Basisregels Auto-fotografie

Voor alle Honda foto's, tips en trucs

Moderator: Bor

Re: Basisregels Auto-fotografie

Berichtdoor MHG » 30 Jan 2012, 17:19

Mijn fotografie-skills zijn niet van het niveau van sommigen hier, maar ik heb onlangs een nieuwe camera gekocht, de canon eos 550D. Ik ben er nu een beetje wegwijs mee aan het worden, door van ieder wissewasje een foto te maken. Begin maart ga ik naar een motorbeurs waar ik voor de eerste keer echt de camera ga gebruiken. Bij mijn oude camera stoorde ik mij altijd heel erg aan de reflectie van de verlichting in beurshallen. Die zag je dan met name heel erg in de chrome delen van een auto. Meestal maakt ik de foto dan onder een andere hoek, maar dat wilde ik dan eigenlijk weer niet omdat het dan niet de foto was zoals ik hem wilde maken. Helpt een polarisatiefilter om die reflectie weg te halen?
Afbeelding

Gebruikers-avatar
MHG
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1433
Geregistreerd:
11 Jan 2006, 17:06
Woonplaats:
maastricht

Re: Basisregels Auto-fotografie

Berichtdoor *Miss_Honda* » 30 Jan 2012, 17:27

Je kan best daar een polar filter gebruiken, ik gebruik deze zelf niet als ik op een indoor event loop... het is daar veel te donker (mits er genoeg licht is) om zo'n filter te gebruiken.
Dit filter zorgt ervoor dat alles veel donkerder wordt!
Dan heb je 2 opties, je ISO hoger zetten maar dan heb je gelijk ook veel ruis (vooral als je met wat langere sluitertijden moet werken)
Met lange sluitertijd gaan werken en statiefje opzetten, heb je wel grote kans dat je allemaal 'geesten' op je foto's ziet lopen en omdat je camera langer nodig heeft om alle licht op te vangen dat er mensen zelfs nog doorheen gaan lopen.
Afbeelding

EG hatch & Acura Integra
B-serie bitches!

Gebruikers-avatar
*Miss_Honda*
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 3636
Geregistreerd:
29 Okt 2007, 22:45
Woonplaats:
Noord-Brabant

Re: Basisregels Auto-fotografie

Berichtdoor blaze » 17 Jul 2012, 12:35

any tips over goed fotos maken van een donkere auto zoals in mijn geval een zwarte hatch?

Gebruikers-avatar
blaze
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1357
Geregistreerd:
11 Sep 2005, 14:54
Woonplaats:
Uithoorn

Re: Basisregels Auto-fotografie

Berichtdoor Bassie10 » 18 Jul 2012, 21:26

In principe niks...

Enkel als je lichte velgen hebt is het lastiger. Wat ik zou doen is 2 foto's schieten. 1 waar de velgen precies goed op uitkomen en 1 waar de auto mooi uitkomt en dan in elkaar plakken dmv Photoshop of iets dergelijks.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikers-avatar
Bassie10
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 172
Geregistreerd:
11 Jun 2012, 09:05

Re: Basisregels Auto-fotografie

Berichtdoor COASTER » 26 Sep 2012, 13:01

Iemand misschien bekend met HDR fotografie ? VOORBEELD
Het schijnt dat je dit heel gemakkelijk kunt met een vrij simpele camera. 1 normale foto, 1 onderbelichte foto en 1 overbelichte foto. Deze kun je dan samen voegen in een speciaal programma of in Photoshop.
Maar ik heb geen idee welke instellingen op de camera je dan moet hebben, iemand enig idee ?
» I Live My Life a Quarter mile at a Time «

Gebruikers-avatar
COASTER
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 87
Geregistreerd:
14 Aug 2012, 19:45
Woonplaats:
Vriezenveen

Re: Basisregels Auto-fotografie

Berichtdoor evilikke » 26 Sep 2012, 14:45

volgens mij moet je dan je licht balance aanpassen.
een foto -2
een foto 0
een foto +2

heb het ook eens geprobeerd.
k kan alleen geen programma vinden hiervoor of uitleg hoe het in fotosoep moet.
ben daar zelf niet echt handig in maar wil het wel leren

Gebruikers-avatar
evilikke
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 677
Geregistreerd:
28 Feb 2010, 16:12

Re: Basisregels Auto-fotografie

Berichtdoor Al-X » 26 Sep 2012, 19:17

Idd, de makkelijkste manier om een HDR te maken is met een overbelichte, onderbelichte en normaal belichte foto.
Kan je eventueel nog uitbreiden met versies met langere sluitertijden ofzo, als het bijvoorbeeld om een nachtfoto gaat, en er zijn nog wel tig andere mogelijkheden..

In Photoshop (CS6 in dit geval) is het makkelijk te maken.. Zo ff uit m'n hoofd File --> Automatic/Scripts --> (Merge to) HDR. Dan wijst het zich vrijwel vanzelf :)

Zelf heb ik er ook wel eens mee lopen spelen, maar kan het zo snel niet vinden. :(

Gebruikers-avatar
Al-X
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 5132
Geregistreerd:
02 Aug 2010, 21:28
Woonplaats:
Goes

Re: Basisregels Auto-fotografie

Berichtdoor Bassie10 » 26 Sep 2012, 22:14

Is inderdaad een samensmelting van meerdere foto's om zo maar te zeggen. Je hebt er sowieso een manueel instelbare camera voor nodig. En dan een onder over en normaal belichte foto. Voeg deze samen dmv Photoshop bovenin File > Automate > Merge to HDR een je hebt een HDR. In de basis dan :P

Eigenlijk moet je van elk belangrijk onderwerp in de foto een "normale" foto hebben.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikers-avatar
Bassie10
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 172
Geregistreerd:
11 Jun 2012, 09:05

Re: Basisregels Auto-fotografie

Berichtdoor Vladi » 27 Sep 2012, 06:40

Mooi topic, vind het zelf lastig om een fatsoenlijke foto te knippen. Al komt dat oa omdat ik geen fatsoenlijke camera heb.

Voor het bewerken kan ik aanraden the Gimp (http://www.gimp.org/downloads/) te downloaden.
Geheel gratis, allemaal workshopjes te vinden op youtube, en bijna evenveel functionaliteit als PS.
BEDROCKERS CC.
EE2 Shuttle

Gebruikers-avatar
Vladi
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 2160
Geregistreerd:
21 Apr 2012, 15:20
Woonplaats:
Emmen

Vorige

Terug naar Honda Fotografie



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten
cron