Hoe werkt een turbo?

Alle motorische vragen komen hier aan bod

Hoe werkt een turbo?

Berichtdoor Melissa » 09 Mrt 2005, 13:07

Turbo werking
De geschiedenis van de turbo is al zo oud als de verbrandingsmotor, de turbo wordt ook wel uitlaatgasturbo genoemd, deze zit dan ook gemonteerd op het uitlaatspruitstuk. De uitlaatgassen die geproduceerd worden door de motor komen via het turbinehuis, ook wel genoemd uitlaathuis, de turbo binnen en drijven het turbinewiel van de turbo aan waardoor deze gaat draaien. De uitlaatgassen die gebruikt worden om het turbinewiel aan te druiven blijven in het turbinehuis en worden direct weer afgevoerd naar het uitlaatsysteem wat ook aan de turbo gemonteerd zit. Aan het turbinewiel zit een as en aan die as zit het compressorwiel gemonteerd, doordat het turbinewiel draait als de motor loopt draait het compressorwiel automatisch ook. Het compressorwiel is zo ontworpen dat als het draait er lucht vanuit het luchtfilter wordt aangezogen. Deze lucht wordt in het compressorhuis gecomprimeerd en naar het inlaatspruitstuk gevoerd.
Het compressorwiel zit over de as heen geschoven gemonteerd en wordt d.m.v. een borgmoer vastgezet. Tussen de as en het compressorwiel zitten nog een aantal onderdelen gemonteerd die elk ook weer een eigen functie hebben deze onderdelen incl. de as en het compressorwiel worden ook wel de rotor genoemd. Al deze onderdelen moeten ook gesmeerd worden, deze onderdelen worden gesmeerd door de motorolie die vanaf de oliepomp in de motor naar de turbo gestuurd wordt. Deze olie wordt onder druk de turbo ingespoten, smeert alles wat het smeren moet en komt daarna in een soort vergaarbakje terecht waar het zijn normale viscositeit terug krijgt en vervolgens drukloos weer terug in het carter van de motor komt. de komplete rotor zit gemonteerd in het lagerhuis deze wordt gemonteerd tussen de olieaanvoer- en de olieafvoerleiding.

Sinds midden jaren 90 worden op veel motoren VNT turbo’s gemonteerd, (Variabele Nozzle Turbo), bij deze turbo’s wordt in het turbinehuis gebruik gemaakt van variabele geometrie. Door het veranderen van de stand van de vanen die aan de nozzle-ring gemonteerd zitten word de stroom van de uitlaatgassen veranderd waardoor deze turbo’s zowel op een laag motor toerental als op een hoog motortoerental door middel van het verhogen van de turbodruk zorgen voor een maximaal koppel.
Afbeelding

BRON: Turbochargers.nl


Turbo calculators
Turbo Match
Calculator;
TurboPower: Calculate a turbocharged engines power
CompRatio: Calculate engine compression ratio or combustion chamber volume
TurboComp: Calculate engine compression ratio under turbo boost.
TurboMatch: Find a suitable turbocharger for a engine
TurboMap: Find a suitable turbocharger flow map
Drag Racing: Find ET, HP, MPH and Weight

Melissa
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1146
Geregistreerd:
07 Mrt 2005, 21:53

Terug naar Motorisch



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten