Gekocht in december 2004:
Honda Civic 1.4i City EJ9
Motorcode: D14Z1
Bouwjaar 1999
75pk @ 6000rpm
110Nm @ 3000rpm
Toen ik deze trotse eigenaar was geworden van deze Civic wist ik nog helemaal niets af van de mogelijkheden die er bestonden op het gebied van styling en tuning (om het maar zo te zeggen). Al snel werd duidelijk dat er met een paar simpele cosmetische veranderingen een andere look kon worden gecreëerd. Ontwerpen en vormgeven is mijn hobby, dus waarom ook niet met je eigen auto?
De cosmetische aanpassingen op een rijtje:
- OEM EK9 grill
- OEM Hondasport achterlip
- OEM EK9 windows visors
- OEM EK9 einddemper
- OEM EK9 spoiler
- Custom made EK9-look koplampen
- Tsunami voorlip
- 16" witte wielen, geen idee welk merk of iets!
- Skirts, stootstrips, handdeurgrepen, kentekenuitsparing achter meegespoten in kleur
- Transparante zijknipperlichten
- OEM rood Honda logo op achterlop
- Spoonstyle spiegels
Meest recente foto's:
Onderstel:
- Omnipower full coilovers sport versie
- OEM Honda VTi veerpootbrug voor-boven
- OEM Honda 22mm stabilisatorstang voor met PU rubbers
- OEM Honda VTi 16mm stabilisatorstang achter
- Megan Racing H-Brace
- OEM 260mm remmen voor met Ferodo ds2500 + Brembo remschijven
- APE:garage X-bar
- Beaks tie-bar achter-onder
- Beaks reinforcement kit voor de stabilisatorstang
- Megan Racing draagarmen achter
- Motorsteunen verstevigd met distributieriem + kit
- 240mm schijfrem achter met Ferodo remblokken
- Goodridge rvs remslangen helemaal rondom
- 1" ITR hoofdremcilinder en booster
- Buddyclub camber kit achter
- Energy suspension sleeparmrubbers
D14 performance
Het standaard motorblokje in deze Civic stelt niet bijzonder veel voor. Deze 75pk versie gaat in ongeveer 14sec naar de 100km/h en heeft een topsnelheid van 165km/h. Daar ben je natuurlijk snel op uitgekeken en dan ontdek je eigenlijk dat een D14 toch een heleboel potentie heeft om met wat simpele, low-budget aanpasssingen een stuk feller te worden.
1
Allereerst vervang je de de metalen pakking tussen je gasklep en inlaatspruitstuk. Deze restrictie levert namelijk 15pk in kwa prestaties!
De 75pk versie pakking:
De 90pk versie pakking:
Met deze modificatie win je in theorie 15pk!
2
Al snel had ik de smaak te pakken en ga je op zoek naar meer manieren om meer lucht je D14 in te krijgen. Al snel werd na enige research duidelijk dat het inlaatspruitstuk van een D14 enorm inefficient is en als je deze zou vervangen door een D16 inlaatspruitstuk je flink meer vermogen zou krijgen. Zo gezegd was het ook vrij snel gedaan.
Oude (standaard) situatie onder de kap:
Ook het complete luchtfilterhuis moet vervangen worden. Ik heb gekozen voor een OEM Honda airfilterbox (met Pipercross airfilter) met een custom (autostyle) made aanzuigbuis van 76mm. Ik heb voor deze oplossing gekozen na advies van andere die met deze inlaattraject de beste resultaten boekte.
Op deze foto zie je de nieuwe inlaat (hier zie je ook al een ander uitlaatspruitstuk, maar die moet je even vervangen door de standaard one).
Na deze modificatie besloot ik een dyno-run te doen om eens te zien wat voor winst dit gaf. De rest van mijn uitlaat (uitlaatspruitstuk, katalysator, middenpijp en middenpijp) was nog helemaal standaard!
Resultaat:
106.9pk @ 6761rpm
133Nm @ 2722rpm
3
Na deze aanpassing was het tijd om de complete uitlaatlijn aan te pakken, groter te maken voor een betere flow van je uitlaatgassen.
- DCsports 4-2-1 uitlaatspruitstuk
- Invidia testpipe
- EK9 einddemper
- APE custom made middenpijp 2,25"
4
Na deze in- en uitlaataanpassingen is het logisch om de puntjes op de i te zetten. Dit doe je door je computer aan te passen (eigenlijk veranderd je je brandstafmappen, zodat je door je hele toerengebied een perfect mengels krijgt van brandstof en lucht).
Aangezien mijn D14 blok een OBD2b software heeft en hiervoor geen gangbare tune-software voor is, was het eerst noodzakelijk om de software om te zetten naar OBD1. Dat beketekent:
- andere ECU (p06)
- conversie harnass (http://www.boomslang.us)
Klik hier voor meer informatie over deze software aanpassing
Verder heb ik ook iets grotere injectoren (standaard zijn 190cc) geplaatst.
- OBD2 240cc injectoren
Na deze uitlaat en computer aanpassingen ben ik opnieuw de rollenbank op gegaan met de hoop zo tegen de 120pk uit te komen.
Dit was het resultaat:
123.6pk @ 6968rpm
141Nm @ 5700rpm
S20 1.3 bak, scheelt ook heel veel ten op zichte van een originele S40 bak!
In combinatie met een TCC vliegwiel.
Dat was een stukje meer dan ik had gehoopt! In paar simpele stappen kun je uit een D14 toch een heleboel meer halen dat er standaard geleverd is. In mijn geval is de stap van 75pk naar 123,6pk een hele mooie geweest. Een winst van maar liefst bijna 50pk. Vergeet ook de koppel niet, een winst van +/- 30Nm. Dat is zeker merkbaar terug op de weg.
Circuit
Sinds 2008 heb ik het virus te pakken om ook regelmatig het circuit (met name Zandvoort) op te duiken. En hier begint echt de dolle pret! Geld uitgeven aan goodies en ze monteren is 1...maar ze optimaal benutten is stap nummer 2 natuurlijk. Het circuit is hier de meest geschikte plek voor. De rollen zijn omgedraaid op het circuit ten op zichte van de openbare weg. Op Zandvoort telt het aantal pk's niet zozeer; het komt daar echt op een goed onderstel aan + een potje goed kunnen sturen. Ik race niet tegen anderen, maar tegen mezelf. Tijden dus. Mijn beste tijd tot nu toe is een 2.25 op Zandvoort (met een extra chicane die er normaal niet zit).
Het is een kick, ervaring, emotie die niet met woorden valt te beschrijven...maar toch wil ik jullie niet de foto's onthouden.
Circuit mods:
15" wieltjes
195/55/15 Advan Yokohama A048
UPDATES
----------- december 2008 ---------------------------------------------------
remmenswap achter naar VTi
klik hier om te bekijken
----------- januari 2009 ---------------------------------------------------
foto's ITB's los
klik hier om te bekijken
----------- februari 2009 ---------------------------------------------------
ITB's gemonteerd
klik hier om te bekijken
----------- april 2009 ---------------------------------------------------
D16Z6 N/A engine setup
Klik hier om te bekijken
----------- juni 2009 ---------------------------------------------------
D14 performance upgrades
Klik hier om te bekijken
----------- september 2009 ---------------------------------------------------
D14Z1 ITB's + Turbo
Klik hier om te bekijken
----------- november 2009 ---------------------------------------------------
171.6whp / 188.4Nm
Klik hier om te bekijken
----------- december 2009 ---------------------------------------------------
Jenveys Airbox
Klik hier om te bekijken
----------- januari 2010 ---------------------------------------------------
Newman nokkenas gemonteerd
Klik hier om te bekijken