Ik heb mijn Honda Civic Coupe ESI (1994), laten herkeuren door de RDW en ik had niet het originele blok erin (enkele VTEC), maar een B16A2 met een B18C6 kop en een turbo setup, heb ze gewoon alle papieren en foto's laten zien van mijn Honda. En een uitdraai met het vermogen van 350 pk.
Ik had er op een gegeven moment 3 keurmeesters erbij staan, kreeg van alle dikke complimenten. Wat voor hun wel belangrijk is, is dat de motorophangpunten in het chassis origineel zijn en indien er nieuwe gelast zijn dat dat kundig is gebeurt en anders met papieren ondersteund van een professioneel bedrijf die het heeft gemaakt.
Wat me verbaaste was dat ze geen echt eisen aan de remmen stellen, zelfs met de originele (onder bemeten) Honda remmen zou mijn Honda goedgekeurd zijn?!.... Wat mij bevreemde, maar goed niet van toepassing bij mij, ik rijdt met een zeer goede overbemeten remmenset, ITR achter en een Hispec 4-zuiger remmenset met grote schijven.
Wat ook een 'lachtertje' was, toen ik aangaf mijn Honda voor 350 pk op kenteken te willen hebben liet ik mijn dyno uitdraaien zien als bewijs, zeggen ze bij de RDW, ik quote: 'je mag zelf aangeven wat je als vermogen op het kenteken wil hebben dat hoef je niet te bewijzen". Je kon me toen oprapen van het lachen
Maarrrr hou met 1 ding wel rekening! Bij een ongeval komt de politie en de verzekering om de hoek kijken en je mag vandaag de dag nog maar zo'n 10% naar boven afwijken van het vermogen wat op het kenteken staat, dus minder mag altijd maar veel meer kan je in de problemen brengen bij controle of een ernstig ongeval, bv voor de verzekering zou het kunnen dat ze niet uit keren. Dus mijn tip zou zijn, geef maar zo hoog op als je wil, dan heb je nog altijd ruimte voor de toekomst als je met meer vermogen wil gaan rijden zonder herkeuren, want de regels zouden wel eens flink kunnen veranderen en niemand zit er op te wachten om naar Lelystad te gaan voor een keuring, zeer moeilijk en kostbaar heb ik me laten vertellen.
In ieder geval, ik heb de Honda met 257 Kw op kenteken staan koste iets van € 50, is dien overeenkomstig op taxatie rapport all-risk verzekerd en ik vallen binnen al wetmatigheden.
Genesis