Geachte leden,
Een newbie ... op Honda gebied ...
Bijna dan ... Mijn relatie met mijn HR-V duurt namelijk ongeveer twee jaar.
Heb inmiddels al wel wat kennis vergaard.
Hoe het begon;
Lang geleden had ik wel een rijbewijs maar in het normale leven geen auto nodig.
Toen huurde ik er voor 3 weken vakantie eentje, en als hij vies was leverde ik hem weer in.
In 2009 kwam ik in het bezit van een fijne Volkswagen T4 Westfalia California Coach.
Heerlijke Camper op diesel die me wanneer het nodig was overal bracht waar ik wilde.
Niet snel (1.9 TurboDiesel) maar je zit wel lekker hoog en relaxed.
Tot ruim twee jaar geleden ... Toen was er een Rotterdamse wethouder die bedacht dat er een zone ingesteld moest worden waar een paar 'VIEZE' auto's niet meer mochten komen, (maximaal ongeveer 1% van het totale verkeer) en dan zou de lucht in Rotterdam zomaar 40% schoner worden. Aangezien ik nét IN die zone woon, mocht ik met mijn Camper niet meer voor de deur komen om in en uit te pakken bijvoorbeeld.
Alleen als ik de gemeente 25,- betaalde was de camper weer even schoon en mocht hij er korte tijd weer in.
Lang verhaal kort, Camper in de stalling buiten de zone, en een auto erbij om door de zone heen en weer te rijden met alle spulletjes die je niet in de (onverwarmde) stalling wilt bewaren en met Kamperen wel wilt hebben. Dat is nog flink wat bij elkaar.
Zo kwam ik in oog met de HR-V (GH) 1.6 4x4 uit 1999 en hij/zij sprak me erg aan! Proefrit gemaakt, beviel goed, en koop gesloten.
Inmiddels wel wat probleempjes gehad. Begon na een paar weken na aanschaf met een ABS-lampje dat ging branden. Garage waar ik hem gekocht samen met de Honda dealer op zoek naar de OBD stekker. Konden ze niet vinden Dan maar handmatig het ABS circuit doorgemeten. Ze dachten namelijk aan een kapotte sensor. En ja hoor, achtersensor stuk en vervangen ...
Over die OBD heb ik al e.e.a opgezocht;
Ik vermoed dat ik een soort 1e serie serie heb?? Vanaf 2000/2001 hebben ze wel overal een OBD in gestopt. Spoiler zit er wel op, maar ook geen 3e remlicht IN de spoiler, maar in de achterruit. Ik heb ook geen zilveren HR-V-badge achterop, maar een stickertje met HR-V R (rode R)
Ik zal eens een foto maken van de achterzijde en hierbij bijvoegen.
Een van de vorige eigenaren had er een hoedenplank van 40mm dik multiplex in gemonteerd, Lekker stevig, maar hij zat los, en ik had geen zin om bij een aanrijding van achter aangevallen te worden door een paar kilo hout. Daarom er zelf eentje van plastic geknutseld.
Vorige bewoners waren gek op USB' stekkertjes en lampjes geweest, hele middenconsole was voorzien geweest van dit soort dingen. Dingetjes waren er allemaal uit, maar er waren allemaal gaatjes over. Op de sloop een HR-V gevonden waar ik voor niet veel de consoles uit mocht halen. Tevens missend dopje gordel en nog wat prut kunnen scoren.
Toen ging mijn aandrijfas bijrijderszijde stuk ... Gewoon finaal doorgebroken. Kon nog wel rijden, lang leve de 4x4 maar de homokineet vond dat niet zo leuk, dus alleen een parkeerplek opgereden en af laten voeren.
En na korte tijd scheurde mijn achterdemper van de pijp. Lekker sportief geluidje maar met de APK voor de deur leek me dat niet zo handig. Zelf gelast ... maar lasjes niet echt gasdicht, en middenpijp begon ook al te scheuren dus ook maar nieuw.
Omdat ik aansluitend met de HR-V op vakantie wilde aan de garage gevraagd of ze alles na wilden kijken en wat nodig was (in overleg) aanpakken. Toen was alleen de uitlaat vervangen, verder was niets nodig volgens de garage ...
Op korte vakantie in Duitsland (T4 was geschorst, vandaar met Honda) gingen na een kleine afdaling de voorremmen 'klapperen' Ik had nog wel remdruk enzo maar ook als ik hem uit liet rollen rammelde er iets enorm ... Kon niet vinden wat ... Op naar de Honda dealer aldaar. Rammelen was opgehouden, maar ik was er niet gerust op. De dealer constateerde dat de voorremmen erg ver waren opgesleten. In Duitsland was hij niet door de keuring gekomen.
Doordat de schijven met warm worden vervormden gingen de blokken klapperen. Toen had ik het helemaal gehad met de Nederlandse garage. Vind het prima dat ze geen onnodige dingen vervangen, maar dit hadden ze dus wel gewoon moeten aanpakken, of aan moeten geven, dat het er aan zat te komen. Dan had ik zelf kunnen besluiten om het te laten doen.
Sindsdien besloten dat er in principe geen garage meer aan te pas komt. Heb inmiddels een goede bekende met brug en kennis van auto's. Ik wil zoveel mogelijk zelf doen, dan weet ik tenminste dat het goed zit. Dus remmerij voor vervangen en meteen de stabilisator stangetjes rondom.
Tot zover de introductie van deze HR-V
Nog wel een vraag meteen;
De aandrijfas bijrijderszijde was geknapt door korrosie onder de trillingsdemper halverwege de as (Ronde rubber bus) Nu ziet de bestuurderszijde er precies hetzelfde aangetast uit ... is de kans aannemelijk dat deze binnen afzienbare tijd ook knapt??
Ik hoor het graag!
En bestaat er zoiets als een vraagbaak van de HR-V- (GH) (1999-2006) ??
Groeten,
Odorf