Juridische vragen topic

Alle algemene zaken worden hier besproken

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor Jonko » 09 Apr 2012, 16:46

kan iemand mij vertellen hoe lang het duurt voordat de OVJ iets laat horen ivm een EMG (educatieve maatregel gedrag)? Is nu ongeveer 5 week geleden dat ze me te pakken hebben gehad met een iets te hoge snelheid, waarbij ze me gelukkig neit hebben kunnen klokken, maar een schatting hebben gedaan..

Jonko
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 16
Geregistreerd:
25 Jun 2011, 14:42

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor NiQueZz » 09 Apr 2012, 17:04

binnen 10 dagen moet de ovj bericht geven wat ze met je rijbewijs doen.
EMG staat compleet los van de ovj. Dit wordt geregeld door het cbr, dus je zal nog even moeten wachten tot je een brief van hun binnen krijgt.

NiQueZz
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 115
Geregistreerd:
15 Sep 2008, 01:23

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor Zwetje » 05 Mei 2012, 14:46

@Bor: Hier kan je heel weinig tegen doen. Niks eigenlijk, alleen naar de rechter stappen.

@Justin: Ja dat gaat wel een risico worden ja wat je neemt. Dat word namelijk zeker gezien als uitstekende delen. Als je een keer een fietser schept blijft hij met zijn piemel aan je spoiler hangen zoiezo. Word een s2000 nieuw project? :>>:

@Jack079: Zonder dat hij valse namen/valse bedrijfsnamen heeft opgegeven (en nog een hoop andere voorwaarden, maar ik denk niet dat dat hier van toepassing is) is het een civiele kwestie en dan zal je het dus ook zo op moeten lossen. Kortom; Rechter

@Divi: Als je daar langer dan 2 uur mag staan dan sta je gewoon in je recht. Ik weet niet of er iemand mee was die dag, die moet je dan ook even vernoemen in je bezwaarschrift (als mogelijke getuige). Goed dat je foto's hebt gemaakt! Die moet je er ook zeker bij doen. Je moet inderdaad eerst de bekeuring betalen en dan in bezwaar gaan. Als je in je gelijk word gesteld krijg je je geld terug. (wie verzint het...)

@Jonko: Word gewoon afwachten. Ik zou vooral geen slapende honden wakker maken. Er gaat gewoon een tijdje overheen en mogelijk word het vergeten..
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor iStreet » 02 Jun 2012, 11:20

Hahaha die reactie xD

Naja oke dan weet ik dat. Maar hoe zit het dan met de regel dat je uitstekende delen mag hebben, maar niet verder dan je spiegels.. (Als in vervoeren enz..) Dan mag het toch weer wel of..? [euh]
Ennuh.. Misschien.. :>>: Eerst mijn EG nog maar is verkocht krijgen :shock:
Afbeelding

Honda B16b EG4 (Sold)
Honda D15b EG4 (Sold)
Honda B18c DC2 Type-R (Sold)
Honda K20 EP3 Type-R (Sold)
Honda K20 CL7 (Sold)
Honda LDA2 FD Hybrid(Sold)
Honda D15B EG4
Honda Accord Wagon 2.2CTDI

Gebruikers-avatar
iStreet
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3570
Geregistreerd:
21 Apr 2008, 23:06
Woonplaats:
Amsterdam

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor Zwetje » 07 Jun 2012, 00:31

Hoe bedoel je qua vervoeren, bedoel je qua lading? Scherp uitstekende delen mag je wel hebben boven de 2m trouwens, dus misschien is dat een optie? :D

Ha cool, dat kan alleen maar mooi spul worden lijkt me. Interview nummer 2? :>>:
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor iStreet » 30 Jun 2012, 18:41

Hahaha dat word wel heel hoog dan :D ! mhh

Kom maar op :P Enkel nog de auto.. haha :blush:
Afbeelding

Honda B16b EG4 (Sold)
Honda D15b EG4 (Sold)
Honda B18c DC2 Type-R (Sold)
Honda K20 EP3 Type-R (Sold)
Honda K20 CL7 (Sold)
Honda LDA2 FD Hybrid(Sold)
Honda D15B EG4
Honda Accord Wagon 2.2CTDI

Gebruikers-avatar
iStreet
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3570
Geregistreerd:
21 Apr 2008, 23:06
Woonplaats:
Amsterdam

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor TmK » 11 Feb 2013, 19:53

Hey Mario en mogelijk andere goed juridisch onderbouwde mede-forummers,

Mijn vriendin heeft onlangs (vrijdagavond) een verkeersongeval gehad waarbij, vooropgesteld, zijzelf ongedeerd is. :)

Het volgende:
Op de snelweg reed zij op de linker rijbaan met ~110 km/h. Op de rechter rijbaan werd praktisch twee keer zo langzaam gereden en de rijbaan was daar volledig bezet.
Zoals de meesten van jullie weten was het nogal glad.

Op de linker rijbaan waren een tweetal auto's eenzijdig verongelukt (zoals ik begrepen heb). De bestuurders hiervan hadden een gevarendriehoek uitgezet.
Naar idee van mijn vriendin voldeed het aan de afmeting (minimaal 25 meter van de auto/ongeluk).

Op een gegeven moment zag mijn vriendin deze gevarendriehoek voor haar op de rijbaan, waardoor zij schrok en boven op de rem moest.
Echter door het ijs op de weg was remmen geen optie: auto brak achter uit, ging slingeren en resulteerde in een landing tegen de vangrail.
De medeweggebruikers die voor haar verongelukt waren heeft zij hierdoor niet geraakt. Was zij de vangrail niet ingedoken, dan was een andere auto (een rechts rijdende of een auto voor haar) geraakt.

Nu zit zij met het dubio: kan ik deze schade verhalen bij één van hun verzekeringen?
Er is geen fysiek contact geweest, maar aan de andere kant: als zij daar niet stonden had zij niet op de rem hoeven gaan en was er nooit een ongeluk geweest met de auto van mijn vriendin én hadden die twee automobilisten hun auto (en zichzelf) niet moeten verplaatsen naar de vluchtstrook?

Mijn vriendin heeft tijdens de ongeluk-crisis geen gegevens (kunnen) noteren van de agenten ofwel van de twee andere automobilisten.
Wél waren er drie omstanders (hadden niets met de ongelukken te maken) waarvan zij nu één telefoonnummer heeft. Zij kon haar telefoon niet vinden en heeft toen één van hun mobiele telefoons geleend om o.a. mij te bellen. Kan hij misschien als getuige functioneren binnen dit verhaal?

Wat betreft de auto die op de linker rijbaan stilstond; deze stond overdwars waardoor de lampen niet of nauwelijks zichtbaar waren voor mijn vriendin.
Tevens is het gevarendriehoekje in het donker te laat opgevallen waardoor zij amper tijd had om te kunnen reageren.

Nou is de vraag; denken jullie dat zij kans maakt om op één van de verzekeringen schade te verhalen en zo ja, op die van wie?

Ik hoop dat zo snel mogelijk een invloedrijke reactie geven zodat wij snel actie kunnen ondernemen.
Wanneer het niet te verhalen is op een partij horen we dit ook graag zo snel mogelijk.

Allemaal vast bedankt

Gebruikers-avatar
TmK
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 204
Geregistreerd:
18 Jun 2010, 10:46
Woonplaats:
Drenthe

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor svenoxx » 11 Feb 2013, 20:05

De mensen die met pech op de linkerbaan stonden hebben zich, zoals ik kan lezen aan de regels gehouden. Daarbij zal de schade wel te erg zijn geweest voor hun om van de snelweg af te gaan naar een veiligere plaats.
Ik denk dat je dit meer moet zien als een eenzijding ongeval, waarbij jezelf geen aanspraak kan maken op iets van een uit te keren bedrag.

Als je deze schade meld kan het zelfs nog zo zijn dat je de schade aan de vangrail moet betalen, plus je zult noclaim verliezen mits je geen noclaim-beschermer hebt.

Gewoon blij zijn dat je vriendin geen letsel heeft, en verder niemand hiermee betrokken is.
Schade is voor jezelf, mits je all-risk verzekerd bent, dan betaal je alleen het eigen risico!

Veel succes ermee!
Afbeelding

svenoxx
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1529
Geregistreerd:
19 Jul 2006, 15:04
Woonplaats:
Brabant

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor TmK » 11 Feb 2013, 20:32

@svenEKe: Je geeft aan dat de mensen met pech zich aan de regels hebben gehouden. Maar wat zijn de regels in dit soort gevallen?
Heb even op wetten.nl gezocht hoe daar het één en ander vermeldt wordt. Nou heb ik er bar weinig verstand van maar kom wel een aantal interessant artikelen tegen, enkel geen idee als zij hier wat mee kan:

Artikel 43 lid 2 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990: Geeft aan dat het verboden is om je voertuig te laten stilstaan op een rijbaan op de auto(snel)weg.
Artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Tevens staat in artikel 6:101 lid 1 van het burgerlijk wetboek het volgende:
Wanneer de schade mede een gevolg is van een omstandigheid die aan de benadeelde kan worden toegerekend, wordt de vergoedingsplicht verminderd door de schade over de benadeelde en de vergoedingsplichtige te verdelen in evenredigheid met de mate waarin de aan ieder toe te rekenen omstandigheden tot de schade hebben bijgedragen, met dien verstande dat een andere verdeling plaatsvindt of de vergoedingsplicht geheel vervalt of in stand blijft, indien de billijkheid dit wegens de uiteenlopende ernst van de gemaakte fouten of andere omstandigheden van het geval eist.

Wat betreft eventuele schade aan de vangrail en het feit dat de auto van mijn vriendin afgesleept moest worden is reeds afgehandeld.
Het is verplicht en tevens kosteloos om de auto van de snelweg af te slepen als je minimaal WA-verzekerde bent.

Daarnaast lees ik net het volgende:
Op de autosnelweg is het raadzaam de gevarendriehoek op minimaal 100 meter afstand te plaatsen. Binnen de bebouwde kom is 30 meter voldoende. Opmerkelijk is dat het RVV '90 spreekt over het plaatsen op een afstand van ongeveer 30 meter, wat op de auto(snel)weg praktisch gezien onvoldoende zou zijn.

Nou staat er raadzaam en zie ik nergens een wettelijke verplichting wat betreft de afstand van de te plaatsen gevarendriehoek.

Tevens neem ik de snelheid en het zicht in de avond mee in het verhaal.
Als je 120 km/h rijdt op een droog wegdek heb je een stopafstand van 160 meter waarbij de remmen een wettelijke minimale remvertraging van 5,2 m/s² hebben.

Als ik dit nu voor mijzelf allemaal even logisch beredeneer moet zij blij zijn dat ze de vangrail ingedoken is. Had volgens mij ook anders kunnen aflopen.
Op de snelweg is de gehanteerde ~25 meter afstand van de gevarendriehoek tot aan de auto mijns inziens niet voldoende geweest.

Gebruikers-avatar
TmK
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 204
Geregistreerd:
18 Jun 2010, 10:46
Woonplaats:
Drenthe

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor svenoxx » 11 Feb 2013, 21:24

Ze hadden de gevarendriehoek uitgezet en stonden zelf waarschijnlijk achter de vangrail, de politie was gebeld, dus was er een takelwagen ook geregeld!

Het laatste artikel wat je aanhaalt is wel interessant, er is hier vast wel iemand op dit forum die je hiermee kan helpen...

Persoonlijk denk ik dat je nergens aanspraak op maakt, maar met dat artikel hierboven heb je misschien een kans, maar dan nog moet je de gegevens van de 2 andere "betrokkenen" hebben.
Afbeelding

svenoxx
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1529
Geregistreerd:
19 Jul 2006, 15:04
Woonplaats:
Brabant

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor Zwetje » 12 Feb 2013, 00:21

Zo ik zie dat deze weer uit het stof ik geblazen. :cheesygrin:

Allereerst ben ik blij te horen dat alles goed is met je vriendin! Ik heb even je stukjes doorgelezen, en je hebt goed gezocht naar de artikelen al zeg ik 't zelf, echter heb je een belangrijke gemist, die helaas een beetje roet in het eten gaat gooien voor jou. Dat is het volgende artikel in het RVV:

Artikel 19 De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

Want hoe komt het dat je vriendin deze mensen niet (optijd) heeft zien staan? Hadden de mensen met pech wel gevaren lichten aan o.i.d?

In ieder geval sterkte en ik hoop dat alles verder goed komt! :like:
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor TmK » 12 Feb 2013, 09:09

@Zwetje: De reden dat zij de auto niet heeft kunnen zien, is doordat deze auto is gaan tollen tegen de vangrail en dwars op de linker rijbaan tot stilstand is komen te staan.
Hierdoor heeft zij de (waarschuwings)lampen niet/nauwelijks kunnen zien. Daarnaast waren en nog geen hulpdiensten aanwezig en moest zij het doen met een gevarendriehoek, welke dus vrij dicht op de auto stond.

Mocht je nog verdere adviezen kunnen/willen geven, graag!
Bedankt!

Gebruikers-avatar
TmK
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 204
Geregistreerd:
18 Jun 2010, 10:46
Woonplaats:
Drenthe

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor Goelette » 12 Feb 2013, 09:50

ik wil niet betweterig doen en het is al erg genoeg dat er schade gereden is, gelukkig geen persoonlijke ongevallen, maar dit is wel het klassieke verhaal.... Iedereen rechts reed maar 80, wat een flauwekul, ik heb links gewoon 110 gereden...
Nou, dáárom rijden veel mensen dus langzamer. Grote kans dat stoppen dan wel nog was gelukt. Zolang je kan rijden gaat het goed met hogere snelheid, maar een ongeval als dit is dan niet meer te voorkomen, domweg omdat je het met die snelheid allemaal pas veel te laat kunt zien ivcm de veel langere remweg door de gladheid.
Dat is tevens de reden dat ik denk dat je van niemand centjes zal krijgen.
Honda: AS, AF Spyder, AF-Aanhanger, ED9H22, ED6 Roadster, PC800
Rover: 216 Cabrio
Renault: Goelette Pick-up, Goelette Bus
Ford: Galaxy TDI, Galaxy 2.3i

Gebruikers-avatar
Goelette
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 450
Geregistreerd:
24 Dec 2009, 17:36
Woonplaats:
limbèrreg

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor TmK » 12 Feb 2013, 13:43

@Goelette: Ik snap je reactie niet helemaal. Het is nu achteraf heel makkelijk om te zeggen dat zij haar snelheid had kunnen aanpassen, beter had kunnen opletten etc. etc.

Ik was zelf aan het werk toen dit gebeurde en toen ik over diezelfde snelweg richting huis reedt, heb ik zelf nergens last van gehad. Wel heb ik, doordat ik hoorde van haar ongeluk, mijn snelheid aangepast naar 100 km/h.
Het viel mij op dat grotendeel mij nog met 140 km/h voorbij kwam blazen. Nou vind ik dit ook niet bepaald een prettig gevoel, je ziet de mensen gewoon met hoge snelheid op je afkomen en op het laatste moment zie je ze naar de andere weghelft sturen. Als het daadwerkelijk dusdanig glad was dat zij hierdoor een ongeluk heeft gehad, hadden deze mensen mij ook kunnen raken doordat zij op korte afstand nog langs mij moesten sturen en konden wegglijden.
Daarnaast heb ik uit nieuwschierigheid, zo ben ik dan ook wel weer, op het einde van mijn rit (landweggetjes e.d.) even flink, maar gecontroleerd, op de rem getrapt. Wegdek was naar mijn idee, met zomersloffen onder de auto, niet glad.
Nou kan men hier ook wel weer een reactie op geven van wat dom dat je zelf ook probeert te verongelukken maar ik doe voorzichtig.

De situatie liet het gewoon simpelweg niet toe om (snel / goed genoeg) te kunnen reageren op het ongeval wat had plaatsgevonden.
Hierdoor denk ik, als ik wat advies heb en zij haar kan richten op bepaalde artikelen, dat er nog wel wat te halen valt.

Gebruikers-avatar
TmK
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 204
Geregistreerd:
18 Jun 2010, 10:46
Woonplaats:
Drenthe

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor Zwetje » 12 Feb 2013, 14:34

Ik kan vanaf hier natuurlijk niet inschatten hoe glad het was en of het verantwoord was, het is nou eenmaal gebeurd en het is kut. Je noemde wat artikelen over stilstaan op de snelweg, deze is voor die mensen niet van belang. Dat moet je even van me aannemen want de theorie is saai en duurt wat langer.

Het verhaal van Goelette kan wat bot overkomen, maar er zit wel een kern van waarheid in. Als jij/ik op de snelweg rijdt, en er staan auto's ineens stil op de rijbaan, dan durf ik van mezelf te zeggen dat ik ze optijd zie om te kunnen remmen/ontwijken. Je geeft aan dat het druk was op dat punt, dus het moet ook te zien zijn aan de reactie van het verkeer (misschien is dat de reden dat ze 80kmpu reden -> kijkers?).

Hoe dan ook, ik wil je niet ontmoedigen, maar er valt voor jou gewoon niks te halen. Puur omdat het artikel wat ik eerder noem gewoon van toepassing is op je vriendin, waardoor zij theoretisch gezien gewoon een proces verbaal had kunnen krijgen (word natuurlijk niet gedaan omdat je auto stuk al erg genoeg is). Maar ik wil er wel mee aangeven dat zij hier "fout" is.

Als ik je had kunnen helpen had ik 't zeker gedaan!
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

VorigeVolgende

Terug naar Algemene Honda zaken



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten
cron