Op de Grossglockner in Oostenrijk. Mijn Civic staat onder het groene bord. Was lekker sturen naar de top en over de autobahn in Duitsland met continu 150 km per uur ging ook als de brandweer. Ik heb nog nooit zoveel lol gehad voor zo weinig geld.
15inch schreef:Heb je verhaal niet helemaal uitgelezen want leest een beetje lastig zo als een grote lap tekst maar bedenk wel dat juist de '90er Honda's de producten uit een lange crisis in Japan waren, dat is ook wel te merken aan alles.....de civic's zijn minimalistisch(daardoor mede betrouwbaar) en eigenlijk niet veel auto waar het gaat om indruk, afwerking, comfort, degelijkheid, uitrusting.....eigenlijk gewoon een betrouwbaar leuk koekblik met een fel motortje en ophanging.
mr Honda schreef:De ingenieurs van fabrikanten ontwerpen inderdaad een goede betrouwbare auto. Voordat een auto echter in productie gaat komt er een boekhouder met een rode stift en die gaat kijken waarop allemaal bezuinigd kan worden. Iets wat van degelijk sterk staal gemaakt is wordt vervangen door goedkoper kunststof, toeleveranciers worden uitgeknepen en gaan ook met grotere toleranties werken enz. Wat overblijft is dan vaak een auto die een stuk minder betrouwbaar is dan hetgeen de ingenieurs bedacht hadden. Bedenk daarbij dat ook de steeds strengere veiligheidseisen en gecompliceerde technologie de auto's ook steeds kwetsbaarder maken voor elektronische storingen. In de jaren 90 had je een simpele handrem met kabeltje en tegenwoordig moet het een automatische elektronische handrem zijn met een knopje. Sindsdien komt het dus ook voor dat een moderne auto door een electronische storing niet meer van de handrem te krijgen is. Of keysless entry die niet meer werkt.(geldt voor een hele serie Megane) Ik kan een hele ris moderne auto's opnoemen die je beter kan laten staan, omdat die als heel onbetrouwbaar bekend staan door de elektronische problemen. En ja, daar zitten ook merken tussen als Mercedes, BMW en Volvo. Ik ken voorvallen waarbij de dealer, de importeur en daarna de fabriek de storing in een auto zelfs niet konden vinden. Xenon verlichting is ook fantastisch, gaat het echter stuk ( en ja dat komt voor) dan ben je minimaal 150 euro verder i.p.v. een H4 lampje van 2,50 euro. Of je moet voor het wisselen van een lampje de voorbumper verwijderen (Citroen C5). Op motorengebied kan ik je ook zo een groot aantal types noemen waar je beter met een boog omheen kunt lopen. Al die technologie om de Co2 uitstoot te drukken betekent dat een blok tegenwoordig vol sensoren hangt. EGR kleppen die bij diesels de uitlaatgassen deels terugleiden het blok in om schonere uitlaatgassen te krijgen. Ik heb gevallen gezien, waarbij het inlaatspruitstuk helemaal dichtgekoekt was en de motor ademnood had. Of opgerekte distributiekettingen, omdat er door de fabrikant een leverancier gevonden was die de ketting een tientje goedkoper kon produceren, maar ook mindere kwaliteit leverde met als gevolg dat na verloop van tijd de kleppen door de zuigers gingen en het blok dus overleden is. En wat denk je dat een start/stop systeem met een motor doet? Afgezien van de zwaardere startmotor en accu die noodzakelijk zijn krijgt je motorblok ook iedere keer op z'n donder, omdat de bewegende delen in het blok na de start eerst weer van een oliefilm voorzien moeten worden door de oliepomp. Zolang die oliefilm er niet is, is het ijzer op ijzer en dat betekent slijtage. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Een Japanse jaren negentig auto is simpel en ongecompliceerd en daarom heb ik die betrouwbaarheid en levensduur in zijn algemeenheid hoger staan.
mr Honda schreef:Rij jij met een 1.4 of een 1.5 VTEC? Misschien speelt ook mee dat ik voornamelijk snelweg rij en weinig stadsverkeer. Wat ik ook heel wonderlijk vond is dat ik 1:17 haalde in de bergen in Oostenrijk.
LPG heb ik ook overwogen, maar om nu een nieuwe installatie in een auto van 20 jaar oud te bouwen. Dan overstijgt de waarde van de LPG installatie dadelijk de waarde van de auto.
Flip schreef:mr Honda schreef:De ingenieurs van fabrikanten........Een Japanse jaren negentig auto is simpel en ongecompliceerd en daarom heb ik die betrouwbaarheid en levensduur in zijn algemeenheid hoger staan.
Werk jij voor een frans merk?
ger[ej9] schreef:mr Honda schreef:Rij jij met een 1.4 of een 1.5 VTEC? Misschien speelt ook mee dat ik voornamelijk snelweg rij en weinig stadsverkeer. Wat ik ook heel wonderlijk vond is dat ik 1:17 haalde in de bergen in Oostenrijk.
LPG heb ik ook overwogen, maar om nu een nieuwe installatie in een auto van 20 jaar oud te bouwen. Dan overstijgt de waarde van de LPG installatie dadelijk de waarde van de auto.
Rij ook met 1.4. Jij toch ook? Verbruik zuiniger dan 1:!5 meestal alleen haalbaar met ek3 vtec-e 1.5.
Met 1.4 is verbruik 1:14 standaard geloof ik.
Nee idd lpg moet je niet laten inbouwen zelf, ik heb het ook niet gedaan. Gewoon eentje kopen waar het al in zit
mr Honda schreef:Ja, ik rij ook met een 1.4. Oorspronkelijk de 75 pk versie. Heb zelf de pakking van het gasklephuis vervangen, waardoor hij een grotere doorlaat heeft. Wat ik begrepen heb is het verschil tussen de 75 pk en 90 pk versie enkel deze pakking.
mr Honda schreef:Of misschien rij ik wel zuiniger, omdat ik een iets grotere wielomtrek heb, waardoor ik minder toeren maak. Bij 120 km per uur zit ik net iets boven de 3.000 toeren.