kop revisie D16Z6

Alle motorische vragen komen hier aan bod

kop revisie D16Z6

Berichtdoor BlackCar » 16 Aug 2016, 11:48

Hallo Forumleden,

Na de problemen met het koelvloeistof bleef er nog één ding mogelijk over en dat was de koppakking.
De kop is er inmiddels af en laat hem afvlakken en afpersen. Helaas heb ik aan de koppakking niks gezien wat ik wel gehoopt had.

Nu ben ik dus bezig met de koprevisie. Onderdelen die ik al heb
Koppakking
Klepsteelrubbers
O-ring ontsteking

Het bedrijf die ik gebeld heb voor het vlakken wist niet wat ik bedoelde met de 3 angle valve job. Ik moest het maar eens uitleggen als ik bij hun kwam :doze: , deze week zou diegene er weer zijn die de werkzaamheden uitvoert. Is het nog interessant voor een stock D16Z6 om er andere kleppen, klepveren, klepschotels in te zetten?

Gebruikers-avatar
BlackCar
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 171
Geregistreerd:
22 Mei 2011, 11:13
Woonplaats:
Drenthe

Re: kop revisie D16Z6

Berichtdoor Kevinio » 16 Aug 2016, 14:21

Je vergeet klepgeleiderspeling die gecontroleerd dient te worden. OEM kleppentrein volstaat mits je niet meer dan 7500 toeren gaat draaien. Een 3 angle job zit er OEM al in, dacht ik.

Overigens wat waren de problemen met de koelvloeistof?
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: kop revisie D16Z6

Berichtdoor BlackCar » 16 Aug 2016, 17:18

Kevinio schreef:Je vergeet klepgeleiderspeling die gecontroleerd dient te worden. OEM kleppentrein volstaat mits je niet meer dan 7500 toeren gaat draaien. Een 3 angle job zit er OEM al in, dacht ik.

Overigens wat waren de problemen met de koelvloeistof?


7500 toeren rijdt ik enkel een keer. Klepgeleider speling controleren ben ik zelf nog niet eerder tegengekomen dat dat moet/kan.
Het koelvloeistof spoot enkel bij hoge belasting uit het expansievaatje. Direct daarna was tijdens stationair borrels te zien in het expansievaatje. Temperatuur liep niet te hoog op.
Na het vervangen van de thermostaat en de radiateurdop bleef het probleem zich voordoen. Dus bleef er maar één ding over.. en dat was de koppakking. Vanmiddag naar het bedrijf geweest dat de kop gaat vlakken. Volgens die man zit de lekkage in de 2e cilinder.

Afbeelding
Waar de koolaanslag er makkelijker af ging zat volgens hun de lekkage.
Afbeelding

Afbeelding
De 1e en 4e zuiger heb ik licht afgenomen met een doek maar kwam direct niks af. De 2e cilinder is aan één kant zichtbaar schoner dan de andere zuigers.

Zal dit echt de oorzaak zijn geweest? Dit is het enige wat te zien is aan de kop.

Gebruikers-avatar
BlackCar
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 171
Geregistreerd:
22 Mei 2011, 11:13
Woonplaats:
Drenthe

Re: kop revisie D16Z6

Berichtdoor Mark » 16 Aug 2016, 21:46

Inderdaad is het gebruikelijk als de motor koelvloeistof meeneemt, deze cilinderruimte schoner is dan de andere..De koelvloeistof spoelt het schoon.
Uhhhm ja wat zou ik hier kunnen zetten? of zal ik br33z3r taal neer zetten?

Mark
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5584
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:37
Woonplaats:
den bosch

Re: kop revisie D16Z6

Berichtdoor BlackCar » 16 Aug 2016, 22:57

Mark schreef:Inderdaad is het gebruikelijk als de motor koelvloeistof meeneemt, deze cilinderruimte schoner is dan de andere..De koelvloeistof spoelt het schoon.


Er werd druk opgebouwd naar het koelvloeistof systeem waardoor het koelvloeistof er dus uit gedrukt werd.
Het koelvloeistof zal waarschijnlijk ook bij de cilinders zijn gekomen.
Laatst stond het niveau na een rit over de snelweg net onder de rand van het dekseltje.
Na een dag of twee normaal rijden was het expansievatje bijna leeg.
Met gewoon woon werk verkeer niks geen last gehad.

Gebruikers-avatar
BlackCar
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 171
Geregistreerd:
22 Mei 2011, 11:13
Woonplaats:
Drenthe

Re: kop revisie D16Z6

Berichtdoor Kevinio » 17 Aug 2016, 07:24

Dat zijn inderdaad symptomen van een koppakking, ik had het zelf ook. Klepgeleiders vergeten heel veel mensen, met als gevolg dat hij na x aantal km's weer olie zuipt langs de klepseals.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: kop revisie D16Z6

Berichtdoor BlackCar » 17 Aug 2016, 14:00

Kevinio schreef:Dat zijn inderdaad symptomen van een koppakking, ik had het zelf ook. Klepgeleiders vergeten heel veel mensen, met als gevolg dat hij na x aantal km's weer olie zuipt langs de klepseals.


Klepgeleider speling zou ik dan nog moeten laten doen.

Er komen ook ARP headstuds in. Het voorgeschreven montage vloeistof ook gebruiken neem ik aan. Maar hoeveel heb ik nodig.
Het zakje van 15ml lijkt me weinig. Heb ik hier genoeg aan of moet ik de tube van 50ml hebben.

Gebruikers-avatar
BlackCar
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 171
Geregistreerd:
22 Mei 2011, 11:13
Woonplaats:
Drenthe

Re: kop revisie D16Z6

Berichtdoor Kevinio » 17 Aug 2016, 14:31

Daar heb je meer dan genoeg aan, er hoeft maar een klein likje aan he.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: kop revisie D16Z6

Berichtdoor BlackCar » 18 Aug 2016, 09:25

:like:

Gebruikers-avatar
BlackCar
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 171
Geregistreerd:
22 Mei 2011, 11:13
Woonplaats:
Drenthe

Re: kop revisie D16Z6

Berichtdoor BlackCar » 29 Aug 2016, 22:16

De cilinderkop is inmiddels gevlakt, er is drie tiende afgehaald.
Afbeelding

Speling van de inlaatklep geleiders waren 0.04 tot 0.05. en van de uitlaatklep geleiders 0.05 tot 0.06

Had ook gevraagd om de kleppen schoon te maken, dit is ook gedaan maar ik had er meer van verwacht. Graag jullie mening of ik er nog wat aan zou moeten/kunnen doen. (de kleppen naast elkaar zijn niet van dezelfde cilinder).

inlaat
Afbeelding


uitlaat
Afbeelding

Gebruikers-avatar
BlackCar
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 171
Geregistreerd:
22 Mei 2011, 11:13
Woonplaats:
Drenthe

Re: kop revisie D16Z6

Berichtdoor ATR » 30 Aug 2016, 11:38

Wat heb je betaalt voor het vlakken en afpersen als ik zo brutaal mag zijn?

Gebruikers-avatar
ATR
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 8786
Geregistreerd:
23 Feb 2006, 22:38
Woonplaats:
aka Bouli

Re: kop revisie D16Z6

Berichtdoor BlackCar » 30 Aug 2016, 17:22

ATR schreef:Wat heb je betaalt voor het vlakken en afpersen als ik zo brutaal mag zijn?


Afpersen is niet gebeurd. De kop is afgevlakt, speling klepsteelgeleiders gemeten. En de kleppen zijn schoongemaakt waarvan het resultast me tegen valt. Ze zijn wel schoner als eerst maar toch.

Ik heb er €140,- voor betaald. Zat hem metname in de manuren zeiden ze. Geen idee wat het bij een ander had gekost, maar vond het niet goedkoop.

Gebruikers-avatar
BlackCar
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 171
Geregistreerd:
22 Mei 2011, 11:13
Woonplaats:
Drenthe

Re: kop revisie D16Z6

Berichtdoor ATR » 31 Aug 2016, 07:46

Oke, thanks voor de info :like:

Gebruikers-avatar
ATR
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 8786
Geregistreerd:
23 Feb 2006, 22:38
Woonplaats:
aka Bouli


Terug naar Motorisch



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten
cron