3" header voor ep3

Alle motorische vragen komen hier aan bod

3" header voor ep3

Berichtdoor who_carez » 21 Nov 2015, 20:16

Omdat het googelen niet veel oplevert wil ik het hier eens proberen.

Ik heb een 3 inch catback op mijn ep3 zitten. De vraag is bestaat er ook een 3 inch header voor een ep3? Ik vind er wel voor k20 swap's maar niet specifiek voor een ep3. Bestaat dit? Of is het beter om gewoon bvb een Tegiwa te kopen en deze een beetje te laten aanpassen?


Alvast bedankt!

who_carez
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 243
Geregistreerd:
10 Dec 2007, 17:30

Re: 3" header voor ep3

Berichtdoor kelvinEP3 » 22 Nov 2015, 13:34

Ik heb toendertijd ook zitten zoeken, alleen zijn ze fabriekaf alleen op 2,5'' gemaakt. Als je echt 3'' moet je er 1 custom laten maken. Je kan wel op je 2,5'' header een 3'' monteren, zolang het maar een verloop is. Ik heb gekozen om op mijn 25'' header een 2,75'' catback te monteren, dat vond ik groot genoeg en dat was allemaal plug&play.

kelvinEP3
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 146
Geregistreerd:
11 Aug 2015, 14:13

Re: 3" header voor ep3

Berichtdoor D-Per4mance » 29 Nov 2015, 01:05

Is 3" niet ook gewoon overkill op een NA K20? Een atmosferische motor heeft iets aan tegendruk nodig om maximaal te presteren. Vaak verlies je met te weinig tegendruk zelfs vermogen en vooral koppel. Voor een turboblok geldt dit dan weer niet. Die moet gewoon zo veel mogelijk kwijt kunnen. Daar is bigger dus better.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: 3" header voor ep3

Berichtdoor Kevinio » 30 Nov 2015, 08:25

De header moet gewoon een goed berekende diameter hebben, en vaak komt dat op 2,5" uit. Destijds was de Hytech header uitgang voor mijn D16 bijvoorbeeld gewoon 2" zelfs. Daarna is een 3" top voor een 2 liter.

@ Fer: tegendruk in een uitlaat is gay. :P En ook bij turbo gaat het verhaal niet helemaal op: the bigger the better.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: 3" header voor ep3

Berichtdoor D-Per4mance » 01 Dec 2015, 00:15

Over het algemeen heeft een turboblok toch meer baat bij een zo vrij mogelijke flow dan een N/A. Bij een N/A wil je een beetje snelheid in je uitlaatgassen houden. Met een te grote pijp verlies je die snelheid in je uitlaat.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: 3" header voor ep3

Berichtdoor Kevinio » 01 Dec 2015, 07:25

Waarom zou je bij een turbo geen snelheid in je uitlaatgassen willen houden? ;)
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: 3" header voor ep3

Berichtdoor Al-X » 01 Dec 2015, 10:26

Omdat dat gewoon bullshit is?
Waarom rijden de échte pk-beesten anders met een 4"+ open pijp van soms maar amper 30cm lang? Of is dat allemaal "berekend"? :roll:

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: 3" header voor ep3

Berichtdoor Kevinio » 01 Dec 2015, 10:34

Al-X schreef:Omdat dat gewoon bullshit is?
Waarom rijden de échte pk-beesten anders met een 4"+ open pijp van soms maar amper 30cm lang? Of is dat allemaal "berekend"? :roll:


Ja Alex, sommige mensen copy pasten graag of praten graag iemand na en sommigen willen eenmaal de theorie erachter snappen. Het is maar waar je tevreden mee bent.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: 3" header voor ep3

Berichtdoor Al-X » 01 Dec 2015, 10:57

Offtopic: ik dacht dat degene boven je quoten niet nodig was, maar goed..

Ontopic: Er zit een verschil tussen een theorie willen snappen, of jezelf ongeveer elke dag op lopen geilen aan "loze" berekeningen, waar de gemiddelde HCN-er toch geen bal aan heeft (plus dat de bestaande oplossingen zich al lang bewezen hebben, dus waarom het wiel opnieuw uitvinden).

Overigens gooi je nu zelf ook maar met een theorie, zonder enige onderbouwing hierbij. Dus bij deze, en dat vraag ik me ook écht dan even serieus af: Waarom moet je bij een turbo dan ook de snelheid in je uitlaatgassen houden volgens jou? Terwijl bijna overal het tegendeel bewezen lijkt te worden, of ik zie iets over het hoofd?

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: 3" header voor ep3

Berichtdoor Kevinio » 01 Dec 2015, 13:08

Jullie altijd met berekeningen.. Een beetje logisch nadenken kom je ook al een heel eind, enkel zit er blijkbaar een verschil in definitie 'logisch' tussen ons 2. Daarnaast is de wereld is groter dan alleen de drag sport met trailer queens waar wellicht andere voorwaarden voor gelden.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: 3" header voor ep3

Berichtdoor Al-X » 01 Dec 2015, 18:36

Aangezien je dit schijnbaar over het hoofd ziet:

Al-X schreef:Dus bij deze, en dat vraag ik me ook écht dan even serieus af: Waarom moet je bij een turbo dan ook de snelheid in je uitlaatgassen houden volgens jou? Terwijl bijna overal het tegendeel bewezen lijkt te worden, of ik zie iets over het hoofd?


Gaat overigens niet alleen over drag dit hoor, want bijvoorbeeld die Spoon turbo FD2 (?) heeft het ook. Of is er over dat bochtje ook "logisch nagedacht"?

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes


Terug naar Motorisch



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten
cron