Scherpte in de foto's

Voor alle Honda foto's, tips en trucs

Moderator: Bor

Re: Scherpte in de foto's

Berichtdoor Bor » 25 Sep 2014, 19:23

:emo:') oke, ben ik dus mooi klaar mee.

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Scherpte in de foto's

Berichtdoor Hondamagic » 28 Apr 2015, 18:40

Hallo,
Ik las zo wat op jullie forum omdat er mogelijk een Honda aangeschaft gaat worden.
Kwam dit item tegen en mogelijk kan ik hierbij helpen.

Zo op het eerste gezicht zie ik geen fout in het objectief.
Het is wat lastig te beoordelen omdat de foto's met liniaal niet onder de juiste omstandigheden zijn genomen.
1 Het mooiste is om dezelfde foto's is in daglicht te nemen.
2 De camera een vast instelpunt geven ( ik denk dat je kunt kiezen en zou het middelste scherptestelpunt nemen)
3 Zet de iso waarde om en nabij de 500 voor deze proef
4 Zet de camera in AV modus en kies een zo laag mogelijk getal. (kit objectief denk ik 5.6) nu krijg je een kleine scherpte diepte
5 richt het scherpstelpunt op het begin van de liniaal (dus bv 1 cm)
Druk de ontspanknop half in zodat de camera scherp stelt HOUD DE ONTSPANKNOP BIJVEND HALF INGEDRUKT.
Richt de camera nu halverwege de liniaal met de ontspanknop nog steeds ingedrukt. Dusdanig dat de voorzijde van de liniaal nog zichtbaar is
Druk nu af.
Het is wel van belang dat bij het richten van de camera van voorzijde naar midden liniaal je de afstand niet veranderd!
Stel het diafragma nu op een hoge waarde (22 bv) nu krijg je een grote scherptediepte
Herhaal bovenstaande va punt 5 nog een keer.

Nu zou je twee foto's moeten hebben waarvan de eerste het begin van de liniaal scherp is en al snel onscherp wordt.
de tweede foto moet nu veel verder scherp zijn.

De foto's die genomen zijn recht boven de liniaal geven een verkeerd beeld daar een objectief naar de hoeken toe altijd onscherp zullen worden. Dit heeft te maken met de kwaliteit van de gebruikte lenzen in het objectief. Echter dit is eenvoudig te corrigeren.
Dit kan bv met het programma van Canon zelf (digital photo professianal ) wat je gratis kunt downloaden mits je een serie nummer van je toestel hebt.
Overigens wil het niet zeggen dat een lage ISO waarde scherpe foto's geeft . Sterker nog afhankelijk van de hoeveelheid licht wordt het risico op een bewogen (en dus ook niet scherp) foto steeds groter daar de camera een langere belichtingstijd zal gaan gebruiken.
O ja het is verstandig om de foto ook in RAW te nemen daarmee kun je meer corrigeren.
Tevens moet een foto na verkleinen altijd na verscherpt worden. Dit komt omdat bij verkleinen ( crop) er informatie (en daarmee scherpte) verloren gaat.

Succes
Groetjes.

Hondamagic
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 15
Geregistreerd:
28 Apr 2015, 18:07

Re: Scherpte in de foto's

Berichtdoor Bor » 28 Apr 2015, 19:05

Bedankt voor je bericht, ik heb inmiddels een andere 400D met heel veel geluk voor heel weinig geld kunnen overnemen. Daar heb ik geen last van onscherpte in de foto's.

Ik heb de andere camera nog wel, als ik een keer zin en tijd heb ga ik zeker je stappen plan even doorlopen :up: thx voor in de info iig.

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Vorige

Terug naar Honda Fotografie



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten
cron