Deze turbo geschikt?

Alle motorische vragen komen hier aan bod

Deze turbo geschikt?

Berichtdoor HondaVirus » 11 Okt 2015, 18:32

Goedenavond allemaal,

Ik ben sindskort in het bezit van een mooie EK3 met d15z6 motor. Hier gaat nog het een en ander aan gedaan worden, onder andere

obd1 conversie
d16z6 nok (in bezit)
d16z6 ontsteking
verstelbaar nokkenas tandwiel
d16z6 intake met b16a2 gasklep (in bezit)
andere uitlaatlijn
s20 bak+lsd (paar jaar terug overgenomen van mielko)
verlicht vliegwiel
rpc stage 2 koppeling (in bezit)

Ook heb ik wel eens gedacht om deze na een tijdje te gaan boosten. Nu was ik bij een vriend die toevallig nog ergens verstopt in een hoekje, een turbo'tje heeft liggen.
Ik heb heel weinig tot geen verstand van turbo's, maar wat niet is kan nog komen 8)
Dus ik vroeg mij af of deze turbo enig sinds geschikt is om de EK3 te boosten op stock blok??? :twisted: Kan hem namelijk voor een zeer klein prijsje overnemen!

De turbo komt van een Nissan skyline r33 RB26DETT motor
Afbeelding

het is de 14411-24u04, zie onderstaand schema voor de specs
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wie kan mij hierbij helpen, is deze turbo te klein, precies goed of helemaal niet ideaal?

Mvg

HondaVirus
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 49
Geregistreerd:
24 Feb 2012, 20:56

Re: Deze turbo geschikt?

Berichtdoor Zwetje » 12 Okt 2015, 06:03

Ik heb hier de aftermarket versie van gehad op D15z6 met mini-e. In mijn ogen kan je geen betere betaalbare turbo vinden voor dit blokje. Snelle spool, en houd hem vast tot einde van toerenbereik.
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

Re: Deze turbo geschikt?

Berichtdoor Kevinio » 12 Okt 2015, 06:25

Dit is een GT2560R, en is wel een beetje DE turbo voor een straatauto. Je kan hiermee tot 330pk mee draaien. Deze gaat het zeer leuk op je motor doen. Hij zal zeer snel opspoelen en het ook nog lang in de toeren volhouden. Ik zou wel even het turbine huis eraf draaien en daarvan de schoepen inspecteren (die niet alleen de speling van de as).
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Deze turbo geschikt?

Berichtdoor HondaVirus » 12 Okt 2015, 11:52

Wow, dat is precies wat ik hoopte te horen :cheesygrin:

Op de as zit inderdaad wel wat speling, geen idee of dit teveel is, ik vermoed van wel.
Heb ook al revisie-kitjes gevonden met stalen schoepen ipv deze ceramische, misschien is dat wat. Ik zal hem eens uit elkaar schroeven, dan post ik hier wat foto's.

Wat ik me ook afvraag, of de druk niet teveel wordt met deze actuator? Als dat zo zou zijn, hoe los ik dat op? Ik begrijp dat je met een boostcontroller alleen kunt afstellen voor meer druk.

HondaVirus
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 49
Geregistreerd:
24 Feb 2012, 20:56

Re: Deze turbo geschikt?

Berichtdoor Zwetje » 12 Okt 2015, 11:55

Als het een turbo is ZONDER kogellagers dan mag hij ietsje op en neer speling hebben, maar niet naar binnen/buiten.

Houd rekening met dat als hij gereviseerd word hij ook opnieuw gebalanceerd moet worden.

Je kan op internet zoeken naar een actuator welke een lagere druk heeft. Als dit niet lukt kan je voor een externe wastegate gaan op het spruitstuk.
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

Re: Deze turbo geschikt?

Berichtdoor Kevinio » 12 Okt 2015, 14:16

HondaVirus schreef:Op de as zit inderdaad wel wat speling, geen idee of dit teveel is, ik vermoed van wel.
Heb ook al revisie-kitjes gevonden met stalen schoepen ipv deze ceramische, misschien is dat wat. Ik zal hem eens uit elkaar schroeven, dan post ik hier wat foto's.


Inderdaad wat Mario zegt, je moet ook uitbalanceren. Reken op een bedrag van 450 euro voor revisie en uitbalanceren, echter is hij dan beter dat uit de fabriek.

HondaVirus schreef:Wat ik me ook afvraag, of de druk niet teveel wordt met deze actuator? Als dat zo zou zijn, hoe los ik dat op? Ik begrijp dat je met een boostcontroller alleen kunt afstellen voor meer druk.


Ik weet niet op hoeveel druk de standaard staat ingesteld?
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Deze turbo geschikt?

Berichtdoor HondaVirus » 12 Okt 2015, 19:02

Bedankt voor jullie reacties.

@Zwetje: Het is volgens mij een journal bearing (geen idee wat dat in het nederlands is), dus waarschijnlijk geen kogellagers.
Op en neer heeft hij ietsje speling, naar binnen/buiten voel ik geen speling dus dat lijkt me goed.
Externe wastegate zou kunnen, maar is ook weer extra werk. Heb nu een downpipe erbij waar ik alleen een uitlaat voor op maat moet maken. Ik denk dat het dan een actuator wordt met lage druk. Probleem is nu ook dat de turbo niet (gedraaid) ideaal gemonteerd kan worden, ivm de beugel v/d actuator.

@Kevinio: Dat is een fors prijskaartje voor het reviseren :eek: Ongv 10x de prijs waar ik hem voor over kan nemen.
Hoeveel druk zou ik ook niet durven zeggen. Heb geprobeerd met perslucht en een ventiel er druk op te zetten, maar zo gaat het niet. Die klep vliegt gewoon open. Heb wel de volgende tekst ergens gevonden, of dat klopt weet ik niet.

RB26DETT
RB26 in an R33 Skyline
RB26 in an R33 Skyline

The RB26DETT engine is a 2.6L Inline-6 engine manufactured by Nissan, for use primarily in the 1989-2002 Nissan Skyline GT-R. The RB26DETT engine block is made from cast iron, and the cylinder head is made from aluminium. The cylinder head contains 24 valves (4 valves per cylinder), and uses a dual overhead camshaft setup. The engine also uses a parallel twin turbo system. The turbo system is arranged so that the front turbo is powered by the front 3 cylinders, and the rear turbo is powered by the rear 3 cylinders. The turbo chargers are of equal size, and are set by the wastegates to limit boost pressure to 14.7 psi, although the Skyline GT-R has a built in boost restrictor to keep boost under 10 psi.


Hier nog een paar foto's van de schoepen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

inlaat kant
Afbeelding
Afbeelding

HondaVirus
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 49
Geregistreerd:
24 Feb 2012, 20:56

Re: Deze turbo geschikt?

Berichtdoor Kevinio » 12 Okt 2015, 19:44

De schoepen zien er prima uit. Vaak zien ze eruit zoals deze:

Afbeelding

En dat zie je niet met de turbine erop. 450 euro is een koopje om te reviseren hoor. Deze turbo kost nieuw 899 euro overigens.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Deze turbo geschikt?

Berichtdoor HondaVirus » 12 Okt 2015, 20:44

Dat ziet er idd niet goed uit, ik ben blij dat deze goed is.

Oke dat is veel geld, hoe weet ik of deze gereviseerd moet worden? Beste even langs revisiebedrijf gaan?

En hoe kom ik erachter hoeveel druk staat ingesteld?

HondaVirus
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 49
Geregistreerd:
24 Feb 2012, 20:56

Re: Deze turbo geschikt?

Berichtdoor Kevinio » 12 Okt 2015, 21:01

Ik weet niet of je weleens in Eindhoven komt, anders zou ik eens bij ETT Eindhoven langsgaan. Hebben ook alles op voorraad van Garrett.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Deze turbo geschikt?

Berichtdoor HondaVirus » 12 Okt 2015, 21:29

Zelden, maar een uurtje rijden heb ik er wel voor over.
Neem aan dat ze daar ook kunnen zien op hoeveel psi de wastegate staat?

Iig bedankt voor jullie reacties, ik weet nu tenminste wat ik in mijn handen heb! Gaat nog leuk worden ben ik bang :cheesygrin:

HondaVirus
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 49
Geregistreerd:
24 Feb 2012, 20:56

Re: Deze turbo geschikt?

Berichtdoor Kevinio » 13 Okt 2015, 06:14

HondaVirus schreef:Zelden, maar een uurtje rijden heb ik er wel voor over.
Neem aan dat ze daar ook kunnen zien op hoeveel psi de wastegate staat?


Yep, en hebben denk ik ook wel andere liggen denk ik.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Deze turbo geschikt?

Berichtdoor HondaVirus » 14 Okt 2015, 19:07

Oke, ik ga ETT eens bellen over een tijdje. Bedankt voor de tip. Erg fijn dat er hier op dit forum zoveel kennis is.

Nu ben ik hier en daar wat info door aan het spitten en zie ik dat er heel vaak een externe wastegate wordt gebruikt. Toen kwam de volgende vraag naar boven. Heeft het veel zin om met een externe wastegate, die verder omlaag de downpipe weer in gaat, te rijden? Ipv de interne die er nu op zit. Ik las dat het de uitlaatstroom zou verbeteren?, maar wat doet dit met het vermogen?
Het is natuurlijk extra werk, maar loont het zich?

Nog vraagje over de intercoolerpiping, ik zie heel veel kitjes met piping van 2,5". Dat zou mooi aansluiten op m'n gasklep, maar is dit ook ideaal of kan ik beter gaan voor alles 2"?
Wie heeft nog een goede site voor leuk (niet al te duur, wel goed) turbo spul?

Verder zat ik te denken aan een gietijzeren spruitstuk (voor een externe wastegate als dat loont). Is er een goedkopere dan de blox die ook de ansluiting voor wastegate in het midden of links heeft zitten? Ik wil de lucht inlaat van rechts pakken (gezien als je voor de auto staat), anders wordt het denk ik lastig de "dump pipe" weer netjes naar de downpipe te laten gaan.

Alle info is welkom, ik denk graag iets 3x over voordat ik zoiets ga doen.

HondaVirus
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 49
Geregistreerd:
24 Feb 2012, 20:56

Re: Deze turbo geschikt?

Berichtdoor Kevinio » 14 Okt 2015, 19:49

De belangrijkste vraag die je eerst moet beantwoorden is: hoeveel vermogen wil je gaan draaien? Vanuit daar kan je je keuzes gaan bepalen wat bij je setup past. Gezien je op een stock D15z6 gaat draaien (max 220pk) gaat een interne wastegate en 2" piping prima wezen. Er zijn verscheidene merken met gietijzeren spruitstukken: SPA, HKS, Greddy (wellicht zelfs replica's ervan).
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Deze turbo geschikt?

Berichtdoor HondaVirus » 14 Okt 2015, 21:35

Oké mooi, dan blijf ik bij de interne wastegate. Ik zou het wel leuk vinden om de 200pk aan te tikken en misschien eroverheen, maar zoals ik begrijp moet dat wel lukken.

Ik ga eens kijken naar spruitstukken van de merken die je noemt, bedankt daarvoor.

Piping kits van 2" zijn lastig te vinden zie ik? Zie vaak dat de inlaatkant 2,5 is. Maar ik zal nog wel eens zoeken.

HondaVirus
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 49
Geregistreerd:
24 Feb 2012, 20:56

Volgende

Terug naar Motorisch



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten
cron