Voor de mensen zonder Facebook, met teveel vrije tijd en interesse in dure Toyota's, die op een Honda forum zitten hierbij een verhaaltje over wat afgelopen weekend aan mijn Lek-soes gedaan is.
ZaterdagMet Wesley (bij de fossielen hier nog bekend als wesley_ej2) afgesproken om eens een begin te maken aan de schroefset voor mijn IS250. Zoals jullie al konden lezen, in een van de andere ca. 300 pagina's nonsens hier, had ik een KW Variant 3 schroefset besteld. Ondanks dat ze voor die dingen een tweede hypotheek vragen komt zo'n setje zonder topschotels. Deze moet je omzetten van je originele dempers, zoals bij veel sets van KW, Weitec, AP en ST supsension (Allemaal KW producten).
Opzich niet zo spannend. Veerspanners heb ik liggen, dus is dat redelijk simpel te doen. Helaas hebben ze bij KW ook nog bedacht dat je je standaard topmounts op de vooras moet verneu... ehm, aanpassen om de V3's eronder te krijgen. Gezien dat ik de mogelijkheid wil behouden om de standaard dempers terug te zetten (mocht ik de auto ooit willen verkopen en de volgende bejaarde is niet gesteld op een auto die dieper dan de Titanic ligt) er maar voor gekozen om de set onder de auto in tact te laten. Eerst naar nieuwe topmounts gekeken. Hartinfarct ternauwernood overleefd (300 euro ex btw per kant). Toen maar ervoor gekozen om ze van een sloper met weinig kilometers erop te pakken. Van Deijne was te lui om losse tophats op te sturen, dus maar twee complete pootjes besteld.
Die dingen dus ingeklemd en de tophats eraf gedraaid.
De houder waar de bumpstop in zit moet je vervolgens af flexen om een vlakke zitting te krijgen voor de veerschotel van de KW's.
Garage in de fik gezet... Oh nee, die houder dus van de schotels af geslepen. Of ja eigenlijk heeft Wes dat gedaan.
De standaard dempers hebben twee vlakke kanten op de demperstang. De nokken daarvoor moeten uitgeboord worden. Uiteraard hebben we de afgechopte kanten nog netjes afgewerkt met een lamellen schijf.
Hele boel na de afwerking even in de menie gezet en afgewerkt met een laagje underbody coating zodat ze niet gaan roesten.
Gezien dat we inmiddels zo'n pro-tjoeners zijn (ahum) ging dit allemaal veel sneller dan gedacht. Zodoende maar besloten om te kijken of de onderstelbouten los kwamen. gelukkig hoef je maar 3 kwart van de auto te slopen om aan de bovenste moeren te komen... Wat dat betreft verlang ik nog wel eens terug naar zo'n simpele oude Civic, waarvan je 1 drukdopje los trekt en overal aan kunt. gelukkig gaan de afdekplaten onder de motorkap wel makkelijk los.
De onderste bouten en moeren gingen gelukkig allemaal zonder enig probleem los. Scheelt dat zo'n Lexus gemaakt is van reserve onderdelen van Duitse tanks, dus zitten bouten in waar je flink kracht op kunt zetten. Shocks achter waren er dus zo onderuit.
Vervolgens ook daarvan de topschotels omgezet. Deze hoeven gek genoeg niet aangepast en gaan zo op de KW's. De schroefset even op gevoel op hoogte gezet en de KW's onder de auto gespuugd, krikje onder de draagarmen (om voorspanning op de rubbers te voorkomen), alles aangetrokken en ding op zijn poten gezet.
Achter leek de hoogte heel aardig te kloppen met wat ik in gedachte had. Dus maar door gegaan met voor monteren. Omdat we de tophats al omgezet hadden was het voor gewoon en kwestie van oude eruit, nieuwe erin.
Voor alleen vergeten ze op het oog op hoogte te draaien... Krik stond nog onder het subframe en de auto lag al op de grond. Nota bene had ik nog een cm of 2 draad op de dempers over. Dus de door KW aangegeven maximale verlaging van 65mm is waarschijnlijk wat voor de TUV mag, niet wat max kan...
Met de boordkrik de auto ff wat opgetild zodat we hem weer op konden krikken. Dempers voor een cm of 3 omhoog gedraaid en op zijn pootjes gezet. Hoogte leek zowat perfect te staan nu. Niet gek! Met eerdere schroefsets hebben we soms wel 4 of 5x de wielen opnieuw eraf gehaald voordat hij goed stond. Het dus mooi zo gelaten.
Ik blijf het vet vinden wat een flinke verlaging met de look van een auto doet. Voor het plaatje hem even naast die van Wes gezet (die nog OEM hoog op 16 inch thuiskomers staat).
ZondagMet de verlaging onder de auto begon het toch wel heel erg te kriebelen om de Works eronder te duwen. Daarom de Zondag gebruikt om de velgen even goed voor te bereiden en te beschermen.
Begonnen met ze schoon te maken. Niet dat ze echt vies waren, maar even de restjes zeep eraf die de garage gebruikt om de banden te monteren. Dat laatste was trouwens wel echt netjes gedaan. Met minimaal gebruik van lood en lood in de kleur van de velgen.
Vervolgens de wielen even afgenomen met Gyeon Prep. Dat is een ontvettend middel wat voorbereidt op een coating.
Vervolgens Gyeon Rim aangebracht. Dat is een glascoating die de velgen beschermt en ervoor zorgt dat remstof niet of nauwelijk hecht. Daardoor hoef je niet op de velgen te schrobben om ze schoon te maken, wat weer lakschade scheelt.
Tevens geeft deze coating nog wat glans/maakt de kleur wat dieper.
MaandagNa 24 uur uitharden was de coating droog en waterafstotend. De velgen konden dus gemonteerd.
Toch best wel een beetje spannend. Ik heb uren en uren gezocht naar foto's en specs van jongens in de USA die 250's getuned hebben voor de juiste maten, tig keer getwijfeld welke kleur ik de wielen wou en 2.5 maanden gewacht tot de velgen vanuit Japan, via de UK in Nederland waren. Gelukkig viel wat ik zag toen ze erop zaten niet tegen... Wat zeg ik? Het viel absoluut niet tegen!
Ik ben geloof ik een beetje verliefd. Bevat nog niet helemaal dat dit mijn auto is. Niet om arrogant te doen, maar dit zie je in Nederland gewoon niet zo vaak. Zo'n Lexus, plat op Works. Het zijn dingen die ik jarenlang op internet uit de USA zag en vet vond, eigenlijk net zoals dat de dikke Honda's altijd uit de states kwamen. Nu staat ie zo bij mij op de stoep. Het kost serieus geld om zo'n lijstje parts te bestellen en daar heb ik hard voor gewerkt en gespaard, dus eigenlijk mag ik er best wel een beetje trots op zijn... Naja oordeel ook zelf maar over het resultaat, helaas regende het toen de wielen erop lagen dus een serieuze shoot houden jullie nog even tegoed:
...