Fan slaat niet aan

Alle motorische vragen komen hier aan bod

Fan slaat niet aan

Berichtdoor FarmerCivic » 14 Sep 2015, 19:58

Beste honda techneuten,

De fan van mijn civic slaat niet meer aan, en ik ben ten einde raad. Wanneer je de fan doorverbindt slaat ie wel aan. Ik heb al vervangen:
temperatuursensor/thermostaat/waterpomp/radiateur en koppakking. Ik kan geen lekkage ontdekken. Zowel de bovenste als de onderste slang wordt heet nadat de thermostaat is open gegaan. Iemand een idee?

groeten Eduard

FarmerCivic
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 5
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 19:51

Re: Fan slaat niet aan

Berichtdoor Zwetje » 14 Sep 2015, 20:02

Hallo Eduard, welkom op het forum.

Wordt de temperatuur ook te heet van de vloeistof? Ik ga er vanuit dat het systeem goed ontlucht is?
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

Re: Fan slaat niet aan

Berichtdoor Kevinio » 14 Sep 2015, 20:06

Heb je de sensor van de fan ook vervangen?
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Fan slaat niet aan

Berichtdoor FarmerCivic » 14 Sep 2015, 20:56

Ja de vloeistof kookt uit de radiator, als je hem laat draaien zonder dop. Met dop gooit ie alle water uit in het reservoir. Maar eerder gooide die ook al koelvloeistof uit het reservoir. Daardoor geen koeivloeistof meer --> kokende motor --> lekke koppakking. Zat toen olie door de koelvloeistof.

Ik heb de sensor vervangen die de temperatuur doorgeeft aan de fan (die zit direct na de thermostaat). Op dit moment heb ik de stekker doorverbonden met een afgeknipte veiligheidspeld zodat de fan altijd draait.

Wat ik wel vreemd vind is dat de temperatuur op het dashboard altijd goed is. Hij komt nooit verder als normaal temperatuur.

FarmerCivic
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 5
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 19:51

Re: Fan slaat niet aan

Berichtdoor FarmerCivic » 14 Sep 2015, 20:58

Ontluchten heb ik gedaan door met dop van de radiateur aan te draaien en kachel op heet.

FarmerCivic
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 5
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 19:51

Re: Fan slaat niet aan

Berichtdoor Kevinio » 14 Sep 2015, 21:00

Die van de fan zit toch in de zijkant van de cilinderkop? Die op het thermostaathuis is van de ECU. Of heb ik het nu verkeerd?
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Fan slaat niet aan

Berichtdoor ger[ej9] » 15 Sep 2015, 07:54

Haha had ik ook een keer gehad! Zoektocht en helemaal gefrusteerd. Paar keer ontlucht en weet ik het allemaal..
Blijkt dat het de relais was!!!

Als je airco heeft, kan je de relais eventjes gebruiken om te testen :D
Endurance EJ9
Biturbofuel D serie AG System tjoening. Afgesteld voor 108 octaan "endurance brandstof". Bruine "lightweight" OEM wielkasten. Custom "contoured" body. SRS "no resistance" cat. NurburgSnelweg Ring mileage: 420.000km

Gebruikers-avatar
ger[ej9]
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1217
Geregistreerd:
27 Mrt 2013, 16:41
Woonplaats:
ZH

Re: Fan slaat niet aan

Berichtdoor FarmerCivic » 15 Sep 2015, 19:15

Relais gecontroleerd, werkt.
Ecu zit aan zijkant cilinderkop. Sensor fan zit bij thermostaat. Ik heb deze (nieuwe) sensor er uitgehaald om te kijken of die het wel doet. Wat blijkt? In een pannetje water moet het eerst een tijd flink koken voor die aangaat. Is dat normaal? Moet ie niet bij 95 graden al aangaan?

FarmerCivic
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 5
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 19:51

Re: Fan slaat niet aan

Berichtdoor ger[ej9] » 16 Sep 2015, 08:21

Nee niet altijd, ten minste bij mij slaat de fan niet gelijk aan als de motor 'op temperatuur' is.
Dus nadat de temperatuur metertje op ongeveer de helft zit (normale bedrijfstemp.) wil niet zeggen dat de fan dan daarna gelijk aan gaat.
Soms kan het ook echt lang duren voordat het gebeurd. Zeker als het beetje koud is buiten..
Endurance EJ9
Biturbofuel D serie AG System tjoening. Afgesteld voor 108 octaan "endurance brandstof". Bruine "lightweight" OEM wielkasten. Custom "contoured" body. SRS "no resistance" cat. NurburgSnelweg Ring mileage: 420.000km

Gebruikers-avatar
ger[ej9]
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1217
Geregistreerd:
27 Mrt 2013, 16:41
Woonplaats:
ZH

Re: Fan slaat niet aan

Berichtdoor D-Per4mance » 16 Sep 2015, 23:03

FarmerCivic schreef:Relais gecontroleerd, werkt.
Ecu zit aan zijkant cilinderkop. Sensor fan zit bij thermostaat. Ik heb deze (nieuwe) sensor er uitgehaald om te kijken of die het wel doet. Wat blijkt? In een pannetje water moet het eerst een tijd flink koken voor die aangaat. Is dat normaal? Moet ie niet bij 95 graden al aangaan?


Correct, bij een d-serie zit de fanswitch meteen naast de thermostaat.
Volgens mij moet die trouwens al onder de 95 graden aanslaan. Weet de exacte waarde niet, maar ergens rond de 85 graden meen ik me te herinneren.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Fan slaat niet aan

Berichtdoor FarmerCivic » 20 Sep 2015, 10:16

Probleem opgelost, de nieuwe sensor (dus die de fan aanstuurt) bleek niet te werken. Heb een sensor van de sloop gehaald en nu doet ie het wel. Voor de zekerheid ook nog koelkanalen doorgespoeld maar daar kwam niet veel uit. Hartelijk dank allen voor jullie meedenken! :like: :drive2:

FarmerCivic
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 5
Geregistreerd:
14 Sep 2015, 19:51

Re: Fan slaat niet aan

Berichtdoor Kevinio » 20 Sep 2015, 18:02

Mooi! Thanks ook voor de feedback. :like:
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Fan slaat niet aan

Berichtdoor ger[ej9] » 20 Sep 2015, 18:23

Ga terug naar de winkel van waar je het hebt gekocht :emo:')
Endurance EJ9
Biturbofuel D serie AG System tjoening. Afgesteld voor 108 octaan "endurance brandstof". Bruine "lightweight" OEM wielkasten. Custom "contoured" body. SRS "no resistance" cat. NurburgSnelweg Ring mileage: 420.000km

Gebruikers-avatar
ger[ej9]
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1217
Geregistreerd:
27 Mrt 2013, 16:41
Woonplaats:
ZH


Terug naar Motorisch



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten
cron