350 pk.
Met een Honda turbo gaan rijden is wel het meest 'onhandige' wat ik ooit gedaan heb, het is wel 'gelukt' uiteindelijk (op de spruit na), maar heeft veel voeten in de aarde gehad (meer dan 5 jaar en ik ben 30K verder.....)
Is de Honda snel?! JA! Maarrrrr een lange snelle rit naar bv Luxemburg met 200+ is niet echt een optie, olie temp vn 110 - 125 graden en een EGT van 830 - 850 graden.
Tevens is de Honda wat 'onrustig' bij die snelheden, de Honda is een echte sprinter 100 - 200 doettie vaak sneller dan auto's met 400 a 500 pk omdat hij licht is.
De echte top (nog nooit durven rijden vanwege die 'onrust') zal rond de 275 liggen, nooit harder gereden dan 254 op de GPS.
Neem mijn daily driver waar ik nu mee in Luxemburg ben, Skoda Octavia 1.8 turbo (230 pk / 360 Nm getuned bij 125.000km), nooit problemen mee geen meetbaar olieverbruik en 335.000 km mee gereden.
Ritje naar Luxemburg met 200+ (s'nachts) geen probleem, rustige stabiele wegligging bij hoge snelheden, gemeten top van 245 - 250.
Kosten voor een toendertijd 3,5 jaar oude auto € 8900 aanpassingen zoals JD Engineering, Koni Adjustables, 3 veerpootbruggen, polyurethaan ophangrubbets, een TIP inlaat en volledig Milltek rvs uitlaat systeem, 18 inch velgen en een Brembo Big brake kit € 4500.
En ik was wel klaar en rij dit nu al 11 jaar nagenoeg probleemloos...
Ja het is een saaie auto, maar doet wel wat hij moet doen, stuurd en remt goed, wegligging goed een rondje Nordschleife is geen probleem onder de 9 minuten. Er zit balans in de auto en die balans is er in de Honda nog steeds niet helemaal ondanks dat er toch hele goede onderdelen op zitten om dat te bewerkstelligen.
De Honda is 1 en al opwinding en doet dingen die geen andere auto kan, maar komt wel met een prijs zeg maar....
En die prijs word word me onderhand wel een beetje (te) hoog, de liefde is er nog wel, maar 'romantiek' moet wel betaalbaar blijven...
Genesis