Beginnen met Spiegelreflex.. Nikon D3100

Voor alle Honda foto's, tips en trucs

Moderator: Bor

Beginnen met Spiegelreflex.. Nikon D3100

Berichtdoor Steef CivicEP2 » 07 Mei 2014, 15:11

Hey,

Ik wilde binnenkort is gaan beginnen aan een spiegelreflex camera. Nu heb ik van een aantal gehoord dat o.a. een Nikon D3100 een goede camera is om mee te beginnen.

Ik zit daarom ook te kijken een kitje van deze. Hierbij zit een standaard lens.
Wat ik voornamelijk wil fotograferen is dalijk m´n dochtertje. Maar ook auto´s en natuur foto´s.

Kunnen jullie mij verder op weg helpen wat ik allemaal met deze camera zou kunnen? Ik heb ook begrepen dat je zo min mogelijk op de Auto stand moet fotograferen?

Alvast bedankt.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Steef CivicEP2
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 901
Geregistreerd:
22 Jul 2010, 18:52

Re: Beginnen met Spiegelreflex.. Nikon D3100

Berichtdoor Bor » 08 Mei 2014, 09:06

Begin eens met het lezen van de algemene fotografie topics. Daar staat bijna alle info in die jij nu vraagt ;)

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Beginnen met Spiegelreflex.. Nikon D3100

Berichtdoor ger[ej9] » 08 Mei 2014, 14:10

Ze zijn nu al bij d3300 volgens mij?
Ik zou zeggen, als je wilt beginnen, een 2ehands is ook niet verkeerd.
Idd zoals Bor zei, heel veel te vinden op fotografie forums.

Belangrijkste is dat je weet wat en hoe je de speed, iso, aperture, kan instellen.
En dan proberen gewoon :) Bij deze is leren toch vaak proberen.
Endurance EJ9
Biturbofuel D serie AG System tjoening. Afgesteld voor 108 octaan "endurance brandstof". Bruine "lightweight" OEM wielkasten. Custom "contoured" body. SRS "no resistance" cat. NurburgSnelweg Ring mileage: 420.000km

Gebruikers-avatar
ger[ej9]
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1217
Geregistreerd:
27 Mrt 2013, 16:41
Woonplaats:
ZH

Re: Beginnen met Spiegelreflex.. Nikon D3100

Berichtdoor AoHxBram » 09 Mei 2014, 22:04

Ben het zeker met hierboven eens ! Lees een basic tutorial over Shutterspeed, aperture en Iso settings.
OP youtube kun je ook veel vinden met video uitleg erbij dat maakt het ook weer wat makkelijker.

En om te beginnen is de Aperture priority of Shutter priority een leuke stand om te beginnen, en als je echt wat wilt uitproberen zet je em op de manuele stand en dan pas je iso \ shutter \ aperture aan en kijk je wat voor effect het heeft.

Even in het kort :
Shutter speed : sluiter lang open van je veel licht mee (kans op onscherpe foto's), korte sluiter vang je weinig licht.
Aperture (f-waarde), een kleine f-waarde geeft veel achtergrond onscherpte, en een hoge f-waare juist veel scherp.
Iso is eigenlijk gewoon hoeveel licht je sensor vangt.

dit is je basis, en deze 3 dingen "werken" altijd samen, dat wil zeggen, als je bijv 1/125, f/1.8, Iso 100 schiet en je past er een aan word je foto lichter donkerder, scherper of juist minder scherp (de achtergrond minder scherp).

Maar zoals al aangegeven, lees wat tutorials door, kijk wat youtube video's. En het belangrijkste gewoon doen doen en nog meer doen !

Edit: Mocht je op hondafest komen, dan wil ik je best wat tips geven of wat uitleggen als je vragen hebt of iets dergelijks.

Gebruikers-avatar
AoHxBram
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 141
Geregistreerd:
08 Mei 2012, 23:14
Woonplaats:
Eindhoven

Re: Beginnen met Spiegelreflex.. Nikon D3100

Berichtdoor Steef CivicEP2 » 10 Mei 2014, 09:48

Ok, zal is gaan rond lezen.
En weet niet of ik ga.. Moet dan veelste vroeg op, om vervolgens een pokke eind te rijde.... :-/
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Steef CivicEP2
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 901
Geregistreerd:
22 Jul 2010, 18:52

Re: Beginnen met Spiegelreflex.. Nikon D3100

Berichtdoor Al-X » 10 Mei 2014, 11:47

Steef CivicEP2 schreef:En weet niet of ik ga.. Moet dan veelste vroeg op, om vervolgens een pokke eind te rijde.... :-/

:emo:')

Dat hoort bij meetings

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: Beginnen met Spiegelreflex.. Nikon D3100

Berichtdoor Steef CivicEP2 » 10 Mei 2014, 16:32

Ja meetings zijn altijd in t oosten van t land..:-/

Maar kom net bij saturn vandaan en heb de D3100 gekocht. Ben even aan de gang gegaan net tot nu toe alleen de auto modus. Maar moet zeggen dat je mooie foto's ermee maakt.

Moet me nu nog ff verder erin gaan verdiepen. Ga me denk ik ook aanmelden voor de cursus van Nikon.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Steef CivicEP2
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 901
Geregistreerd:
22 Jul 2010, 18:52


Terug naar Honda Fotografie



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten
cron