Goedenavond. Even voorstellen (1998 EJ9) *update!*

Nieuw? Stel jezelf en je Honda hier voor

Re: Goedenavond. Even voorstellen (1998 EJ9)

Berichtdoor kristo » 29 Jan 2016, 18:43

Bob88 schreef:Bandenmaat nu is 195/50 R15

Je noemde deze 'dikke' en 'brede' banden maar dat is de 'standaard' maat waar we hier bijna allemaal mee rondrijden :)

Afwijkende ET-waarde van de velgen (hoever de velg naar binnen of buiten zit) kan wel spoorgevoeligheid geven.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Goedenavond. Even voorstellen (1998 EJ9)

Berichtdoor Bob88 » 29 Jan 2016, 20:41

kristo schreef:
Bob88 schreef:Bandenmaat nu is 195/50 R15

Je noemde deze 'dikke' en 'brede' banden maar dat is de 'standaard' maat waar we hier bijna allemaal mee rondrijden :)

Afwijkende ET-waarde van de velgen (hoever de velg naar binnen of buiten zit) kan wel spoorgevoeligheid geven.


Yeah i know dat de 195/50 niet echt hele dikke sloffen zijn. Sterker nog, voor menigeen hier op het forum zijn het vast foetsbandjes. Maar ik merk dat dit rubber gewoonweg meer spoort dat een 175 of 185 band. En ja dat ziet er minder sportief uit maar stuurt nu eenmaal wel prettiger. Vind ik althans, als OEM liefhebber. Rij zelf altijd net iets harder dan een slak, wel vlot doorrijden etc maar ben geen racer of bochten killer. Hoeft van mij niet meer. Kost allemaal extra geld en gaat ten koste van het materiaal.

Vwb die ET waarde: die weet ik van de velg niet maar die zal wel kloppen aangezien ze destijds door de Honda dealer gemonteerd zijn.

Wat mij wel opvalt is dat wanneer de snelheidsmeter bv 120 aangeeft, ik een andere gps snelheid heb, lager te weten zo rond de 112-114 (Diverse app maar ook op de TomTom). DIt zou wel te maken hebben toch met een afwijkende waarde van de velg inc met de bandenmaat?
1998 Civic EJ9 City 1.4 (75-->90 pk)
1999 Civic EJ9 1.4i S sedan
wie is wie viewtopic.php?f=276&t=83872" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikers-avatar
Bob88
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 311
Geregistreerd:
25 Jan 2016, 19:51
Woonplaats:
Veenendaal

Re: Goedenavond. Even voorstellen (1998 EJ9)

Berichtdoor ger[ej9] » 29 Jan 2016, 21:17

Ah toch de wynns gekocht! ik zou zeggen dat je het wel gaat merken hoor.
Makkelijker starten, rustiger draaien, enz.

En de pakking.. Jah, je zou het wel kunnen merken maar verwacht niet dat ie bijv 2x sneller ofzo.
Endurance EJ9
Biturbofuel D serie AG System tjoening. Afgesteld voor 108 octaan "endurance brandstof". Bruine "lightweight" OEM wielkasten. Custom "contoured" body. SRS "no resistance" cat. NurburgSnelweg Ring mileage: 420.000km

Gebruikers-avatar
ger[ej9]
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1217
Geregistreerd:
27 Mrt 2013, 16:41
Woonplaats:
ZH

Re: Goedenavond. Even voorstellen (1998 EJ9)

Berichtdoor Bob88 » 29 Jan 2016, 21:23

ger[ej9] schreef:Ah toch de wynns gekocht! ik zou zeggen dat je het wel gaat merken hoor.
Makkelijker starten, rustiger draaien, enz.

En de pakking.. Jah, je zou het wel kunnen merken maar verwacht niet dat ie bijv 2x sneller ofzo.


Haha. Ja man. Stond bij het tankstation vanmiddag en dacht "Of ik koop chocolade of ik koop een flesje Wynn's...." En wat denk je.....

Zowel chocolade en Wynn's gekocht! :cheesygrin: :cheesygrin: :biggrin: :biggrin:

Het zit erin. Morgen maar eens kilometers maken en kijken of het al zo zoem zoem lopende 18 jaar oude blokkie nog (kan bijna niet... :biggrin:) zachter kan draaien.
1998 Civic EJ9 City 1.4 (75-->90 pk)
1999 Civic EJ9 1.4i S sedan
wie is wie viewtopic.php?f=276&t=83872" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikers-avatar
Bob88
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 311
Geregistreerd:
25 Jan 2016, 19:51
Woonplaats:
Veenendaal

Re: Goedenavond. Even voorstellen (1998 EJ9)

Berichtdoor Kevinio » 01 Feb 2016, 09:46

Ik zou de velgen controleren op ET-waarde. Zo op het zicht lijkt het dat die niet klopt. Brede banden alleen merk je niet qua sporing. Verkeerde sporing merk je sowieso, en hoe breder de band het erger het dan lijkt te worden.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Goedenavond. Even voorstellen (1998 EJ9)

Berichtdoor Bob88 » 04 Feb 2016, 21:55

Kevinio schreef:Ik zou de velgen controleren op ET-waarde. Zo op het zicht lijkt het dat die niet klopt. Brede banden alleen merk je niet qua sporing. Verkeerde sporing merk je sowieso, en hoe breder de band het erger het dan lijkt te worden.


Ja helemaal mee eens. Morgen gaan ze eraf. Daar moet ook inderdaad het verschil in snelheid vandaan komen. Gekke is dat ze er wel bij de dealer onder hebben gezet destijds. Misschien hebben ze het voorlief genomen. Vandaag bezig geweest met uitlijnen bij de garage. Alles op groen maar nog trekt ie naar links. Geen idee waar het door komt. De stalen velgen met een standaard maat band en originele wieldop komt steeds dichterbij. Alleen die bol conische moeren zijn echt niet te betalen. 80 euro voor 16 moeren. En dan zijn het nog imitatiemoeren. Echt prijzig. Originele kosten zelf ca 120,- Pfffff.....

uitlijnen1.jpg
uitlijnen1.jpg (79.87 KiB) 1992 keer bekeken
1998 Civic EJ9 City 1.4 (75-->90 pk)
1999 Civic EJ9 1.4i S sedan
wie is wie viewtopic.php?f=276&t=83872" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikers-avatar
Bob88
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 311
Geregistreerd:
25 Jan 2016, 19:51
Woonplaats:
Veenendaal

Re: Goedenavond. Even voorstellen (1998 EJ9)

Berichtdoor Luuk » 04 Feb 2016, 23:46

Heb nog de originele bolconische wielmoeren liggen van mijn oude civic. mocht je intresse hebben stuur maar een pbtje ;)

Luuk
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 112
Geregistreerd:
21 Mrt 2012, 12:54
Woonplaats:
Veghel

Re: Goedenavond. Even voorstellen (1998 EJ9)

Berichtdoor Kevinio » 05 Feb 2016, 08:49

Bob88 schreef:Gekke is dat ze er wel bij de dealer onder hebben gezet destijds. Misschien hebben ze het voorlief genomen.


De meeste kijken enkel naar de steekmaat, want dan 'past het toch'? Maar naafgat diameter, de breedte van de velg (in de volksmond J-waarde) en ET-waarde weet men niet eens wat dat betekend. :ehhh:
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Goedenavond. Even voorstellen (1998 EJ9)

Berichtdoor kristo » 05 Feb 2016, 10:52

Was het de dealer of de bandencentrale die de uitlijning gedaan heeft? In mijn ervaring kent veel personeel van gewone bandencentrales het uitlijnsysteem achteraan van onze Civicen niet. Dus hebben ze achteraan ook uitgelijnd? Heb je een verslag met de gegevens op, dan kunnen we dat bekijken idea:

Links/rechts trekken kan aan veel liggen. Beschadigde band bv. Zijn de banden allemaal evenveel afgesleten? Staat de auto op alle vier de hoeken even hoog links/rechts?
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Goedenavond. Even voorstellen (1998 EJ9)

Berichtdoor Bob88 » 05 Feb 2016, 21:58

kristo schreef:Was het de dealer of de bandencentrale die de uitlijning gedaan heeft? In mijn ervaring kent veel personeel van gewone bandencentrales het uitlijnsysteem achteraan van onze Civicen niet. Dus hebben ze achteraan ook uitgelijnd? Heb je een verslag met de gegevens op, dan kunnen we dat bekijken idea:

Links/rechts trekken kan aan veel liggen. Beschadigde band bv. Zijn de banden allemaal evenveel afgesleten? Staat de auto op alle vier de hoeken even hoog links/rechts?

Banden centrale. Maar die begon gelijk al over voor en achter uitlijnen. Heeft ie ook gedaan. Hieronder de uitdraai. Roept u maar! Banden zijn allemaal gelijkmatig. Misschien een rem die heel iets blijft hangen?
20160204_123723-1-1-640x549.jpg
20160204_123723-1-1-640x549.jpg (70.05 KiB) 1938 keer bekeken
1998 Civic EJ9 City 1.4 (75-->90 pk)
1999 Civic EJ9 1.4i S sedan
wie is wie viewtopic.php?f=276&t=83872" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikers-avatar
Bob88
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 311
Geregistreerd:
25 Jan 2016, 19:51
Woonplaats:
Veenendaal

Re: Goedenavond. Even voorstellen (1998 EJ9)

Berichtdoor kristo » 06 Feb 2016, 11:52

Denk dat het weer eens aangetoond is dat je voor een goede uitlijning van onze auto's naar een dealer moet gaan met een kundige autotechnicus :exclaim

- dit zouden de waarden zijn voor een Civic uit Zuid-Afrika, weet niet wat het is maar deze waarden kloppen niet met de onze, zie verder;
- camber LV is een halve graad positief, RV is bijna een volle graad negatief, dat is anderhalve graad verschil! Een Civic EK op stock hoogte moet vooraan rond de nul graad hebben. Als hij trekt vanwege dit verschil moet hij naar links trekken: weg van de kant met meest negatief camber;
- sporingwaarden achteraan worden op jouw verslag gespecificeerd van negatief (uitspoor) tot positief (toespoor), dat is totaal fout voor een Civic EK zoals ik die ken EDM/JDM/USDM en de waarden die in de manuals en in je boekje staan: van licht positief tot meer positief. Jij hebt LA een stuk positief en RA een stuk negatief, dat laatste is totaal fout. Trekt hij naar links?
- camber achter heeft links/recht een goede halve graad verschil, dat hoeft geen problemen te geven.

Mijn advies: laat door een bekwame uitlijner bekend met het systeem van uitlijning van een EK de uitlijning (sporing) overdoen, vooral áchter.Camber kan je niet verstellen, je kan echter wel voor en achter de rubbers eens klokken om zo mogelijks het camber verschil te verminderen (zoek in het forum wat 'klokken' inhoudt).

Voorbeeld met sporing in graad-minuten:
Afbeelding

Voorbeeld met sporing in mm:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door kristo op 06 Feb 2016, 19:01, in totaal 2 keer gewijzigd.
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Goedenavond. Even voorstellen (1998 EJ9)

Berichtdoor Bob88 » 06 Feb 2016, 18:30

Kijk dat is nog eens een uitgebreide en onderbouwde reactie. Thanks daarvoor. Ik heb vanmiddag gebeld en het voorgelegd. Kan maandag terug komen en dan bekijken ze het hele verhaal nog eens. Als het niet voor elkaar komt zoals ik wens dat neem ik mijn centen terug en ga ik elders voor het uitlijnen aan de deur.
Heb deze zaak echter wel op aanraden van iemand die aan huis veel auto's repareert, zelf automonteur is en echt wel weet waar ie het over heeft. Dus wellicht is het een off-day moment van de betreffende medewerker. Ben voor een tweede kans beleid :cheesygrin:

Maar thanks voor reactie/tips. :like:
1998 Civic EJ9 City 1.4 (75-->90 pk)
1999 Civic EJ9 1.4i S sedan
wie is wie viewtopic.php?f=276&t=83872" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikers-avatar
Bob88
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 311
Geregistreerd:
25 Jan 2016, 19:51
Woonplaats:
Veenendaal

Re: Goedenavond. Even voorstellen (1998 EJ9)

Berichtdoor Bob88 » 07 Feb 2016, 13:51

Ik heb er vergeten een foto van te maken maar wilde nog opmerken dat bij het verwijderen van de pakking van het gasklephuis dit hele onderdeeel brand maar dan ook brandschoon was! Alleen op de oude pakking zat wat aanslag maar de gasklep en het gasklephuis... bijna glimmend schoon. Goed teken zo leek mij.
1998 Civic EJ9 City 1.4 (75-->90 pk)
1999 Civic EJ9 1.4i S sedan
wie is wie viewtopic.php?f=276&t=83872" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikers-avatar
Bob88
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 311
Geregistreerd:
25 Jan 2016, 19:51
Woonplaats:
Veenendaal

Re: Goedenavond. Even voorstellen (1998 EJ9)

Berichtdoor Mark » 07 Feb 2016, 17:18

Dat uitlijnrapport, vind ik moeilijk te lezen met die kleuren, en vind het format beetje rommelig.
Ik ben de schemas die kristof laat zien gewend.
Veel monteurs draaien de stuurkogels tot de waardes groen zijn, en vinden het verder wel best, het word vanzelf 5 uur, begrijp je me?

Maar tussen de ene kant groen, ik noem een voorbeeld als je links -0,05 en rechts 0.05 zet, zitten beide waardes in het `groen` dus het mag in de tolerantie. Maar ze verschillen links en rechts best veel.
Ik vind, zet je links op -0.05 dan moet rechts ook op -0.05.
Die tolerantie is leuk, de tolerantie is het groene gebied, maar als je echt een probleem wil oplossen moet je geen tolerantie aannemen maar de boel goed zetten.


Mmmm rapportje van kristof, sporing na uitlijnen links 0.04 en rechts 0.09, dat mag ook, maar dat vind ik zo slordig uit zien, ik stop nooit voor ik ze beide op een gelijk getal heb. Daarbij zie je mooi wat de tolerantie is tussen de -0.05 en 0.15 zie dit als een klok, 5 voor en kwart over, dus tolerantie is 20!! dat is dus groen. Ik zou dan in het midden gaan zitten en beide op 0.05 zetten links en rechts.
In mijn ogen is dit dus ook een slordig rapport.

Verder, achterkant van de auto uitlijnen is een vak apart. Ik werk bij renault ik doe alleen maar sporing afstellen meer hoeft niet van renault.
Dus zou ik een honda hebben met klachten die met alleen sporing afstellen niet op te lossen is, zou ik het eigenwijs als ik ben toch zelf proberen achter af te stellen, en anders gaat die toch echt door naar een honda dealer.
Uhhhm ja wat zou ik hier kunnen zetten? of zal ik br33z3r taal neer zetten?

Mark
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5584
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:37
Woonplaats:
den bosch

Re: Goedenavond. Even voorstellen (1998 EJ9)

Berichtdoor Bob88 » 07 Feb 2016, 17:52

Thanks voor je aanvulling Mark. :like:

Heldere uitleg. Je kan kennelijk, ook al zit je nog in de marge en 'in het groen', alsnog een merkbare afwijking hebben. Ik ga morgenvroeg retour, kom ik er niet, dan stoom ik rechtstreeks door naar de Honda dealer. Nu alleen hopen dat daar niet een monteur aan het werk is die dit weekend carnaval heeft gevierd..... :huilt: :cheers:
:cheesygrin: :cheesygrin:
1998 Civic EJ9 City 1.4 (75-->90 pk)
1999 Civic EJ9 1.4i S sedan
wie is wie viewtopic.php?f=276&t=83872" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikers-avatar
Bob88
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 311
Geregistreerd:
25 Jan 2016, 19:51
Woonplaats:
Veenendaal

VorigeVolgende

Terug naar Wie is wie



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten
cron