MIELKO's turbo project, D-serie

Project aan het bouwen? Plaats hier je updates

MIELKO's turbo project, D-serie

Berichtdoor mielko » 21 Okt 2008, 21:18

Even mijn profiel eens een keer bijwerken,

aangezien er wat veranderingen zijn geweest sinds deze winter,
ik zal maar gewoon opnieuw beginnen,

Wie is mielko?
Afbeelding

leeftijd 28,geboren 06-01-78
beroep:proces operator,en motorfiets monteur in mijn vrije tijd,

Woonplaats,Arnemuiden.

Mijn ride:Honda Civic,1.5 Turbo

Specs:
Interieur:
-crx stoelen,fase 2 el cheapo buckets
-3punts gordels
-blauwe inleg plaat teller bak
-pookknopje
-meters-air/feul,olie druk,olie temp,benz druk,inlaatlucht temp,turbodruk
-radio ,boxen,fase 2 niets
-32mm stuur,met snapoff
-shift light

exterieur
-skirts,
-rs voorbumper,
-booskijkers,
-17”5 spaaks,
-rs kofferbak vleugel,fase 2 niets

wegligging:
-complete energie suspension kit,in alle delen van de wiel ophanging.
-koni schroefkit,demping instelbaar,
-home made verpootbruggen ,boven onder,voor en achter,
-CRX schijven swap achter,
-geperforeerde en gegroefde schijven achter
-EBC blokken(helaas)
-BEAR big brake front
-alle remklauwen overhaald en gereviseerd waar nodig
-Vti rembekrachtiger
-crx Vtec HRC
-Stahlflex remleidingen voor

Motorisch
-D15B2 motor,1500cc 16V Non Vtec (90pk standaard)
-MPFI swap
-DSM 440cc injectoren
-inline walbro pomp
-home made turbo spruit fase 2 SSAC
-home made charge pipe
-home made grounding kit
-home made olie afvoer in carter pan
-home made carter ontuchting
-home made koelvloeistof reservoir
-home made rvs uitlaatsysteem 63mm
-volvo 740 intercooler Fase 2 Big china cooler
-volvo 740 garret T3(gereviseerd) Fase 2 Garret T3/t4
-verstelbaar nokkenas tandwiel
-adapterplaat tussen oliefilter
-ngk koudere bougi BKR-7E
-10w40 voll syntheet olie
-subaru impreza BOV,fase2 Look a like Greddy
-MSD superconductor bougi kabels
-6 puch sprung koppeling met druk groep
-home made ,verlicht oem vliegwiel 5kg
-nieuwe verdeler kap,rotor,benz filter.
-gasklephuisverwarming afgedopt,
-energie suspension motormount inserts in combinatie met pu kit
-underdrive pulley
-koolfilter verwijderd
-sillicone hose turbo slangen
-rvs slangenklemmen
-slim fan
-Allu radiateur
-rvs luchtfilter met custom pipe(komt nog iets nieuws voor)
-lelijke carbon eind demper
-p04 ecu Cjgap tuned
-conversie harnas/boomslang
-hondata heat shield



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een poosje N/A gereden te hebben met wat aanpassingen:

Home made rvs uitlaatssysteem zonder cat,4-2-1,wai,msd leads,ed

Op een redelijke winst uitgekomen,

Afbeelding

Tot dat ik van een maatje een turbo met intercooler kon kopen,toen was het hek van de dam eigenlijk,
Na eerst een klein jaartje huiswerk doen over turbo bouw,mijn wagen op blokken gezet,en begonnen met bouwen.
Het plan was om zoveel mogenlijk zelf te maken,of 2ehands onderdelen te gebruiken.

Beeld materiaal:
http://s15.photobucket.com/albums/a395/ ... 0_1205.flv

Het begon met het maken van een eigen bouw uitlaat spruit,gewoon bij de ijzerhandelaar bochtstukken en t-stukken halen,
En dan maar passen en meten,lassen,losslijpen,opnieuw beginnen.
Afbeelding

het uitmeten/aftekenen en maken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gelukkig had ik een freesbank ter beschikking, http://www.gerritsmotoren.nl bedankt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
gelijk ook alles mooi schoon stralen
Afbeelding

op een geven moment kom je tot het eind,
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Om het turbo gat wat te verkeinen,de massa traagheid wat verminderd.

Het vliegwiel afgedraaid en laten ballanceren,org weegt hij 7,2kg,nu 5kg.
Afbeelding

ook een underdrive pouly mocht niet ontbreken
Afbeelding
Afbeelding

Voor de fijn afstelling een verstelbaar nokkenas tandwiel gemonteerd,
Afbeelding

Om er voor te zorgen dat de motor niet met een brandstof tekort kan komen,mijn dual point injectie systeem geswapt voor een multi point van een civic coupe,de D15b7 uitvoering.

Wat had ik hiervoor nodig.
Inlaatspruit
,motorkabelboom,van de coupe,om diverse stekkers eruit te kunnen halen.
De Ecu
En een conversie harnas.
Een 5draads lambda
En d15b7 ontsteking

De stekkers die je nodig hebt voor de ombouw
Afbeelding
Natuurlijk niet het spruit zomaar erop gemoffeld,
Eerst netjes gestraald,
Afbeelding

om ervoor te zorgen dat hij niet te warm word door de cill kop temp.een heatshield gemonteerd van hondata
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Omdat de oem injectoren maar 220cc zijn deze verruild voor DSM 440cc items,
Afbeelding

en de conversie harnas/boomslang,dit is super makkelijk,bijna plug and play,
ertussen prikken ,de extra draden naar het motor ruim trekken en aansluiten op de stekkers die je uit de kabelboom hebt gehaald.
Afbeelding

Nu dat erop zat,kon ik verder met de turbo kant.

Spruitmonteren,turbo eraan hangen,intercooler een plekje geven,
Afbeelding

Ik heb de Oem radiateur wat van het voorframe afgehangen,zodat mijn intercooler(volvo 740) erachter kon.
En dan maar beginnen met de piping,alle leidingen komen uit de oud ijzer bak van mijn werk,hoog kwalitijd rvs,omdat het tegen hele agressieve stoffen moet kunnen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat het oem koelvloeistofvaatje niet meer paste,zelf maar wat gemaakt
Afbeelding
Afbeelding

op de sloop nog een oude wai pipe gevonden,die voorlopig met wat aanpassingen,als inlaat fungeerd
Afbeelding

Toen was ook de uitlaat aan de beurd,dit ook weer oud ijzer : )
Rvs 63mm,van voor tot achter,no Cat,met tussen demper,
Alles HOME Made
Afbeelding
flenzen maak ik natuurlijk ook zelf
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Omdat de turbo een olie retour nodig heeft,de oem carterpan aangepast en gewassen
Afbeelding
Afbeelding


Omdat ik bang was voor het veel kantelen van het blok,alle motorsteunen vorzien van energi suspension inserts en vast gelijmt met polyurethane kit,
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij meer vermogen hoort natuurlijk ook betere remmen en wegligging,
Ik had al rondom boven en onder home made veerpootbruggen,maar omdat er een aantal ophangrubbers stuk waren,alles maar vervangen door energie suspension rubbers,ook
Een schijvenswap van een crx mocht niet ontbreken.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Om verzekerd van remkracht te zijn,een VTI rembekrachtiger ,en crx Vtec hrc gemonteerd,
Omdat de hrc er niet op past(flens staat 90 graden verkeerd)2 nieuwe bouten op de rembekrachtiger gelast,zodat alles weer netjes past en werkt
Afbeelding

Om het af te maken een 2ehands koni setje gekocht.
Afbeelding

In de PU kit zat ook rubbers voor het schakel mechaniek,in combinatie met een shortshifter ,strak schakelen gegarandeerd
Afbeelding

pffff,het word een lang verhaal,maar we zijn er nog niet.

Toen dat eindelijk allemaal op zijn plek zat,konden we verder met het blok.
De vermeerdering van het koppel baarde mij zorgen omtrend de koppeling,gelukkig kon ik een nauwlijks gebruikte sport koppeling overnemen.
Een 6puck sprung met bijpassende drukgroep,

Net niet aan uit,maar happend genoeg,erg wennen in het begin.
Ik zag er aardig tegen op ,omdat ik dit nog nooit gedaan had,achteraf viel het wel mee.
Afbeelding
Afbeelding
en de oude met slijtage sporen
Afbeelding

Even een plaatje van de olie toevoer,gewoon een tussen plaat ,tussen blok en filter,wat rvs tubing,fittingen.
Ik ben proces operator,dus ik kijk graag op metertje of alles goed gaat,dus ook olie druk naar de turbo,met regelaar,om de druk in te stellen.
Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik geen carter dampen in mijn aanzuiglucht wil hebben,zelf een catchcan gemaakt,
Afbeelding
Afbeelding


Je kunt ook gelijk zien waar mijn walbro inline feul pump zich bevind.

Zo volgens mij heb ik het meeste nu wel beschreven,al staan er nog wat home made dingen niet bij,

Als enige wat nog niet gemeld is,is het meet en regel gebeuren,helaas stopt daar mijn kennis,mijn eerste plan was om een piggy bag ecu te gaan gebruiken,maar op afraden van bepaalde personen,een andere weg in geslagen,en hulp troepen ingeroepen .

De jongens van Cjgap hebben dat voor hun rekening genomen,met super resultaat,zeer goede kennis.TOP
De Ecu is compleet herschreven,heeft er 16 feul maps bijgekregen voor in boost gedeelte.
Echt super werk van die mannen.

Ik mis alleen nog een stikker van die mannen ; )

Het resultaat mag er wezen,
Afbeelding


Laat de winter maar komen,dan kunnen we op het gemak aan het d16 blokje beginnen.



---------------------------------------------------------------------------------
TUBO PROJECT FASE 2

Daar gaan we dan weer ,tis winter,net een ander huis gekocht en het oude goed verkocht,en leuk wat centen aan verdiend,dus de bankrekening zit lekker vol,
Beetje internetten,
tja wat krijg je dan,je komt leuke dingen tegen,

Lekkere schuur nu,dus kan lekker verwarmd hobbyén.

Doordat mijn 160K oude cill kop pakking 0,8bar toch iets te veel van het goede vond,besloot hij maar stuk te gaan,
Omdat je dan toch op zoek bent naar onderdelen ,kom je ook andere dingen tegen,spruitstukjes bijvoorbeeld
Afbeelding
turbo's ,intercoolers,waterspray,turbo timers en drukregelaars,
Afbeelding

einde van het liedje is natuurlijk een lege bankrekening,maar goed,tis voor een goed doel,zullen we maar zeggen.

Ik ben nu nog niet aan het opbouwen,de turbo(garret T3 A/R 60 uit een lancia integrale)is nu nog bij C&E om even goed nagezien te worden,
Dan ga ik rustig weer opbouwen,en alles netjes weer opbouwen,waar ik genoeg foto's van zal maken,en hier weer een stukje over zal achterlaten,
paar dingen zullen nog anders worden,

de accu zal naar achteren geplaatst gaan worden,zodat ik op de plek het reservoir van de aquamist kan plaatsen,
uiteraard word het reservoir door mijzelf gemaakt uit rvs,
Omdat ik van iemand had gehoord dat de aqua mist slecht tegen droog lopen kan,ga ik wel wat zekereheden inbouwen,Ik heb een niveau schakelaar gekocht die tussen de aansturing van de aqua mist komt te zitten,zodat wanneer het niveau te laag is,het stuursignaal naar de pomp word verbroken.uiteraard ook met een lampje op het dashbourd zodat ik ook weet dat hij leeg is,
De mist zal overegens worden aangestuurd door de oem honda ecu,de jongens van CJ gap gaan dit gelijk inprogrammeren.

Dan word de down pipe,die nu 63mm is ook nog vergroot,waarschijnlijk naar 72mm,dit omdat ik deze maat rvs buis net uit de oud ijzer bak heb gevist op mijn werk.
Dit groter maken zal er voor zorgen dat de turbo iets sneller zal opspoolen.Mijn turbo is behoorlijk groot voor een 1,5,maar het is wel wat ik wil.
Ik wil niet dat de turbo bij iedere gas beweging gelijk opspoold,ik wil POWER ON DEMAND,dus lekker crousen N/A,en FULL POWER bij vol gas.

Waarschijnlijk komt er ook nog een BOV bij,zodat ik 1 heb die naar de atmos blaast,en een 2e retour de turbo in,om het turbogat wat te verkleinen.

Nu had ik ook al een Greddy profec boostcontroller gekocht,maar die word waarschijnlijk niet meer gebruikt,dit omdat de mannen van cj gap dit ook weer via de ecu kunnen aansturen,ik moet alleen nog op zoek naar een sollonoid(electrisch aangestuurd opendicht klepje)die tussen de turbo en actuator komt te zitten.

Verders moet ik ook nog zien te stoppen,,,,,,

ook dat is geregeld
Afbeelding
zoek de verschillen.

verders moet de auto nog leeg,radio troep eruit,bekleding deurpannelen,en alleen een setje cheapo buckets.
Hopenlijk verlaagd dit het totaal gewicht van de civic,niet dat dit wat direct wat opleverd,want er komt ook nog wat voor terug.
Ik heb al een hele boel rvs pijp verzameld,om "kooi"te maken,niet een kooi om mee te crashen maar puur voor de stijfheid van het geheel dus geen dikke pijpen,maar gewoon mooie dunne(foto's komen vanzellf)

Ik wil alleen nog een andere einddemper,want deze maakt te veel herry,en mijn velgen zijde mat zwart laten poeder couten

goed het is weer een heel verhaaltje geworden,de foto's zullen in de toekomst wel laten zien waar ik mee bezig ben.

greetz


Zo het werd tijd om de remmen te doen vond ik,
eerst de nieuwe grote remmen maar eens gedaan


Ff wielen er af,eerst op bokjes uiteraard,
oude schijf en klauw eraf
Afbeelding

Daarna het verloop er op voor de nieuwe klauwen,


Afbeelding

dan schijf en klauw,
Afbeelding


En het eind resultaat

voor
Afbeelding

en na
Afbeelding


Ook had ik al wat spullen in huis om mijn achter rem slangen te vervangen door stahlflex,
uiteraard wel home made :roll:

Omdat ik af en toe wat bij scharrel bij een motor zaak ,weet ik wat er te krijgen is,daar heb ik er een aantal moeten maken voor motorfietsen.

Wat heb je nodig,:
gevlochten leiding,
en diverse nippels ,

Afbeelding

Dan meet je op hoelang de leiding moet worden

Afbeelding
en gewoon op maat knippen met een scherpe kniptang,
Dit is gewoon een kunstof binnenleiding met rvs vlechtsel eromheen.

Dan komt het eerste onderdeel erover
Afbeelding

Vervolgens moet je het staal vlechtsel een beetje van de binnen leiding afpellen,zodat je de knel ring over de binnen leiding kunt schuiven(sorry voor de slechte foto)

Afbeelding

Dan komt het laatste deel,het oog,

Afbeelding
Die steek je in de binnenleiding tegen de knelring aan,nu kun je de span moer over de knelring duwen en vast schroeven op het oog,
Doordat je hem aandraaid op het oog,knijp je de knelring een beetje dicht waardoor alles helemaal dicht is,
Afbeelding
Nu kun je uiteraard alles gaan monteren,
Afbeelding

Alles netjes ontluchten,en voelen of je druk opbouwd,als laatste even een dubbel check bij de nieuwe leidingen of ze echt dicht zijn.

en klaar is klara








ff een soort how to schrijven.

Omdat ik de sterkere klepveren van extreem green heb overgenomen(nog super bedankt voor de service!!!!)moeten mijn klepveren er dus af,

Omdat mijn cill kop helemaal is gedemonteerd heb ik de mogenlijkheid om de veren thuis te vervangen.

Even voor de mensen die niet precies weten hoe de klep op zijn plek gehouden word,ff een klein beetje uitleg over hoe hij nou eigenlijk op zijn plaats gehouden word.

De klep steel word via de verbrandings kamer in de kop gestoken,hij gaat met de steel door de zogenoemde klepgelijder,dit is vaak een koper/messing legering,deze zorgt er dus voor dat de klep mooi recht blijft staan tijdens de op en neer beweging.
En aan het eind van de klepgelijder zit de klepseal,die er voor moet zorgen dat de olie die rijkelijk vloeit in de kop,niet in de verbrandings kamer kan komen,wat weer rook en olie verbruik met zich meebrengt.

Daarna komt de klep veer,die er voor zorgt dat de klep omhoog getrokken word,en op die klepveer licht de klepveer schotel(retainer)die houd als het ware de klep EN de veer vast.

Nu zit het truukje in veren vervangen ,in het feit hoe die retainer de klep vast houd/borgt.
omdat de klep toch met een behoorlijke snelheid op en neer gaat en er ook nouwlijks ruimte is in de kop,kun je niet zomaar een borgboutje gebruiken ofzo.

Nu komt even het lastigste voor mij om dit uit te leggen,want ik heb er ff geen plaatje van, :( ,hoe dit dan wel zit

De klepsteel steekt net niet door de retainer heen als hij niet geborgt is,zou hij er wel doorheen steken,en je zou hem borgen,dan wil dat zeggen dat de veer niet de klep omhoog trekt.Je moet dus de veer indrukken om de borging te kunnen plaatsen/verwijderen

Wat borgt nou die schotel en de steel,dit zijn 2 halve maantjes die tussen de retainer en de klepsteel vallen,op het moment dat je de veer omhoog laat komen,dan blijven die halve maantjes achter een randje van de klepsteel hangen,en worden de geklemt tussen steel en ratainer.
Ik hoop dat het een beetje over komt,en miss dat iemand ff een plaatje kan bij posten om het iets duidelijker te maken.
iig een plaatje van de maantjes
Afbeelding


Goed nu mijn how to.

Eerst heb ik wat hulp stukken gemaakt,
ik heb een oude pijpsleutel gepakt,en die aan stukken gezaagd,dit word het hulpstuk om straks de veer naar beneden te drukken,
Afbeelding

Nu ga ik mijn kolomboor straks gebruiken om de veer in te drukken,alleen staan de kleppen niet loodrecht in de cill kop,dus moest ik even wat maken om de kop schuin onder de boorkop te krijgen.
heel simpel,gewoon wat plankjes en blokken,geen high tech.

Afbeelding

Nu kan ik de kop schuin onder de boorkop zetten.
Afbeelding
Nu kan ik met het eerste hulpstukje de klepveer omlaag duwen.
Nu is het handig als je een kleine magneet bij de hand hebt,hiermee kun je de halve maantjes vantussen de retainer en klepsteel vandaan vissen,deze zijn gewoon van staal namenlijk.
Nou wil het wel eens gebeuren dat ze niet direct loskomen,dit komt dan doordat de klep gewoon mee naar beneden beweegt,in dit geval kun je gewoon weer een klein blokje hout onder de klep leggen zodat hij op z'n plek blijft
Op die manier weet je zeker dat je alleen de veer omlaag drukt.

uiteindelijk houd je dit dan over
Afbeelding
Na lang zitten dubben over wat te doen,heb ik nu waarsch de oplossing,

Omdat ik het blok iets sterker wil maken,voor mijn turbo misbruik,gezocht naar een oplossing,veel gezocht en gelezen,en toen tot de beslissing gekomen,om dan toch maar een blockguard te kopen,
zogezegt zo gedaan,helaas door slechte pasvorm en miss verkeerde montage methode de hele guard kapot gemaakt.dat wilde ik dus nooit meer,

Maar wat dan,verhalen glezen over mensen die mbv kunsthars een soort gordel maakte,ook mensen die bouten tapten door het onderblok,veel te veel werk,

Vanavond nog eens over het blok gehangen,en iets bedacht om het klusje toch te klaren.

Ik heb dikwandige(omdat ik dat toch in huis had)pijp genomen,en daar stukjes van 5cm van gesneden,
Deze passen bijna zo tussen het blok,omdat ik dikwandig pijp heb genomen kan ik er nog genoeg materiaal vanafhalen om een goede pasvorm te krijgen.
Straks worden ze met 2 componenten cement ertussen gelijmt.

De gehele diepte tussen blok en cillinders is ongeveer 11 cm,de pijpjes komen halverwege en zijn hol,dus er is nog steeds ruimte genoeg voor koelmiddel stroom,
Omdat ik de oplossing vn bouten door het blok niet vertrouwde,omdat dit punt belasting geeft op de cill wand,ben ik ook op dit uitgekomen.


Afbeelding



Ondertussen heeft fatima,mijn cill kop schoongemaakt
:P Afbeelding

zo,eindelijk weer eens tijd gemaakt,
Vanavond de kop en het onderblok weer samengevoegd,,met arp head studs voor iets meer bedrijfszekerheid,en een kop die weer in top conditie is,

deze week kwam ook mijn nieuwe turbo terug van C&E ,die is nu echt als nieuw,
Afbeelding
Afbeelding
Ook makkelijk als je nog een 2e blokje hebt,dan kan ik straks de downpipe gaan maken zonder dat ik helemaal gekruld in het motorruim hoef te hangen,
dat is het volgende stukje wat gedaan word.


ps,nee die hardophuusan is niet van mij,die is van een klant :geek:



de plaatjes doen hun werk wel denk ik,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mielko op 21 Okt 2008, 22:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: MIELKO's turbo project, D-serie

Berichtdoor mielko » 21 Okt 2008, 21:34

plaatje downpipe:

Afbeelding


meer sfeer plaatjes

Afbeelding

om te beginnen,gefeli met ons voorgaande koningin,
een mooie dag om wat leuks te doen.

eindelijk na 2,5uur klussen,mijn rs actuator op mij turbo gekregen,ik moest de beugel die aan de turbo zit zelf maken ,omdat die er niet bij zit.
'van stuk plat rvs tot het eind resultaat in 2,5uur.leuk is anders.
maar goed hij zit.
Afbeelding

Afbeelding

Ook beugels gemaakt die de charge pipes op zijn plek gaan houden,gemonteerd met een trillingsdemper,zodat hij nog wel kan bewegen.
Afbeelding

Afbeelding

,zo nu eerst aan het bier,want het is feest vandaag

ff wat doen,

gaatjes boren
Afbeelding

flenzen erop gelast,en de aansluiting voor de temp meting.

Afbeelding
ook de aansluitingen voorde lambda's ingelast,
Afbeelding
En even monteren

Afbeelding


Had even niks te doen op mijn werk,
ff een koeler gemaakt voor de stuurbekrachting
Je kan maar niets te doen hebben :D
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: MIELKO's turbo project, D-serie

Berichtdoor mielko » 21 Okt 2008, 21:35

Omdat ik toch niet mee ga doen aan cleaned wedstrijden,mijn dashbourd nog maar iets voller gemaakt,

Vandaag mijn Apexi turbo timer en mijn Greddy Profec B gemonteerd en aangesloten.

Erg raar, de eerste keer dat je de sleutel uit het contact haalt an de motor blijft draaien, :albino:

Afbeelding


Voor de mensen die ook een turbo timer willen aan sluiten:
Bij een 92/95 model civic,moet je 3 draden zoeken.,
1 constant voeding(12V) dat is de dikke witte kabel die boven je zekering kast zit aan een stekker,samen met startmotor aansturing(zwart wit)
Van af die dikke witte moet je een aftakking maken naar je timer,het relais in.
Van uit het relais moet je naar de 12V draad voor accesoire stand,en de geschakelde constant voeding,
Nou zitten er bij mij 3 draden,1 acc stand,en 2 constant.
Ik heb iig de acc stand verbonden met het relais,dit is volgens mij de gele dikke draad,
En de ander vast gemaakt aan constant geschakeld,dit is zwart geel,
De andere die van het contact af komt,wit zwart,heb ik niets mee gedaan,en de timer werkt,dus wat die wit zwart is weet ik niet.


De motor draaid overegens :cheers:
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: MIELKO's turbo project, D-serie

Berichtdoor mielko » 21 Okt 2008, 21:36

Maar goed geeft niets,


lang leve marktplaats,

voor:
Afbeelding



na:
Afbeelding

zo poppetje gezien




















dan kastje dicht:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: MIELKO's turbo project, D-serie

Berichtdoor mielko » 21 Okt 2008, 21:38

Aan de civic niet zo heel veel gedaan,dan gedeeltelijk leeghalen,en wat extra metaal aanbrengen,
Wat is hij stijf nu,wat een wegligging.Rontonde met 50km/u is een koud kunstje nu
Een paar elcheapo buckets houden mij gelukkig op zijn plek.
Afbeelding
Afbeelding


Voor de rest,heb ik natuurlijk niet stil gezeten met zoeken naar de gewenste onderdelen.
Ondertussen een leuk stapeltje verzameld om verder te gaan met fase 3.
-suzuki vitara zuigers
-Eagle drijfstangen
-RC 750CC Injectoren
-Golden Eagle block guard
Bij de zuigers kreeg ik ook nog lagerschalen,van ACL,maar dat moet ik nog uitmeten of deze de juiste maat hebben.
Afbeelding
Afbeelding

Nou wil trouwens niemand meer horen over dat alles uit china shit is.Zie doos Eagle rods
Afbeelding

Ik had al een D16Z2(sohc Non VTEC) blok staan,deze maar eens uit elkaar getrokken.
Afbeelding
Afbeelding
Bedoeling is om het vlakken en honen,uit te besteden.Ik wacht nog even antwoord af van een bekende die een bedrijf heeft gehad van BMW sprinters,of hij nog conecties heeft,anders laat ik het doen bij Westec in Goes.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: MIELKO's turbo project, D-serie

Berichtdoor mielko » 21 Okt 2008, 21:42

lunastyle bedankt!

Zo,om de restriktie in het inlaat gebeuren weg te halen,het inlaat spruit met gasklep van lunastyle overgenomen.
Al mijn charge pipes zijn 62 mm,en oem gasklep is 58mm?geloof ik.
Gasklep word nu 64mm,met bijpassend inlaatspruit dat netjes op blok en gasklep is geportmatched(lekker nederlands woord :doze: ).Gasklep is van RPM service

Word overegens pas gemonteerd als andere blok in elkaar zit.
Afbeelding


Zo ,
even kort een verslagje van 2 dagen ,

Eindelijk weer wat begonnen aan het nieuwe sterke blokje,
Een paar dingen moeten wat aangepast worden,

Omdat de Eagle drijfstangen dikker zijn dan standaard spaghettie stokjes moet het onderblok wat worden vermaakt.
De hemden van de cillinder bussen moeten iets weggefreest worden,zodat de drijfstang vrij rond kunnen.Het is bijna niets,dus hij zal er niet minder sterk om worden.
Afbeelding
Er moet nog ergens wat weggehaald worden,maar dat later.


Omdat bij montage van susuki vitara zuigers de compressie behoorlijk omlaag gaat,naar ongeveer 8:1 ,zonder verdere aanpassingen.
Nu vind ik dit net te laag,ik wil rond de 8.5:1 uitkomen.De vitara zuiger is net iets minder hoog dan origineel .Ongeveer 1,5mm.
Afbeelding
Hierdoor komt de kroon net niet mooi aan de rand van het cillinder blok.
Nu laat ik straks het blok afvlakken,1,5mm eraf,zodat de zuiger weer mooi tot aan het randje komt,

Hierdoor zal de compressie verhouding ongeveer naar 8.5:1 brengen,wat ideaal zou moeten zijn voor turbo.

2e dag
Begin gemaakt aan de sproeier houder voor de aqua mist,mijn argon gas is op,dus ik kan het even niet afmaken : (
Afbeelding

Daarom de olie pomp maar eens gepakt,en open gemaakt
Afbeelding

Om weer een zo hoog mogenlijk debied te krijgen qua olie flow,een aantal kanalen wat geholpen,om straks er zeker van te zijn dat er genoeg opbrengst is,
Afbeelding
Ook kwam ik een iets wat ingesleten overdruk ventiel tegen,dus die ga ik even nieuw bestellen.


En dan als laatst,nog een sneak preview,
Omdat iedereen in turbo land zich druk maakt om carter ventielatie,
mijn idee
Afbeelding


Zo,een dagje vrij gemaakt om de lagerbrug eens in de frees bank te zetten,
Vanwege alle rare uitstulpingen een rot ding om in te spannen,
In 2 stappen 3 mm weggefreesd,om zo genoeg ruimte te maken voor de eagle drijfstangen.

Afbeelding

Afbeelding

Zo,ff een beetje updaten.

Momenteel licht mijn blok bij Westec in Goes,om het nodige te honen en vlakken,ed.Dus voor het eerst iets uitbesteed,wat ik wel een beetje eng vind.Ik doe graag alles zelf zodat ik weet hoe het inelkaar zit,en wanneer het stuk gaat dat het aan mijzelf ligt.

Gelukkig niet stil gezeten vandaag.

Omdat ik de flow van de olie pomp behoorlijk verbeterd heb,en de olie druk wat te hebben verhoogt,moest het filter er ook aan geloven
Omdat het aanzuigpijpje vreselijk dus is en vernouwd ,vond ik het nodig om beter te doen.
Het pijpje is ongeveer 13mm standaard,nu ben ik hem aan het namaken met 1/2duim pijp,ongeveer 16,5mm binnendiameter.
Veel beter dus,nu ben ik nog aan het zoeken hoe ik ook het filter kan vervangen maar dat plaats ik hier vanzef weer
plaatje van het ruwe werk
Afbeelding

Ook vandaag verder gegaan met mijn kleppendeksel,hier en daar wat weg gehaald,originele ontluchting afgeplugd,en 2 nieuwe slangpilaren gemonteerd.
Al dit om geen carter druk te krijgen straks.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mielko op 02 Nov 2008, 19:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: MIELKO's turbo project, D-serie

Berichtdoor mielko » 21 Okt 2008, 21:45

Zo het is bijna zover,ik heb voor de opbouw van het nieuwe blok alles binnen.

D16Z2 onderblok,gehoned en gevlakt.Gevlakt om de zuigers mooi boven aan het deck te laten uitkomen,en om de compressie te vehogen naar 8,5/1 .

Losse onderdelen,zoals alle lagers, OBX LSD ,Cometic staal koppakking ,

Nog even mijn nachtdienst roes uitslapen,en dan dit weekend beginnen met in elkaar zetten.

Mijn RC 750 injectoren heb ik ook weg gebracht om te laten controleren op opbrengst,ik wil 100% zeker weten dat ze alle 4 hetzelfde opbrengen

Het OBX LSD al volledig uit elkaar gehaald voor nabewerking,ongelooflijk,wat is dat slecht afgewerkt.Overal frees randen,losse metaal splinters,viezigheid,en verkeerde montag van de spanringen.

Ik wilde er eigenlijk een HOW TO over schrijven maar daar heb ik nu geen zin in.Dus hierbij wat links
http://forums.clubrsx.com/showthread.php?p=15455169
http://www.honda-tech.com/zerothread/1752849

Dan gaan we nu over naar wat plaatjes

Afbeelding

Afbeelding



Zo,gisteren was ik de BOB dus ik werd lekker fris wakker,rustig ontbeten,een rondje langs het Veerse meer gelopen met Harrie.
Lekker wakker dus.

Overall aan ,hond in de tuin.En hobbyen maar.

Gisteren het onderblok zwart gespoten,dus die was droog,klaar voor de montage van al dat lekkers.

Afbeelding

Om te beginnen wat extreme fisting .ff de cillinder bussen smeren.
Afbeelding
De nieuwe hoofdlager schalen gemonteerd,en na monteren goed in olieen .krukas er in,nieuwe axiaal lagers niet vergeten.
Lager brug erop.en de bouten erin gestoken.
Let op,er zijn 2 bouten die iets langer zijn,die moete in het midden!!!
Als ze er los in staan moet het er zo uit zien

Afbeelding

Vast draaien doe je in 3 stappen,
1-allemaal van uit het midden beginnen,en hand vast zetten.
2-De eerste stap op moment zetten,kruislings beginnent in het midden vast draaien met 25Nm of wel 2,5KG
3-Wederom op dezelfde manier met 52Nm of wel 5,2KG.

Vergeet ook niet dit gootje ,deze zorgt voor de smering van je axiaal lager.alle olie die vanuit de kop naar beneden loopt,word via dit gootje naar het axiaal lager gevoerd.
Afbeelding

Helaas ff geen foto van,met behulp van een "zuigerveer indruk hulpmiddel ding"de zuigers gemonteerd,met de pijl naar de BAK zijde.

zoals je ziet de zuigers vallen nu mooi gelijk aan het boven "deck"
Afbeelding

ipv
Afbeelding

Eindelijk mijn nieuwe lagerpers eens kunnen gebruiken.om de krukas keering van de bakzijde er in te drukken.
Afbeelding

Voor de VTEC mensen,de NON Vtec heeft een olie restrictor in het onderblok,ik heb hem er uit gehaald vanwege de bewerking,en daarna in de draaibank ingekort.j kunt hem ook laten zitten en mee vlakken,want als hij uitsteekt past je kop niet meer.

Afbeelding

Na een klein middagje heel op het gemakje sleutelen staat hij er zo bij,met nieuwe waterpomp,en terug gemonteerde thermostaat huis,morgen de drijfstangen nog op moment zetten,alleen met welk moment moet ik nog even opzoeken.
Afbeelding


Zo,eindelijk,wat een klote werkje was dit zeg,
mijn grotere zelfgemaakte olie aanzuig buis
En je het filter is WC papier,dat is meer voor de indruk

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: MIELKO's turbo project, D-serie

Berichtdoor mielko » 21 Okt 2008, 21:48

Nou,maar weer eens wat updaten:

Als eerste staat de cuore in de verkoop,en er is een renault epress voor in de plek gekomen,puur praktisch karretje.

Dankzij een group buy de CBR in ander licht gezet.
Wat een verschil,
Afbeelding

Echt grote dingen heb ik niet afgemaakt,kleine voorberijdingen zeg maar.

Ben nu bezig met de S20 versnellingsbak,die ligt uit elkaar om het OBX diff te monteren,helaas bleek de obx niet te passen,
Het diff was niet goed voor de lagers ut mijn bak,ik heb diameter 35,en de obx was 40mm.
Blijken meer maten te zijn.
Niet zomaar opgeven natuurlijk,de obx in de draaibank gezet en aangepast,ook bleek het tandwiel voor de snelheids meter niet te passen,dus ook die passingen veranderd.
Het lsd is gehard,en erg lastig om te bewerken,het koste mij 4 beitel plaatjes,a 11E per stuk,en 4 uur om aller 100% te krijgen.
Verder de vertanding van het lsd wat bewerkt,de steekassen gingen er stroef in,om vast zitten of wat dan ook,met de tol wat ruimte gemaakt,net zolang hij mooi over de steekas komt.Geen millimeters hoor,100sten .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat mijn map sensor straks niet toerijkend is,een motorolla 4bar map gekocht,een oem map open gezaagt,en oude spul er uit gerukt.
Omdat er in die behuizing toevallig een passing zit met rubber ring,kon ik de tuit van de motorolla er zo in prikken,super.
Alleen nog iemand zoeken die netjes kan solderen,want dat kan ik zelf niet.
Afbeelding

Mijn eagle block guard zit nu ook op zijn plek,omdat ik hem niet er tussen wilde rammen,om hem klem te zetten,heb ik hem met "vloeibaar metaal" /2component vast gelijmt.Ongeveer een halve cm onder de rand van het deck.
Afbeelding

Ook is mijn homemade olie aanzuig klaar,netjes gestraald,en nieuw zeefje er op.
Afbeelding

Als klapper op de vuurpijl,2 weken geleden weer een bij Ruud frederiks in Goes op de bank geweest.
Ik kon mee met een dyno dag van wat VW jongens.
Met mijn 1,5je tussen "gechipte" 1.8T motoren,merendeel met 1bar + .AI dacht ik.
Viel allemaal mee,de dikste 1,8T met 1,4 bar had 195WHP.
Ik zat er niet ver van weg :up:
Afbeelding

met filmpie:
http://nl.youtube.com/watch?v=6tzOUeEyUFk

Dit is de oude situatie,nog met andere turbo en Log style spruit,niet veel meer vermogen,maar wel een dikke 500rpm eerder.
Afbeelding
Nog een vanaf andere zijde
http://youtube.com/watch?v=_8pE129e_x8

Zo ,eindelijk heb ik weer mijn oude civic terug,na een jaar amper gereden te hebben,nu eindelijk andere banden,
Yokohama parada spec 2.
Heerlijk,geen gezwabber en gezwalk meer.
Ik kan iedereen alleen maar waarschuwen,heb je een stijve auto ,koop GEEEEEEEEEEEN TOYO PROXES T1R.Wat een waardeloze band qua stijfheid,grip geen probleem,maar wat een kauwgom band,niet mee te rijden.

Gelijk maar mijn home made budget sway bar eindelijk gemaakt,de bar van 1 of andere civic die ik ooit eens voor 10 gekocht had.
Ja ik weet het,hij zit op zijn kop,maar ik was niet van plan om mijn uitlaat lijn weer te verbouwen.

Afbeelding

Uit blijdschap lekker wezen crossen ,met aansluitend een shoot bij zons ondergang.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zo,maar weer eens bijwerken

Eindelijk tijd gemaakt om mijn 1,3 ,S20 bak met OBX lsd in elkaar te zetten.
Ik had nog nooit een bak in mijn handen gehad,maar ik moet zeggen dat het niet veel voorstelt.
Het enige lastige is dat je met behoorlijk wat gewicht van de de tandwielen loopt te stunten,ik denk dat ik zeker 10 pogingen heb gedaan om ze op hun plek te krijgen.
Er moet een schakel nok,en een geleider precies in de inkeping van de schakelvorken vallen,
Afbeelding
Ik hoop dat het te zien is.

Het LSD paste 100%,niks uit shimmen was nodig,gewoon plug and play.

En voor diegenen die zo,n mooie magnetische drain plug kopen,das niet nodig hoor,die zit al in de bak!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: MIELKO's turbo project, D-serie

Berichtdoor mielko » 21 Okt 2008, 21:48

Hierbij nog wat leesvoer.

ff copy paste:
Water/Methanol Injection FAQ + New: Where to buy it locally

--------------------------------------------------------------------------------

Big Thanks to DonkeyPunch on NASIOC for permission to copy his excellent Water/Methanol Injection FAQ!

Read if you are thinking of trying water/methanol injection

What is Water/Methanol Injection?
Water Injection or Water Methanol Injection, is a process by which a mixture or water and Methanol are injected into the fuel/air mixture on the way to the combustion chamber. Water/Methanol Injection provides "Chemical Intercooling" inside the cylinder. By injecting water and methanol in a finely atomized spray, the water is able to evaporate under the high temps of a firing cylinder, and when the water evaporates, it takes heat with it. The methanol also has a cooling and octane boosting effect as it burns.

How does water/methanol injection allow your engine to produce more power?
The production of more power by a water/meth injected engine is not a by-product of the water/meth mixture alone. You must tune for it to get the most out of it. The evaporative effects of the water/meth mixture, plus the octane boost, allows you to run more advanced timing, and boost, thus increasing power. Methanol having the octane boosting effect, you can adjust your AFR's with tuning, and be able to run leaner AFR's than you would with just pump gas alone, with less risk of detonation, and also make more power.

What is Methanol?
Methanol is the simplest alcohol compound, comprised of one carbon atom, one oxygen atom and four hydrogen atoms (CH3OH). It is also referred to as wood alcohol, carbinol and methyl alcohol. It is poisonous, flammable and relatively volatile. It has no taste or color, but it does have a slight scent.

Methanol is used as a fuel and an antifreeze, and to make formaldehyde. It is also added to ethanol to make it unpalatable so that it avoids taxes on drinkable alcohol, as ethanol without a denaturant of some sort is consumable by humans. Methanol was first discovered in 1661, though it had been used without isolation by peoples as far back as the Egyptians in their embalming processes. The name comes from methy, meaning wine, and hyle, meaning trees.

Methanol is used as a fuel source by some, though its use is limited by its volatility. The main area in which one sees methanol being used is in many top-end racing engines. The vehicles in the Indy 500, for example, are all run on methanol. This methanol is usually produced using a fossil fuel as the synthesis gas, either natural gas or petroleum.

Many renewable energy advocates see methanol as an ideal fuel source, with distinct advantages over hydrogen. When methanol is made from materials such as wood, it is often called bioalcohol. The theoretical use of methanol as a widespread fuel source has given rise to a theory describing what is known as the methanol economy.

In the methanol economy, the common fuel is methanol, with non-renewable fuels having a minority share or being entirely unused. George Olah, a winner of the Nobel Prize, is a strong advocate of this path. Advocates point out that in contrast to hydrogen, methanol is relatively cheap to produce, can be manufactured with little or no waste, is efficient to store and can be made from sources other than fossil fuels. Also, while conversion to a hydrogen economy would require major changes in infrastructure, methanol could be phased in relatively easily because of its interoperability with fossil fuels. One can mix methanol with gasoline to produce hybrid fuels while making the shift in economy.

Unfortunately, methanol is very toxic and contains a number of hazards. It is less volatile than hydrogen, but also much heavier, which could allow contamination in the case of spills or tank leaks. A wide range of groups are constantly looking for new and innovative uses for methanol, and it seems apparent that it will have a role in the energy economy of the future. Whether that role is as the key player or a supporter to hydrogen or some other fuel source remains to be seen.

Can you run just water injection without methanol?
Yes, but you will not be able to take advantage of the octane boosting properties of methanol, thus you will get cooling from the water, but no increase in octane. Without methanol, you may not make as much power, as it acts as a detonation inhibitor, and you may not be able to run a leaner AFR as you could with it.

What supporting upgrades are required for water/methanol injection?

At minimum you should have some sort of engine management that can be tuned, I.E. able to adjust timing, boost, and fuel curves, to compensate for the octane boost, and cooling effects, and be able to take advantage of them to make power. Otherwise you can run water/meth injection on a stock car with tunable engine management. You do not have to have after-market intakes, exhausts, intercoolers, or strengthened internals. Although with more supporting mods that already increase the volumetric efficiency of the engine, the more power that can be had.


Who makes Water/Methanol injection systems?

There are many manufactures of water/injection systems:

These are some of the more popular and most inclusive kits for the money
http://www.aquamist.co.uk
http://www.snowperformance.net
http://www.coolingmist.com
http://www.devilsownonline.com/alcohol
http://www.enginerunup.com
http://www.fjoracing.com/products/waterinjection
http://www.smcenterprises.com/subaru.htm

Who is the best manufacture to go with?
That is up to debate, but when you choose a kit, look at all the components that come with the kit, or if you can buy extra pieces that you may need, or think you need I.E. Level switches, fail safes, extra nozzles, varible controllers.
Also consider what type of reservoir you are going to have to use, or does the kit include one?
Most companies have some sort of reservoir, some make you use the existing windshield wiper tank, or make you supply your own.
Also read other peoples experiences with different kits as far as setup, price, inclusiveness of kit (does it satisfy all your requirements part-wise), power gains, etc.

How do I know how big a nozzle to run?

Here is a great link with a water injection calculator at the bottom to assist in this question...
http://www.rbracing-rsr.com/waterinjection.html

Here is a volume converter also, to cross reference nozzles. Some companies list volumes of their nozzle in metric, some in standard units of measure.
http://www.sciencemadesimple.net/volume.php

Where can I get methanol?
One of the best sources that some probably don't realize is from wal-mart or anywhere that sells basic windshield wiper fluid. Just make sure you don't get the stuff with Glycol in it...this is the same stuff used in engine anti-freeze. It won't work well, or could damage you engine.

Other sources:

http://www.vpracingfuels.com/vp_01_f...55#special ty

This one has a comprihensive list of suppliers all over the USA

http://www.turbobuick.com/forums/sho...d.php?t=121500

You can buy on-line from these guys:
LINK
http://www.pricechemical.com/order/
http://www.powermist.com/distrib.html
http://www.worldwideracingfuels.com/catalog_c30755.html

Those are just some.

Are there any water injection forums I can learn more from?

Yes, here are a few:

Aquamist's, probably has the most info and activity
http://www.waterinjection.info/phpBB2/
http://www.waterinjectionforum.com
http://www.waterinjection.info
http://snowperformance.net/forum/
http://www.devilsownonline.com/forum/index.php

How do I know what mixture to inject?
The best rule of thumb is a 50/50 mix of methnol and distilled water. Some use more meth, some use less. But windshield wiper fluid is commonly between 35-42% methanol, which will usually work fine. The best mixture is proportionate to your particular state of tune. A little less methanol could possibly cause detonation. Mixing it yourself maybe the best way to know what is right for you.

Here is a freeze table for methanol also:

http://www.ashchem.com/adc/chemicals...=3&is_header=N

Just be careful with methanol as it is corrosive, toxic, and a carcinogen. Please be careful if you decide to mix your own brew.

Here is a link to a methanol hydrogemeter:

http://www.sjdiscounttools.com/ezrs104.html

Here is a great how to page:

http://www.dawesdevices.com/howto.html

Can you build your own kit, and how?
You need some basics to build your own system.
You need a pump with adequate pressure, most people use some type of diaphram pump, from ShurFlo for example.
You need nozzles
You need tubing
You need a trigger to turn on the system at the right time, some type of pressure switch...Some engine management such as TurboXS UTEC has a spare solenoid that can be setup to run your water injection system.

Many of the things needed for setting up a system can be found at these suppliers

http://www.grainger.com/Grainger/wwg...UseBVCookie=no
http://www.fastenal.com/web/products...l.ex?sku=68424
http://www.mcmaster.com/

And here is a great how to page on building your own...
http://www.projectwrx.com/modules.ph...howpage&pid=34

Can water/meth injection cause damage to my engine?
As with any aftermarket part, yes it can. If you are running water/meth injection, you are risking detonation and catostrophic engine failure shoud you system fail or not run at optimum efficiency. This is due to the fact that when tuned you will be running advanced timing, boost and leaner fuel trims that would normally not be possible without water/meth injection. Loss of the system while under heavy load may not be able to be compensated for in time, and could cause detonation at best case, and engine failure at worst case. Be careful, and make sure you use a failsafe, or a tune that retards timing at the onset of knock, and some sort of level indicatior for the reservior, to ensure you know when the tank is getting empty. Nozzle clog indicators are not a bad idea either. They are especially important if using tap water, or not using a filter in the system, to catch impuritiies. This is why distilled water is best for this application.

Can I run without a external intercooler?
Yes, but your tune has to be setup to compesate for it. Advantages to running without a TMIC or FMIC are better spool of turbo and response, due to less volume to fill up. But again, you must make sure your system is working properly all the time, some have experimented with not using an external intercooler with success.

What gains can be made from water/meth injection?
This all depends on the current setup of your car, type of car, and your tuners ablilty. All your supporting mods such as exhaust, intakes, turbos gains are best realized with some sort of aftermarket tuning. The same it true with water/meth injection. But generally gains of 20-30 Hp and 20-30 ft/lbs of tq are common, making this one of the best bang for the buck power upgrades for your car. Your gains of course depend on supporting mods you already have in place, that will let you take advantage of the tuning to a higher degree.

Other NASIOC threads concerning water/meth injection:
NASIOC Thread: Aquamist Water Injection Q & A
NASIOC Thread: Gruppe-S and their experience with Water Injection
NASIOC Thread: Water Injection Tuning Results
NASIOC Thread: Pre-Turbo Water Injection
NASIOC Thread: Water vs. Alcohol vs. Methanol

Disclaimer:
I can not be held responsible to any damage or mis-forture that may befall you or your engine due to the ideas expressed in this thread. Everything that your try concerning water/methanol injection is done at your own risk.

Thanks, any further questions, or things you think I should edit or add, please PM me. I provide this as a FAQ since many of us have or are looking at going this route, and I wish I had some of this info I provided when I started out. I have collected all this stuff as I have progressed, and now it is in one place.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: MIELKO's turbo project, D-serie

Berichtdoor mielko » 21 Okt 2008, 21:50

Nieuwe update:

Vanmiddag ,begonnen met het laatste rit met de civic ,voordat ik zou gaan ombouwen

Ploof,pang ,walm.Plaatselijk dichte mist.

Turbo stuk gelopen,verdomme,het enige wat niet gewisseld zou gaan worden :huilt: :huilt:

Op het gemak de Garrett uitelkaar geschroefd,
en zoals verwacht ,blauwe kleur op de as,te hoge temperatuur,dus te weinig smering.
De 2bar olie druk blijkbaar niet voldoende geweest.Iemand enig iedee wat het dan wel moet zijn?


Afbeelding
Afbeelding

-----------------------------------------------------------------------------
november:

Vitara blokje staat bijna in elkaar,
Alleen carterpan nog herbouwen,ik wil de olie retour nog wat groter maken,de inhoud een liter vergroten,en wat keerschotten aanbrengen.

sfeer plaatjes van het blok.
Afbeelding
Afbeelding

De gates riem past helaas niet,zal dan wel voor een D16 Vtec geweest zijn,want hij is te kort :(
Laatst gewijzigd door mielko op 09 Nov 2008, 10:52, in totaal 2 keer gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: MIELKO's turbo project, D-serie

Berichtdoor mielko » 04 Nov 2008, 21:29

Aangezien de turbo de geest heeft gegeven,de chinees,mexikaanse (zoiets) turbo van Gijs overgenomen.Wat ik met de echte Garrett doe weet ik nog niet,dat bekijk ik wel weer wanneer mijn zwart geld potje weer wat gevuld is.

Nu toch de winter bezig is,de brug iets meer in het midden van de garage gezet,zodat ik wat meer werkruimte om mij heen heb,en begonnen met leeg halen.
Het plan is om een klein beetje wat draadjes te verstoppen,het rem systeem te herbouwen,stuurbekrachtiging te verwijderen,en te vervangen door een stuurhuis wat iets minder omwentelingen hoeft te maken.Welke weet ik nog niet.Ik heb ergens gelezen dat die van een MG redelijk plug and play is.Maar zie er maar eens aan te komen,

Ook wil ik nog een spuitbusje blauw tegen het schutbord aangooien,om wat meer eenheid te krijgen.

Afbeelding


Als dit alles klaar is,eindelijk het vitara/eagle blok eens ervoor terug te hangen.
Ondertussen is het skunk2 inlaat spruitstuk ook al binnen.Deze moet ik alleen nog wat uitfrezen voor mijn RPM 64mm gasklephuis.
foto's later.
Laatst gewijzigd door mielko op 10 Dec 2008, 22:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: MIELKO's turbo project, D-serie

Berichtdoor mielko » 09 Nov 2008, 10:53

november:

Vitara blokje staat bijna in elkaar,
Alleen carterpan nog herbouwen,ik wil de olie retour nog wat groter maken,de inhoud een liter vergroten,en wat keerschotten aanbrengen.

sfeer plaatjes van het blok.
Afbeelding
Afbeelding

De gates riem past helaas niet,zal dan wel voor een D16 Vtec geweest zijn,want hij is te kort :(
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: MIELKO's turbo project, D-serie

Berichtdoor mielko » 08 Dec 2008, 18:00

8dec 2008

Vandaag ,mijn intergra stuurhuis binnen .Gelijk maar monteren.
Als je mij vraagt welke integra,geen idee,misschien dat Honderdelen het weet wat hij opgestuurd heeft.

In ieder geval is het plug and play,gewoon de integra kruiskoppeling gebruiken.Die van de ccivic past niet,want de uitgaande as van het stuurhuis is dikker,
Ik had nogsteeds energy suspension bussen liggen dus die gemonteerd.
Om het stuurhuis gesmeerd te houden ,wat leidingen gemaakt,
Zeer makkelijk,want in de knel verbinding van de persslang van de pomp,paste gewoon een slangpilaar,wat teflon tape er tussen en klaar is kees.
Ander zijde is al een slangpilaar,dus dat was al helemaal makkeijk.
2 stukken slang en een potje uit een mitsub Colt .Morgen moet ik alleen nog een 3 weg stukje maken om de boel te verbinden.En vullen met olie.

Nu het sturhuis op zijn plek zat,ook begonnen met het herbouwen van het remsysteem.Koper leiding van mijn werk mee genomen,om alles nieuw te maken.

Het motor ruim heeft ook een spuitbusje kleur gekregen,om alles iets frisser er uit te laten zien.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: MIELKO's turbo project, D-serie

Berichtdoor mielko » 08 Dec 2008, 19:16

Ook vandaag eens op zoek gegaan naar het diep intrappen van mijn rem pedaal.Remmen deed hij altijd goed,maar heeft nooit echt hard aangevoeld.Altijd ietsje sponzig.Ook steeg het stationair toerental als ik de rem intrapte.

Nu heb ik een VTI rembekrachtiger,en een CRX Vtec 15/16 Hoofdrem cillinder.

Nu is de kraag aan de hoofdrem cillinder blijkbaar te kort,en valt dus niet genoeg in de bekrachtiger.Hierdoor is de afdichting dus ook niet genoeg.
Ik heb wat plakken rubber op elkaar gelijmt en hieruit een nieuwe afdichtings ring gemaakt.Zodat het gat opgevuld word.
Ook heb ik in de hoofdrem cilinder een vulbusje gelijmt.Dit omdat de pen/stang uit de bekrachtiger te kort is.Hierdoor moet je het pedaal dus te ver intrappen,voordat die pen de hoofdrem cillinder bediend.
Heb natuurlijk nog geen idee of het resultaat heeft,aangezien de wagen nog niet rijdbaar is.Maar ik ga er van uit dat dit wel het geval zal zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Re: MIELKO's turbo project, D-serie

Berichtdoor mielko » 08 Dec 2008, 19:20

Dan heb ik ook nog een vraag:

Ik heb uit een 3e gen civic een externe bobine gehaald.
Zou deze bobine sterker zijn dan de interne bobine die in de ontstekingsunit zit.
Zodat ik deze in combinatie met een MSD verdelerkap kan monteren?
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikers-avatar
mielko
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1403
Geregistreerd:
09 Mrt 2005, 18:15
Woonplaats:
Ja ik maak spel fouten,maar ik kan tenminste iets met mn handen bouwen

Volgende

Terug naar Projecten



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten
cron