Vandaag ben ik nog eens op de testbank geweest met de ej9.Gewoon ff een meting gaan doen omdat dit weer een andere bank is (dynostar) en ik had ook de indruk dat de pk's zowat aan het vergaan waren.
Men laatste meeting was in 2008 bij Deckers Motorenrevisie en was toen 119Chp @ 7070rpm en 125nm koppel.
De setup waarop vandaag gemeten is was gelijkaardig als toen ,alleen had ik nu de catalysator er nog tussen en de afstellings map was nog eentje voor een keuring ( dus niet 100% goed afgesteld).
De resultaten waren 115pk @ 7050rpm en 129.8Nm koppel @ 5689rpm op de krukas.(verliezen zijn gemeten)
Wat uitkwam op 95.5pk en 111nm op de wielen.
Hier ben ik wel heel tevreden mee ,circa 50.000km later heeft het blokje nog altijd zijn pk's .
De setup van vandaag was oa
- H.N 4-2-1 header
- Stock d16z6 intake manifold (licht geport)
- ek9 2.25" uitlaatlijn ,met 2.25" einddemper
- 2.5" short ram inlaat met heat shield
- oem ITR catalysator
- Basis map op neptune ,niet 100% correct .
De setup in 2008 was toen :
- Ebay 4-2-1 header
- Volledig geport d16z6 intake manifold
- 2.5" short ram met airbox
- 2.5" uitlaatlijn
- catvervanger
- Volledig afgesteld op ectune
Ik heb ervoren nog een Innovate MTX-L wideband geinstaleerd en dus ook de AFR waardes gevolgt op de bank en die stonden redelijk goed,alleen bovenin wat rijker.
The SOHC combustion chamber is a better shape than the DOHC.
So don't chunk those 1.6 SOHC engines, they can make really good power. For a pure performance application, regardless of application, I'd choose the SOHC. No bull!! .........T.O.O. .......