Hallo,
Sinds juni 2017 ben ik in het bezit van een Accord 2.4 Executive uit 2003. Gekocht met 170.000 km en nu bijna 190.000 km. De auto heb ik gekocht als vervanger van een BMW 318i. Eerst maar een plaatje:
Als Alfist is het lastig om iets te vinden met dezelfde rij-eigenschappen. Ofwel sportief met voldoende comfort, kortom een auto voor rijders. Mijn forumnaam heeft het getal 75 dat staat voor de Alfa 75 die ik nog heb. Geweldige rijmachines met de aandrijving nog achter. Vandaar ook de keuze voor een BMW. Ook een 3-serie is gewoon een hele fine rijdersauto.
Al heel vroeger vond ik Honda één van de merken om ooit eens te hebben. Het is er nooit van gekomen, tot nu. Vooral de mooie techniek als VTEC en de double-wishbone spreken voor een merk als Honda evenals de eigenzinnigheid in het vinden van technische oplossingen met de automaat.
Bij de aankoop waren er wel wat puntjes om even bij stil te staan voor de aanschaf:
- onderhoudsboekje helemaal ingevuld,
- prima rijdende auto
- rijdt strak en stuurt haarscherp,
- top uitrusting,
- sterke motor,
- automaat (een must),
- deukjes en krasjes aan één kant (parkeerschades etc. door vorige bestuurder. mag niet meer autorijden!),
- bak hapert bij lage snelheden,
- display radio (HID) defect,
- navigatie leest DVD niet.
Uiteindelijk toch gekocht. De prijs was zo laag dat de kleine gebreken met het verschil tot anderen makkelijk kunnen worden opgelost. Toen gaan gebruiken en zoeken op internet naar oplossingen.
- HID: soldeerpunten nogmaals solderen (geen oplossing), stukje rubber tussen connector en stekker op kabel -> probleem opgelost (uurtje
werk)
- Navigatie: DVD speler uitgebouwd, wattenstaafje met alcohol over lens laser -> probleem opgelost
- leer bekleding: lichte barstjes en schaafplekken: bij bekleder zwarte kleurstof voor schaafplekken en vet om te behandelen. Nu bijhouden met standaard producten.
- schokken bak: olie ververst, bijna weg, alleen onder hele extreme omstandigheden (40 km/h in hoogste versnelling) nog licht merkbaar. Bakfilter moet nog vervangen worden en waarschijnlijk de bougies ook.
- scheeftrekken (heel lichtj) en stuur staat niet recht bij rechtuitrijden: uitlijnen -> opgelost
- enorm trillen bij >170 km/h (korte trip Duitsland), achterbanden balanceren -> probleem opgelost
- remmen voelen niet lekker: remvloeistof vervangen -> deels opgelost (schijven en blokken van middelmatige kwaliteit), blokken en schijven rondom vervangen door Brembo delen. (gaat vandaag gebeuren)
- trim langs voorruit los: klemmetjes kapot -> nieuwe bij dealer besteld
Verder een heerlijke scherp sturende reisauto die ondanks het formaat rustig 1 op 11 tot 12 rijdt ingemengd snelweg en stadsverkeer. Op de lange afstanden is zelfs 1 op 13 haalbaar bij normale snelweg snelheden en zelfs in Duitsland bij de ca. 140 km/h.
De auto heeft één nadeel: de aandrijving voor. Maar die is zo goed, net als de Alfa 156 die ik heb gehad, dat je dat eigenlijk gewoon door de vingers moet zien.
Al het onderhoud en reparatie doe ik zelf. Het WPH is makkelijk te vinden en zeker de US sites laten veel zien. Nu alleen nog de juiste software en hardware om de auto ook te kunnen uitlezen.
Groet,
Rob