Oké, even stof afblazen.
Sinds de eerste start in September is er welgeteld 1600km mee gereden. Net genoeg om het blok te laten "inlopen" op de Millers 10W40 running in oil. In die periode heb ik ook veel tijd gestoken in het "verbeteren" (of zelf oplossen) van bepaalde zaken. Zo bleek de nieuwe OEM nokkenasstop (nabij de VTEC solenoïde) toch niet zo dicht te zijn als verhoopt. Alvorens ik gevonden had dat het olielek(je) van daar kwam zijn er wel eerst 2 andere VTEC solenoïde pakkingen op gegaan. Uiteindelijk gevonden dat het die stop was, welke dan vervangen is door een model van Skunk2 die op zich nog eens 2 of 3 aparte O-ringen heeft. Opgelost.
Enkele waterdarmpjes vervangen (niet dat ze lekten) door universele SAMCO's.
De darm van de PCV klep naar de inlaat had ik oorspronkelijk ook vervangen door een SAMCO, maar omdat ik twijfelde of deze niet dicht zou trekken onder zware vacuum heb ik deze vervangen door een nieuwe OEM. Dan was ik gelijk zeker.
Afgelopen weekend dan eindelijk naar Nederland gereden om de EG6 te laten afstellen door Leo Van Drie. Ik had de P30 ECU reeds eerder opgestuurd om er een basismap op te laten zetten. Dat rijdt net iets veiliger dan een B18C6 als B16A2 te laten aansturen. Ik was vooral benieuwd naar wat een vers blok zonder bijzondere mod's nu eigenlijk neerzet en daar was meer dan verschoten van. We zijn gestopt bij 208.6pk en 202.3Nm.
Bedankt Leo Van Drie.
https://www.youtube.com/watch?v=mbdqX_7e-iw
Het eerstvolgende zijn de remmen. Heb nu te veel de indruk dat ze slepen in plaats van te bijten. Eens ik een NON-ABS booster gevonden heb begin ik met de ombouw en dan worden alle schijven en blokken gelijk mee vervangen. De Recaro's zijn nu ook mooi pas gemaakt, zit een pak beter.
De buitenkant ziet er nog niet uit door missende lijsten of vage plekken, maar dit zou volgend jaar rond deze periode moeten opgelost zijn. Stilaan begin ik met alle rubbers, strips en benodigdheden te verzamelen om de wagen volledig opnieuw te laten doen (uiteraard in het originele R81). Voor velen zal de wagen nu té hoog staan, maar ik vind dat het gewoon heel leuk en zorgeloos rondrijden is op die manier.
Dat de wagen er langs de buitenkant er nu nog niet uit ziet maakt het op de baan alleen maar leuker. Nu nog mijn stickers van "VTM" en "Radio2" plakken en de mannen in hun Kia's, Punto's, en BMW's worden nog gekker .