Sebastix - TAKATA Time Attack Civic - update p38

Project aan het bouwen? Plaats hier je updates

Sebastix - TAKATA Time Attack Civic - update p38

Berichtdoor Sebastix » 09 Dec 2007, 20:09

Gekocht in december 2004:
Honda Civic 1.4i City EJ9
Motorcode: D14Z1
Bouwjaar 1999
75pk @ 6000rpm
110Nm @ 3000rpm

Afbeelding

Toen ik deze trotse eigenaar was geworden van deze Civic wist ik nog helemaal niets af van de mogelijkheden die er bestonden op het gebied van styling en tuning (om het maar zo te zeggen). Al snel werd duidelijk dat er met een paar simpele cosmetische veranderingen een andere look kon worden gecreëerd. Ontwerpen en vormgeven is mijn hobby, dus waarom ook niet met je eigen auto?

De cosmetische aanpassingen op een rijtje:
- OEM EK9 grill
- OEM Hondasport achterlip
- OEM EK9 windows visors
- OEM EK9 einddemper
- OEM EK9 spoiler
- Custom made EK9-look koplampen
- Tsunami voorlip
- 16" witte wielen, geen idee welk merk of iets!
- Skirts, stootstrips, handdeurgrepen, kentekenuitsparing achter meegespoten in kleur
- Transparante zijknipperlichten
- OEM rood Honda logo op achterlop
- Spoonstyle spiegels

Meest recente foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onderstel:
- Omnipower full coilovers sport versie
- OEM Honda VTi veerpootbrug voor-boven
- OEM Honda 22mm stabilisatorstang voor met PU rubbers
- OEM Honda VTi 16mm stabilisatorstang achter
- Megan Racing H-Brace
- OEM 260mm remmen voor met Ferodo ds2500 + Brembo remschijven
- APE:garage X-bar
- Beaks tie-bar achter-onder
- Beaks reinforcement kit voor de stabilisatorstang
- Megan Racing draagarmen achter
- Motorsteunen verstevigd met distributieriem + kit
- 240mm schijfrem achter met Ferodo remblokken
- Goodridge rvs remslangen helemaal rondom
- 1" ITR hoofdremcilinder en booster
- Buddyclub camber kit achter
- Energy suspension sleeparmrubbers
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

D14 performance
Het standaard motorblokje in deze Civic stelt niet bijzonder veel voor. Deze 75pk versie gaat in ongeveer 14sec naar de 100km/h en heeft een topsnelheid van 165km/h. Daar ben je natuurlijk snel op uitgekeken en dan ontdek je eigenlijk dat een D14 toch een heleboel potentie heeft om met wat simpele, low-budget aanpasssingen een stuk feller te worden.

1
Allereerst vervang je de de metalen pakking tussen je gasklep en inlaatspruitstuk. Deze restrictie levert namelijk 15pk in kwa prestaties!
Afbeelding
De 75pk versie pakking:
Afbeelding
De 90pk versie pakking:
Afbeelding

Met deze modificatie win je in theorie 15pk!

2
Al snel had ik de smaak te pakken en ga je op zoek naar meer manieren om meer lucht je D14 in te krijgen. Al snel werd na enige research duidelijk dat het inlaatspruitstuk van een D14 enorm inefficient is en als je deze zou vervangen door een D16 inlaatspruitstuk je flink meer vermogen zou krijgen. Zo gezegd was het ook vrij snel gedaan.

Oude (standaard) situatie onder de kap:
Afbeelding

Ook het complete luchtfilterhuis moet vervangen worden. Ik heb gekozen voor een OEM Honda airfilterbox (met Pipercross airfilter) met een custom (autostyle) made aanzuigbuis van 76mm. Ik heb voor deze oplossing gekozen na advies van andere die met deze inlaattraject de beste resultaten boekte.

Op deze foto zie je de nieuwe inlaat (hier zie je ook al een ander uitlaatspruitstuk, maar die moet je even vervangen door de standaard one).
Afbeelding

Na deze modificatie besloot ik een dyno-run te doen om eens te zien wat voor winst dit gaf. De rest van mijn uitlaat (uitlaatspruitstuk, katalysator, middenpijp en middenpijp) was nog helemaal standaard!
Resultaat:
Afbeelding
106.9pk @ 6761rpm
133Nm @ 2722rpm


3
Na deze aanpassing was het tijd om de complete uitlaatlijn aan te pakken, groter te maken voor een betere flow van je uitlaatgassen.
- DCsports 4-2-1 uitlaatspruitstuk
Afbeelding
- Invidia testpipe
- EK9 einddemper
- APE custom made middenpijp 2,25"
Afbeelding

4
Na deze in- en uitlaataanpassingen is het logisch om de puntjes op de i te zetten. Dit doe je door je computer aan te passen (eigenlijk veranderd je je brandstafmappen, zodat je door je hele toerengebied een perfect mengels krijgt van brandstof en lucht).
Aangezien mijn D14 blok een OBD2b software heeft en hiervoor geen gangbare tune-software voor is, was het eerst noodzakelijk om de software om te zetten naar OBD1. Dat beketekent:
- andere ECU (p06)
Afbeelding
- conversie harnass (http://www.boomslang.us)
Afbeelding
Klik hier voor meer informatie over deze software aanpassing
Verder heb ik ook iets grotere injectoren (standaard zijn 190cc) geplaatst.
- OBD2 240cc injectoren
Afbeelding

Na deze uitlaat en computer aanpassingen ben ik opnieuw de rollenbank op gegaan met de hoop zo tegen de 120pk uit te komen.
Dit was het resultaat:
Afbeelding
123.6pk @ 6968rpm
141Nm @ 5700rpm


Afbeelding
S20 1.3 bak, scheelt ook heel veel ten op zichte van een originele S40 bak!
In combinatie met een TCC vliegwiel.
Afbeelding

Dat was een stukje meer dan ik had gehoopt! In paar simpele stappen kun je uit een D14 toch een heleboel meer halen dat er standaard geleverd is. In mijn geval is de stap van 75pk naar 123,6pk een hele mooie geweest. Een winst van maar liefst bijna 50pk. Vergeet ook de koppel niet, een winst van +/- 30Nm. Dat is zeker merkbaar terug op de weg.

Circuit
Sinds 2008 heb ik het virus te pakken om ook regelmatig het circuit (met name Zandvoort) op te duiken. En hier begint echt de dolle pret! Geld uitgeven aan goodies en ze monteren is 1...maar ze optimaal benutten is stap nummer 2 natuurlijk. Het circuit is hier de meest geschikte plek voor. De rollen zijn omgedraaid op het circuit ten op zichte van de openbare weg. Op Zandvoort telt het aantal pk's niet zozeer; het komt daar echt op een goed onderstel aan + een potje goed kunnen sturen. Ik race niet tegen anderen, maar tegen mezelf. Tijden dus. Mijn beste tijd tot nu toe is een 2.25 op Zandvoort (met een extra chicane die er normaal niet zit).
Het is een kick, ervaring, emotie die niet met woorden valt te beschrijven...maar toch wil ik jullie niet de foto's onthouden.

Circuit mods:
15" wieltjes
195/55/15 Advan Yokohama A048

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

UPDATES

----------- december 2008 ---------------------------------------------------
remmenswap achter naar VTi
klik hier om te bekijken


----------- januari 2009 ---------------------------------------------------
foto's ITB's los
klik hier om te bekijken


----------- februari 2009 ---------------------------------------------------
ITB's gemonteerd
klik hier om te bekijken


----------- april 2009 ---------------------------------------------------
D16Z6 N/A engine setup
Klik hier om te bekijken


----------- juni 2009 ---------------------------------------------------
D14 performance upgrades
Klik hier om te bekijken


----------- september 2009 ---------------------------------------------------
D14Z1 ITB's + Turbo
Klik hier om te bekijken


----------- november 2009 ---------------------------------------------------
171.6whp / 188.4Nm
Klik hier om te bekijken


----------- december 2009 ---------------------------------------------------
Jenveys Airbox
Klik hier om te bekijken


----------- januari 2010 ---------------------------------------------------
Newman nokkenas gemonteerd
Klik hier om te bekijken
Laatst gewijzigd door Sebastix op 18 Jun 2014, 11:00, in totaal 30 keer gewijzigd.
WIP: https://civic.sebastix.com - https://sebastix.nl
Honda Civic 1999 Takata Racing Benelux - work in progress

Gebruikers-avatar
Sebastix
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5150
Geregistreerd:
18 Mei 2005, 10:06

Re: Sebastix - Civic 1999

Berichtdoor Sebastix » 27 Dec 2008, 19:03

Afgelopen week (na 3 maanden niet te hebben geklust aan m'n Civic) eindelijk eens begonnen met de schijfremmenswap achter en alle bijbehorende spulletjes te monteren. Wegens tijdgebrek heb ik mijn revisie van de klauwen die ik had gelaten voor wat het is en bij Honderdelen twee al klare reviseerde klauwen gehaald. Op de rechtersleeparm ook maar gelijk een frissere wiellager gemonteerd.
De linkerkant hangt er al onder, op rechts moet ik nog even wachten op een remklauw die ik dinsdag binnen krijg.

Lijst van de mods:
- 240mm schijfrem achter
- Ferodo remblokken
- Nieuwe schijven (thx 2 Deckers motorenrevisie)
- Goodridge rvs remslangen helemaal rondom
- 1" ITR hoofdremcilinder en booster
- Buddyclub camber kit achter
- Energy suspension sleeparmrubbers

Deze week ook een afspraak maken voor het uitlijnen; -1 graden camber achter en 1 graden toespoor op de achterwielen.

Afbeelding

Verder heb ik nog wel de D16Z6 die ik hier heb liggen gedeeltelijk gedemonteerd, zodat de kop weg kan voor revisie wat ik deels zelf ga doen :) Mooie engine stand is ook onderweg hierheen. Alle onderdeeltjes van het blok zullen vervangen gaan worden op de sleeves na.
Tijdje terug heb ik de itb's verkocht die ik klaar had liggen; dit heb ik gedaan omdat ik zelf een aanbod kreeg om al kant en klare aangepaste itb's te kopen. Dit heb ik maar gedaan en ik hoop ergens in februari deze itb's te kunnen testen op de D14.
WIP: https://civic.sebastix.com - https://sebastix.nl
Honda Civic 1999 Takata Racing Benelux - work in progress

Gebruikers-avatar
Sebastix
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5150
Geregistreerd:
18 Mei 2005, 10:06

Re: Sebastix - Civic 1999

Berichtdoor Zwiepracing » 27 Dec 2008, 19:23

Mooi project, Ga je er nog meer pk's uithalen?

Of is dit je grens?

Gebruikers-avatar
Zwiepracing
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 145
Geregistreerd:
28 Aug 2008, 15:04
Woonplaats:
Schoonoord

Re: Sebastix - Civic 1999

Berichtdoor Bietelboer » 27 Dec 2008, 19:26

Wagentje loopt nu al donders goed!

Ga je nog eens met slicks Zandvoort op? dat scheeld echt zo enorm veel, onze ED6 met slicks reed bijna dezelfde tijden 8)

Gebruikers-avatar
Bietelboer
Webmaster
Webmaster
 
Berichten: 12685
Geregistreerd:
08 Mrt 2005, 21:36
Woonplaats:
D'burg

Re: Sebastix - Civic 1999

Berichtdoor Sebastix » 27 Dec 2008, 19:28

Zwiepracing schreef:Mooi project, Ga je er nog meer pk's uithalen?

Of is dit je grens?


Uit de D14? Daar ga ik niet verder mee, maar ik ga enkel de itb's testen die straks later op de D16 moeten komen. Of ik er dan meer vermogen uit haal uit de D14 weet ik nog niet :D Dat zal de rollenbank gaan vertellen als we het gaan afstellen.

Ga je nog eens met slicks Zandvoort op? dat scheeld echt zo enorm veel, onze ED6 met slicks reed bijna dezelfde tijden 8)


Welke tijden hebben jullie ook alweer gereden op Zandvoort?
Slicks tja, voorlopig bevallen die A048's me ook bijzonder goed en zit nog niet aan de grens waarvan ik zou zeggen; nu heb ik slicks nodig om nog harder te gaan ;)
WIP: https://civic.sebastix.com - https://sebastix.nl
Honda Civic 1999 Takata Racing Benelux - work in progress

Gebruikers-avatar
Sebastix
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5150
Geregistreerd:
18 Mei 2005, 10:06

Re: Sebastix - Civic 1999

Berichtdoor Bietelboer » 27 Dec 2008, 19:32

Wij waren maar een paar sec langzamer dan jou tijden toen dacht ik, maarjah toen reed ik hem in elkaar :lol:

Gebruikers-avatar
Bietelboer
Webmaster
Webmaster
 
Berichten: 12685
Geregistreerd:
08 Mrt 2005, 21:36
Woonplaats:
D'burg

Re: Sebastix - Civic 1999

Berichtdoor Sebastix » 27 Dec 2008, 19:35

Bietelboer schreef:Wij waren maar een paar sec langzamer dan jou tijden toen dacht ik, maarjah toen reed ik hem in elkaar :lol:


Mijn beste tijd is later die dag nog geklokt op 2.25, toen had jij jullie ED al in elkaar gereden ja ;) Niet meer doen he :lol:
WIP: https://civic.sebastix.com - https://sebastix.nl
Honda Civic 1999 Takata Racing Benelux - work in progress

Gebruikers-avatar
Sebastix
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5150
Geregistreerd:
18 Mei 2005, 10:06

Re: Sebastix - Civic 1999

Berichtdoor DutchEJ9 » 27 Dec 2008, 19:57

:love1: *fap*fap*fap*
Afbeelding

Gebruikers-avatar
DutchEJ9
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 220
Geregistreerd:
07 Mei 2006, 09:11
Woonplaats:
Helmond

Re: Sebastix - Civic 1999

Berichtdoor Sebastix » 29 Dec 2008, 17:31

Flensje voor de throttle bodies!
Bijlagen
P1011513b.JPG
WIP: https://civic.sebastix.com - https://sebastix.nl
Honda Civic 1999 Takata Racing Benelux - work in progress

Gebruikers-avatar
Sebastix
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5150
Geregistreerd:
18 Mei 2005, 10:06

Re: Sebastix - Civic 1999

Berichtdoor Sebastix » 01 Jan 2009, 18:26

theo schreef:ik ben al een tijdje bezig voor sebast en hier is zijn nieuwe upgrade

flensje laten maken
Afbeelding

binnenkant home made airbox
Afbeelding

een beedje suzuki in de mix en klaar
Afbeelding

ik moet alleen de flens nog late vlakken,en eventueel de buisjes inkorten
maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe lang ik ze maak.
als iemand hier ideen over heeft laat maar horen.
WIP: https://civic.sebastix.com - https://sebastix.nl
Honda Civic 1999 Takata Racing Benelux - work in progress

Gebruikers-avatar
Sebastix
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5150
Geregistreerd:
18 Mei 2005, 10:06

Re: Sebastix - Civic 1999

Berichtdoor Kay » 01 Jan 2009, 20:52

Sebastix schreef:
theo schreef:ik ben al een tijdje bezig voor sebast en hier is zijn nieuwe upgrade

flensje laten maken
Afbeelding

binnenkant home made airbox
Afbeelding

een beedje suzuki in de mix en klaar
Afbeelding

ik moet alleen de flens nog late vlakken,en eventueel de buisjes inkorten
maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe lang ik ze maak.
als iemand hier ideen over heeft laat maar horen.


Zou je die chargepipes van je intake niet variabel kunnen maken, zodat je mooi kunt testen wat voor verschil dit oplevert wat koppel en vermogen betreft.
Hoeveel verschil dit oplevert!

Zijn leuke probeersels, ben benieuwd!
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Kay
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4976
Geregistreerd:
25 Feb 2008, 19:33
Woonplaats:
Nederweert Eind

Re: Sebastix - Civic 1999

Berichtdoor Sebastix » 24 Jan 2009, 20:11

Afbeelding

Injectoren kanalen van D16 kop dichtgelast voor de ITB's :)

Nu nog even vlakken en dan kan het kopje mee met Theo die de boel gaat flowen :up:
WIP: https://civic.sebastix.com - https://sebastix.nl
Honda Civic 1999 Takata Racing Benelux - work in progress

Gebruikers-avatar
Sebastix
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5150
Geregistreerd:
18 Mei 2005, 10:06

Re: Sebastix - Civic 1999

Berichtdoor Johanes » 24 Jan 2009, 20:32

Sebas,

Ziet er goed uit. Ben echt benieuwd.
Ik heb echt super zin in 't circuit.

Succes ermee.

Johanes
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1674
Geregistreerd:
27 Mrt 2008, 22:24
Woonplaats:
Twente

Re: Sebastix - Civic 1999

Berichtdoor hank! » 25 Jan 2009, 11:22

schwôôn wur mn jong, gai zet goe bezug :>>:
Afbeelding
F UR K

Gebruikers-avatar
hank!
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1233
Geregistreerd:
14 Jun 2006, 15:11
Woonplaats:
Yumè land ,Broabaant FTMFW!!

Re: Sebastix - Civic 1999

Berichtdoor 94_civic_lsi_driver » 25 Jan 2009, 11:56

Geen ruzie maken om cilinderkoppen he jongens, Johan dacht dat de kop voor hem was :P
Afbeelding

stefan schreef:is dat alles?
ik dacht dat de kop ook uit huge ass cilinderbussen bestond...

Gebruikers-avatar
94_civic_lsi_driver
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1974
Geregistreerd:
11 Jul 2005, 19:47
Woonplaats:
Roosendael

Volgende

Terug naar Projecten



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten
cron