Ik heb mijn ombouw naar 4x100 van de trommels klaar.Gewoon omgeboord.
Aftekenen op de draaibank
met de stelling van pythagoras de straal uitgerekend tussen de boutgaten,en uitgezet met een passer,en met een center pons gemarkeert.En geboord.
Vervolgens op de frees bank een mooi vlak bedje gemaakt voor de bouten.
Uit een oude fusee van een nieuwere honda civic de bouten gehaald,en in de trommels getikt.Ja gewoon met een hamer.
En klaar is klara
Als het goed is komen deze week de nieuwe lagers binnen.
skf 6304 en skf 62/28 ,ook een nieuwe keering maar daar heb ik ff geen nummer van.
De 4x100 voor fusee's knappen ook op,die staan in de hamerite,lagers komen deze week vanuit engeland ook binnen.Overigens kan de onderdelen boer hier ,de lagers gewoon leveren,maar die koste wel 150E
Heb nu beide kanten voor 45E incl verzending
Nee ik ben nog niet klaar
Ik had voor mijn vacantie al een rondje nederland gedaan,en 2 blokken bij iemand gekocht.
Een eb3,waar ik preventief een nieuw koppakkingetje tussen heb gestoken.Dit blok moet nu mijn rokende eb1 gaan vervangen.Want nu met de ramen open rijden,is niet altijd lekker
En staat dit 1300 EN blokje te wachten op een leuk project :twisted:
Dit word een hybride .1300EN onderblok,met eb1 cillinderkop :twisted:
Dit geeft een compressie verhoging van 8,2/1 naar ong 12/1 .wat weer een krukas vermogen kan geven tot 100pk.
en dat lijkt mij wel wat
Verlagen :
Vandaag de achterveren klaar.
Omdat iedere veer onder redelijke voorspanning staat tussen schotel en schokbreker,wil dat zeggen dat de veer langer is dan de schokbreker .
Nu wist ik toevallig dat de veerschotel boven bijna hetzelfde is als die van een civic van 88to99.
Het voordeel van die veerschotel iets anders is.De rubbers waar de schokbreker pen in zit,zitten OP de schotel.Waardoor de schokbreker pen verder door de schotel komt.
De reden dat je dit wilt,is dat je een kortere veer weer moet zien op te sluiten tussen boven en onder schotel.Met de nieuwe schotel zak je dus verder over de schokbreker pen.(die chroom stang in de schokbreker)
Het enige wat niet past ,is de bus in de rubbers.Dat busje heeft minder diameter om de stang erdoor te steken.MAAR je kunt de busjes gewoon over persen
De schotel los op de stang met de veer ernaast,zo zie je goed de ruimte .
Nu kun je op het internet diverse bedrijven vinden die losse veren leveren.Je kunt gewoon de maat opgeven en veerspanning.Dus zo zou je kortere veren kunnen bestellen.
Maar ik doe het makkelijk
Ik heb de originele veer ingekort.Gewoon 1.5winding eraf geslepen,verhit en wat omgezet om weer een net draagvlak te krijgen.
Als je alles dan weer monteerd krijg je dit.
Hoeveel verlaging ik nu krijg weet ik nog niet.Daar moet ik de boel nog voor monteren
Het is weer mooi weer dus de bol staat weer thuis.
Nou ja thuis,hij staat alweer op brug in de garage.Nee hij is niet stuk.
Maar het werd tijd voor de modernisering.
Aangezien ik nu alles voor de verlaging en 4x100 wissel bij mekaar heb,en hopelijk een minder olie stokend blokje heb klaar liggen,moet het maar gaan gebeuren.
De einddemper die er onder zat vond ik toch niet helemaal bij de auto horen,en is vervangen door een eigenbouw .Ik heb gewoon de oud ijzer bakkern van de lokale auto garages doorzocht,en kwam een rvs hyundai tussen demper tegen.En die pas gemaakt.
De Verboorde 4x100 trommels gemonteerd.Ik moet zeggen het werkt prima,alleen gooit het stale dopje wat over de borgmoer zit wat roet in het eten.
Het dopje is eigenlijk voor reguliere velgen te groot,waardoor de meeste velgen niet passen.
Dat dopje zal dus moeten verdwijnen!
Mijn oplossing,misschien niet de meest doordachte ,maar het werkt voorlopig
Ik heb de rubber dop die over de bovenste veerschotel(aan de
binnenkant van de auto) aan de achterzijde gepakt,die iets ingekort .En deze in de naaf van de velg gestopt.Een mooie stofdop.Daarna wat vloeibare pakking tussen velg en trommel.Dat moet even zo blijven tot in een lager monteer met stof afdichting.Want die zijn gewoon te koop.
Zo,zie hier mijn gemonteerde velg,met veel te lage ET waarde(ET13) en veel te hoge banden (ja ik heb ook de ats velgen nog,en ja op deze kunnen ook lagere banden op,dat komt tzt)
De ingekorte schobrekers zitten er ook al onder.Maar daar heb ik nog geen foto van hoe ze staan met de wagen op zijn wielen.
De foto's van het demonteren van het blok zal ik even vergeten.
Tip:als je het blok via onder uit de aut wilt halen,haal dan het subframe van de voorwiel ophaging er onder uit.Maar pas das dan wel op,het blok ligt op de balk onderlangs het blok.
Dat scheelt een hoop narigheid tijdens demonteren
Omdat straks de remmen worden geupgrade(jezus wat een woord),dan zal er ook wat aan de hrc en bekrachtiger gedaan moeten worden.
Dit word in de vorm van een 92/95 variant gewisseld,dit is bijna plug and play.
De oude demonteren is echt simpel,remleidingen los,en bij het voeten eind van de bijrijder de bekrachtiger los halen.4 boutjes,en 1 pen die de bekrachtiger met het rempedaal verbind.en hij is er uit.
Het verschil is goed te zien
Nu word het iets lastiger.In mijn 76er zit net naast de hrc een remdruk verdeler(bij nieuwere zit die ergens anders dacht ik).Die zit net in de weg.Door nu alleen het bevestigings beugeltje weg te halen,kun je de verdelers net iets meer naar buiten drukken waardoor net genoeg ruimte onstaat.
Nu zou je de bekrachtiger zo kunnen monteren,net als minimonster hij had een concerto unit gebruikt,ik heb een iets nieuwer type,die is net 2 MM dikker,ik heb het gat dus iets moeten uitfrezen,5minuten werk.en plug and play
Dan moet je alleen nog nieuwe leidingen maken(vind ik tenminste ,je kunt ook de oude ernaar toe prutsen)
Aankomende week verder.
-motor monteren(eb3 motor met EN4 nokkenas
)
-bedenken hoe ik de voorschokbrekers goed verlaag
-De 2nd gen civic fusee lichamen monteren met 92/95 civic remmen
-
Ik vind dat ik een nette manier heb gevonden om de voor veerpoot te verlagen.
Ik wilde niet mijn originele schokbreker op het spel zetten door hem in te korten bvb .De kans dat hij lekt raakt vind ik te groot.
En zo makkelijk zijn ze nu ook weer niet te krijgen.
Dus bedacht ik een busje die er voor zorgt dat de demper stang verder door de de veerschotel kan steken.Zodat je een kortere veer kunt monteren,zonder dat hij los tussen de schotels komt te liggen.
Ik bedacht dit busje
Deze bus komt tussen de veerschotel en het bovenste bevestigings blok(strut top)(hoe heet dat ding in het nederland???)
Dus wat moet je aanpassen voor deze truuk
De volgorde van monteren:
Eerst de je kortere veer,of je nu een kortere koopt,een originele verwarmt en samendruk of inkort .Hoe je dit doet moet je zelf uitzoeken.
Ik slijp al jaren een paar windingen af,en verhit vervolgens de laatste winding om die mooi om te zetten naar originele vorm.
Dan zet je hem in de schokbreker ,en leg de bovenste veerschotel er boven op.
Nu komt net als normaal het lager met zn afdichtingen.Sop dit goed in met vet.
Nu komt het busje wat ik bedacht heb.Deze centreert ook meteen het lager.
Nu zou het bovenste rubber blok(strut top) moeten komen,maar die heeft een half rond gat er in(plaatje is niet een honda item)
Deze moet je uit vijlen of uitfrezen tot de 22MM .Dat is de buitenmaat van mijn busje.
Hierdoor kan je de schokbreker binnenste pen verder door de de strut top heen komen.En word gestopt door de kraag van mijn busje.
Ik heb 25 mm aangehouden zodat de bevestigings moer niet al te ver uit de strut top steekt.
Om nu weer alles netjes op te sluiten zonder speling moet er nog een busje gedraait worden die bovenin de strut top valt..Als dan de moer word aangedraait dan komt alles netjes vast zoals het hoort.
Hier een foto zoals alles gemonteerd is.Je kunt de bus nog langer maken,om nog lager te kunnen gaan.want de motor kap loopt nog hoger boven de strut top.
Dit is een schetje om de boel te verduidelijken :-)
Nog even mijn ervaringen delen over mijn ombouw en fouten.
aangezien ik eindelijk wat klaar begin te raken met de hele 4x100 ombouw.
Met wat laatste restjes nog te doen.
Er vielen een paar dingen op toen alles gemonteerd zat.
-Speling op de lagers
-Lawaaierige uitlaat
-en een vreemde stand van de wielen.
Rijden was niet te doen vanwege allerlij slechte feedback op het stuur.Ook liep door de speling de remschijf aan op de klauw.
Shit,heb ik chineese lagers gekocht?Er stond toch echt skf op de doos.
Nou,even laten rusten de boel en later eens op onderzoek uit.
Een week later moed verzameld om alles uit te zoeken.
Wat blijkt,de homokineet van een 1gen is anders dan die van 2e gen civic.
En wat klopt er nu niet ,de spie banen zijn korter.Hierdoor kun je de homokineet niet genoeg aantrekken om het lager op te sluiten.
De oplossing is dus een andere homokineet steken,
of....
Gewoon de oude in de draaibank stoppen
Ik heb gewoon wat materiaal weg gehaald,zodat de kineet verder de fusee in kan.
En.....Perfect!
Ik blij.
Volgende probleem..
Ik vond mijn verzonnen uitlaatsysteem nog steeds wat te luid.
Gelukkig liep ik tegen een zogenaamde chineese twinloop demper aan.
Iemand had hem besteld ,maar een maal en nederland bleek de doorgang van de demper hem toch te klein voor zijn B16 motor
Omdat de demper ook nog eens heel klein is ,heb ik hem maar over gekocht.!
Wat ophang beugeltjes er op gelast.
En wat past hij mooi!!!
ik blij
Volgende
Kort een rondje gereden,heerlijk,ondanks de slechte feedback op het stuur.Het EN4 nokkenasje er in is echt merkbaar.Hij klinkt veel feller,en gaat lekker door in de toeren.
Gelijk maar doorgeren naar een bandenboer om de boel uit te lijnen.
Wat blijkt,de voorwielen hebben veel te veel positieve camber.
In gewoon nederlands,de bovenkant van de wielen staat naar buiten toe.
Shit.....wat nu.
Thuis het wonderbaarlijke internet op gegaan en zoeken bij
http://www.1stgencivic.com/world/c1zr/m ... hp?t=12530en nog een vraag neer gezet daar
http://www.1stgencivic.com/world/c1zr/m ... hp?t=14583Duidelijk dus,de onderste draagarm is dus te kort voor 2e gen fusee's.Oplossing is dus draagarmen van een 2e gen civic monteren.
Of..........
Kan het beter
Ik vind van wel.
Loop ik nu toch tegen wat leuks aan in de oud ijzer bak op mn werk!!!
Bijna kant en klaar.
Ik heb alleen nog een extra blokje moeten maken uit een stuk massief metaal.
Alles netjes uittekenen,en de slijptol in een draagarm zetten :twisted:
Las apparaatje aan.
klaar!!
Ik heb de originele rubber bus uit het afgeslepen stukje draagarm gehaald.Die moet ik nog in mijn "nieuwe"draagarm persen.Dan monteren en uitlijnen.
To be continued..... :!: