EJ9 B18C4 - 2:06,0 @ CPZ 1:59,0 @ Zolder

Nieuw? Stel jezelf en je Honda hier voor

EJ9 B18C4 - 2:06,0 @ CPZ 1:59,0 @ Zolder

Berichtdoor Nikkored » 22 Mrt 2012, 00:42

Hallo,

Heb deze Civic EJ9 in 2012 overgenomen van Wazzup, die jullie wellicht kennen.

Ik zal nu eerst wat vertellen over de auto's die ik al heb gereden:

Het begon allemaal met een peugeot 205 1.1XE uit 1987 met 150.000 KM die ik op 18 jarige leeftijd voor 50 euro kocht. Ik heb voor 50 euro veel plezier aan deze wagen beleefd maar tijdens ieder stoplichtsprintje mocht ik het afleggen. Ik laste zelf een open pijp onder deze peugeot maar het mocht niet baten, deze wagen had weinig potentie en er moest wat anders komen. Binnen een half jaar was de peugeot verkocht.

Vervolgens kocht ik van mijn eerste paar salarissen een BMW 318i colorline uit 1993 met 112 PK en 178.000 KM op de klok. Van deze wagen was ik gelijk verkocht, wat een heerlijke wagen en natuurlijk achterwielaandrijving (!) ik was nog steeds 18 en vond het heel wat om zon auto te kunnen rijden. Een stadsbus die met hoge snelheid door rood licht reed maakte helaas een einde aan mijn sprookje... De neus van mijn auto was een halve meter naar links verschoven maar ik had geen schrammetje.
Goed balen was het wel later want al mijn spaarcenten zaten in deze auto, gelukkig zag een ooggetuige de bus door rood rijden waardoor de verzekering van de tegenpartij aardig uitkeerde, voor mij was het gelijk duidelijk, er moest weer een BMW komen en die kwam er ook....

Ik stuitte op een BMW 318i indivdual uit 1996 met 115PK 146.000 KM in absolute smetteloze nieuwstaat, met deze auto heb ik 20.000 KM in drie jaar gereden en met deze auto werd mijn voorliefde voor BMW tot een hoger niveau getild. Met deze wagen heb ik met Betermans, die ook op dit forum actief is, wekelijks gecarpoold naar school.

Om de week reden we met de BMW of de EK van Betermans meer dan 100 kilometer. Op deze manier raakte ik verslaafd aan het goddelijke Vtec geluid van de stock B16a2 (vooral laat in de avond, terug richting huis ;-) als we het goed moe van school waren heeft de Vtec snerp vaak van zich laten horen). Week in week uit hadden we samen discussies over Vtec van honda en Vanos van BMW, over de voordelen van voorwielaandrijving tov achterwielaandrijving en ga zo maar door.

Betermans en ik studeerden samen af en deden samen onze minorstudie, dit was dermate zwaar (deeltijd) dat ik mezelf in bijzijn van Betermans heb beloofd na een positieve afronding van onze studie deze 318i te verkopen en op zoek te gaan naar een nette BMW 6 cylinder (ook een heel mooi geluid overigens).

We slaagden allebei en belofte maakt schuld dus de 318i werd verkocht en ik startte mijn zoektocht naar de nette 6 cylinder BMW die ik mezelf beloofd had. Betermans kocht in de tussentijd zijn EG met B20 blok en B16A2 kop als projectwagen. Ik ben samen met hem voor deze EG gaan kijken en vond dit toch ook wel erg leuk.

Na 3 maanden zoekwerk (en natuurlijk veel rondsnuffelen op markplaats e.d. de maanden daarvoor al) vond ik een supernette BMW 330Ci uit 2006 met 49.000 km met zestraps handbak, M pakket, alle denkbare opties en 231 PK op de achterwielen. Dit is nu mijn daily, perfecte auto niks op aan te merken, alleen je gaat niet even lekker sportief mee de baan op (tenminste daar ben ik er te zuinig voor mee, heb er immers heel hard voor moeten sparen).


Vervolgens ben ik met Betermans naar JAF en HCN meetings geweest in Antwerpen met de EG en naar de RSP meeting met de EK. Zo een projectwagentje als de EG vond ik toch wel erg leuk, en zo een auto is ook nog eens makkelijk voor een boodschap e.d. (hatchback).

Mijn broer liep, na het zien van de wagens van Betermans, ook wel warm voor een Civic als projectwagen dus we startten onze zoektocht naar een geschikte auto als projectcar. Ben met betermans naar een coupe met B16A2 turbo gaan kijken maar deze gebruikte nogal olie en we kregen er een onprettig gevoel bij.
Ik werd later door Betermans getipt voor de wagen van Wazzup die tekoop werd aangeboden en dit was ongeveer wat we zochten. Een technisch goede basis en een carosserie met wat puntjes (en 480.000 KM :P). We reden naar het hoge noorden en maakten een testrit, het voelde allemaal perfect en we werden het eens over de prijs dus de deal werd gesloten. De extra onderdelen bij de auto werden ingeladen en we maakten ons klaar voor de terugreis met twee 200+ pk bommetjes. Op de terugweg troffen we nog een subaru impreza waarmee we enkele sprintjes trokken: de wagens deden niet veel voor elkaar onder; de terugweg was genieten op elk moment.

Update 2014:

Inmiddels heb ik de auto een paar jaar in mijn bezig en ik beleef er veel plezier van. Mijn broettje is inmiddels geen mede eigenaar meer van de auto (was soms wat lastig om beslissingen te nemen). Tussentijds nog verschillende hobby projecten gepasseerd (306 S16, 500sec, een fiat, een subaru en nog wat ander spul).
Een mercedes W126, 280se met oersterke M110 motor, doet dienst als sleepwagen/servicewagen voor de circuit dagen omdat het rijden over de snelweg met de Civic gewoon geen pretje meer is met de huidige modificaties. Daarnaast ben ik steeds fanatieker gaan rijden waardoor er wel eens wat kapot gaat.

We hebben ook er ook een nieuwe auto bij om te vertroetelen, deze is van mijn partner; een BMW E30 325i cabriolet van 1986, deze is in zeer goede staat, en ga ik ook zo houden, mooi origineel, schadevrij en (op wat weggewerkte steenslag na) volledig in de originele fabriekslak. Een prachtige, iconische, auto voor op een mooie zomerdag.

De 330ci is inmiddels geen daily meer in verband met een auto van de zaak, en blijft door de week dus ook mooi droog in de garage staan, heerlijk om 's weekends een ommetje mee te maken 8).

IMG-20120318-WA0007 klein.jpg



De specs:

Auto:
Honda Civic 1.4 Hatchback EJ9 1000KG (+/-495.xxxkm)

Motorisch:
B18C4 (+/- 135.000km) (212pk)
B16B cams
B18C6 springs
Hytech replica header 2,5 inch
Blox 6 inch luchtfilter + 3 inch velocity stack, in airbox
2.75 inch inlaatbuis
Edelbrock inlaatpakking
Walbro 255 brandstofpomp
NGK iridium bougies
ARP kopbouten
2.5 inch testpipe
2.5 inch SRS R60 uitlaat
Custom cold air intake
Custom Schrobbeler catchcan met QSP breather
Syntix 5W40 olie
Hamp kort oliefilter
K&N brandstoffilter
Custom enginedamper BMW E36 gasveer

Electronica:
P28 + IAB aansturing
eCtuned
Innovate wideband lambda + meter (blauw)
Raid HP nightflight oliedruk en olietemperatuurmeters
Killswitch

Onderstel:
K-sport schroefset (Hardheid en hoogte)
Lenso D1R velgen met Toyo R1R 195/50R15 achter R888R voor (trackday setje)
Technomagnesio Indianapolis velgen met Yokohama Advan A048 195/50R15 (trackday setje)
AEZ Radon velgen met Maxxis Victra ZR9 195/50R15 (trackday)
Team dynamics met hankook RS2 195/50R15 (dagelijks setje)
Mini r56 velgen met michelin regenslicks
Brakestopper
RVS gevlochten remleidingen goodridge
Motul RBF
D1 spec rode wielmoeren

Voorzijde:
H22 (282) remmerij met Ferodo DS3000 remblokken en Nitrac gegroefde geventileerde remschijven
Integra Type R veerpootbrug
VTi swaybar
Blox competition verstelbare camber kit
H-brace

Achterzijde:
veerpootbrug feels
VTi (242) remmerij met Brembo remblokken Nitrac gegroefde remschijven
Ferodo ds2500 remblokken
ASR Brace
22mm Integra Type R swaybar
Verstelbare Blox camber arms
Verstelbare SK import toe arms

Aandrijflijn:
Gebouwde 98spec S80 versnellingsbak
Mfactory LSD
1st= stock
2nd= S9B
3rd=stock
4th=96spec S80
5th= Mfactory 1.000
FD= Stock

Fidanza vliegwiel 3.4 kg
Competition clutch stage 2 koppeling
Gevlochten RSV leiding voor koppeling
Dot 5.1 vloeistof

Interieur:
6-punts FIELD rolkooi met wat eigen aanpassingen, extra dwarsverband tussen c-stijl en doorbars gelast
2x Kuipstoelen Pro WRC Racing
2x 4 punts gordels QSP club
Ltec alcantara deepdish sportstuur met aluminiumnaaf
Skunk 2 dual bend shortshifter
Custom shifter extension
Sparco R-speed pookknop
Accu achterin
Interieur gestript

Exterieur:
Backyard voorlip
Type R achterlip in kleur
Bomex style carbon wing
Diffusor
Ltec sleeplinten voor en achter rood
Custom grille
Witte spiegelkappen
Witte raamband met Vtec logo
Custom sideskirts
Pull cable in parafan
Luchtrooster in achterklep
Spatschermen gerold


Grtz,


Nick




- seizoen 2013 time attack semi pro street, 1e plaats -
- seizoen 2014 time attack semi pro street, 3e plaats -
- seizoen 2015 2:08 tijdsdoel gehaald, TA pro street
- seizoen 2016 geen verbetering
- ambitie 2017: 2:05 @cpz
Laatst gewijzigd door Nikkored op 18 Okt 2022, 16:12, in totaal 199 keer gewijzigd.

Gebruikers-avatar
Nikkored
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2066
Geregistreerd:
21 Mrt 2012, 22:35
Woonplaats:
Brabant

Re: Nikko EJ9 - 212PK

Berichtdoor Betermans » 22 Mrt 2012, 00:49

Daar issie dan! Welkom Nick :up:
Werd tijd dat je dat account is aan ging maken... Veel plezier op het forum en reken maar dat het helemaal goed gaat komen met die Civic ;)

Oja, hier is de dynografiek v/d auto nog Nick:
Afbeelding

Echt een heerlijk blok met een zeer mooi vermogen en nagenoeg perfecte koppelkromme :like: :like: !

PS: naast het plaatsen van meer foto's v/d Civic, kan het ook geen kwaad om eens wat foto's van die E46 330CI bolide van je te posten hoor ;)
[ www . Honda Community . nl / Forum ]
Afbeelding
- Daily: 2003 Impreza WRX
- Trackbitch / Time-Attack: Civic EG6 B18cR

Gebruikers-avatar
Betermans
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4471
Geregistreerd:
30 Sep 2007, 18:47
Woonplaats:
Broàbant

Re: Nikko EJ9 - 212PK

Berichtdoor ReLXe » 22 Mrt 2012, 08:45

Welkom! Ben jij diegene die ik had gesproken op de RSP meet met Sjors?
Vette Ej!
Afbeelding

Gebruikers-avatar
ReLXe
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6989
Geregistreerd:
20 Dec 2007, 15:02
Woonplaats:
Den Haag

Re: Nikko EJ9 - 212PK

Berichtdoor Betermans » 22 Mrt 2012, 09:02

ReLXe schreef:Welkom! Ben jij diegene die ik had gesproken op de RSP meet met Sjors?
Vette Ej!

Dat is hem inderdaad... ik heb 'm besmet met het Honda virus :P :D
[ www . Honda Community . nl / Forum ]
Afbeelding
- Daily: 2003 Impreza WRX
- Trackbitch / Time-Attack: Civic EG6 B18cR

Gebruikers-avatar
Betermans
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4471
Geregistreerd:
30 Sep 2007, 18:47
Woonplaats:
Broàbant

Re: Nikko EJ9 - 212PK

Berichtdoor alxndr » 22 Mrt 2012, 09:53

welkom, bekend blok :like:
- Nürburgring: 1500+ laps and counting -
http://www.youtube.com/user/alxndr020/featured

Gebruikers-avatar
alxndr
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 910
Geregistreerd:
26 Mei 2008, 19:06

Re: Nikko EJ9 - 212PK

Berichtdoor Nikkored » 22 Mrt 2012, 10:29

ReLXe schreef:Welkom! Ben jij diegene die ik had gesproken op de RSP meet met Sjors?
Vette Ej!


yep klopt inderdaad... ben besmet met t vtec virus haha
EJ9 B18C4, 1996[funcar]
X6M50i, 2022[daily]
520d Touring, 2017[weekend]
325i cabriolet, 1986[oldtimer]

Gebruikers-avatar
Nikkored
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2066
Geregistreerd:
21 Mrt 2012, 22:35
Woonplaats:
Brabant

Re: Nikko EJ9 - 212PK

Berichtdoor WY_W » 22 Mrt 2012, 12:00

Welkom! :wave1:
Bekend autootje :D

Gebruikers-avatar
WY_W
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1328
Geregistreerd:
30 Aug 2009, 12:24
Woonplaats:
Amsterdam

Re: Nikko EJ9 - 212PK

Berichtdoor Yoshi » 22 Mrt 2012, 13:06

Welkom! Leuke EJ :D

Gebruikers-avatar
Yoshi
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1291
Geregistreerd:
30 Mrt 2011, 23:35

Re: Nikko EJ9 - 212PK

Berichtdoor Dylan_RS » 22 Mrt 2012, 16:33

Welkom! Dikke EJ9!! :up:
Afbeelding
Yoshi schreef:Elke auto heeft een "sport" knop!
Bij mijn auto is het m'n rechtervoet :roll: .

Gebruikers-avatar
Dylan_RS
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 9966
Geregistreerd:
09 Sep 2010, 20:22
Woonplaats:
Het forum

Re: Nikko EJ9 - 212PK

Berichtdoor Nikkored » 22 Mrt 2012, 16:39

zal asap wat meer foto's plaatsen. bedankt voor jullie enthousiaste onthaal!
EJ9 B18C4, 1996[funcar]
X6M50i, 2022[daily]
520d Touring, 2017[weekend]
325i cabriolet, 1986[oldtimer]

Gebruikers-avatar
Nikkored
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2066
Geregistreerd:
21 Mrt 2012, 22:35
Woonplaats:
Brabant

Re: Nikko EJ9 - 212PK

Berichtdoor Solidp0wnd » 23 Mrt 2012, 00:09

Tof verhaal hahaha,
ik heb er ook aan moeten geloven toen ik in een B18c Spec R Eg zat sneaky tuned...
voorlopig heb ik geen snelle maar mijn basis is goed dus misschien ooit dan maar! :D
Succes en veel plezier met je Civic! :)
Afbeelding
I love the sounds of vteccccc!
If your Cat is not Scraping the ground, it's a Pussy!!

Gebruikers-avatar
Solidp0wnd
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 498
Geregistreerd:
10 Jun 2010, 22:07
Woonplaats:
Spikecity

Re: Nikko EJ9 - 212PK

Berichtdoor Nikkored » 27 Mrt 2012, 00:24

Zo even een update.

De EJ9 is vorige week in de milieustraat gewogen. Die mannen daar uitgelegd dat we ons racemonstertje willen laten afslanken en die waren gelijk laaiend enthousiast bij het zien (en horen natuurlijk) van de Civic. De Tank stond net iets meer dan halfvol maar we wilden even een indicatie hebben van hoe zwaar de auto nu ongeveer is we reden de weegbrug op en de man in het kantoortje trok een grijns... 990 KG op de schaal met max. 5 KG afwijking. Na de weging werd direct geroepen dat we zoveel mogen komen wegen als we willen, wel prettig dus.

Als de tank op reserve staat zullen we dus tussen de 20 en 25 moeten kwijt raken om onder ons streefgewicht van 950 KG te komen... niet erg onhaalbaar leek ons. We wilden beginnen met het interieur nog iets verder te strippen, demonteren van achteruitenwisser en een schier setje nieuw lichtmetaal misschien. We overwegen evt lexaan (achter)ramen. Als er verder iemand nog tips heeft dan horen wij ze graag.
EJ9 B18C4, 1996[funcar]
X6M50i, 2022[daily]
520d Touring, 2017[weekend]
325i cabriolet, 1986[oldtimer]

Gebruikers-avatar
Nikkored
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2066
Geregistreerd:
21 Mrt 2012, 22:35
Woonplaats:
Brabant

Re: Nikko EJ9 - 212PK

Berichtdoor NApster » 27 Mrt 2012, 00:29

dempingsmatten eruit, vloerbedekking natuurlijk, hemel eruit, carbon delen zoals spiegels, motorkap, alu delen onder de auto ipv origineel staal.
lichtere stoelen? reserve wiel eruit haha (anwb lid worden)...ik vergeet vast nog wel wat dingen
Afbeelding

Gebruikers-avatar
NApster
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 339
Geregistreerd:
10 Nov 2011, 10:30
Woonplaats:
Emmeloord

Re: Nikko EJ9 - 212PK

Berichtdoor Betermans » 27 Mrt 2012, 06:40

NApster schreef:dempingsmatten eruit, vloerbedekking natuurlijk, hemel eruit, carbon delen zoals spiegels, motorkap, alu delen onder de auto ipv origineel staal.
lichtere stoelen? reserve wiel eruit haha (anwb lid worden)...ik vergeet vast nog wel wat dingen

Dempingsmatten, vloerbedekking, dakhemel en reservewiel zijn er al uit ;). Ook heeft de auto al lichte kuipstoelen erin zitten.

@Nick; je hebt inderdaad nog wel een aantal interieurdelen die eruit kunnen, je kan je elektrische ramen ombouwen naar handmatig, lichtgewicht setje wielen en lexaan ruiten inderdaad (wel prijzig), carbon motorkap (al zal dat niet veel schelen), je 3" pijp vervangen voor 2,5" :P en eventueel zoals Napster al zegt alu onderdelen zoals bijvoorbeeld aftermarket draagarmen etc.

Oja, waar blijven de goede foto's ;)?
[ www . Honda Community . nl / Forum ]
Afbeelding
- Daily: 2003 Impreza WRX
- Trackbitch / Time-Attack: Civic EG6 B18cR

Gebruikers-avatar
Betermans
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4471
Geregistreerd:
30 Sep 2007, 18:47
Woonplaats:
Broàbant

Re: Nikko EJ9 - 212PK

Berichtdoor LarsD » 27 Mrt 2012, 10:05

Zo erg leuke historie, zonde van de BMW maar een enorm gave Ej9 heb je daar :up:
Ben benieuwd naar zoals Betermans al zei betere foto's :cheers: :like:
Afbeelding

Gebruikers-avatar
LarsD
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2689
Geregistreerd:
03 Apr 2010, 22:14
Woonplaats:
Dongen

Volgende

Terug naar Wie is wie



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten
cron