Even mijn profiel eens een keer bijwerken,
aangezien er wat veranderingen zijn geweest sinds deze winter,
ik zal maar gewoon opnieuw beginnen,
Wie is mielko?
leeftijd 28,geboren 06-01-78
beroep:proces operator,en motorfiets monteur in mijn vrije tijd,
Woonplaats,Arnemuiden.
Mijn ride:Honda Civic,1.5 Turbo
Specs:
Interieur:
-crx stoelen,fase 2 el cheapo buckets
-3punts gordels
-blauwe inleg plaat teller bak
-pookknopje
-meters-air/feul,olie druk,olie temp,benz druk,inlaatlucht temp,turbodruk
-radio ,boxen,fase 2 niets
-32mm stuur,met snapoff
-shift light
exterieur
-skirts,
-rs voorbumper,
-booskijkers,
-17”5 spaaks,
-rs kofferbak vleugel,fase 2 niets
wegligging:
-complete energie suspension kit,in alle delen van de wiel ophanging.
-koni schroefkit,demping instelbaar,
-home made verpootbruggen ,boven onder,voor en achter,
-CRX schijven swap achter,
-geperforeerde en gegroefde schijven achter
-EBC blokken(helaas)
-BEAR big brake front
-alle remklauwen overhaald en gereviseerd waar nodig
-Vti rembekrachtiger
-crx Vtec HRC
-Stahlflex remleidingen voor
Motorisch
-D15B2 motor,1500cc 16V Non Vtec (90pk standaard)
-MPFI swap
-DSM 440cc injectoren
-inline walbro pomp
-home made turbo spruit fase 2 SSAC
-home made charge pipe
-home made grounding kit
-home made olie afvoer in carter pan
-home made carter ontuchting
-home made koelvloeistof reservoir
-home made rvs uitlaatsysteem 63mm
-volvo 740 intercooler Fase 2 Big china cooler
-volvo 740 garret T3(gereviseerd) Fase 2 Garret T3/t4
-verstelbaar nokkenas tandwiel
-adapterplaat tussen oliefilter
-ngk koudere bougi BKR-7E
-10w40 voll syntheet olie
-subaru impreza BOV,fase2 Look a like Greddy
-MSD superconductor bougi kabels
-6 puch sprung koppeling met druk groep
-home made ,verlicht oem vliegwiel 5kg
-nieuwe verdeler kap,rotor,benz filter.
-gasklephuisverwarming afgedopt,
-energie suspension motormount inserts in combinatie met pu kit
-underdrive pulley
-koolfilter verwijderd
-sillicone hose turbo slangen
-rvs slangenklemmen
-slim fan
-Allu radiateur
-rvs luchtfilter met custom pipe(komt nog iets nieuws voor)
-lelijke carbon eind demper
-p04 ecu Cjgap tuned
-conversie harnas/boomslang
-hondata heat shield
Na een poosje N/A gereden te hebben met wat aanpassingen:
Home made rvs uitlaatssysteem zonder cat,4-2-1,wai,msd leads,ed
Op een redelijke winst uitgekomen,
Tot dat ik van een maatje een turbo met intercooler kon kopen,toen was het hek van de dam eigenlijk,
Na eerst een klein jaartje huiswerk doen over turbo bouw,mijn wagen op blokken gezet,en begonnen met bouwen.
Het plan was om zoveel mogenlijk zelf te maken,of 2ehands onderdelen te gebruiken.
Beeld materiaal:
http://s15.photobucket.com/albums/a395/ ... 0_1205.flv
Het begon met het maken van een eigen bouw uitlaat spruit,gewoon bij de ijzerhandelaar bochtstukken en t-stukken halen,
En dan maar passen en meten,lassen,losslijpen,opnieuw beginnen.
het uitmeten/aftekenen en maken
gelukkig had ik een freesbank ter beschikking, http://www.gerritsmotoren.nl bedankt.
gelijk ook alles mooi schoon stralen
op een geven moment kom je tot het eind,
Om het turbo gat wat te verkeinen,de massa traagheid wat verminderd.
Het vliegwiel afgedraaid en laten ballanceren,org weegt hij 7,2kg,nu 5kg.
ook een underdrive pouly mocht niet ontbreken
Voor de fijn afstelling een verstelbaar nokkenas tandwiel gemonteerd,
Om er voor te zorgen dat de motor niet met een brandstof tekort kan komen,mijn dual point injectie systeem geswapt voor een multi point van een civic coupe,de D15b7 uitvoering.
Wat had ik hiervoor nodig.
Inlaatspruit
,motorkabelboom,van de coupe,om diverse stekkers eruit te kunnen halen.
De Ecu
En een conversie harnas.
Een 5draads lambda
En d15b7 ontsteking
De stekkers die je nodig hebt voor de ombouw
Natuurlijk niet het spruit zomaar erop gemoffeld,
Eerst netjes gestraald,
om ervoor te zorgen dat hij niet te warm word door de cill kop temp.een heatshield gemonteerd van hondata
Omdat de oem injectoren maar 220cc zijn deze verruild voor DSM 440cc items,
en de conversie harnas/boomslang,dit is super makkelijk,bijna plug and play,
ertussen prikken ,de extra draden naar het motor ruim trekken en aansluiten op de stekkers die je uit de kabelboom hebt gehaald.
Nu dat erop zat,kon ik verder met de turbo kant.
Spruitmonteren,turbo eraan hangen,intercooler een plekje geven,
Ik heb de Oem radiateur wat van het voorframe afgehangen,zodat mijn intercooler(volvo 740) erachter kon.
En dan maar beginnen met de piping,alle leidingen komen uit de oud ijzer bak van mijn werk,hoog kwalitijd rvs,omdat het tegen hele agressieve stoffen moet kunnen.
Omdat het oem koelvloeistofvaatje niet meer paste,zelf maar wat gemaakt
op de sloop nog een oude wai pipe gevonden,die voorlopig met wat aanpassingen,als inlaat fungeerd
Toen was ook de uitlaat aan de beurd,dit ook weer oud ijzer : )
Rvs 63mm,van voor tot achter,no Cat,met tussen demper,
Alles HOME Made
flenzen maak ik natuurlijk ook zelf
Omdat de turbo een olie retour nodig heeft,de oem carterpan aangepast en gewassen
Omdat ik bang was voor het veel kantelen van het blok,alle motorsteunen vorzien van energi suspension inserts en vast gelijmt met polyurethane kit,
Bij meer vermogen hoort natuurlijk ook betere remmen en wegligging,
Ik had al rondom boven en onder home made veerpootbruggen,maar omdat er een aantal ophangrubbers stuk waren,alles maar vervangen door energie suspension rubbers,ook
Een schijvenswap van een crx mocht niet ontbreken.
Om verzekerd van remkracht te zijn,een VTI rembekrachtiger ,en crx Vtec hrc gemonteerd,
Omdat de hrc er niet op past(flens staat 90 graden verkeerd)2 nieuwe bouten op de rembekrachtiger gelast,zodat alles weer netjes past en werkt
Om het af te maken een 2ehands koni setje gekocht.
In de PU kit zat ook rubbers voor het schakel mechaniek,in combinatie met een shortshifter ,strak schakelen gegarandeerd
pffff,het word een lang verhaal,maar we zijn er nog niet.
Toen dat eindelijk allemaal op zijn plek zat,konden we verder met het blok.
De vermeerdering van het koppel baarde mij zorgen omtrend de koppeling,gelukkig kon ik een nauwlijks gebruikte sport koppeling overnemen.
Een 6puck sprung met bijpassende drukgroep,
Net niet aan uit,maar happend genoeg,erg wennen in het begin.
Ik zag er aardig tegen op ,omdat ik dit nog nooit gedaan had,achteraf viel het wel mee.
en de oude met slijtage sporen
Even een plaatje van de olie toevoer,gewoon een tussen plaat ,tussen blok en filter,wat rvs tubing,fittingen.
Ik ben proces operator,dus ik kijk graag op metertje of alles goed gaat,dus ook olie druk naar de turbo,met regelaar,om de druk in te stellen.
Omdat ik geen carter dampen in mijn aanzuiglucht wil hebben,zelf een catchcan gemaakt,
Je kunt ook gelijk zien waar mijn walbro inline feul pump zich bevind.
Zo volgens mij heb ik het meeste nu wel beschreven,al staan er nog wat home made dingen niet bij,
Als enige wat nog niet gemeld is,is het meet en regel gebeuren,helaas stopt daar mijn kennis,mijn eerste plan was om een piggy bag ecu te gaan gebruiken,maar op afraden van bepaalde personen,een andere weg in geslagen,en hulp troepen ingeroepen .
De jongens van Cjgap hebben dat voor hun rekening genomen,met super resultaat,zeer goede kennis.TOP
De Ecu is compleet herschreven,heeft er 16 feul maps bijgekregen voor in boost gedeelte.
Echt super werk van die mannen.
Ik mis alleen nog een stikker van die mannen ; )
Het resultaat mag er wezen,
Laat de winter maar komen,dan kunnen we op het gemak aan het d16 blokje beginnen.
---------------------------------------------------------------------------------
TUBO PROJECT FASE 2
Daar gaan we dan weer ,tis winter,net een ander huis gekocht en het oude goed verkocht,en leuk wat centen aan verdiend,dus de bankrekening zit lekker vol,
Beetje internetten,
tja wat krijg je dan,je komt leuke dingen tegen,
Lekkere schuur nu,dus kan lekker verwarmd hobbyén.
Doordat mijn 160K oude cill kop pakking 0,8bar toch iets te veel van het goede vond,besloot hij maar stuk te gaan,
Omdat je dan toch op zoek bent naar onderdelen ,kom je ook andere dingen tegen,spruitstukjes bijvoorbeeld
turbo's ,intercoolers,waterspray,turbo timers en drukregelaars,
einde van het liedje is natuurlijk een lege bankrekening,maar goed,tis voor een goed doel,zullen we maar zeggen.
Ik ben nu nog niet aan het opbouwen,de turbo(garret T3 A/R 60 uit een lancia integrale)is nu nog bij C&E om even goed nagezien te worden,
Dan ga ik rustig weer opbouwen,en alles netjes weer opbouwen,waar ik genoeg foto's van zal maken,en hier weer een stukje over zal achterlaten,
paar dingen zullen nog anders worden,
de accu zal naar achteren geplaatst gaan worden,zodat ik op de plek het reservoir van de aquamist kan plaatsen,
uiteraard word het reservoir door mijzelf gemaakt uit rvs,
Omdat ik van iemand had gehoord dat de aqua mist slecht tegen droog lopen kan,ga ik wel wat zekereheden inbouwen,Ik heb een niveau schakelaar gekocht die tussen de aansturing van de aqua mist komt te zitten,zodat wanneer het niveau te laag is,het stuursignaal naar de pomp word verbroken.uiteraard ook met een lampje op het dashbourd zodat ik ook weet dat hij leeg is,
De mist zal overegens worden aangestuurd door de oem honda ecu,de jongens van CJ gap gaan dit gelijk inprogrammeren.
Dan word de down pipe,die nu 63mm is ook nog vergroot,waarschijnlijk naar 72mm,dit omdat ik deze maat rvs buis net uit de oud ijzer bak heb gevist op mijn werk.
Dit groter maken zal er voor zorgen dat de turbo iets sneller zal opspoolen.Mijn turbo is behoorlijk groot voor een 1,5,maar het is wel wat ik wil.
Ik wil niet dat de turbo bij iedere gas beweging gelijk opspoold,ik wil POWER ON DEMAND,dus lekker crousen N/A,en FULL POWER bij vol gas.
Waarschijnlijk komt er ook nog een BOV bij,zodat ik 1 heb die naar de atmos blaast,en een 2e retour de turbo in,om het turbogat wat te verkleinen.
Nu had ik ook al een Greddy profec boostcontroller gekocht,maar die word waarschijnlijk niet meer gebruikt,dit omdat de mannen van cj gap dit ook weer via de ecu kunnen aansturen,ik moet alleen nog op zoek naar een sollonoid(electrisch aangestuurd opendicht klepje)die tussen de turbo en actuator komt te zitten.
Verders moet ik ook nog zien te stoppen,,,,,,
ook dat is geregeld
zoek de verschillen.
verders moet de auto nog leeg,radio troep eruit,bekleding deurpannelen,en alleen een setje cheapo buckets.
Hopenlijk verlaagd dit het totaal gewicht van de civic,niet dat dit wat direct wat opleverd,want er komt ook nog wat voor terug.
Ik heb al een hele boel rvs pijp verzameld,om "kooi"te maken,niet een kooi om mee te crashen maar puur voor de stijfheid van het geheel dus geen dikke pijpen,maar gewoon mooie dunne(foto's komen vanzellf)
Ik wil alleen nog een andere einddemper,want deze maakt te veel herry,en mijn velgen zijde mat zwart laten poeder couten
goed het is weer een heel verhaaltje geworden,de foto's zullen in de toekomst wel laten zien waar ik mee bezig ben.
greetz
Zo het werd tijd om de remmen te doen vond ik,
eerst de nieuwe grote remmen maar eens gedaan
Ff wielen er af,eerst op bokjes uiteraard,
oude schijf en klauw eraf
Daarna het verloop er op voor de nieuwe klauwen,
dan schijf en klauw,
En het eind resultaat
voor
en na
Ook had ik al wat spullen in huis om mijn achter rem slangen te vervangen door stahlflex,
uiteraard wel home made
Omdat ik af en toe wat bij scharrel bij een motor zaak ,weet ik wat er te krijgen is,daar heb ik er een aantal moeten maken voor motorfietsen.
Wat heb je nodig,:
gevlochten leiding,
en diverse nippels ,
Dan meet je op hoelang de leiding moet worden
en gewoon op maat knippen met een scherpe kniptang,
Dit is gewoon een kunstof binnenleiding met rvs vlechtsel eromheen.
Dan komt het eerste onderdeel erover
Vervolgens moet je het staal vlechtsel een beetje van de binnen leiding afpellen,zodat je de knel ring over de binnen leiding kunt schuiven(sorry voor de slechte foto)
Dan komt het laatste deel,het oog,
Die steek je in de binnenleiding tegen de knelring aan,nu kun je de span moer over de knelring duwen en vast schroeven op het oog,
Doordat je hem aandraaid op het oog,knijp je de knelring een beetje dicht waardoor alles helemaal dicht is,
Nu kun je uiteraard alles gaan monteren,
Alles netjes ontluchten,en voelen of je druk opbouwd,als laatste even een dubbel check bij de nieuwe leidingen of ze echt dicht zijn.
en klaar is klara
ff een soort how to schrijven.
Omdat ik de sterkere klepveren van extreem green heb overgenomen(nog super bedankt voor de service!!!!)moeten mijn klepveren er dus af,
Omdat mijn cill kop helemaal is gedemonteerd heb ik de mogenlijkheid om de veren thuis te vervangen.
Even voor de mensen die niet precies weten hoe de klep op zijn plek gehouden word,ff een klein beetje uitleg over hoe hij nou eigenlijk op zijn plaats gehouden word.
De klep steel word via de verbrandings kamer in de kop gestoken,hij gaat met de steel door de zogenoemde klepgelijder,dit is vaak een koper/messing legering,deze zorgt er dus voor dat de klep mooi recht blijft staan tijdens de op en neer beweging.
En aan het eind van de klepgelijder zit de klepseal,die er voor moet zorgen dat de olie die rijkelijk vloeit in de kop,niet in de verbrandings kamer kan komen,wat weer rook en olie verbruik met zich meebrengt.
Daarna komt de klep veer,die er voor zorgt dat de klep omhoog getrokken word,en op die klepveer licht de klepveer schotel(retainer)die houd als het ware de klep EN de veer vast.
Nu zit het truukje in veren vervangen ,in het feit hoe die retainer de klep vast houd/borgt.
omdat de klep toch met een behoorlijke snelheid op en neer gaat en er ook nouwlijks ruimte is in de kop,kun je niet zomaar een borgboutje gebruiken ofzo.
Nu komt even het lastigste voor mij om dit uit te leggen,want ik heb er ff geen plaatje van, ,hoe dit dan wel zit
De klepsteel steekt net niet door de retainer heen als hij niet geborgt is,zou hij er wel doorheen steken,en je zou hem borgen,dan wil dat zeggen dat de veer niet de klep omhoog trekt.Je moet dus de veer indrukken om de borging te kunnen plaatsen/verwijderen
Wat borgt nou die schotel en de steel,dit zijn 2 halve maantjes die tussen de retainer en de klepsteel vallen,op het moment dat je de veer omhoog laat komen,dan blijven die halve maantjes achter een randje van de klepsteel hangen,en worden de geklemt tussen steel en ratainer.
Ik hoop dat het een beetje over komt,en miss dat iemand ff een plaatje kan bij posten om het iets duidelijker te maken.
iig een plaatje van de maantjes
Goed nu mijn how to.
Eerst heb ik wat hulp stukken gemaakt,
ik heb een oude pijpsleutel gepakt,en die aan stukken gezaagd,dit word het hulpstuk om straks de veer naar beneden te drukken,
Nu ga ik mijn kolomboor straks gebruiken om de veer in te drukken,alleen staan de kleppen niet loodrecht in de cill kop,dus moest ik even wat maken om de kop schuin onder de boorkop te krijgen.
heel simpel,gewoon wat plankjes en blokken,geen high tech.
Nu kan ik de kop schuin onder de boorkop zetten.
Nu kan ik met het eerste hulpstukje de klepveer omlaag duwen.
Nu is het handig als je een kleine magneet bij de hand hebt,hiermee kun je de halve maantjes vantussen de retainer en klepsteel vandaan vissen,deze zijn gewoon van staal namenlijk.
Nou wil het wel eens gebeuren dat ze niet direct loskomen,dit komt dan doordat de klep gewoon mee naar beneden beweegt,in dit geval kun je gewoon weer een klein blokje hout onder de klep leggen zodat hij op z'n plek blijft
Op die manier weet je zeker dat je alleen de veer omlaag drukt.
uiteindelijk houd je dit dan over
Na lang zitten dubben over wat te doen,heb ik nu waarsch de oplossing,
Omdat ik het blok iets sterker wil maken,voor mijn turbo misbruik,gezocht naar een oplossing,veel gezocht en gelezen,en toen tot de beslissing gekomen,om dan toch maar een blockguard te kopen,
zogezegt zo gedaan,helaas door slechte pasvorm en miss verkeerde montage methode de hele guard kapot gemaakt.dat wilde ik dus nooit meer,
Maar wat dan,verhalen glezen over mensen die mbv kunsthars een soort gordel maakte,ook mensen die bouten tapten door het onderblok,veel te veel werk,
Vanavond nog eens over het blok gehangen,en iets bedacht om het klusje toch te klaren.
Ik heb dikwandige(omdat ik dat toch in huis had)pijp genomen,en daar stukjes van 5cm van gesneden,
Deze passen bijna zo tussen het blok,omdat ik dikwandig pijp heb genomen kan ik er nog genoeg materiaal vanafhalen om een goede pasvorm te krijgen.
Straks worden ze met 2 componenten cement ertussen gelijmt.
De gehele diepte tussen blok en cillinders is ongeveer 11 cm,de pijpjes komen halverwege en zijn hol,dus er is nog steeds ruimte genoeg voor koelmiddel stroom,
Omdat ik de oplossing vn bouten door het blok niet vertrouwde,omdat dit punt belasting geeft op de cill wand,ben ik ook op dit uitgekomen.
Ondertussen heeft fatima,mijn cill kop schoongemaakt
zo,eindelijk weer eens tijd gemaakt,
Vanavond de kop en het onderblok weer samengevoegd,,met arp head studs voor iets meer bedrijfszekerheid,en een kop die weer in top conditie is,
deze week kwam ook mijn nieuwe turbo terug van C&E ,die is nu echt als nieuw,
Ook makkelijk als je nog een 2e blokje hebt,dan kan ik straks de downpipe gaan maken zonder dat ik helemaal gekruld in het motorruim hoef te hangen,
dat is het volgende stukje wat gedaan word.
ps,nee die hardophuusan is niet van mij,die is van een klant :geek:
de plaatjes doen hun werk wel denk ik,