Juridische vragen topic

Alle algemene zaken worden hier besproken

Juridische vragen topic

Berichtdoor Zwetje » 25 Feb 2011, 17:00

Hallo mede-forummers,

Ik merk dat ik de laatste tijd veel PM's krijg met juridische vragen. Mensen die schade hebben, kentekenbewijzen kwijt zijn, kentekenbewijzen ingenomen, vragen over bekeuringen enzovoorts. Bij deze dus een topic waar je je vragen (en eventueel wat frustratie's) kwijt kunt.
Ik zal proberen zo veel mogelijk te beantwoorden.

Groeten Mario

(ps. Veel mensen weten hier onderhand mijn beroep. Mochten mensen hier niet zo blij mee zijn en persoonlijk worden zal dit topic gesloten worden en verpest diegene het voor iedereen die ik misschien kan helpen met een bezwaarschrift en/of andere zaken.)
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor Black EG » 25 Feb 2011, 18:26

Wildplassen, mag dat nu wel of niet? (buiten de bebouwde kom)

Gebruikers-avatar
Black EG
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2095
Geregistreerd:
22 Apr 2007, 18:34
Woonplaats:
Tokyo

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor MHG » 25 Feb 2011, 18:36

In het tijdperk van de lexus-achterlichten heb ik ooit eens een boete gekregen voor rode knipperlichten achter. Met onderstaand bezwaarschrift werd de boete kwijtgescholden. Het stelt niet veel voor, maar misschien is er iemand ooit eens mee geholpen.


Edelachtbare,

Bij dezen wil ik bezwaar maken tegen beschikking nr. 3101200610293387 voor het bedrag van 75 euro, welke ik op 31-01-2006 om 10.29 in de batterijstraat te Maastricht gekregen heb.

Ik heb deze beschikking gekregen omdat de dienstdoende agent veronderstelde dat de achterste knipperlichten van mijn auto niet voldeden aan de norm omdat ze rood in plaats van oranje licht uitstralen. De dienstdoende agent heeft contact gezocht met het hoofdbureau waar hem werd mede gedeeld dat de knipperlichten inderdaad oranje moesten zijn, waarna hij de aankondiging van beschikking heeft uitgeschreven.

Omdat ik vrijwel zeker was van het feit dat deze beschikking onterecht was, ben ik gaan zoeken en ben ik uitgekomen op http://www.infopolitie.nl in het voertuigreglement Hoofdstuk 5 algemene verbodsbepalingen personenauto’s, § 10. Verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen, Artikel 5.2.53 lid 2. In dit artikel staat vermeld: “De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.” Dit versterkt mijn vermoeden dat de aankondiging van beschikking daadwerkelijk onterecht is.

Bijgevoegd vind u een uitdraai van het wetsartikel waar ik mijn vermoedens op baseer als ook een kopie van de aankondiging van beschikking.

Ik hoop dat ik een reactie van u mag verwachten binnen de daarvoor wettelijk gestelde termijn van 8 weken. Mocht ik binnen 8 weken na dagtekening geen reactie hebben ontvangen, dan ga ik ervan uit dat de zaak bij deze afgedaan is. Tevens laat ik U bij deze weten op voorhand niet akkoord te gaan met verlenging van deze termijn.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
MHG
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1433
Geregistreerd:
11 Jan 2006, 17:06
Woonplaats:
maastricht

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor SETI20 » 25 Feb 2011, 20:02

Hierbij even een mededeling vanuit het CCH bestuur.
Persoonlijk kwetsende of lasterlijke opmerkingen naar de topic starter, of welke vorm van belediging dan ook, zal ZEER hardhandig aangepakt worden.

Niks geen waarschuwing. Als je je niet kan gedragen heb je direct een ban van 2 weken te pakken.

Gebruikers-avatar
SETI20
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 4822
Geregistreerd:
26 Aug 2005, 00:52
Woonplaats:
Canada

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor Casey » 25 Feb 2011, 20:17

Denk dat dit een druk topic gaat worden.
Iig dikke :up: voor Mario die het initiatief neemt! Er kan altijd wel iets bruikbaars tussen zitten.

Casey
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 761
Geregistreerd:
31 Mei 2009, 22:59

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor Dylan_RS » 25 Feb 2011, 21:19

@Seti: Dat vind ik een heel goed ding. :)
@ Casey: Volledig mee eens. :) :up:
Afbeelding
Yoshi schreef:Elke auto heeft een "sport" knop!
Bij mijn auto is het m'n rechtervoet :roll: .

Gebruikers-avatar
Dylan_RS
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 9966
Geregistreerd:
09 Sep 2010, 20:22
Woonplaats:
Het forum

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor magnificent_one » 26 Feb 2011, 11:19

Goed dat dit topic er is :up:

Wat is je beroep eigenlijk? Advocaat of agent?

Gebruikers-avatar
magnificent_one
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 243
Geregistreerd:
03 Mei 2008, 02:27

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor Zwetje » 26 Feb 2011, 13:46

SETI20 schreef:Hierbij even een mededeling vanuit het CCH bestuur.
Persoonlijk kwetsende of lasterlijke opmerkingen naar de topic starter, of welke vorm van belediging dan ook, zal ZEER hardhandig aangepakt worden.

Niks geen waarschuwing. Als je je niet kan gedragen heb je direct een ban van 2 weken te pakken.


Dit word zeer gewaardeerd! Bedankt! :blush:

Black EG schreef:Wildplassen, mag dat nu wel of niet? (buiten de bebouwde kom)


Haha wildplassen. Dit staat geregeld in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening). Dit is dus per gemeente verschillend. Nu is het wel zo dat tot zover ik weet geen enkele gemeente dit toe laat.
Dit kan je dus op de site van je gemeente opzoeken. Daar in staat als het goed is ook bepaald of het buiten de bebouwde kom ook mag. In mijn gebied in ieder geval wel.


En ja ik hoop natuurlijk dat ik hier iemand kan helpen als er onrechtmatig is opgetreden of met vragen. We zullen het zien. :lol:
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor Redis » 26 Feb 2011, 14:43

Mooi topic dit. :up:

Gelijk al een vraag. :P
Wanneer je met je achterwiel precies op de grens van de gele lijn geparkeerd staat is een boete dan terecht?
Ik weet het niet meer....

Gebruikers-avatar
Redis
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2789
Geregistreerd:
27 Aug 2008, 22:10
Woonplaats:
070

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor Bietelboer » 26 Feb 2011, 18:46

Daarom heeft dit topic ook een sticky gekregen :>>:

Gebruikers-avatar
Bietelboer
Webmaster
Webmaster
 
Berichten: 12685
Geregistreerd:
08 Mrt 2005, 21:36
Woonplaats:
D'burg

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor NiQueZz » 26 Feb 2011, 19:00

Als je een punt van je rijbewijs kwijt bent, krijg je hier dan altijd een brief van thuis gestuurd ? Of moet de rechter dit in zijn eind vonnis erbij vermelden ?

Heb namelijk voor iets doms met de scooter, artikel 5 gekregen.
Bij deze overtreding hoort volgens mij een punt, maar ik heb hier nooit bericht van gehad en ik ga liever geen slapende honden wakker maken. ;)

NiQueZz
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 115
Geregistreerd:
15 Sep 2008, 01:23

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor Zwetje » 26 Feb 2011, 21:44

Redis schreef:Mooi topic dit. :up:

Gelijk al een vraag. :P
Wanneer je met je achterwiel precies op de grens van de gele lijn geparkeerd staat is een boete dan terecht?


Zo dat is lekker ver gezocht... Tja, parkeerbeheer/stadswacht/handhaving doet meestal het parkeren. Op de grens, moeilijk geval. Ik zou in bezwaar gaan. Ik vind het nogal ver gezocht. Ik vind dit zo'n geval als een hal vol/leeg glas. Je staat er wel op maar ook niet. Ik denk dat je hier wel onderuit kan komen. Bij dit soort situatie's moet je gelijk een foto maken! Ik hoop dat je die hebt?
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor Zwetje » 26 Feb 2011, 21:47

NiQueZz schreef:Als je een punt van je rijbewijs kwijt bent, krijg je hier dan altijd een brief van thuis gestuurd ? Of moet de rechter dit in zijn eind vonnis erbij vermelden ?

Heb namelijk voor iets doms met de scooter, artikel 5 gekregen.
Bij deze overtreding hoort volgens mij een punt, maar ik heb hier nooit bericht van gehad en ik ga liever geen slapende honden wakker maken. ;)


Dit weet ik niet zeker aangezien ik niet heel erg bekend ben met uitspraken. Ik krijg 90% van de keren geen bericht van de afloop. Maar tot zover ik weet moet je er wel bericht van krijgen mocht je een punt verliezen op je rijbewijs.
Ik zal eens uitzoeken hoe dat zit met betrekking tot punten bij artikel 5.





Ps. Dit topic begint redelijk druk te worden. Das leuk :blush:
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor Redis » 27 Feb 2011, 02:49

Zwetje schreef:
Redis schreef:Mooi topic dit. :up:

Gelijk al een vraag. :P
Wanneer je met je achterwiel precies op de grens van de gele lijn geparkeerd staat is een boete dan terecht?


Zo dat is lekker ver gezocht... Tja, parkeerbeheer/stadswacht/handhaving doet meestal het parkeren. Op de grens, moeilijk geval. Ik zou in bezwaar gaan. Ik vind het nogal ver gezocht. Ik vind dit zo'n geval als een hal vol/leeg glas. Je staat er wel op maar ook niet. Ik denk dat je hier wel onderuit kan komen. Bij dit soort situatie's moet je gelijk een foto maken! Ik hoop dat je die hebt?


Nee heb geen foto gemaakt, en heb de auto ook al verkocht dus kan ook geen foto meer maken. ::(
Maar dan ga ik alsnog proberen een bezwaar in te dienen.

Deze week dus 2 bezwaren maken. :P
Ik weet het niet meer....

Gebruikers-avatar
Redis
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2789
Geregistreerd:
27 Aug 2008, 22:10
Woonplaats:
070

Re: Juridische vragen topic

Berichtdoor Zwetje » 27 Feb 2011, 11:35

Redis schreef:
Zwetje schreef:
Redis schreef:Mooi topic dit. :up:

Gelijk al een vraag. :P
Wanneer je met je achterwiel precies op de grens van de gele lijn geparkeerd staat is een boete dan terecht?


Zo dat is lekker ver gezocht... Tja, parkeerbeheer/stadswacht/handhaving doet meestal het parkeren. Op de grens, moeilijk geval. Ik zou in bezwaar gaan. Ik vind het nogal ver gezocht. Ik vind dit zo'n geval als een hal vol/leeg glas. Je staat er wel op maar ook niet. Ik denk dat je hier wel onderuit kan komen. Bij dit soort situatie's moet je gelijk een foto maken! Ik hoop dat je die hebt?


Nee heb geen foto gemaakt, en heb de auto ook al verkocht dus kan ook geen foto meer maken. ::(
Maar dan ga ik alsnog proberen een bezwaar in te dienen.

Deze week dus 2 bezwaren maken. :P


Dat is heel jammer! Echt maak ALTIJD een foto bij dit soort situatie's. Nu is het jou woord tegen die van een BOA. Met een foto kan (uiteindelijk) de rechter altijd beslissen wat hij er van vindt.
Nothing is what it seems.

Gebruikers-avatar
Zwetje
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3946
Geregistreerd:
11 Sep 2009, 10:55
Woonplaats:
Bollenstreek!

Volgende

Terug naar Algemene Honda zaken



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten
cron