Fotografie: Tips en trucs!

Voor alle Honda foto's, tips en trucs

Moderator: Bor

Re: Fotografie: Tips en trucs!

Berichtdoor NApster » 17 Mrt 2012, 02:35

Dylan_RS schreef:Homo. :P
Heb een paar foto's van betere kwaliteit. :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vond dezen zelf wel geslaagt. Als iemand tips heeft, heel graag. :blush:


sick waar haal je die camera vandaan :o
Afbeelding

Gebruikers-avatar
NApster
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 339
Geregistreerd:
10 Nov 2011, 10:30
Woonplaats:
Emmeloord

Re: Fotografie: Tips en trucs!

Berichtdoor hondaniel » 17 Mrt 2012, 22:47

bassieboiy schreef:200mm moet voldoende zijn! Ik had al teveel aan 105mm(ook op 1.6x camera) vanaf de tribune bij auto's. En ik weet wat je bedoelt dat iedereen altijd het beste en duurste adviseert... Ik heb nu een stuk of 3 Canon EF 35-105mm's met nog een oude analoge camera eraan vast. Vaak van rommelmarkten vandaan voor 5euro. Ik zou daar eerst voor kijken! Zijn wel oud, maar de kwaliteit is er niet minder om.



Dat is nou nog eens een goeie tip :like: :D
Ik heb zelf voor de hobby een Canon EOS 500d met de standaard 18-55 kitlens. Daar heb ik een paar maanden geleden een Sigma 70 - 300 bijgekocht via marktplaats. Op zich een prima lens, maar ik merkte wel dat ik ertussenin nog wat miste of steeds moest wisselen. Door jouw tip ben ik eens gaan kijken bij de analoge canon cameras op marktplaats en heb vandaag een canon eos 750 gekocht MET een Canon EF 35 - 105 lens erbij EN een flitser voor het schrikbarende bedrag van 10 EURO !!! :up:
Zo blijft een hobby nog leuk en betaalbaar. Zeker als je je bedenkt dat ik voor de 500d 75 euro heb betaald :D :>>: .....en NEE, hij is niet gestolen.
Heb m gewonnen op een veilingsite (flipz.be...soort vakantieveilingen.nl maar dan met consumerproducts)
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather... Not screaming and yelling like the passengers in his car !!!

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Gebruikers-avatar
hondaniel
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 18
Geregistreerd:
11 Nov 2007, 13:34

Re: Fotografie: Tips en trucs!

Berichtdoor bassieboiy » 18 Mrt 2012, 13:38

^Thnx! Ben benieuwd wat je ervan vind. Geruisloos is die bepaald niet dus ga er geen vogeltjes mee spotten :P En voor het beste resultaat qua kleur deed ik altijd de kleur intensiteit iets hoger dan met bijvoorbeeld de kitlens.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikers-avatar
bassieboiy
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 248
Geregistreerd:
06 Mei 2009, 10:30

Re: Fotografie: Tips en trucs!

Berichtdoor hondaniel » 18 Mrt 2012, 14:24

Dat ie niet geruisloos is heb ik gemerkt, maar waarom zou je daar een probleem van maken als je er idd geen gevogelte mee gaat schieten. Ik was het in elk geval niet van plan :D. Ik heb m een beetje uitgeprobeerd binnen in huis en moet zeggen dat ie behoorlijk scherp is en dan kun je voor deze prijs niet zeuren lijkt mij. Het is even wennen aan het schuiven om te zoomen i.p.v. draaien, maar dat went meteen.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather... Not screaming and yelling like the passengers in his car !!!

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Gebruikers-avatar
hondaniel
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 18
Geregistreerd:
11 Nov 2007, 13:34

Re: Fotografie: Tips en trucs!

Berichtdoor Bor » 08 Jun 2012, 08:15

Sinds gisteren een spiegelreflex camera te leen gekregen, dus nu nog uitvogelen hoe het allemaal werkt!


Canon EOS 400D Digital SLR

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Fotografie: Tips en trucs!

Berichtdoor EM2-coupe » 08 Jun 2012, 21:26

Goed begin is het halve werk: begin met op de 'power' knop te drukken! :like: :P


Wat voor een lens heb je erbij?
Afbeelding
Klik voor mijn FaceBook, mijn Twitter en mijn levens bronnen.
Fuck factory, customize Yoo0!!!
Wie laag wil zijn moet omrijden, wie mooi wil zijn moet mij pi*pen!

Gebruikers-avatar
EM2-coupe
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 8301
Geregistreerd:
31 Dec 2009, 02:39
Woonplaats:
Costa del Rotterdammus

Re: Fotografie: Tips en trucs!

Berichtdoor Bor » 09 Jun 2012, 11:32

Uhmm, een Canon zoom lens EF-S 18-55mm

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Fotografie: Tips en trucs!

Berichtdoor Bor » 09 Jun 2012, 11:42

Wie kan mij even op weg helpen.

Wat ik uit gelegd heb gekregen is dat ik met 3 dingen een beetje moet spelen om weg wijs te worden.

De M: 1/10 tot 4000

de F: ( diafragma ? )

Iso: 100 - 1800

Nu vraag ik me af waar staan die dingen voor, hoe gebruik je deze te opzichte van elkaar.
Wat is de beste instelling om auto's te fotograferen?

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Fotografie: Tips en trucs!

Berichtdoor bassieboiy » 10 Jun 2012, 13:58

Je hebt rechts bovenop een wieltje met alle verschillende instellingen. Als je wilt leren fotograferen kan je alles weg laten behalve M, Av en Tv. Kan het best beginnen met Av onder de knie te krijgen.

Dus camera op Av en dan kan je je diafragma (is de diepte van je foto) instellen en de sluitertijd regelt je camera vanzelf.

Voorbeeld van een laag diafragma en een hoge.
Afbeelding


Zet je lens op 18mm en zorg dat je diafragma op F3.5 komt. Neem bijvoorbeeld een bloem als foto object en druk je sluiter half in. Je ziet nu in je viewfinder(ding waar je inkijkt) en op je scherm de sluitertijd verschijnen. Dat is dat 1/100, 1/4000ste.... Dit geeft aan hoe snel de camera de foto neemt. 1/100 is 100ste van een seconde, 1/4000 een 4000ste en 1" is 1 seconde etc. Alles sneller dan 1/100 kan uit de losse hand en daaronder is het beter met een statief.

Als je nu een foto maakt van de bloem en de info van de foto bekijkt zie je zoiets als dit 18mm F3.5 1/500. Als je nu exact dezelfde foto maakt alleen dan met je diafragma op F5.6 zie je dat de camera een lagere sluiter selecteert. Dus je krijgt nu bijvoorbeeld 18mm F5.6 1/200. Dus hoe hoger je diafragma hoe lager je sluitertijd.

Wil je nou een foto maken van de bloem op 18mm F11 en je sluiter geeft 1/5 aan dan heb je een statief nodig OF je gaat naar iso instelling en die zet je op 1600 of 3200. Dan zie je dat de camera een snellere sluitertijd krijgt. Nadeel van iso is dat je ruis krijgt. Dus altijd een foto op een zo'n laag mogelijk iso instelling proberen te maken.

Hoop dat je het een beetje snapt zo :P
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikers-avatar
bassieboiy
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 248
Geregistreerd:
06 Mei 2009, 10:30

Re: Fotografie: Tips en trucs!

Berichtdoor Bor » 11 Jun 2012, 07:30

Heel erg bedankt, hier heb ik zeker iets aan :up:

Ja ik begrijp het wel een beetje, was vroeger best goed in natuurkunde. Dus diafragma etc, zijn voor mij geen onbekende begrippen :D

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Fotografie: Tips en trucs!

Berichtdoor Al-X » 26 Jun 2012, 20:51

Even een vraagje tussendoor..

Als ik nu op het circuit foto's maak, doe ik dat met een Tamron AF 70-300mm F4-5.6 blabla. Op zich voor wat het ding kostte nog een schappelijk lensje, alleen er zit 1 flinke MAAR aan.. De autofocus is zo traag als dikke shit in een trechter, behoorlijk hatelijk bij bewegende dingen zoals auto's.

Dus ik heb me al een beetje zitten verdiepen in wat ik precies wil, en wil dus maar eens aardig wat meer voor een degelijke lens uitgeven. Alleen ik zit nog tussen 2 opties te twijfelen..

1.
CANON EF 70-200 4.0L USM N

2.
CANON EF 70-200 2.8L USM N

Voor zover ik al gevonden heb, zijn het allebei echt bijzonder goede lenzen qua prijs/kwaliteit-verhouding. En dat de 2.8 nog een stapje beter is, vind ik nog wel logisch..
Alleen de grote vraag is.. Is de 2.8 de flinke meerprijs (ruwweg het dubbele van de 4.0) echt waard?
Ik snap dat het erg lekker is om een lichtsterkere lens te hebben, alleen ik betwijfel of het echt nódig is met mijn doelen? Want het is, zoals ik al eerder zei, circuitfotografie en autofotografie in het algemeen.

Nederlander als dat ik ben, neig ik momenteel het meest naar de 4.0 versie, omdat ik niet echt geloof dat de 2.8 me ook echt 2x zoveel plezier/mogelijkheden zal bieden..
Offf, en dan komt er nog een optie bij, 2ehands is de 2.8 qua prijs weer bijna op het niveau van de 4.0, give or take een paar 100 euro. Dat zou in principe toch ook wel te doen zijn? Zolang alles goed werkt, en er niks geen krassen/plekken op de lens zitten he..

Ik heb expres de IS-varianten buiten beeld gelaten hierbij, aangezien ik deze gewoon achterlijk duur vind, en niet écht nodig heb..


Alle tips/info welkom! :)

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: Fotografie: Tips en trucs!

Berichtdoor Bassie10 » 27 Jun 2012, 19:54

Als je tegenwoordig naar de beroemde blogs kijkt zie je dat Depth of Field wel een beetje de foto maakt. En een 2.8 geeft net wel even dat extra, maar denk ook dat dat de enige reden is. Een 70-200 gebruik je niet binnen en als het buiten donker is moet je ze allebei nog vanaf een statief schieten dus lichtsterkte is niet heel erg van toepassing vind ik. En je schiet rijdende circuit auto's ook nog is vaak op hogere diafragma's. En het 2de hands verhaal gaat natuurlijk ook op voor de 4.0 :P
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikers-avatar
Bassie10
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 172
Geregistreerd:
11 Jun 2012, 09:05

Re: Fotografie: Tips en trucs!

Berichtdoor Al-X » 28 Jun 2012, 20:45

Hmm zoals ik dacht.. Voor een nog redelijke leek als ikzelf (vind ik hoor :P), zal ik het verschil dus niet echt overdreven goed merken..
En net wat je zegt, bij gewone shoots enzo pak je toch al sneller een statief, dus ook geen probleem idd..

Kwam erachter dat die Canon cashback actie maar tot zaterdag liep, dus mezelf daarnet maar getrakteerd op een 70-200 f/4.0L USM, morgen binnen! :D

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: Fotografie: Tips en trucs!

Berichtdoor swaptowin » 13 Dec 2012, 18:37

ik heb een vraag! :blush: vind het zeer ingewikkeld allemaal :P
heeft iemand hier een antwoord op?

Afbeelding

ik dacht dat de fotograaf gekozen heeft voor een Hoge F waarde (bijvoorbeeld F/10) zodat de hele foto scherp blijft ( maar leraar zegt dat een lage f waarde boven de F/5 zit)?, ik dacht dat de lage F waardes bijvoorbeeld F/1.8 waren zodat de achtergrond wazig zou zijn )

Gebruikers-avatar
swaptowin
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2764
Geregistreerd:
20 Apr 2012, 22:36
Woonplaats:
Eibergen

Re: Fotografie: Tips en trucs!

Berichtdoor swaptowin » 14 Dec 2012, 09:32

hoeft niet beantwoord meer te worden, :Blush leraar heeft al uitleg gegeven :like: :blush: :)

Gebruikers-avatar
swaptowin
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2764
Geregistreerd:
20 Apr 2012, 22:36
Woonplaats:
Eibergen

VorigeVolgende

Terug naar Honda Fotografie



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten
cron