Odorf meldt zich aan (en af) met zijn HR-V '99

Nieuw? Stel jezelf en je Honda hier voor

Odorf meldt zich aan (en af) met zijn HR-V '99

Berichtdoor odorf_HR-V » 18 Jan 2018, 21:38

Geachte leden,

Een newbie ... op Honda gebied ...
Bijna dan ... Mijn relatie met mijn HR-V duurt namelijk ongeveer twee jaar.
Heb inmiddels al wel wat kennis vergaard.

Hond-A.jpg
Hond-A.jpg (47.63 KiB) 7272 keer bekeken


Hoe het begon;
Lang geleden had ik wel een rijbewijs maar in het normale leven geen auto nodig.
Toen huurde ik er voor 3 weken vakantie eentje, en als hij vies was leverde ik hem weer in. 8)
In 2009 kwam ik in het bezit van een fijne Volkswagen :mrgreen: T4 Westfalia California Coach.
Heerlijke Camper op diesel die me wanneer het nodig was overal bracht waar ik wilde.
Niet snel (1.9 TurboDiesel) maar je zit wel lekker hoog en relaxed.

Tot ruim twee jaar geleden ... Toen was er een Rotterdamse wethouder die bedacht dat er een zone ingesteld moest worden waar een paar 'VIEZE' auto's niet meer mochten komen, (maximaal ongeveer 1% van het totale verkeer) en dan zou de lucht in Rotterdam zomaar 40% schoner worden. :hmmm: Aangezien ik nét IN die zone woon, mocht ik met mijn Camper niet meer voor de deur komen om in en uit te pakken bijvoorbeeld.
Alleen als ik de gemeente 25,- betaalde was de camper weer even schoon en mocht hij er korte tijd weer in.

Lang verhaal kort, Camper in de stalling buiten de zone, en een auto erbij om door de zone heen en weer te rijden met alle spulletjes die je niet in de (onverwarmde) stalling wilt bewaren en met Kamperen wel wilt hebben. Dat is nog flink wat bij elkaar.

Zo kwam ik in oog met de HR-V (GH) 1.6 4x4 uit 1999 en hij/zij sprak me erg aan! Proefrit gemaakt, beviel goed, en koop gesloten.

Inmiddels wel wat probleempjes gehad. Begon na een paar weken na aanschaf met een ABS-lampje dat ging branden. Garage waar ik hem gekocht samen met de Honda dealer op zoek naar de OBD stekker. Konden ze niet vinden :eek: Dan maar handmatig het ABS circuit doorgemeten. Ze dachten namelijk aan een kapotte sensor. En ja hoor, achtersensor stuk en vervangen ...

Over die OBD heb ik al e.e.a opgezocht;
Ik vermoed dat ik een soort 1e serie serie heb?? Vanaf 2000/2001 hebben ze wel overal een OBD in gestopt. Spoiler zit er wel op, maar ook geen 3e remlicht IN de spoiler, maar in de achterruit. Ik heb ook geen zilveren HR-V-badge achterop, maar een stickertje met HR-V R (rode R)
Ik zal eens een foto maken van de achterzijde en hierbij bijvoegen.

Een van de vorige eigenaren had er een hoedenplank van 40mm dik multiplex in gemonteerd, Lekker stevig, maar hij zat los, en ik had geen zin om bij een aanrijding van achter aangevallen te worden door een paar kilo hout. Daarom er zelf eentje van plastic geknutseld.
Vorige bewoners waren gek op USB' stekkertjes en lampjes geweest, hele middenconsole was voorzien geweest van dit soort dingen. Dingetjes waren er allemaal uit, maar er waren allemaal gaatjes over. Op de sloop een HR-V gevonden waar ik voor niet veel de consoles uit mocht halen. Tevens missend dopje gordel en nog wat prut kunnen scoren.

Toen ging mijn aandrijfas bijrijderszijde stuk ... Gewoon finaal doorgebroken. Kon nog wel rijden, lang leve de 4x4 maar de homokineet vond dat niet zo leuk, dus alleen een parkeerplek opgereden en af laten voeren.

En na korte tijd scheurde mijn achterdemper van de pijp. Lekker sportief geluidje 8) maar met de APK voor de deur leek me dat niet zo handig. Zelf gelast ... maar lasjes niet echt gasdicht, en middenpijp begon ook al te scheuren dus ook maar nieuw.
Omdat ik aansluitend met de HR-V op vakantie wilde aan de garage gevraagd of ze alles na wilden kijken en wat nodig was (in overleg) aanpakken. Toen was alleen de uitlaat vervangen, verder was niets nodig volgens de garage ...
Op korte vakantie in Duitsland (T4 was geschorst, vandaar met Honda) gingen na een kleine afdaling de voorremmen 'klapperen' :huilt: Ik had nog wel remdruk enzo maar ook als ik hem uit liet rollen rammelde er iets enorm ... Kon niet vinden wat ... Op naar de Honda dealer aldaar. Rammelen was opgehouden, maar ik was er niet gerust op. De dealer constateerde dat de voorremmen erg ver waren opgesleten. In Duitsland was hij niet door de keuring gekomen.
Doordat de schijven met warm worden vervormden gingen de blokken klapperen. Toen had ik het helemaal gehad met de Nederlandse garage. Vind het prima dat ze geen onnodige dingen vervangen, maar dit hadden ze dus wel gewoon moeten aanpakken, of aan moeten geven, dat het er aan zat te komen. Dan had ik zelf kunnen besluiten om het te laten doen.

Sindsdien besloten dat er in principe geen garage meer aan te pas komt. Heb inmiddels een goede bekende met brug en kennis van auto's. Ik wil zoveel mogelijk zelf doen, dan weet ik tenminste dat het goed zit. Dus remmerij voor vervangen en meteen de stabilisator stangetjes rondom.

Tot zover de introductie van deze HR-V

Nog wel een vraag meteen;
De aandrijfas bijrijderszijde was geknapt door korrosie onder de trillingsdemper halverwege de as (Ronde rubber bus) Nu ziet de bestuurderszijde er precies hetzelfde aangetast uit ... is de kans aannemelijk dat deze binnen afzienbare tijd ook knapt??
Ik hoor het graag!

En bestaat er zoiets als een vraagbaak van de HR-V- (GH) (1999-2006) ??

Groeten,
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf_HR-V op 13 Aug 2020, 14:04, in totaal 3 keer gewijzigd.

odorf_HR-V
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 4
Geregistreerd:
18 Jan 2018, 20:04
Woonplaats:
Rotterdam

Re: Odorf meldt zich aan

Berichtdoor Bietelboer » 18 Jan 2018, 21:49

Welkom!

Je hebt al een aardige lijst van pech gehad zeg...hopelijk gaat het nu beter!

Gebruikers-avatar
Bietelboer
Webmaster
Webmaster
 
Berichten: 12685
Geregistreerd:
08 Mrt 2005, 21:36
Woonplaats:
D'burg

Re: Odorf meldt zich aan

Berichtdoor Bor » 19 Jan 2018, 11:06

Hé Odorf,

Je hebt het kunnen vinden, top!
Hier zitten gelukkig nog altijd enkele leden met zeer veel kennis. Hopelijk komen ze met wat opties.

EDIT: Gevonden! Hier staan de werkplaatshandboeken, zelf even zoeken of jouw type er ook tussen staat ;)
viewtopic.php?f=289&t=81518&hilit=Manual

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Odorf meldt zich aan

Berichtdoor mielko » 19 Jan 2018, 20:37

Ik heb ook paar jaar met tevredenheid een 2wd HRV gehad.Fijne auto om lekker mee te spelen
Foto genomen op het eiland Cres (croatie)
Afbeelding
Afbeelding

Jij hebt net pech gehad om wat bekende pechjes te hebben.
Het meeste wat jij had is normaal onderhoud,gebroken aandrijfas gebeurd ook wel vaker op precies die plek,maar dat niet alleen bij de HR_v ,de rest van de honda range met rubber kunnen het ook hebben.

OBD stekker zat bij mij naast / achter de radio aan de pasagierskant,even op je kop onder het dashboard kruipen :cheesygrin:
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: Odorf meldt zich aan met zijn HR-V '99

Berichtdoor odorf_HR-V » 24 Jan 2018, 20:31

Bedankt voor jullie reacties,

Duurde even voor een reactie, we waren weer even in strijd met de Gemeente Rotterdam.
Die gebruiken voor een campagne over laaggeletterdheid een T3 camper op diesel (met een 1,9 dieselmotor gelijk aan mijn T4).
Op zich een goed doel, maar als je MIJN camper niet toelaat, EN daar een parkeervergunning voor afpakt, en je geeft jezelf wél een ontheffing/parkeervegunning dan zijn we een beetje boos. Gelukkig werd het breed opgepakt.
https://www.ad.nl/rotterdam/vvd-stelt-vragen-over-campagne-met-vervuilend-busje~a783ee50/

@mielko;
Ik snap inderdaad dat remmen en een kapotte uitlaat tot het reguliere onderhoud behoren. :mrgreen:

Maar de ABS-sensor en vooral de aandrijfas verrasten me. :cry:
En zoals gezegd, ik heb ook een VW T4, onderdelen zijn op iedere straathoek in soms 6 gradaties imitatie te krijgen.
Maar dat viel voor de Honda een beetje tegen, ik had anders verwacht.

Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat dat breken van de as voor alle Honda assen met zo'n stabilisatierubber geldt.
Dan ga ik binnenkort de andere kant, bestuurderszijde ook maar vervangen.

Ter lering ende vermaeck nog een plaatje van de as:
Aandrijfas.jpg
Aandrijfas.jpg (46.32 KiB) 7207 keer bekeken


Ik ga nog maar een keer op zoek naar de OBD-stekker :roll: Toch wel handig als ik hem kan vinden. Al is er nu geen acute noodzaak, gelukkig.

Verder ben ik blij met mijn HR-V hoor!
Lekke korte draaicirkel (zeker in vergelijk met mijn T4 :cheesygrin: :cheesygrin: :cheesygrin: ) en fijne auto verder.

Thanks nogmaals,

Odorf

odorf_HR-V
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 4
Geregistreerd:
18 Jan 2018, 20:04
Woonplaats:
Rotterdam

Re: Odorf meldt zich aan met zijn HR-V '99

Berichtdoor Marsnel » 25 Jan 2018, 21:46

Die aandrijfas ziet er niet best uit.
Komt door die enorme power natuurlijk ;)

Gebruikers-avatar
Marsnel
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1015
Geregistreerd:
05 Nov 2005, 18:47
Woonplaats:
Waddinxveen

Re: Odorf meldt zich aan (en af) met zijn HR-V '99

Berichtdoor odorf_HR-V » 13 Aug 2020, 13:05

Ik bedacht mij ineens dat het wel zo netjes is om hier dit avontuur op juiste wijze af te sluiten.

Mijn HR-V (GH) is niet meer (in NL)

De andere aandrijfas? ... Die brak ook. Weer niet op een heel dramatische stuk weg gelukkig. Weer naast een vrij parkeervak nét buiten de betaald parkeren zone. Je kunt het slechter treffen.

Laatste euvel; een klassieke HR-V kwaal, de dorpelbalken rot. En ook de hoeken van de bodem achter de voorstoelen hadden dichtgesmeerde roestgaten, bleek toen ik het spul kaal aan het halen was. Het is een domme constructie; de kunststof zijskirts eindigen bij de achterwielen in een soort bakje waardoor alle rotzooi die de wielen rondslingeren wordt opgevangen. Rommel kan daar niet meer weg en doordat het langer nat blijft gaat het plaatwerk daar roesten. Nagenoeg alle HR-V (GH’s) die ik heb gezien hebben daar in meer of mindere mate problemen met roest.

Ook de lange naad tussen de dorpel en de interieurvloer is vragen om problemen.

Plaatwerken kan ik gelukkig inmiddels een beetje zelf. Nette opvulstukken gemaakt van dik Zinkor-plaat en dit er in gelast.
Niet super netjes, wel dicht en effectief.

HR-V-roest.jpg
Roestreparaties aan de dorpel
HR-V-roest.jpg (33.54 KiB) 6517 keer bekeken
Odorf_HR-V

Ik zag toen het kunststof er af was, halverwege de dorpels, ook slechter oud laswerk, overwogen om dit ook strak te maken. Maar ja, daar is hij al meerdere keren op goedgekeurd ... Laat ik dat maar zo zitten dacht ik toen.

Volgende APK is dit oude laswerk natuurlijk prompt afkeur.
Ter plekke laten fixen, maar toen was ik echt h e l e m a a l klaar met deze HR-V.

Met mijn eigen dorpelrenovatie had ik al gezien dat het een problematische constructie was, veel overlappende stukjes, veel aanstaande roest issues, als ik hem zou willen houden dan zou mettertijd de halve bodem herbouwd moeten worden.
Hier had ik geen zin meer in. Ik heb al één (VW T4) project. Dat is genoeg. :huilt:

Op zoek naar vervanging (ik wilde iets stevigs, en 4-wheel-drive. werd mij de Subaru Forester als zeer betrouwbaar aangeprezen.

Dat is het dan ook geworden, Honda nog in kunnen ruilen (is voor export naar het oosten gegaan) en nog geen moment spijt van gehad. Complete onderhoudshistorie is bekend en -belangrijk- helemaal geen roest van betekenis aan de onderkant.


Honda-Subaru.jpg
Honda-Subaru.jpg (31.71 KiB) 6519 keer bekeken



Ik vond de HR-V een hardstikke leuk autootje. Met veel plezier in gereden. Maar voor een ‘daily’ waren het te veel problemen.

Bedankt voor alle leerzame bijdragen hier op dit forum.

odorf_HR-V
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 4
Geregistreerd:
18 Jan 2018, 20:04
Woonplaats:
Rotterdam

Re: Odorf meldt zich aan (en af) met zijn HR-V '99

Berichtdoor mielko » 14 Aug 2020, 23:30

Die opvang bak voor modder en meuk is niet makkelijk nee, ik mijn crv heb ik 3 gaten in geboord zodat het meeste er bij een regen bui uit spoelt, af en toe de tuin slang er in om alles weg te spoelen

De subaru stond ook op mijn lijst om aan te schaffen, totdat ik tegen de crv aanliep
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: Odorf meldt zich aan (en af) met zijn HR-V '99

Berichtdoor Flip » 24 Aug 2020, 13:57

Heel veel sterkte met subaru. 2 gehad voor mij NOOIT meer.
Afbeelding
http://www.ph-motorsports.nl Trackday EG4

In progress: s80, 4.9 straight cut fd, 1.5 way plate lsd, .... weet je een boek schrijven is sneller dan deze speclist opdreunen.

Gebruikers-avatar
Flip
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2877
Geregistreerd:
25 Jul 2005, 07:55
Woonplaats:
Regio Eindhoven

Re: Odorf meldt zich aan (en af) met zijn HR-V '99

Berichtdoor odorf_HR-V » 03 Sep 2020, 21:47

@Mielko;
Helaas hadden alle vorige eigenaren van mijn HR-V nooit oog gehad voor dit soort constructieve oplossingen. Al hadden ze het maar schoongehouden had al veel kunnen schelen.
Enige dat ze gedaan hadden was de hele onderkant in de dikke zwarte bodembescherming kliederen.
En ik was naïef. :doze:
Maar wel veel bijgeleerd.

@Flip;
Hahaha. :lol: dat is ook een hele duidelijke reactie.
Want? Ben wel benieuwd ...

odorf_HR-V
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 4
Geregistreerd:
18 Jan 2018, 20:04
Woonplaats:
Rotterdam


Terug naar Wie is wie



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten
cron