Honda S800 RSC Race Car.
Winnaar van de GT-1 klasse tijdens de Suzuka 12-uurs Automobile Race in 1968. Deze GT1 klasse werd verreden tussen de 3000cc klasse.
Winning car. Honda S800 RSC.
Eindigde 3de in het algemeen klassement.
Drivers: No.25 Kuniomi Nagamatsu / Yoshifumi Kikura
Type motor : Water-Cooled 4-st. Inline-4 DOHC 2-Valve
Motorinhoud : 872.8cc
Maximum power : over 100Pk / 10,500rpm
Max rpm. 12,000 rpm.
In 1963 werd de eerste Japanse Grand Prix verreden op het circuit van Suzuka en daarmee maakte de autosport een definitieve start in Japan.
Zelfs Honda, dat in die tijd vooral nog een motorfietsenfabrikant was, besloot om mee te doen om de strijd aan te binden met andere Japanse constructeurs.
Hun auto waarmee ze de klasse van 1000cc en kleiner domineerde was gebaseerd op de roadster die ze kort daarvoor hadden uitgebracht. De Honda S600.
In 1965 begon Honda op Suzuka een eigen tuningbedrijf, de Racing Service Club ( RSC )Een jaar later bracht dit bedrijf een eigen versie uit van Honda's nieuwe S800 die als fabrieksauto al fenomenale prestaties had laten zien. Toch werd de auto voor zijn circuitdebuut nog flink onder handen genomen door RSC, dat alle ervaring gebruikte die het jaar daarvoor was opgedaan met de Honda S600.
Om te beginnen werd de DOHC viercilinder opgeboord van 791cc tot 845cc.
Met speciale, in eigenhuis gemaakte highperformance-zuigers werd de compressie vergroot van 9.2 tot 10.5.
Tot slot werd het blok voorzien van een dubbele CR-carburateur,waarmee het vermogen toenam van 70pk tot meer dan 100pk.
Verder werd de standaard vierversnellingsbak vervangen door een racebak met 5 versnellingen.
Ook werd de auto lichter gemaakt en ondanks het toevoegen van een rolkooi en andere uitrusting nam het gewicht af van 720kg tot 660kg.
Het resultaat van al deze ingrepen was een topsnelheid van meer dan 200km/uur.
Hiermee was de door RSC getunde S800 onverslaanbaar in z'n klasse. En ondanks zijn kleine motor deed hij zelfs niet onder voor menig 1600c- en 2000cc- machines. Veel jonge Japanse rijders die later zouden uitgroeien tot topcourers, deden hun eerste circuitervaringen in een S800.