Pagina 7 van 8

Re: Milan’s Ringtool - update

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2018, 21:17
door Neutron
Erg mooie EK! Vette parts en met die B18C zal het allemaal wel wat harder gaan op de Ring :lol: Jammer dat alle foto's zijn verdwenen hier :(

Milan_S schreef:Afbeelding
Afbeelding

Re: Milan’s Ringtool - B18C

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2018, 21:56
door Milan_S
Hier een update over hoe de auto er nu bij staat.

Het onmogelijke is gedaan! Een JDM B18C zonder bekende afkomst op kenteken.
Al sinds dat ik de witte EK (ex Alxndr) heb gekocht ben ik hiermee bezig, en uiteindelijk na lang volhouden gelukt.
Ik heb dankzij het HCN forum een e-mail adres weten te traceren van Honda Customer Relations Japan.
Deze heb ik gemaild en mijn verhaal uitgelegd. Honda fanboy met een swap zonder achtergrond enz...
Motorserienummer doorgegeven en persoonlijke gegevens. Ik werdt doorverwezen naar Honda Europe voor verdere afhandeling en nog een tijdje met hun moeten mailen om alles duidelijk te krijgen. Na 2 maanden op en neer mailen heb ik een officieel door Honda ondertekend certificaat gekregen met daarop: motornummer, VIN nummer, bouwjaar, type Honda enz.
Super blij hiermee natuurlijk!
Naderhand heb ik (voor zekerheid) de historie van het VIN nummer laten natrekken in Japan.
Integra DC2 waar de motor uit komt bleek al een paar jaar SCRAPPED te zijn en ergens in Japan te liggen. Perfect dus!

Na het vinden van deze documenten ben ik dus gestart met het omzetten van de motor en het onderstel.
Hieronder wat foto’s van de opbouw.

Motorruimte leeg.
Afbeelding

Met nog wat roestplekken.
Afbeelding

Buitenkant roest laten bijgewerkt (afstralen, spuiten in epoxyprimer en kleur) en motorruimte deels opnieuw gespoten.
Afbeelding

Ondertussen mooi tijd gehad om de B18 uit de witte Civic te halen.
Afbeelding

Binnenkant kokerbalken allemaal uitgespoeld met water en lucht
Afbeelding

Daarna tijd voor de behandeling met roestomvormer Fertan en holle ruimte was
Afbeelding

Tijdens het uitwerken van de kokerbalk behandeling nog tijd gehad om de versnellingsbak te demonteren en te voorzien van een Competition Clutch Stage 2 koppeling met lichtgewicht vliegwiel.
Afbeelding

Toen alles was opgedroogd toch maar begonnen om de motor in de zilveren EK te hangen.
Afbeelding

Gelijk het dikke onderstel overgezet!
Afbeelding

Na al die vele sleutel uren eindelijk met succes de sleutel omgedraaid en rijden met dat ding
Het resultaat mag er wezen al zeg ik het zelf!
Afbeelding


Naderhand ben ik naar het RDW gegaan om de B18C motor op kenteken te zetten. Vanwege bouwjaar na 1 januari 1998 moest ik naar TTV Testcentrum Lelystad.

Omdat dit weinig tot nooit gedaan wordt, omdat het simpelweg teveel moeite (en euro’s) kost wil ik dit graag met jullie delen.
Achteraf gezien had ik dit misschien allemaal niet gedaan, maar een ander chassis van voor “98 was voor mij geen optie i.v.m. conditie van mijn EK. 0 roest.

Hoe het allemaal begon:
Bezoekje gebracht aan RDW Veldhoven en mijn situatie uitgelegd.
Afspraak ingepland voor een wijzigingskeuring en toevallig kon ik gelijk de week erna al terecht.
22 Mei
Auto wordt gewogen, papieren worden doorgekeken, auto wordt op de smeerput geïnspecteerd of technisch alles netjes is gemonteerd, daarna worden de voorwielen/achterwielen op een trekbank gezet om speling in het onderstel te checken, auto gaat vervolgens op de remdyno om remkracht te meten, verlichting en uitstoot wordt nog gecontroleerd en je mag naar buiten rijden. Daarna werdt er door de keurmeester beslist dat ze me gingen doorverwijzen naar TTV Lelystad... zoals ik al had verwacht...
Auto werdt aangemeld voor een rem en rijgedrag test en dB meting.
€54,- betaald voor de wijzigingskeuring in Veldhoven.

Aanmeldprocedure was vrij simpel, maar de wachttijd voor Lelystad was enorm.
Afspraak stond 6 Augustus en je mag er niet met bestaand kenteken naartoe rijden. Dus een ééndagskenteken aangevraagd en apart verzekerd.

Op een mooie 6 Augustus om 8 uur mij gemeld bij TTV Testcentrum Lelystad.
Hier moet je alleen een geldig rijbewijs en je complete kentekenbewijs mee naar toe nemen.
Auto wordt hier nogmaals op de smeerput gezet en wordt kort technisch bekeken.
Hier keken ze vooral naar e-keur banden, bandenspanning, veerweg.
Keurmeester monteerde wat apparatuur in de auto om de remvertraging te meten en ging na overhandiging van de sleutels met de Civic rijden.
Er werdt een ronde warm gereden en daarna op hoge snelheid 2 maal een remtest gedaan.
Daarna nog wat stuurwerk om te kijken of de auto onder compressie van de baan stabiel zou blijven en geen gekke rijeigenschappen zou vertonen.
Toen werdt de auto in het midden van de baan stil gezet om een dB meting te doen, deze test werdt tijdens de remtest ook rijdend gedaan in 2e en 3e versnelling.

Na ongeveer 1,5 uur was de keurmeester klaar en mocht ik mijn goedkeuringspapiertje ophalen.
Oude kentekenbewijs mocht weer mee en moest ik inleveren in Veldhoven die de rest verder zou afhandelen.
Na 1,5 week wachten eindelijk mijn kentekencard binnen met daarop het nieuwe gewicht, vermogen, cilinderinhoud, dB en zitplaatsen.

Re: Milan’s Ringtool - update

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2018, 23:10
door mielko
jemig,wat een werk.....

Succes uiteindelijk :like:

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2018, 10:42
door alxndr
wat een verhaal en wat een doorzettingsvermogen :cheesygrin: :like:

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2018, 16:56
door GoThanh
Sjonge wat een werk inderdaad, vooral dat gekut met RDW in lelystad. Wachttijd zal wel door al die gekke WOK meldingen komen daar in wokcity.

Ik zie dat het een GSR intake is is het dan ook een JDM b18C GSR geweest van een integra GSR? Denk haast wel gezien hoe de koelslang uit de kop gaat.

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2018, 06:16
door Milan_S
alxndr schreef:wat een verhaal en wat een doorzettingsvermogen :cheesygrin: :like:


Ik wist waar ik aan begon, en als je eenmaal de afspraak bij RDW hebt staan dan is er geen weg meer terug.
Opgeven was geen optie.

GoThanh schreef:Ik zie dat het een GSR intake is is het dan ook een JDM b18C GSR geweest van een integra GSR? Denk haast wel gezien hoe de koelslang uit de kop gaat.


Het verschil is alleen te zien aan de inlaat, kopnummer en koelslangen/thermostaat.
Hier staat namelijk ook gewoon B18C op. Maar deze lag in een Japanse Integra SIR-G.
Blok is dus vergelijkbaar met de US Integra GSR en UK B18C4.

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2018, 10:07
door H8TER
Gaaf om te lezen wat je allemaal heb moeten doen om het op papier te krijgen.
Maar nu de belangrijke vraag: ben je er al mee op de ring geweest?

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2018, 13:22
door Milan_S
H8TER schreef:Maar nu de belangrijke vraag: ben je er al mee op de ring geweest?


Jazeker, kon het niet laten...
Motor liep heerlijk, maakte wel wat hoge olietemperatuur maar kvs temperatuur bleef gewoon laag.
Onderstel is niet geweldig meer omdat ik te veel aanpassingen heb gedaan. Dus daar valt nog een hoop in te winnen.

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2018, 12:40
door H8TER
Wat was de olie temp dan?
En je onderstel staat gewoon nog niet goed afgesteld bedoel je?

Mijn olie temp was laatst op de ring 120 geworden, was het wel 32graden buiten...
Kvs gewoon 85 strak

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2018, 08:02
door mouluh
Is vrij normaal dat die olie temp zonder koeler zo hoog is. Vooral bij langdurige belasting.
Ik zou altijd een koeler erop zetten. Eventueel met thermostaat voor als je rustig rijdt.

Re: Milan’s Ringtool - B18C

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2018, 14:34
door FreakoRico
Milan_S schreef:
Binnenkant kokerbalken allemaal uitgespoeld met water en lucht
Afbeelding


Afbeelding

Even zonder dollen, mooi werk verricht je hier zeg!! :cheers:

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2018, 09:34
door Kevinio
:emo:') Hoe kom je er op Rico..

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2018, 14:33
door Milan_S
H8TER schreef:Wat was de olie temp dan?
En je onderstel staat gewoon nog niet goed afgesteld bedoel je?

Mijn olie temp was laatst op de ring 120 geworden, was het wel 32graden buiten...
Kvs gewoon 85 strak


Was inderdaad een warme dag dus olietemp 122graden aangetikt.
Oliekoeler is de volgende update.

Onderstel zaten gewoon een hoop aftermarket onderdelen op, die ik op een of andere manier niet goed afgesteld kreeg.
Denk aan upside-down stuurstangen, verlengde fuseekogels... resultaat bij mij was te veel bumpsteer.

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2018, 14:45
door Kevinio
Die upsidedown stuurstangen creëren juist extra bumpsteer, iemand op Honda-Tech heeft dat gesimuleerd in Adams.

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2018, 16:45
door 15inch
Milan_S schreef:Onderstel zaten gewoon een hoop aftermarket onderdelen op, die ik op een of andere manier niet goed afgesteld kreeg.
Denk aan upside-down stuurstangen, verlengde fuseekogels... resultaat bij mij was te veel bumpsteer.


Yep, allebei op zichzelf is al slecht voor je bumpsteer curve dus samen is het dubbelop achteruit. Degene die dat gemonteerd heeft moet gedacht hebben dat min + min plus is. :doc: