover recent geleerd heb:

origineel zijn 'onze' motoren (D/B) geleverd met (gemaakt voor) 65mm filters. Na 2002 met de nieuwe motoren die minder plaats hadden zijn de kleinere filters geïntroduceert en heeft Honda de 65mms op de oude motoren vervangen door deze zelfde kleinere filters. Dus in de EPC zijn de oude 65mm nummers opgevolgd door de nummers van de kleinere filters (in mijn geval wordt heden de 15400-RBA-F01 (Purflux) geleverd). Deze zouden zorgen voor een lagere oliedruk dan de motor 'origineel' aanlevert. Enkel de S2K heeft de 65mm behouden: op dit moment 15400-PCX-004, die komt er bij mij straks op :>>:


EDG techniek heeft mij ook geadviseerd om met een S2000 oliefilter op m`n b18c te gaan rijden ivm circuit gebruik. De kleine filters zouden mogelijk een restrictie kunnen vormen als er enkel hoge toerentallen worden gedraaid. Bij de cross wordt dit blijkbaar ook gebruikt op de 1600 blokken.

Gebruikers-avatar
Marsnel
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1015
Geregistreerd:
05 Nov 2005, 18:47
Woonplaats:
Waddinxveen

Re: lage oliedruk d16z6 door kleine hamp filter?

Berichtdoor BlackCar » 20 Jun 2017, 20:27

GoThanh schreef:Filter zou niks uitmaken dat zijn echt miniscule verschillen.

Als je olie warm is, hoeveel druk heb je dan als je rijdt? Hoger dan 4.5? Wat voor olie heb je er verder inzitten?


Mark schreef:Hoe is de oliepomp? Zover ik bekend ben met honda, is de oliepomp van een d16z6 een zwak punt geweest, al zullen er fanboys zeggen van: nee das nie waor! Maar goed, die zorgt voor je oliedruk.

Olie dient op peil te staan, oude dikke olie kan voor problemen zorgen, te weinig doorstroming, en veel te dunne olie ook natuurlijk, glipt overal te snel weg, doel van oliefilm ontgaat dan.
Carterventilatie dient goed te zijn, de kanalen niet verstopt?
Maar de hoeveelheid olie in het filter, vind ik een broodje aap, ik geloof niet dat het niets uitmaakt. De grootte is niet van belang ben ik van mening.
Maar vind dit wel een mooi discussie punt eigenlijk.


De olie is recent vervangen, staat goed op pijl. Er zit 10w40 semi-synthetische Emperol Kroon olie in.
Carterventilatie is goed, de slangen zitten niet verstopt en het PCV klepje is gangbaar.

Ik had nog een ashuki oliefilter liggen die nog voor de 1.4 bedoeld was. Die erop gezet maar er is geen verschil met de oliedruk bij stationair koud en warm ten opzichte van de kleine hamp filter.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier wat resultaten tijdens het rijden met de ashuki oliefilter.
2100rpm 30km/h 98°C 2.0Bar
2500rpm 50km/h 98°C 2.2Bar
2900rpm 80km/h 100°C 2.8Bar
3600rpm 100km/h 104°C 3.8Bar

Zal dan toch misschien de sensor zelf of de aansluiting niet deugen :hmmm:

Gebruikers-avatar
BlackCar
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 171
Geregistreerd:
22 Mei 2011, 11:13
Woonplaats:
Drenthe

Re: lage oliedruk d16z6 door kleine hamp filter?

Berichtdoor GoThanh » 22 Jun 2017, 11:58

Sensor zit met sandwichplate tussen je olie filter?

Denk toch dat je oliepomp ten einde is..

Zodra je gas geeft hoort het gelijk boven de 4.5+ bar te zijn.

Km-stand blok of nog enige gegevens van leeftijd van de motor?
Afbeelding
Track personal record: Nurburgring BTG ~8:20 (K24) Zandvoort: 2.01:538 (K24) Assen: 2:08 (B18C)
Track civic EK: K24A3 semi-build Build topic

Gebruikers-avatar
GoThanh
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2667
Geregistreerd:
10 Apr 2009, 17:49

Re: lage oliedruk d16z6 door kleine hamp filter?

Berichtdoor hondanickx » 22 Jun 2017, 16:29

Dat van de grote oliefilters voor de oudere blokken klopt idd. :cheesygrin: .
In dit geval denk ik niet dat de oliefilter er iets mee te maken heeft .
Koud heeft mijn blok altijd al tegen de 7 bar oliedruk en warm 5.5- 5.8bar .
Warm stationair 1.5 a 2 bar zoiets .Oliesandwich heeft alleen invloed op de temperatuur die is zo'n 10graden hoger als in het carter.
Ik rij al jaren met de hamp filters en heb er nog nooit geen problemen mee gehad.

Overigens zeg je zelf dat je de eerst de hamp PFB filter gebruikt hebt ?? Dat zijn de mini K20 filters dat zijn net de verkeerde ...

De normale filters zijn hoger en zijn 65mm diameter de s2000 filters zijn 85mm in diameter . ;)
The SOHC combustion chamber is a better shape than the DOHC.
So don't chunk those 1.6 SOHC engines, they can make really good power. For a pure performance application, regardless of application, I'd choose the SOHC. No bull!! .........T.O.O. .......

hondanickx
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1288
Geregistreerd:
16 Jan 2007, 20:31
Woonplaats:
Belgie

Re: lage oliedruk d16z6 door kleine hamp filter?

Berichtdoor BlackCar » 23 Jun 2017, 10:29

GoThanh schreef:Sensor zit met sandwichplate tussen je olie filter?

Denk toch dat je oliepomp ten einde is..

Zodra je gas geeft hoort het gelijk boven de 4.5+ bar te zijn.

Km-stand blok of nog enige gegevens van leeftijd van de motor?


De sensor zit inderdaad in de sandwichplate.

Het motorblok heb ik bij een sloperij in Den Haag gekocht met een kilometerstand van 130.653km. uit een Del Sol van 1994.
Inmiddels 4.875km. mee gereden.
Onlangs de koppeling vervangen met lichter vliegwiel van 5.4 kg. Aan de staat van de koppelingsplaat is er niet zuinig mee omgegaan?
Eén zo'n tangentiaal veertje en het metaal erom heen zag er niet meer zo fris uit.
Afbeelding

Afbeelding

hondanickx schreef:Dat van de grote oliefilters voor de oudere blokken klopt idd. :cheesygrin: .
In dit geval denk ik niet dat de oliefilter er iets mee te maken heeft .
Koud heeft mijn blok altijd al tegen de 7 bar oliedruk en warm 5.5- 5.8bar .
Warm stationair 1.5 a 2 bar zoiets .Oliesandwich heeft alleen invloed op de temperatuur die is zo'n 10graden hoger als in het carter.
Ik rij al jaren met de hamp filters en heb er nog nooit geen problemen mee gehad.

Overigens zeg je zelf dat je de eerst de hamp PFB filter gebruikt hebt ?? Dat zijn de mini K20 filters dat zijn net de verkeerde ...

De normale filters zijn hoger en zijn 65mm diameter de s2000 filters zijn 85mm in diameter . ;)


De hampfilter korte uitvoering heb ik bij AKR gekocht. Op de site word aangegeven dat hij geschikt is voor het motorblok.
https://www.akr-performance.nl/p/hamp-o ... 40-PFB-515

Gebruikers-avatar
BlackCar
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 171
Geregistreerd:
22 Mei 2011, 11:13
Woonplaats:
Drenthe

Volgende

Terug naar Motorisch



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten
cron