Hey mede Honda Coureurs,
Het is alweer een tijd geleden dat ik van mij liet horen op deze forums. Het leek mij dan ook een goed idee om neer te tikken wat ik de laatste 10 maanden heb uitgespookt met mijn toenmalig compleet OEM stock Honda Prelude EX uit 1987.
Hopelijk haalt iemand hier inspiratie uit om zelf te beginnen met klussen aan een klassieke Japanse oldtimer.
Ik heb er zelf veel plezier uit gehaald en er veel van geleerd. En dat terwijl ik compleet geen verstand had van auto's toen ik er aan begon haha.
Ik zeg eerlijk, onderdelen vergaren (zeker OEM) is altijd een frustrerende taak geweest. Gelukkig zijn er nog een aantal liefhebbers over van deze obscure twin carbies. Dus mijn dank gaat uit naar diegenen die het vuur van vergeten oldtimers aanhouden.
Even een uitgebreid overzicht van wat er allemaal aan is gebeurd.
Juni 2017,
Toen ik hem kocht waren er een aantal zaken niet pluis. Zo was de koelvloeistof bruiner dan mijn toiletkom na een taco tuesday en bleef het gaspedaal hangen en zat er een hoop speling in. De motor liep onregelmatig, carterpan was dichtgekit bij de tapplug en de verlichting deed het vaak niet. De problemen waren gelukkig zo opgelost, de koelvloeistof was nog nooit vervangen en zat dus vol met roestafzetting (gelukkig geen koppakking problemen dus).
Na een grondige flush ziet de koelvloeistof er tot heden strak helder uit. Gaskabel was een kwestie van aandraaien en het gaspedaal goed vastzetten. Na het varvangen van de olie, bougies en filters liep de motor een stuk beter. In de carterpan moet een nieuw draadeinde en bout, ik wacht nog steeds op het setje. Voor nu is het dichtgekit. De verlichting heb ik opnieuw laten solderen door een specialist dus dat zit ook weer snor.
September 2017,
Zooitje onderdelen gehaald van een liefhebber die zijn eigen mk2 aan het opknappen was. Zo heb ik een origineel setje Prelude spatlappen in mijn handen weten te krijgen. Ze hadden heel wat liefde nodig, maar na het restaureren zien ze beter dan nieuw uit! Ik heb een weekje de tijd genomen om veel roestplekken op het achterraam en op de motorkap te repareren en opnieuw te spuiten. Het ergste is opgelost maar er is nog steeds een hoop te doen.
November 2017,
Even lekker aan de slag geweest met de onderdelen die ik heb verzameld. Zo heb ik een nieuwe OEM grill, richtingaanwijzer lens, spatlappen en chromen onderdelen vervangen. Tevens opnieuw veel onderdelen herspoten zodat ze er weer strak uitzien.
December 2017,
Kleppendeksel gespoten, pakking vervangen en de motorruimte netjes gemaakt.
Februari 2018.
Custom made schroefset van GAZ gekocht uit Groot Brittannië. Voorste set geïnstalleerd, maar sinds ik nog veerpootlagers nodig heb voor achter heb ik besloten om te wachten met de achterste veerpoten. Na afstelling heb ik ze verlaagd met 55mm vanaf de fender dus het is een aardige nosedive. Maar man wat knapt daar zo'n wagen van op zeg.
Maart 2018,
Setje Rota Spec 8 met custom gepolijste hart en rand gekocht. 15 inch 7J met ET35 positief. Gelijk een setje Nankang NS-2 (195/55) erop gezet en alles vastgezet met gloednieuwe internal drive wielmoeren. Veel breder dan 7J moet je ook niet willen gaan want het is een tight fit. Gelukkig alles goed uitgemeten dus! Met deze setup zijn bochtige wegen een genot om te nemen!
Deze maand moet ik echt de achterste schroefset gaan installeren zodra de veerpootlagers en mounts binnen zijn. Ik moet tevens nog een thermostaat vervangen en kleine roestplekjes repareren. De carburateurs zijn ook toe aan een afstelbeurt en hij moet netjes gemaakt worden voor 6 mei
Daarna is mijn project tot een conclusie gekomen.
Update:
April 2018
Eindelijk de tijd gevonden om de achterste veerpoten te vervangen voor de GAZ coilovers. Het was een hele klus, alles zat moervast en een bout moest worden uitgeboord omdat de kop glad was gedraaid. Gelijk de veerpootlagers van voor en achter vervangen door KYB veerpootlagers (Rubber niks speciaals) en de auto gestanced op 45mm verlaging voor en 40mm verlaging achter.
Before:
After:
En mocht je dit vreselijk langdradige verhaal gelezen hebben dan salueer ik je.
Bedankt voor het lezen en veel geluk met je eigen project!
Instagram: JDM_IJmond