Milan’s Ringtool - JDM B18C

Project aan het bouwen? Plaats hier je updates

Re: Milan’s Ringtool - update

Berichtdoor Neutron » 08 Jan 2018, 21:17

Erg mooie EK! Vette parts en met die B18C zal het allemaal wel wat harder gaan op de Ring :lol: Jammer dat alle foto's zijn verdwenen hier :(

Milan_S schreef:Afbeelding
Afbeelding

Neutron
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 148
Geregistreerd:
24 Dec 2015, 19:08

Re: Milan’s Ringtool - B18C

Berichtdoor Milan_S » 13 Sep 2018, 21:56

Hier een update over hoe de auto er nu bij staat.

Het onmogelijke is gedaan! Een JDM B18C zonder bekende afkomst op kenteken.
Al sinds dat ik de witte EK (ex Alxndr) heb gekocht ben ik hiermee bezig, en uiteindelijk na lang volhouden gelukt.
Ik heb dankzij het HCN forum een e-mail adres weten te traceren van Honda Customer Relations Japan.
Deze heb ik gemaild en mijn verhaal uitgelegd. Honda fanboy met een swap zonder achtergrond enz...
Motorserienummer doorgegeven en persoonlijke gegevens. Ik werdt doorverwezen naar Honda Europe voor verdere afhandeling en nog een tijdje met hun moeten mailen om alles duidelijk te krijgen. Na 2 maanden op en neer mailen heb ik een officieel door Honda ondertekend certificaat gekregen met daarop: motornummer, VIN nummer, bouwjaar, type Honda enz.
Super blij hiermee natuurlijk!
Naderhand heb ik (voor zekerheid) de historie van het VIN nummer laten natrekken in Japan.
Integra DC2 waar de motor uit komt bleek al een paar jaar SCRAPPED te zijn en ergens in Japan te liggen. Perfect dus!

Na het vinden van deze documenten ben ik dus gestart met het omzetten van de motor en het onderstel.
Hieronder wat foto’s van de opbouw.

Motorruimte leeg.
Afbeelding

Met nog wat roestplekken.
Afbeelding

Buitenkant roest laten bijgewerkt (afstralen, spuiten in epoxyprimer en kleur) en motorruimte deels opnieuw gespoten.
Afbeelding

Ondertussen mooi tijd gehad om de B18 uit de witte Civic te halen.
Afbeelding

Binnenkant kokerbalken allemaal uitgespoeld met water en lucht
Afbeelding

Daarna tijd voor de behandeling met roestomvormer Fertan en holle ruimte was
Afbeelding

Tijdens het uitwerken van de kokerbalk behandeling nog tijd gehad om de versnellingsbak te demonteren en te voorzien van een Competition Clutch Stage 2 koppeling met lichtgewicht vliegwiel.
Afbeelding

Toen alles was opgedroogd toch maar begonnen om de motor in de zilveren EK te hangen.
Afbeelding

Gelijk het dikke onderstel overgezet!
Afbeelding

Na al die vele sleutel uren eindelijk met succes de sleutel omgedraaid en rijden met dat ding
Het resultaat mag er wezen al zeg ik het zelf!
Afbeelding


Naderhand ben ik naar het RDW gegaan om de B18C motor op kenteken te zetten. Vanwege bouwjaar na 1 januari 1998 moest ik naar TTV Testcentrum Lelystad.

Omdat dit weinig tot nooit gedaan wordt, omdat het simpelweg teveel moeite (en euro’s) kost wil ik dit graag met jullie delen.
Achteraf gezien had ik dit misschien allemaal niet gedaan, maar een ander chassis van voor “98 was voor mij geen optie i.v.m. conditie van mijn EK. 0 roest.

Hoe het allemaal begon:
Bezoekje gebracht aan RDW Veldhoven en mijn situatie uitgelegd.
Afspraak ingepland voor een wijzigingskeuring en toevallig kon ik gelijk de week erna al terecht.
22 Mei
Auto wordt gewogen, papieren worden doorgekeken, auto wordt op de smeerput geïnspecteerd of technisch alles netjes is gemonteerd, daarna worden de voorwielen/achterwielen op een trekbank gezet om speling in het onderstel te checken, auto gaat vervolgens op de remdyno om remkracht te meten, verlichting en uitstoot wordt nog gecontroleerd en je mag naar buiten rijden. Daarna werdt er door de keurmeester beslist dat ze me gingen doorverwijzen naar TTV Lelystad... zoals ik al had verwacht...
Auto werdt aangemeld voor een rem en rijgedrag test en dB meting.
€54,- betaald voor de wijzigingskeuring in Veldhoven.

Aanmeldprocedure was vrij simpel, maar de wachttijd voor Lelystad was enorm.
Afspraak stond 6 Augustus en je mag er niet met bestaand kenteken naartoe rijden. Dus een ééndagskenteken aangevraagd en apart verzekerd.

Op een mooie 6 Augustus om 8 uur mij gemeld bij TTV Testcentrum Lelystad.
Hier moet je alleen een geldig rijbewijs en je complete kentekenbewijs mee naar toe nemen.
Auto wordt hier nogmaals op de smeerput gezet en wordt kort technisch bekeken.
Hier keken ze vooral naar e-keur banden, bandenspanning, veerweg.
Keurmeester monteerde wat apparatuur in de auto om de remvertraging te meten en ging na overhandiging van de sleutels met de Civic rijden.
Er werdt een ronde warm gereden en daarna op hoge snelheid 2 maal een remtest gedaan.
Daarna nog wat stuurwerk om te kijken of de auto onder compressie van de baan stabiel zou blijven en geen gekke rijeigenschappen zou vertonen.
Toen werdt de auto in het midden van de baan stil gezet om een dB meting te doen, deze test werdt tijdens de remtest ook rijdend gedaan in 2e en 3e versnelling.

Na ongeveer 1,5 uur was de keurmeester klaar en mocht ik mijn goedkeuringspapiertje ophalen.
Oude kentekenbewijs mocht weer mee en moest ik inleveren in Veldhoven die de rest verder zou afhandelen.
Na 1,5 week wachten eindelijk mijn kentekencard binnen met daarop het nieuwe gewicht, vermogen, cilinderinhoud, dB en zitplaatsen.
Track exp: | Nurburgring: 35 laps | Zandvoort: 1 session

Gebruikers-avatar
Milan_S
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 99
Geregistreerd:
12 Apr 2012, 19:43

Re: Milan’s Ringtool - update

Berichtdoor mielko » 13 Sep 2018, 23:10

jemig,wat een werk.....

Succes uiteindelijk :like:
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

Berichtdoor alxndr » 17 Sep 2018, 10:42

wat een verhaal en wat een doorzettingsvermogen :cheesygrin: :like:
- Nürburgring: 1500+ laps and counting -
http://www.youtube.com/user/alxndr020/featured

Gebruikers-avatar
alxndr
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 910
Geregistreerd:
26 Mei 2008, 19:06

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

Berichtdoor GoThanh » 20 Sep 2018, 16:56

Sjonge wat een werk inderdaad, vooral dat gekut met RDW in lelystad. Wachttijd zal wel door al die gekke WOK meldingen komen daar in wokcity.

Ik zie dat het een GSR intake is is het dan ook een JDM b18C GSR geweest van een integra GSR? Denk haast wel gezien hoe de koelslang uit de kop gaat.
Afbeelding
Track personal record: Nurburgring BTG ~8:20 (K24) Zandvoort: 2.01:538 (K24) Assen: 2:08 (B18C)
Track civic EK: K24A3 semi-build Build topic

Gebruikers-avatar
GoThanh
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2667
Geregistreerd:
10 Apr 2009, 17:49

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

Berichtdoor Milan_S » 21 Sep 2018, 06:16

alxndr schreef:wat een verhaal en wat een doorzettingsvermogen :cheesygrin: :like:


Ik wist waar ik aan begon, en als je eenmaal de afspraak bij RDW hebt staan dan is er geen weg meer terug.
Opgeven was geen optie.

GoThanh schreef:Ik zie dat het een GSR intake is is het dan ook een JDM b18C GSR geweest van een integra GSR? Denk haast wel gezien hoe de koelslang uit de kop gaat.


Het verschil is alleen te zien aan de inlaat, kopnummer en koelslangen/thermostaat.
Hier staat namelijk ook gewoon B18C op. Maar deze lag in een Japanse Integra SIR-G.
Blok is dus vergelijkbaar met de US Integra GSR en UK B18C4.
Track exp: | Nurburgring: 35 laps | Zandvoort: 1 session

Gebruikers-avatar
Milan_S
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 99
Geregistreerd:
12 Apr 2012, 19:43

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

Berichtdoor H8TER » 23 Sep 2018, 10:07

Gaaf om te lezen wat je allemaal heb moeten doen om het op papier te krijgen.
Maar nu de belangrijke vraag: ben je er al mee op de ring geweest?
ITR op dieet :cheesygrin:

ITR dagrecord: 774km (2016)
787km, 853km inclu 20,8km tolweg :cheesygrin: (2017)
840km, 921km :eek: , 903km(2018)
854km, 669km (2019)
824km (2020)

Gebruikers-avatar
H8TER
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 112
Geregistreerd:
30 Mei 2014, 14:43
Woonplaats:
HVT

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

Berichtdoor Milan_S » 25 Sep 2018, 13:22

H8TER schreef:Maar nu de belangrijke vraag: ben je er al mee op de ring geweest?


Jazeker, kon het niet laten...
Motor liep heerlijk, maakte wel wat hoge olietemperatuur maar kvs temperatuur bleef gewoon laag.
Onderstel is niet geweldig meer omdat ik te veel aanpassingen heb gedaan. Dus daar valt nog een hoop in te winnen.
Track exp: | Nurburgring: 35 laps | Zandvoort: 1 session

Gebruikers-avatar
Milan_S
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 99
Geregistreerd:
12 Apr 2012, 19:43

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

Berichtdoor H8TER » 29 Sep 2018, 12:40

Wat was de olie temp dan?
En je onderstel staat gewoon nog niet goed afgesteld bedoel je?

Mijn olie temp was laatst op de ring 120 geworden, was het wel 32graden buiten...
Kvs gewoon 85 strak
ITR op dieet :cheesygrin:

ITR dagrecord: 774km (2016)
787km, 853km inclu 20,8km tolweg :cheesygrin: (2017)
840km, 921km :eek: , 903km(2018)
854km, 669km (2019)
824km (2020)

Gebruikers-avatar
H8TER
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 112
Geregistreerd:
30 Mei 2014, 14:43
Woonplaats:
HVT

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

Berichtdoor mouluh » 05 Okt 2018, 08:02

Is vrij normaal dat die olie temp zonder koeler zo hoog is. Vooral bij langdurige belasting.
Ik zou altijd een koeler erop zetten. Eventueel met thermostaat voor als je rustig rijdt.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mouluh
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 8344
Geregistreerd:
06 Apr 2006, 11:39
Woonplaats:
Warme zuiden

Re: Milan’s Ringtool - B18C

Berichtdoor FreakoRico » 07 Okt 2018, 14:34

Milan_S schreef:
Binnenkant kokerbalken allemaal uitgespoeld met water en lucht
Afbeelding


Afbeelding

Even zonder dollen, mooi werk verricht je hier zeg!! :cheers:
OEM+ Restauration: Honda Civic Eg6 VTi
Track bitch/daily: Honda Civic Eg5 Rhd
weebmeister schreef:.. ding heeft meer nieuwe OEM spullen dan de lokale honda dealer :P

Wayne Carini schreef:Its all about the Chase!

Afbeelding

Gebruikers-avatar
FreakoRico
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4000
Geregistreerd:
31 Mrt 2011, 12:09
Woonplaats:
5-2-8 Ogikubo, Suginami-ku, Tokyo, Japan

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

Berichtdoor Kevinio » 08 Okt 2018, 09:34

:emo:') Hoe kom je er op Rico..
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

Berichtdoor Milan_S » 29 Okt 2018, 14:33

H8TER schreef:Wat was de olie temp dan?
En je onderstel staat gewoon nog niet goed afgesteld bedoel je?

Mijn olie temp was laatst op de ring 120 geworden, was het wel 32graden buiten...
Kvs gewoon 85 strak


Was inderdaad een warme dag dus olietemp 122graden aangetikt.
Oliekoeler is de volgende update.

Onderstel zaten gewoon een hoop aftermarket onderdelen op, die ik op een of andere manier niet goed afgesteld kreeg.
Denk aan upside-down stuurstangen, verlengde fuseekogels... resultaat bij mij was te veel bumpsteer.
Track exp: | Nurburgring: 35 laps | Zandvoort: 1 session

Gebruikers-avatar
Milan_S
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 99
Geregistreerd:
12 Apr 2012, 19:43

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

Berichtdoor Kevinio » 29 Okt 2018, 14:45

Die upsidedown stuurstangen creëren juist extra bumpsteer, iemand op Honda-Tech heeft dat gesimuleerd in Adams.
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Milan’s Ringtool - JDM B18C

Berichtdoor 15inch » 29 Okt 2018, 16:45

Milan_S schreef:Onderstel zaten gewoon een hoop aftermarket onderdelen op, die ik op een of andere manier niet goed afgesteld kreeg.
Denk aan upside-down stuurstangen, verlengde fuseekogels... resultaat bij mij was te veel bumpsteer.


Yep, allebei op zichzelf is al slecht voor je bumpsteer curve dus samen is het dubbelop achteruit. Degene die dat gemonteerd heeft moet gedacht hebben dat min + min plus is. :doc:
:drive2:

Gebruikers-avatar
15inch
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2388
Geregistreerd:
20 Jun 2006, 10:36

VorigeVolgende

Terug naar Projecten



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten
cron