Gunther's EG6 Rebuild [eCtune, Dyno, OEM plugs ...]

Project aan het bouwen? Plaats hier je updates

Re: Gunther's EG6 Rebuild [eCtune, Dyno, ...]

Berichtdoor Gunther » 18 Apr 2014, 16:42

Oké, even stof afblazen.
Sinds de eerste start in September is er welgeteld 1600km mee gereden. Net genoeg om het blok te laten "inlopen" op de Millers 10W40 running in oil. In die periode heb ik ook veel tijd gestoken in het "verbeteren" (of zelf oplossen) van bepaalde zaken. Zo bleek de nieuwe OEM nokkenasstop (nabij de VTEC solenoïde) toch niet zo dicht te zijn als verhoopt. Alvorens ik gevonden had dat het olielek(je) van daar kwam zijn er wel eerst 2 andere VTEC solenoïde pakkingen op gegaan. Uiteindelijk gevonden dat het die stop was, welke dan vervangen is door een model van Skunk2 die op zich nog eens 2 of 3 aparte O-ringen heeft. Opgelost.

Enkele waterdarmpjes vervangen (niet dat ze lekten) door universele SAMCO's.
De darm van de PCV klep naar de inlaat had ik oorspronkelijk ook vervangen door een SAMCO, maar omdat ik twijfelde of deze niet dicht zou trekken onder zware vacuum heb ik deze vervangen door een nieuwe OEM. Dan was ik gelijk zeker.

Afgelopen weekend dan eindelijk naar Nederland gereden om de EG6 te laten afstellen door Leo Van Drie. Ik had de P30 ECU reeds eerder opgestuurd om er een basismap op te laten zetten. Dat rijdt net iets veiliger dan een B18C6 als B16A2 te laten aansturen. Ik was vooral benieuwd naar wat een vers blok zonder bijzondere mod's nu eigenlijk neerzet en daar was meer dan verschoten van. We zijn gestopt bij 208.6pk en 202.3Nm.

Bedankt Leo Van Drie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=mbdqX_7e-iw

Afbeelding

Het eerstvolgende zijn de remmen. Heb nu te veel de indruk dat ze slepen in plaats van te bijten. Eens ik een NON-ABS booster gevonden heb begin ik met de ombouw en dan worden alle schijven en blokken gelijk mee vervangen. De Recaro's zijn nu ook mooi pas gemaakt, zit een pak beter.

De buitenkant ziet er nog niet uit door missende lijsten of vage plekken, maar dit zou volgend jaar rond deze periode moeten opgelost zijn. Stilaan begin ik met alle rubbers, strips en benodigdheden te verzamelen om de wagen volledig opnieuw te laten doen (uiteraard in het originele R81). Voor velen zal de wagen nu té hoog staan, maar ik vind dat het gewoon heel leuk en zorgeloos rondrijden is op die manier.
Dat de wagen er langs de buitenkant er nu nog niet uit ziet maakt het op de baan alleen maar leuker. Nu nog mijn stickers van "VTM" en "Radio2" plakken en de mannen in hun Kia's, Punto's, en BMW's worden nog gekker ;).
Organisation is the key to reassembly

Gebruikers-avatar
Gunther
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 838
Geregistreerd:
15 Okt 2008, 14:06
Woonplaats:
Gent

Re: Gunther's EG6 Rebuild [eCtune, Dyno, ...]

Berichtdoor Jack079 » 18 Apr 2014, 17:03

Das een mooie uitkomst zeg 208 pk! Grafiek ziet er ook super uit, net als je enginebay!! :like: :>>:

Gebruikers-avatar
Jack079
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 312
Geregistreerd:
20 Mei 2009, 12:37

Re: Gunther's EG6 Rebuild [eCtune, Dyno, ...]

Berichtdoor Gunther » 18 Apr 2014, 17:09

Ben ook in het bezit van alle OEM plugs, terminals en sealings. Zodat ik kan ingrijpen bij een eventueel kabelboom falen, of wanneer ik de 'tijd' vind om een nieuwe boom te maken (wat uiteindelijk de bedoeling is). Met het verwijderen van de ABS pomp zal ik meer plaats en mogelijkheden hebben rond die plek (Mil-spec). Maar da's toekomstmuziek.

Heb ook "nieuw gebruikte" connectoren voor de schakelaar van de spiegels alsook de spiegels zelf. Dan kan ik de elektrisch inklapbare spiegels wat mooier inbouwen naar mijn zin.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Organisation is the key to reassembly

Gebruikers-avatar
Gunther
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 838
Geregistreerd:
15 Okt 2008, 14:06
Woonplaats:
Gent

Re: Gunther's EG6 Rebuild [eCtune, Dyno, OEM plugs ...]

Berichtdoor Kevinio » 18 Apr 2014, 19:24

Wat een plaatje is geworden! :up: Bovenin komt hij wel lucht te kort, maar zeker geen verkeerd resultaat. :like:
Wil je upgraden van kansloze 'spoon feeder' naar gerespecteerd forumgebruiker, gebruik eens de zoek-functie! :oops:

Gebruikers-avatar
Kevinio
HCN Crew
HCN Crew
 
Berichten: 9667
Geregistreerd:
22 Mei 2007, 14:27
Woonplaats:
Helmond

Re: Gunther's EG6 Rebuild [eCtune, Dyno, OEM plugs ...]

Berichtdoor Boes16A2 » 19 Apr 2014, 07:53

Wat zijn de mods? En is t nu een b16 of b18? Als t een b16 is zijn t wel hele mooie cijfers.
Afbeelding
Kevinio doet t dus dan is t stoer ;) : in progress B18C, S2 pro 1 nokken, retainers en veren, M factory LSD, Edelbrock performer RPM, Neptune.
Rijdend en rokend B16A2 in origineel nederlandse EK4 met wiechers kooi, hardrace onderstel en nog wat andere mods

Gebruikers-avatar
Boes16A2
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6412
Geregistreerd:
22 Apr 2008, 20:34
Woonplaats:
Limbabwe

Re: Gunther's EG6 Rebuild [eCtune, Dyno, OEM plugs ...]

Berichtdoor Gunther » 19 Apr 2014, 15:58

Kevinio schreef:Wat een plaatje is geworden! :up: Bovenin komt hij wel lucht te kort, maar zeker geen verkeerd resultaat. :like:


Dat was wat Leo ook zei, dat hij bovenin afgeknepen wordt. Nuja, er komen nog vele jaren aan, dus de header zal ooit nog wel eens aan de beurt zijn ;).

Boes16A2 schreef:Wat zijn de mods? En is t nu een b16 of b18? Als t een b16 is zijn t wel hele mooie cijfers.

Een B18C6 onderblok met een B16A2 kop en B18C6 internals. Met (naar mijn mening) weinig spectaculaire mods om er 18.6 bij te steken.

Even mijn 'specs' van het youtube filmpje kopiëren ;) :
- B18C6 short block (new)
- B16A2 cylinder head w/ B18C6 internals (camshafts, springs, retainers).
- B16A2 intake + custom 'APE garage' intake + K&N filter.
- 62.5 mm TB (S2000)
- DC2 Spec'96 manifold
- Tanabe Medalion Touring.
Organisation is the key to reassembly

Gebruikers-avatar
Gunther
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 838
Geregistreerd:
15 Okt 2008, 14:06
Woonplaats:
Gent

Re: Gunther's EG6 Rebuild [eCtune, Dyno, OEM plugs ...]

Berichtdoor Boes16A2 » 19 Apr 2014, 18:01

Een andere intake, edelbrock of itr zal dan toch ook wel een verschil maken. Itr is wss beter met jullie keuring.
Afbeelding
Kevinio doet t dus dan is t stoer ;) : in progress B18C, S2 pro 1 nokken, retainers en veren, M factory LSD, Edelbrock performer RPM, Neptune.
Rijdend en rokend B16A2 in origineel nederlandse EK4 met wiechers kooi, hardrace onderstel en nog wat andere mods

Gebruikers-avatar
Boes16A2
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6412
Geregistreerd:
22 Apr 2008, 20:34
Woonplaats:
Limbabwe

Re: Gunther's EG6 Rebuild [eCtune, Dyno, OEM plugs ...]

Berichtdoor GoThanh » 23 Apr 2014, 13:54

Netjes! Waar haal je al die connectoren etc? Ooit zal ik ook een custom boom maken :P
Afbeelding
Track personal record: Nurburgring BTG ~8:20 (K24) Zandvoort: 2.01:538 (K24) Assen: 2:08 (B18C)
Track civic EK: K24A3 semi-build Build topic

Gebruikers-avatar
GoThanh
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2667
Geregistreerd:
10 Apr 2009, 17:49

Re: Gunther's EG6 Rebuild [eCtune, Dyno, OEM plugs ...]

Berichtdoor Gunther » 23 Apr 2014, 18:54

Boes16A2 schreef:Een andere intake, edelbrock of itr zal dan toch ook wel een verschil maken. Itr is wss beter met jullie keuring.


Zojuist geld overgemaakt voor een ITR intake ;).
Het plan is altijd geweest om naast het blok een nieuwe (lege) kop te kopen en deze rustig aan op te bouwen met uitsluitend nieuwe onderdelen. Iets 'specialer' zeg maar.

GoThanh schreef:Netjes! Waar haal je al die connectoren etc? Ooit zal ik ook een custom boom maken :P

Die heb ik van een persoon uit Amerika gehaald (Carlos Zapien). Verkoopt DIY kits.
Ik had ze graag rechtstreeks van de supplier gekocht, maar een complete lijst met alle benodigdheden (en stuknummers) is nagenoeg onvindbaar. Iedereen kan er wel een paar vinden, maar alles nieuw dat weten er maar 'enkele' (en die lopen er ook niet mee te koop natuurlijk).
Organisation is the key to reassembly

Gebruikers-avatar
Gunther
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 838
Geregistreerd:
15 Okt 2008, 14:06
Woonplaats:
Gent

Re: Gunther's EG6 Rebuild [eCtune, Dyno, OEM plugs ...]

Berichtdoor TJAPZ0RRO » 23 Apr 2014, 23:27

Bekende dyno haha

TJAPZ0RRO
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 191
Geregistreerd:
15 Mei 2010, 13:55
Woonplaats:
Den Helder

Re: Gunther's EG6 Rebuild [eCtune, Dyno, OEM plugs ...]

Berichtdoor greko » 07 Mrt 2015, 13:26

Heb even je posts allemaal overlopen en ziet er een toffe rebuilt uit hè; ) ik zie dat de kabelboom ellende wel een tijdje geduurd heeft ik ben er helemaal mee bezig ook... zie het einde maar niet aankomen ;)

Wat heb je nu met de abs gedaan? Revisie gekregen of helemaal weg dat spul?

Gebruikers-avatar
greko
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 86
Geregistreerd:
08 Jan 2009, 01:22
Woonplaats:
Vlaams Brabant

Re: Gunther's EG6 Rebuild [eCtune, Dyno, OEM plugs ...]

Berichtdoor Jdm_Whore » 07 Mrt 2015, 21:37

greko schreef:Wat heb je nu met de abs gedaan? Revisie gekregen of helemaal weg dat spul?


Gevoelige snaar! :lol:

Altijd leuk om hier weer eens door te bladeren :up: Was al even vergeten dat je die Sports had.. Ik kijk uit naar het passagierritje!
Driving takes three abilities: Accelerating, braking, and turning. More power only helps acceleration. Lower weight helps all three.

Gebruikers-avatar
Jdm_Whore
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1255
Geregistreerd:
30 Jun 2008, 16:22

Re: Gunther's EG6 Rebuild [eCtune, Dyno, OEM plugs ...]

Berichtdoor kristo » 08 Mrt 2015, 11:48

Jdm_Whore schreef:Ik kijk uit naar het passagierritje!

Idem. Bij jou of bij ons :roll:
[img]insert%20race%20car[/img]

Sway bars info topic

Gebruikers-avatar
kristo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3752
Geregistreerd:
11 Okt 2008, 21:33
Woonplaats:
Gent, Vlaanderen

Re: Gunther's EG6 Rebuild [eCtune, Dyno, OEM plugs ...]

Berichtdoor Gunther » 08 Mrt 2015, 17:16

greko schreef:Heb even je posts allemaal overlopen en ziet er een toffe rebuilt uit hè; ) ik zie dat de kabelboom ellende wel een tijdje geduurd heeft ik ben er helemaal mee bezig ook... zie het einde maar niet aankomen ;)

Wat heb je nu met de abs gedaan? Revisie gekregen of helemaal weg dat spul?


'Kabelboom elende' heb ik nooit echt gekend, als je 't allemaal goed bij kan houden komt het uiteindelijk wel goed.

Heb de EG omgebouwd van ABS naar NON-ABS, maar dat was inderdaad een werkje van veel frustratie en demotivatie. Ik had een non-abs booster gekocht en een non-abs remdrukverdelerklep (aan het schutbord). Probleem 1 was dat de originele HRC (15/16) van de EG6 een andere diagonale aansluiting had dan een non-abs variant. Ben dan noodgedwongen de 7/8 non-abs HRC moeten gaan gebruiken. Vervolgens veel problemen gehad met de zelf gemaakte remleidingen (je moet de "conische" kopjes blijkbaar dubbel vouwen) die constant bleven lekken. 6 meter en 100+€ later aan remleidingen dan op zoek gegaan naar NON-ABS originele remleidingen. Alles gemonteerd en ontlucht maar de EG heeft absoluut niet de stopkracht die hij nodig heeft (nog minder als met de falende ABS).
Dus nu een 1"HRC + booster van een Integra gekocht, omvlochten leidingen op maat laten maken, en een nieuwe 282mm kit (klauwen + schijven) vooraan aangeschaft.
Wat het wordt, dat hoop ik één deze weken uit te vinden :).
Organisation is the key to reassembly

Gebruikers-avatar
Gunther
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 838
Geregistreerd:
15 Okt 2008, 14:06
Woonplaats:
Gent

Re: Gunther's EG6 Rebuild [eCtune, Dyno, OEM plugs ...]

Berichtdoor greko » 13 Mrt 2015, 22:15

Nu weet ik al een beetje meer over de hrc want ik dacht wel dat het niet zo simpel ging zijn om van abs naar non abs te gaan... dus een hrc van een integra in 1'' zou beter zijn. Zou dit met een originele setup van een vti goed gaan? Want moest ik ook in 282mm gaan dan wil ik liever niet eerst 1tje van een eg non abs kopen om daarna 1tje van een integra te kopen.

Hoe heb je de kopjes van de remleidingen gemaakt? Zo een speciaal setje voor in de spanvijs te steken en dan met een hamer kloppen? Ik had ook in gedachte die zelf te maken , waarom he je ze dan niet dubbelgevouwd?

Gebruikers-avatar
greko
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 86
Geregistreerd:
08 Jan 2009, 01:22
Woonplaats:
Vlaams Brabant

Vorige

Terug naar Projecten



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten
cron