solved: Wastegate advies nodig.

Alle motorische vragen komen hier aan bod

solved: Wastegate advies nodig.

Berichtdoor Gb-lude » 18 Jan 2016, 16:12

Hallo allemaal,

Zoals jullie misschien weten heb ik een belachelijke turbo op mijn H22 .
Ik had eerst een kleinere maar die is helaas overleden.

Nu zit ik met een probleem,
Op de dyno had ik uncontrollable boost creep...

Dat komt omdat de wastegate niet genoeg lucht kwijt kan.

Nu zijn er maar een paar redenen waardoor dat kan.
1- de boost leiding naar de wastegate is lek.. Waardoor de wastegate niet helemaal open gaat.
2- de wastegate is kapot ( diaphragma lek of klep kan niet helemaal open)
3- de wastegate is te klein.

Ik ga de wastegate nog checken maar denk toch dat hij te klein is.
Ik kan alleen weinig vinden over mijn turbo setup en welke gate size ik minimaal moet hebben.

Nu heb ik een TIAL MV-R44 dus 44mm

De turbo is een BWs300x S362 .


Behalve de onderstaande link met daarin een tabel met geschatte afmetingen kan ik weinig vinden.

http://www.speedtechnz.com/shop/Externa ... ght%20size?

Wie kan mij advies geven ?

Kleine turbo?
60mm wastegate kopen?
Nog een 44 erbij? ( gaat mijn dure ceramic coated manifold eraan :crazy: )

Alle tips zijn welkom!
:like:
Laatst gewijzigd door Gb-lude op 22 Jan 2016, 17:46, in totaal 1 keer gewijzigd.

Gebruikers-avatar
Gb-lude
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 264
Geregistreerd:
09 Sep 2007, 20:57

Re: Help, Wastegate advies nodig.

Berichtdoor whitedxi » 18 Jan 2016, 21:49

Heb s2000 met turbo en 44mm tial screamerpipe van ongeveer 30cm. Geen probleem. Creep kan ook komen door te lage flow mogelijkheid van je wastegate. Misschien te veel bochten?
Afbeelding
The kevlar king is dead, long live the carbon king
https://www.facebook.com/kevlarking.nl/

Gebruikers-avatar
whitedxi
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3362
Geregistreerd:
03 Jul 2005, 19:02
Woonplaats:
Hardenberg

Re: Help, Wastegate advies nodig.

Berichtdoor Gb-lude » 18 Jan 2016, 23:40

whitedxi schreef:Heb s2000 met turbo en 44mm tial screamerpipe van ongeveer 30cm. Geen probleem. Creep kan ook komen door te lage flow mogelijkheid van je wastegate. Misschien te veel bochten?


welke turbo en wat voor hoek zit de wastegate? mijn turbo is een beetje groot uitgevallen...

teveel bochten zijn het zeker niet.. maar denk toch dat de hoek op mijn ramhorn niet optimaal is.

wat dachten jullie ervan als ik er nog een 44 aan de voorkant bij zet...???
dat is de enige optie of op mijn turbine huis aan de onderkant..

als de flow niet goed is moet er een grotere op... :confused:

dit zijn de bochten... dacht dat ik het redelijk netjes had gefixed... :>>:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Gb-lude
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 264
Geregistreerd:
09 Sep 2007, 20:57

Re: Help, Wastegate advies nodig.

Berichtdoor Al-X » 19 Jan 2016, 00:26

Rij je met een twinscroll T4, of enkele T3 of T4 aansluiting? Bij twinscroll zou ik voor 2x44mm gaan (zonde van die coating, dat wel maarja..), anders voor 1x60. 1x60 kan overigens ook wel op een twinscroll, maar is best een gehannes met plaatsing dan, aangezien je van 2 kanten van je spruitstuk een uitgang moet pakken voor 1 wastegate.

Overigens afgaande op de foto's, is de plaatsing van je wastegatelocatie op het spruitstuk wel "kut", zo haaks. Nou rijdt zo'n beetje 90% van de mensen zo, en hebben ze er geen last van, maar is iets om in je achterhoofd te houden natuurlijk.

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: Help, Wastegate advies nodig.

Berichtdoor Gb-lude » 19 Jan 2016, 00:53

Al-X schreef:Rij je met een twinscroll T4, of enkele T3 of T4 aansluiting? Bij twinscroll zou ik voor 2x44mm gaan (zonde van die coating, dat wel maarja..), anders voor 1x60. 1x60 kan overigens ook wel op een twinscroll, maar is best een gehannes met plaatsing dan, aangezien je van 2 kanten van je spruitstuk een uitgang moet pakken voor 1 wastegate.

Overigens afgaande op de foto's, is de plaatsing van je wastegatelocatie op het spruitstuk wel "kut", zo haaks. Nou rijdt zo'n beetje 90% van de mensen zo, en hebben ze er geen last van, maar is iets om in je achterhoofd te houden natuurlijk.


Geen twinscroll..
En of ik nou een tweede 44 of een 60 doe, moeite en geld is hetzelfde.

Ik heb nog een ander idee...
Dit schijnt erg goed te werken..
Als ik daar nou nog een 44 op zet ben ik ook klaar..
Nu nog even kijken of ik ruimte heb.
Zal hem ook iets meer naar de flens doen maar je snapt het idee ..

Afbeelding

Gebruikers-avatar
Gb-lude
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 264
Geregistreerd:
09 Sep 2007, 20:57

Re: Help, Wastegate advies nodig.

Berichtdoor Kevinio » 19 Jan 2016, 07:33

Al-X schreef:Overigens afgaande op de foto's, is de plaatsing van je wastegatelocatie op het spruitstuk wel "kut", zo haaks. Nou rijdt zo'n beetje 90% van de mensen zo, en hebben ze er geen last van, maar is iets om in je achterhoofd te houden natuurlijk.


Dit dus, ik blijf het altijd bijzonder vinden dat je minimaal 1000 euro neer legt voor die dingen en dan nog steeds een hoeren output hebt voor je wastegate. Turbosmart geeft dit goed weer:

Afbeelding
Afbeelding

http://www.turbosmartusa.com/technical- ... e-fitting/

Ik ga eerst passen en meten, gezien toch de flexzaag erin gaat voor de flens pak ik de wastegate uitgang ook maar mee.

Even info terzijde: bij de nieuwe generatie turbo's wordt met een interne wastegate ook beter rekening gehouden met de flow. Kijk maar naar de plaatsing in de volgende afbeelding:

Afbeelding

Daarnaast de vraag: hoe wordt de boostcontroller aangestuurd? Met zo MAC solenoid? Zo ja, hoe staat die ingesteld? Probeer anders eerst een met een manuele hoe hij dan reageert.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Help, Wastegate advies nodig.

Berichtdoor Flip » 19 Jan 2016, 08:03

Misschien een rare vraag, maar zijn er geen logfiles beschikbaar wanneer (welke ingangscondities) het gedrag op trad?

Toerental, egt kan je weer extra heren naar CFM en zodanig herberekenen of de gekozen componenten wel de juiste dimensies hebben. (CFD is redelijk eenvoudig op te zetten)

Andere mogelijkheid.. waaruit word geconcludeerd dat het daadwerkelijk boostcreep is?

Namelijk je gaat nu dingen verbouwen/stelt een vraag zonder waarschijnlijk een degelijke root cause analysis uit te voeren, en maakt het dus voor ons wat lastig om degelijk antwoord te geven op de vraag.

Was getekend een automotive diagnostic engineer.
Laatst gewijzigd door Flip op 19 Jan 2016, 21:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
http://www.ph-motorsports.nl Trackday EG4

In progress: s80, 4.9 straight cut fd, 1.5 way plate lsd, .... weet je een boek schrijven is sneller dan deze speclist opdreunen.

Gebruikers-avatar
Flip
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2877
Geregistreerd:
25 Jul 2005, 07:55
Woonplaats:
Regio Eindhoven

Re: Help, Wastegate advies nodig.

Berichtdoor Gb-lude » 19 Jan 2016, 08:48

Goeie input boys!

Kev, due plaatjes van turbosmart heb ik gezien ja, vandaar dat ik denk aan de optie in mijn vorige post. Meer opties zijn er niet qua mooi aftappen. Het is logisch dat het beter flowed en je je boost beter kan controllen.


Flip,
Ik weet niet hoe ik dat allemaal moet doen maar Leo van Drie zegt dat het creep is. En aan de boost en output te zien loopt de boost plotseling op.
Ook als ik de componenten ga vergelijken , turbo, motor en wastegate ( grote en de plaatsing) zou het goed kunnen dat hij te klein is om lage boost te houden.
We hebben de MAC solenoid ertussen uit gehaald en puur op spring pressure (0.7bar) gewerkt.
Ik ga eerst een heleboel checken en fixen voordat de zaag erin gaat.
Maar ben gewoon aan het informeren en een plan aan het maken.

Gebruikers-avatar
Gb-lude
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 264
Geregistreerd:
09 Sep 2007, 20:57

Re: Help, Wastegate advies nodig.

Berichtdoor Kevinio » 19 Jan 2016, 09:47

Het is inderdaad wel lage druk, maar probeer eens een manuele boost controller. Belangrijk is dat hij in een keer open schiet ipv gelijkmatig zoals nu rechtstreeks aangesloten.

Overigens zou ik nooit iets aan het turbine huis lassen. Dergelijke temperatuur verschillen aan gelast gietwerk is vragen om problemen. Daarnaast weet ik niet wat het met de flow doet naar de schoepen toe.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Help, Wastegate advies nodig.

Berichtdoor Kevinio » 19 Jan 2016, 15:02

Nog een interessant stukje wat 'boost creep' veroorzaakt: http://honda-tech.com/forced-induction- ... s-3210811/

Ze refereren ipv boost control naar timing terug brengen om grip te krijgen. Daarnaast ook interessant waarom stand alone boost controllers geprefereerd zijn tov in een Neptune, Hondata, etc.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Help, Wastegate advies nodig.

Berichtdoor Gb-lude » 20 Jan 2016, 19:56

Ik heb flink wat onderzoek gedaan. de meningen over het bevestigen van de wastegate aan het turbine huis zijn verdeeld maar er zijn veel mensen met goeie ervaring en alleen maar theoretische tegenberichten.
Ik heb iemand gesproken die dit al heel vaak met succes heeft gedaan. Ook de nodige tips mee gekregen dus ik duf het aan. als het fout gaat , jammer dan, turbine huis is niet heel duur..
Afbeelding
Afbeelding

tweede optie is dus een 44mm erbij maar deze moet dan voor op de manifold want recht tegenover is echt geen ruimte. de tweede wastegate daar plaatsen is ook niet goed..
Ik zou dan wel de randen gladder maken in de manifold maar dar hebben alleen cyl 4 en 3 wat aan.

Afbeelding

laatste optie is een 60mm wastegate ipv de 44 , maar deze zit nogsteed op een slechte plek en zla niet goed flowen dus tijfel of dat wel werkt..

uw meningen graag!

nog turbo mensen hier???

Gebruikers-avatar
Gb-lude
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 264
Geregistreerd:
09 Sep 2007, 20:57

Re: Help, Wastegate advies nodig.

Berichtdoor Kevinio » 21 Jan 2016, 07:58

Ik heb eens rond zitten lezen, maar er rijden zoveel mensen met dergelijke vermogens met een 44mm setup zonder problemen. Wanneer treed de 'boost creep' op? In welke versnelling? En wat Flip al eerder zei, hoe zien de logfiles eruit? Ik heb wat meer mensen rond gevraagd en het ligt bij dergelijke setups vaak aan de instelling liggen van de boost solenoid (en OEM ecu blijkt wellicht toch zijn beperkingen te hebben).

Ik ben toch benieuwd wat het met de flow in de turbo doet als je je halverwege zo buis eraan pakt. Zo huis is niets voor niets zo ontworpen. Die 60mm gaat het probleem wel oplossen, maar ligt de oorzaak daar wel? Beetje hetzelfde als: ik heb te weinig vermogen, dus ik heb meer CC's nodig. Je wastegate hoeft ook niet direct op het spruitstuk te zitten, hij mag wel een beetje een pijpje hebben. Ik zie qua packaging wel zeker mogelijkheden bij je. Daarnaast maakt het uit welke cilinders je het meeste pakt. Het doel is om de druk omlaag te brengen voor de turbo (want dat is het buffer gedeelte).
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Help, Wastegate advies nodig.

Berichtdoor whitedxi » 21 Jan 2016, 16:10

Ik heb ook wel eens begrepen dat je bij een te grote wastegate ook creep kunt krijgen.
Afbeelding
The kevlar king is dead, long live the carbon king
https://www.facebook.com/kevlarking.nl/

Gebruikers-avatar
whitedxi
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3362
Geregistreerd:
03 Jul 2005, 19:02
Woonplaats:
Hardenberg

Re: Help, Wastegate advies nodig.

Berichtdoor Gb-lude » 21 Jan 2016, 16:29

whitedxi schreef:Ik heb ook wel eens begrepen dat je bij een te grote wastegate ook creep kunt krijgen.


Ik dacht het niet , het is gewoon een klep.
En als je ziet hoe groot mijn turbo is en hoe mijn blok flowed is 60 echt niet veel te groot.

Gebruikers-avatar
Gb-lude
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 264
Geregistreerd:
09 Sep 2007, 20:57

Re: Help, Wastegate advies nodig.

Berichtdoor Kevinio » 21 Jan 2016, 22:21

whitedxi schreef:Ik heb ook wel eens begrepen dat je bij een te grote wastegate ook creep kunt krijgen.


Ja klopt, dan voert hij te veel af waardoor hij weer dicht slaat etc. ipv continue open blijft staan.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Volgende

Terug naar Motorisch



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten