Goed adres gezocht voor maken Turbo Spruitstuk

Alle motorische vragen komen hier aan bod

Re: Goed adres gezocht voor maken Turbo Spruitstuk

Berichtdoor Kevinio » 07 Jun 2017, 12:24

GoThanh schreef:Heb je verder ook het ontwerp gezien hoe die Yahoon setup in elkaar zat? Mega lange runners waardoor turbo met een flinke arm van blok af ligt, wastegate piping die 2x 90 graden bochten moeten maken voordat ie bij de wastegate zelf is en nergens ondersteuning voor turbo. Dus Jeff was er ook klaar mee met turbo rijden haha.


Wastegate posities zijn ook vaak kunstwerkjes inderdaad. :D
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Goed adres gezocht voor maken Turbo Spruitstuk

Berichtdoor genesis » 07 Jun 2017, 15:53

mielko schreef:Om boven vermelde redenenen denk ik dat mijn chineese spuit nooit gescheurd is.Omdat ik van af turbo tot achter op he motorblok wel 4 steunen had gemaakt.Dus geen duw en trek krachten op het spuitstuk .Alleen de thermische belasting.


Kan je daar foto's van laten zien?

Genesis

genesis
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 145
Geregistreerd:
22 Nov 2009, 11:08

Re: Goed adres gezocht voor maken Turbo Spruitstuk

Berichtdoor hondanickx » 08 Jun 2017, 18:23

Je kan ook ook een collector gebruiken die uit 1 stuk is gefreest.Maar zelfs die scheuren ook . ( Elmer racing en vele andere maken deze )
Ik zou geen rvs gebruiken maar gewoon staal met een goede (dure) ceramische coating .Kostprijs is hetzelfde als rvs maar het kan veel beter tegen de temperatuurschommelingen en scheuren etc.Ik vermoed ook dat mensen zoals Don De Vink 321 rvs gebruiken wat bij echte turbo spruitstukken veelal gebruikt wordt.En dat materiaal is 2 keer zo duur als het gebruikelijke 304 of 316 rvs.
The SOHC combustion chamber is a better shape than the DOHC.
So don't chunk those 1.6 SOHC engines, they can make really good power. For a pure performance application, regardless of application, I'd choose the SOHC. No bull!! .........T.O.O. .......

hondanickx
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1288
Geregistreerd:
16 Jan 2007, 20:31
Woonplaats:
Belgie

Re: Goed adres gezocht voor maken Turbo Spruitstuk

Berichtdoor Kevinio » 09 Jun 2017, 08:42

Hoeveel pk draai je eigenlijk? Want vaak voldoet een gietijzer spruitstuk gewoon al. Een SPA flowt echt wel goed, enkel moet je wel op de wastegate positie letten.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Goed adres gezocht voor maken Turbo Spruitstuk

Berichtdoor toxicshit » 09 Jun 2017, 09:35

Afbeelding

Dikwandig pisbakken staal, om een log style sidewinder te maken. indien dat niet werkt dan haal ik een cast iron top mount header. die ik verleng zodat de turbo ergens boven de versnellingsbak komt te hangen.

toxicshit
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 400
Geregistreerd:
08 Jul 2005, 00:19
Woonplaats:
Heerlen

Re: Goed adres gezocht voor maken Turbo Spruitstuk

Berichtdoor genesis » 13 Jun 2017, 04:20

350 pk.

Met een Honda turbo gaan rijden is wel het meest 'onhandige' wat ik ooit gedaan heb, het is wel 'gelukt' uiteindelijk (op de spruit na), maar heeft veel voeten in de aarde gehad (meer dan 5 jaar en ik ben 30K verder.....)

Is de Honda snel?! JA! Maarrrrr een lange snelle rit naar bv Luxemburg met 200+ is niet echt een optie, olie temp vn 110 - 125 graden en een EGT van 830 - 850 graden.

Tevens is de Honda wat 'onrustig' bij die snelheden, de Honda is een echte sprinter 100 - 200 doettie vaak sneller dan auto's met 400 a 500 pk omdat hij licht is.

De echte top (nog nooit durven rijden vanwege die 'onrust') zal rond de 275 liggen, nooit harder gereden dan 254 op de GPS.

Neem mijn daily driver waar ik nu mee in Luxemburg ben, Skoda Octavia 1.8 turbo (230 pk / 360 Nm getuned bij 125.000km), nooit problemen mee geen meetbaar olieverbruik en 335.000 km mee gereden.

Ritje naar Luxemburg met 200+ (s'nachts) geen probleem, rustige stabiele wegligging bij hoge snelheden, gemeten top van 245 - 250.

Kosten voor een toendertijd 3,5 jaar oude auto € 8900 aanpassingen zoals JD Engineering, Koni Adjustables, 3 veerpootbruggen, polyurethaan ophangrubbets, een TIP inlaat en volledig Milltek rvs uitlaat systeem, 18 inch velgen en een Brembo Big brake kit € 4500.

En ik was wel klaar en rij dit nu al 11 jaar nagenoeg probleemloos...

Ja het is een saaie auto, maar doet wel wat hij moet doen, stuurd en remt goed, wegligging goed een rondje Nordschleife is geen probleem onder de 9 minuten. Er zit balans in de auto en die balans is er in de Honda nog steeds niet helemaal ondanks dat er toch hele goede onderdelen op zitten om dat te bewerkstelligen.

De Honda is 1 en al opwinding en doet dingen die geen andere auto kan, maar komt wel met een prijs zeg maar....

En die prijs word word me onderhand wel een beetje (te) hoog, de liefde is er nog wel, maar 'romantiek' moet wel betaalbaar blijven... :mrgreen:

Genesis

genesis
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 145
Geregistreerd:
22 Nov 2009, 11:08

Re: Goed adres gezocht voor maken Turbo Spruitstuk

Berichtdoor Kevinio » 13 Jun 2017, 07:20

Die olietemperatuur zou ik mij niet druk om maken, dat is een beetje de werktemperatuur. Zeker bij die snelheden. De EGT is wel hoog, maar dat heeft met de afstelling te maken. Is er gebruik gemaakt van de EGT sensor tijdens het afstellen?

Wat is de ET-waarde, welke ophangingsupgrade zitten eronder? Je moet hem wel stabiel kunnen krijgen op zo'n snelheid, zeker met de wielbasis van een coupe.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Goed adres gezocht voor maken Turbo Spruitstuk

Berichtdoor genesis » 13 Jun 2017, 09:39

Mijn auto is door Gaskleppie op de weg afgesteld met een EGT meting.(ook AR / boost / olie druk & temp)

Ik heb qua wegligging alles volledig instelbaar, zowel voor als achter is castor, camber ect instelbaar.

Ik rij met 17 inch velgen met ET38

Het zou m.i. aan mijn banden kunnen liggen de Toyo's T1s of zo iets, onstabiel op hoge snelheden

Genesis

genesis
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 145
Geregistreerd:
22 Nov 2009, 11:08

Re: Goed adres gezocht voor maken Turbo Spruitstuk

Berichtdoor toxicshit » 13 Jun 2017, 11:10

genesis schreef:Mijn auto is door Gaskleppie op de weg afgesteld met een EGT meting.(ook AR / boost / olie druk & temp)

Ik heb qua wegligging alles volledig instelbaar, zowel voor als achter is castor, camber ect instelbaar.

Ik rij met 17 inch velgen met ET38

Het zou m.i. aan mijn banden kunnen liggen de Toyo's T1s of zo iets, onstabiel op hoge snelheden

Genesis

Doe eens een paar dyno runs met je huidige map, en tune voor MBT bij WOT, om zo je EGT waardes goed te krijgen.
MBT en EGT tunen is op de weg een lastig iets.

Kan zijn dat je links en rechts je ontsteking iets moet vervroegen om zo zeker te zijn dat je het zelfde vermogen houd maar links en rechts wat veiliger zit qua ontsteking.

Staat je basis ontsteking nog altijd goed? nog eens gekeken met een lamp?
Welke hitte range zit je met je boegies ? ( welke boegies gebruik je )
Op welke afstand zijn je boegie tips afgesteld?
Welke kleur hebben ze?

Maar in de basis, te hoge ontsteking ( vaak in combinatie met te weinig bezine ) zorgt voor hoge EGT's!

op de straat is de fuel map goed af te stellen, maar de ontsteking echt tot op zijn perfecte punt krijgen en de temp onder controlle houden, daar is wat dataloggen op een dyno en een grafiek waarin je kunt zien wat je bent aan het doen toch echt een pre!

Wat basis info van het web:
You will be looking for MBT, maximum brake torque (google it, usefull info), basically, you keep adding timing (Advance) to the part of the map you are measuring in the dyno, lets say WOT until you find that MBT.. thats the spot where maximum torque and hp are reached and also the point were if you add more ignition (advance) the power will decrease or stay in the same spot. If you keep advancing timing, then you will have pinging and detonation high EGT etc (not good). So once you reach that point.. that MBT.. remove 2° degrees more or less, just for safety. When you are doing this, keep an eye at the wideband cause the air/fuel will change... If it changes, but its still in a safety margin.. leave it there. Just remember that if the car gets in colder weather, the mixture will get leaner... so leave a safety margin when you tune.

toxicshit
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 400
Geregistreerd:
08 Jul 2005, 00:19
Woonplaats:
Heerlen

Re: Goed adres gezocht voor maken Turbo Spruitstuk

Berichtdoor genesis » 13 Jun 2017, 12:25

Ik ga nooit meer op de testbank, daar is al eens een blok geklapt (Rica in Wateringen).

Ook TCC en Gaskleppiedurven dat niet meer aan. Op de weg vinden we veiliger, dan maar geen perfecte afstelling.

Grosso modo is tot 850 graden geen ramp hoor. Ook mijn Skoda die door JD Engineering is getuned loopt to t een EGT van 850 graden dan gaat die terug regelen, dat merk aan een schommelend topvermogen.

Dat doe ik met de Honda ook alleen dan met mijn rechter voet, door wat gas terug te nemen.

Een kortstondige hoge EGT is ook geen probleem, zoals bij volle acceleratie of naar topsnelheid accelereren, zolang het maar niet langdurig is.

Bij 200 continue draai ik niet in boost, ook bij 220 a 230 is dat nagenoeg neutraal, daarboven wel.

Genesis

genesis
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 145
Geregistreerd:
22 Nov 2009, 11:08

Re: Goed adres gezocht voor maken Turbo Spruitstuk

Berichtdoor toxicshit » 14 Jun 2017, 11:41

genesis schreef:Ik ga nooit meer op de testbank, daar is al eens een blok geklapt (Rica in Wateringen).

Ook TCC en Gaskleppiedurven dat niet meer aan. Op de weg vinden we veiliger, dan maar geen perfecte afstelling.

Grosso modo is tot 850 graden geen ramp hoor. Ook mijn Skoda die door JD Engineering is getuned loopt to t een EGT van 850 graden dan gaat die terug regelen, dat merk aan een schommelend topvermogen.

Dat doe ik met de Honda ook alleen dan met mijn rechter voet, door wat gas terug te nemen.

Een kortstondige hoge EGT is ook geen probleem, zoals bij volle acceleratie of naar topsnelheid accelereren, zolang het maar niet langdurig is.

Bij 200 continue draai ik niet in boost, ook bij 220 a 230 is dat nagenoeg neutraal, daarboven wel.

Genesis

ok, waar is de tijd dat gebleven dat tuners nog ballen hadden. maar ja tegenwoordig is als er iets mis gaat het altijd de schuld van de tuner. en nooit van de gene die het blok gemaakt heeft. dus begrijp het wel.

toxicshit
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 400
Geregistreerd:
08 Jul 2005, 00:19
Woonplaats:
Heerlen

Re: Goed adres gezocht voor maken Turbo Spruitstuk

Berichtdoor genesis » 15 Jun 2017, 08:37

Mijn blok is gebouwd bij Dymotrack en die heeft goed werk geleverd, gebouwd op 700 pk en 'slechts' belast met de helft.

Ik hoor heel vaak Hoe iets 'goed' moet gaan, maar in de praktijk rijden er volgens mij niet zoveel probleemloze turbo setups rond boven de 300 pk die er al vele tienduizenden kilometers op hebben zitten of een ton...

Genesis

genesis
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 145
Geregistreerd:
22 Nov 2009, 11:08

Re: Goed adres gezocht voor maken Turbo Spruitstuk

Berichtdoor genesis » 15 Jun 2017, 08:38

Mijn blok is gebouwd bij Dymotrack en die heeft goed werk geleverd, gebouwd op 700 pk en 'slechts' belast met de helft.

Ik hoor heel vaak Hoe iets 'goed' moet gaan, maar in de praktijk rijden er volgens mij niet zoveel probleemloze turbo setups rond boven de 300 pk die er al vele tienduizenden kilometers op hebben zitten of een ton...

Genesis

genesis
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 145
Geregistreerd:
22 Nov 2009, 11:08

Re: Goed adres gezocht voor maken Turbo Spruitstuk

Berichtdoor GoThanh » 15 Jun 2017, 10:14

Raar fenomeen ook dat afstellen op de bank blokken ploffen.....
Afbeelding
Track personal record: Nurburgring BTG ~8:20 (K24) Zandvoort: 2.01:538 (K24) Assen: 2:08 (B18C)
Track civic EK: K24A3 semi-build Build topic

Gebruikers-avatar
GoThanh
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2667
Geregistreerd:
10 Apr 2009, 17:49

Re: Goed adres gezocht voor maken Turbo Spruitstuk

Berichtdoor Kevinio » 16 Jun 2017, 11:36

9 v/d 10 mensen kunnen geen turbo opbouwen. Het houdt meer een motorblok er geschikt voor maken. Als je met afstellers praat hebben ze maar zelden een wagen die ze binnen rijden, afstellen en weer buiten rijden. En dat ligt puur aan de inbouw. En ja, je hoort met tuning altijd de goede verhalen, nooit de slechte.

Een auto afstellen op de bank niet veilig vindt ik maar een bijzonder verhaal, mij zou het juist fijn lijken dat je een situatie kan representeren. Dat een bank en straat verschillend is ben ik wel volledig mee eens. De volgorde is: straat->bank->straat.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Vorige

Terug naar Motorisch



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten
cron