Equensu's ek3 b16 turbo.Engine bay pg16 Filmpje pg17

Project aan het bouwen? Plaats hier je updates

Equensu's ek3 b16 turbo.Engine bay pg16 Filmpje pg17

Berichtdoor equensu-ocha » 22 Nov 2011, 22:43

PAG1: Inleiding, Speclist, foto's onderdelen, motorruim en interieur.
PAG3: Blok opbouw foto's
PAG4: Skunk2 parts en kleine update
PAG5: Enginebay update en parts.
PAG6: Enginebay pre-paint update en painted bay
PAG7: Enginebay klaar, motor afbouw


Hieronder een inleiding die ik schreef in november 2011..

Niets is zo verslavend als pk's... je begint met een 1.4 met 90pk, leuk..totdat je er een multipointswap, een 4-2-1 headertje, catback en sportfilter op zet.
Dan begint de ellende..want ook dat wordt te langzaam naar je gevoel.
Volgende stap die ik toen nam was een leuke N/A b18c...hier wat mods, daar wat mods tot je 192whp maakt. Ook dit was helaas niet voldoende om aan de pk verslaving te voldoen.
Na een hoop b18 turbo filmpjes bekeken te hebben op het grote youtube begon het gevoel te kriebelen dat ik dat ook wilde...

Dus op een dag....een jdm b18c 96spec onderblok gekocht...


Inmiddels is het 2013 en er is een hoop gebeurt in de tussentijd..Civic waar het bovenstaande de bedoeling mee was, is niet meer..die ligt na een zwaar ongeval op de eeuwige sloopvelden. Andere civic ek gekocht maar de plannen niet vergeten..uitgebreid eerder :crazy:

Om alles gelijk maar een beetje volgend te maken een opsomming van plannen..spullen en dingen die al gedaan zijn.

Setup build by EDG-techniek:

B18c "98 spec.
Deck en bodem gevlakt
Bored and Honed 81.5mm
Krukas microgepolijst en gebalanceerd tot 10.000rpm (ook vliegwiel)
Cp zuigers 9.0:1 81.5mm
Eagle H-beam drijfstangen
Acl "race" lagers
ARP Main bolts en Headstuds
Supertech blockguard
Moroso carterpan
Kop gevlakt
Supertech klepgeleiders
Brian Crower flat dish kleppen
Brian Crower Titanium retainers
Brian Crower Klepveren
Oem klepseals
Skunk2 Pro camgears
Jdm "98 spec nokkenas
Oem koppakking

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Skunk2 Pro throttlebody 68mm
Edelbrock Victor X IM
Grams 1000cc injectors
Fullrace Ramhorn
Tail 44mm wastegate
Mishimoto R intercooler
Mishimoto oilcoolerkit
Mishimoto x-line performance radiateur (3cores)
Innovative Billet motorsteunen 75a
Rywire Mil-spec motorboom
Oem S2K koppelingscilinder met Rywire spacer en leiding
Oem ITR 1"HRC met Rywire complete remtuck
Downstarinc..Boltboys complete rvs boutenkit B18, motorsteunen en fenderwashers
K-Tuned tractionbar
Blackworks racing Catchcankit

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het interieur is al onder handen genomen:
-Cleaned, tucked and sprayed interior
-Recaro speed sr5
-Tegiwa X-brace (horizontale bars zijn nog onderweg)
-Tegiwa Harnassbar
-Carbon tank cover
-Oem ek9 rx pedalen
-Oem ek9 cupholder
-Oem DC5 steeringwheel
-Oem ek9 "carbon" clustercover
-Password jdm shifterboot
-Oem armrest
-Spoon titanium shifterknob
-Takata 4-point harnass black

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De civic is al drastisch onder handen genomen, deze is voorzien van een nieuw voorfront, nieuwe zijschermer. De motorruimte word zo strak mogelijk gemaakt, dus alle gaten en het schutbord dicht gelast.
Nu is het nog wachten op de laatste grote onderdelenen die pas maken, waarna ik de motorruimte spuitklaar kan gaan maken. Verder is de motor weer voorzien van een verse laag engine paint om deze ook weer te laten shinen 8)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De body van de ek3 zal dezelfde kleur krijgen als het interieur, de motorruimte word in een ander strak kleurtje gezet :>>:

Keep tuned :wave1:
Laatst gewijzigd door equensu-ocha op 19 Aug 2015, 22:48, in totaal 35 keer gewijzigd.
Ek3 B18C-R GT3076R 517pk/471,2nm

Gebruikers-avatar
equensu-ocha
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1192
Geregistreerd:
20 Sep 2007, 17:51
Woonplaats:
Flakkee

Re: Equensu's ej9 b18c turbo

Berichtdoor Royvdoorn » 22 Nov 2011, 22:46

Goed bezig! :up:
Ben benieuwd als ie af is.
Mooie Ramhorn ook!

Royvdoorn
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1241
Geregistreerd:
09 Mei 2007, 12:10

Re: Equensu's ej9 b18c turbo

Berichtdoor mln » 22 Nov 2011, 23:26

Dikke auto ( kleur ook)

dikke setup

goed bezig

ga deze zeker volgen.
o

mln
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1396
Geregistreerd:
15 Jun 2009, 23:21

Re: Equensu's ej9 b18c turbo

Berichtdoor Civic VTI-Turbo » 22 Nov 2011, 23:46

Blockguard is wel beter dan niets. Standaard bussen gaan goed tot 1,3 bar overdruk. Daarna is het gewoon afwachten! Ik had zelf een Supertech. Pasvorm was echt perfect!

Kwa turbo had ik je al een GT28R turbo aanbevolen stapje groter kan ook, alleen dan word de turbolag wel groter.
Persoonlijk heb ik liever een hoger fun gehalte dan hogere pk's. Response van een GT28R is echt super op een B18.
-- Van Drie Performance --

Gebruikers-avatar
Civic VTI-Turbo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2855
Geregistreerd:
26 Dec 2006, 12:35
Woonplaats:
Emmeloord

Re: Equensu's ej9 b18c turbo

Berichtdoor Speedition » 23 Nov 2011, 08:01

Ook twijfel ik nog over een blockguard..iemand die zijn ervaringen wil delen?



Hoezo twijfel je, wat is de reden daarvan? Zoals Leo ook zegt beter iets dan niets lijkt me..
Ik heb er namelijk ook een, deze voor het honen erin zetten dan kan er weinig fout gaan volgens mij maar wat wel soms
kan gebeuren is dat er hotspots gecreeerd word met name bij cil. 3.
Ik gaat daarom na het plaatsen ook de gaatjes iets opboren zodat er toch meer kvs flow is.

suc6 met de build :up:
Zei die denken doen niet, zei die doen denken niet.
Wie = Wie

Speedition
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2866
Geregistreerd:
09 Jun 2009, 07:14
Woonplaats:
U terecht

Re: Equensu's ej9 b18c turbo

Berichtdoor Justinb » 23 Nov 2011, 09:39

Een gt28r is toch een gt2560r van bijvoobeeld een s15?

Ik dacht dat de meeste gt28 niet meer dan 300hp kunnen leveren.
Sven je wou toch rond de 400?

Check anders even de ouwe speclist van arshaad(itr b18 turbo)te vinden ergens op de site van tcc.

Gebruikers-avatar
Justinb
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1028
Geregistreerd:
14 Dec 2009, 17:32

Re: Equensu's ej9 b18c turbo

Berichtdoor Kay » 23 Nov 2011, 09:47

Justinb schreef:Een gt28r is toch een gt2560r van bijvoobeeld een s15?

Ik dacht dat de meeste gt28 niet meer dan 300hp kunnen leveren.
Sven je wou toch rond de 400?

Check anders even de ouwe speclist van arshaad(itr b18 turbo)te vinden ergens op de site van tcc.


een gt28 is geen gt25.... :P
Ze hebbe niet voor niets verschillende benamingen.. check de site van garrett maar eens.. staan alle modellen en specs op.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Kay
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4976
Geregistreerd:
25 Feb 2008, 19:33
Woonplaats:
Nederweert Eind

Re: Equensu's ej9 b18c turbo

Berichtdoor Justinb » 23 Nov 2011, 09:53

Kay schreef:
Justinb schreef:Een gt28r is toch een gt2560r van bijvoobeeld een s15?

Ik dacht dat de meeste gt28 niet meer dan 300hp kunnen leveren.
Sven je wou toch rond de 400?

Check anders even de ouwe speclist van arshaad(itr b18 turbo)te vinden ergens op de site van tcc.


een gt28 is geen gt25.... :P
Ze hebbe niet voor niets verschillende benamingen.. check de site van garrett maar eens.. staan alle modellen en specs op.


Ja ik snapte t ook al niet helemaal maar ik had het van dit:http://www.civicclubholland.nl/forum/viewtopic.php?f=108&t=56825&p=1018938&hilit=gt28r#p1018938

Gebruikers-avatar
Justinb
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1028
Geregistreerd:
14 Dec 2009, 17:32

Re: Equensu's ej9 b18c turbo

Berichtdoor Civic VTI-Turbo » 23 Nov 2011, 10:05

Je heb iets van 7 verschillende dacht ik.
-- Van Drie Performance --

Gebruikers-avatar
Civic VTI-Turbo
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2855
Geregistreerd:
26 Dec 2006, 12:35
Woonplaats:
Emmeloord

Re: Equensu's ej9 b18c turbo

Berichtdoor mouluh » 23 Nov 2011, 10:47

Je kan het zelf met een makkelijke berekening en excel bestandje maken.

Hiermee kan je in de grafiek van turbo goed kijken of je in het rendabele gebied zit.

meerstal compressor kant geen probleem. Vaak is het de turbine kant die ervoor zorgt dat koppel inkakt.

Zal even dit boekje lezen ;)
http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/maximum-boost/1001004001010764/index.html
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mouluh
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 8344
Geregistreerd:
06 Apr 2006, 11:39
Woonplaats:
Warme zuiden

Re: Equensu's ej9 b18c turbo

Berichtdoor equensu-ocha » 23 Nov 2011, 19:10

Speedition schreef:
Ook twijfel ik nog over een blockguard..iemand die zijn ervaringen wil delen?

Hoezo twijfel je, wat is de reden daarvan? Zoals Leo ook zegt beter iets dan niets lijkt me..
Ik heb er namelijk ook een, deze voor het honen erin zetten dan kan er weinig fout gaan volgens mij maar wat wel soms
kan gebeuren is dat er hotspots gecreeerd word met name bij cil. 3.
Ik gaat daarom na het plaatsen ook de gaatjes iets opboren zodat er toch meer kvs flow is.

suc6 met de build :up:




Precies om die reden die jij noemt twijfel ik nog.. heb die verhalen vaker gelezen, opzich is versteviging altijd goed, maar niet als je dan door hitte alsnog een barst is je cilinderwand oploopt.

Justinb schreef:Ik dacht dat de meeste gt28 niet meer dan 300hp kunnen leveren.
Sven je wou toch rond de 400?

Check anders even de ouwe speclist van arshaad(itr b18 turbo)te vinden ergens op de site van tcc.


Klopt, wil inderdaad de 400 pk opzoeken. Volgens mij heb ik die speclist al eens uitgebreid bekeken, zal hem weer eens opzoeken.
Ek3 B18C-R GT3076R 517pk/471,2nm

Gebruikers-avatar
equensu-ocha
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1192
Geregistreerd:
20 Sep 2007, 17:51
Woonplaats:
Flakkee

Re: Equensu's ej9 b18c turbo build

Berichtdoor Al-X » 23 Nov 2011, 23:01

Die verhalen met (mogelijke) hitteproblemen met een block guard, bij wat komt dat het meeste voor?
Want ik kan me voorstellen als je zou gaan circuitrijden, dat het dan sneller zal gebeuren, omdat je constant de boel aan het belasten bent bij het leven.. Of kan het in principe ookal gebeuren wanneer je gewoon lol hebt op straat, om het maar zo te zeggen?
Achja, mocht hij ploffen, mooie reden om daarna te gaan sleeven he ;)

Maar wat betreft de turbo.. Voor jou doelen (400pk), zo een als de mijne geen optie? Garrett T3/T4, de "grootste", zou een lieve 500whp moeten kunnen doen :). Spoelt, in vergelijking met een GT28, wel best laat op, en volle druk rond 5K ofzo.. Het is ook maar net welk karakter je lekkerder vind rijden denk ik..

Ik ga deze sowieso volgen!

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: Equensu's ej9 b18c turbo build

Berichtdoor japfreak » 24 Nov 2011, 07:21

Die wordt wel een mooi project, vooral met die spullen 8) Zeer nice.
Afbeelding
Team MFrame Autosport

Gebruikers-avatar
japfreak
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 229
Geregistreerd:
13 Sep 2007, 21:18
Woonplaats:
Zeeland

Re: Equensu's ej9 b18c turbo build

Berichtdoor Vtec Rider » 24 Nov 2011, 08:03

Een B18 bouwen om vervolgens met een GT28RS max 350pk te kunnen halen lijkt me ook niet de bedoeling Leo, daar hoef je geen motor voor te bouwen. :D
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Vtec Rider
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 519
Geregistreerd:
07 Mrt 2005, 22:48
Woonplaats:
Purmerend!

Re: Equensu's ej9 b18c turbo build

Berichtdoor mouluh » 24 Nov 2011, 09:03

dat werkt op stock block. Maar voor hoelang?

Als je redelijk degelijk 350 pk wil hebben is dit beste keuze.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mouluh
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 8344
Geregistreerd:
06 Apr 2006, 11:39
Woonplaats:
Warme zuiden

Volgende

Terug naar Projecten



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten