Jouw mooiste foto

Voor alle Honda foto's, tips en trucs

Moderator: Bor

Re: Jouw mooiste foto

Berichtdoor Bor » 17 Mrt 2015, 08:27

" en de moed zakt in mijn schoenen dat ik ooit zo'n foto zal creëren :huilt: "

:) Prachtig om te zien dat je dat allemaal nodig hebt voor 1 geweldige foto. Ik kan dat echt waarderen.
Heb sinds gisteren ook lightroom op mijn pc gezet, heb nu de auto knop voor de helderheid en contrast gebruikt. Vond dat verschil al groot tussen voor en na :roll:

Het vereist dus niet alleen jaren van fotografie kennis en de juiste apparatuur, maar ook een hele grote kennis en vaardigheid van Photoshop.
Had eigenlijk ergens stiekem gehoopt dat er minder in Photoshop hoefde te gebeuren. Maar nu weet ik iig wel dat ik ook daarin toch wat tijd en energie zal moeten steken.

Eerst volgende op het lijstje is een mooi en goed watermerk verzinnen, maken en op mijn foto's zetten.

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Jouw mooiste foto

Berichtdoor K20EJ2 » 17 Mrt 2015, 14:40

Het lijkt allemaal wat heftiger dan het is. Gewoon veel proberen.
Veel mensen vinden photoshop geen echte fotografie, maar ik zie het meer als een stuk gereedschap als bijvoorbeeld een lens, belichting of wat dan ook. Soms zijn de omstandigheden gewoon niet ideaal om de foto te maken die je voor ogen of in je fantasie had, en dan is photoshop een uitkomst. Gewoon veel tutorials kijken en heel veel lezen op foto gerelateerde sites.
Je doet er iig goed aan om naar de exif data op Flickr te kijken. Dan kom je er vaak achter wat je moet doen om dergelijke foto's te maken.
Veel vragen stellen op Flickr helpt ook. Soms geven goede fotografen geen antwoord, of willen ze niet vertellen hoe of wat, maar gewoon blijven vragen.
Denk goed na bij de foto die je wilt maken, en doe het rustig aan. Da's altijd beter dan spray and pray.
Fouten maken is trouwens ook niet erg. Juist van de dingen die je fout doet kan je een hoop leren.
Vaak ga je 10X op je bek voordat iets lukt wat je in gedachten had.

Gebruikers-avatar
K20EJ2
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1312
Geregistreerd:
18 Nov 2006, 14:03

Re: Jouw mooiste foto

Berichtdoor Bor » 17 Mrt 2015, 16:41

Goed advies, thx :like:

Ik ga gewoon rustig wat dingen uitproberen, ik hoef ook echt niet op jullie niveau to komen. Voor mij is het echt een 3de hobby.

Gebruikers-avatar
Bor
Moderator
Moderator
 
Berichten: 6758
Geregistreerd:
30 Dec 2009, 17:06
Woonplaats:
Brabant

Re: Jouw mooiste foto

Berichtdoor D-Per4mance » 25 Apr 2015, 16:17

@K20EJ2: welke stappen laat jij normaal gesproken op een foto los in Photoshop, los van de standaard dingetjes als verscherpen, levels en contrast?

Ik heb normaal niks met zwaar geshopte foto's, maar op de een of andere manier werkt het in jou foto's gewoon perfect. Ja, ze zijn heftig bewerkt en soms tegen het neppe aan, maar wel altijd smaakvol, je kleurgebruik vind ik geweldig en je foto's hebben een geweldige visuele impact. Wat mij betreft heb je dat echt tot een kunst verheven!

Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat PS gewoon een van de vele middelen is om tot een goeie foto te komen. Iedereen die dat nep vindt moet ook niet met flitsers en filters werken, dat is eigenlijk net zo nep. PS heeft bij mij al menige waardeloze foto gered en eigenlijk heb ik nog nooit een foto geschoten die niet beter werd van een beetje shoppen.

@bor: ik heb persoonlijk leren shoppen door gewoon te proberen. Zolang je een kopie van een foto achter de hand houdt kun je niks verpesten. Klik gewoon optie's aan en kijk wat het doet.
Op een gegeven moment leer je vanzelf welke foto wat nodig heeft en ontwikkel je een bepaalde workflow om tot een leuk resultaat te komen.

Wat ik meestal doe:

Ik begin met de niveaus goed te zetten:
-Afbeelding->Aanpassingen->Niveau's bepalen. Dit zorgt ervoor dat wit echt wit is en zwart echt zwart. Geen enkele camera zal dit standaard 100% goed doen.

Dan ga ik verder met verscherpen:
-Foto omzetten naar LAB kleuren (afbeelding->modus->lab kleur)
-Druk op F7, je tabje "lagen, kanalen, paden verschijnt" (als je die niet al open hebt)
-Selecteer de kanalen en klik de Lichtsterkte aan (eventueel kun je op de oogjes klikken om de andere 3 lagen wel zichtbaar te maken maar niet te selecteren, geeft iets meer overzicht)
-Ga naar Filter->Verscherpen->onscherp masker
-Ik gebruik deze meestal op 100%, 2.5 Pixels, drempel 0 (kun je een beetje mee spelen, hoe beter de foto qua ruis, hoe hoger je het aantal pixels kunt zetten, hoe scherper de foto wordt)
Ik doe dit op deze manier om opgloeiende randjes te voorkomen. Die krijg je als je de foto gewoon in RGB modus zou verscherpen.

Vervolgens kun je eventueel ook de belichting nog wat aanpassen. Dit doe ik ook in LAB modus
-Pak weer alleen de lichtsterkte laag
-Afbeelding->aanpassingen->schaduwen/hooglichten
-Ik heb deze ingesteld op (meer opties aanvinken): Schaduwen: 14,50,30, Hooglichten 0,0,0, aanpassingen 20, 18, 0.01, 0.01. Hiermee krijg je meer detail in de schaduwpartijen. Ook hier kun je weer lekker met de instellingen spelen

-Zet de foto terug op RGB modus.

Nu zet ik de foto recht:
-Ctrl+R, je liniaal verschijnt langs de kant
-klik in de linker liniaal en sleep richting je foto, je krijgt nu een verticale lijn die je kunt verslepen
-Zet deze lijn lang iets wat 100% recht is ergens rond het midden van de foto (in de hoeken heb je lensvertekening), je kunt dit trouwens ook doen op de horizon met een lijn die je vanuit de bovenste liniaal sleept of met beide.
-Ctrl+T, je kunt de foto nu draaien met de boogjes met pijltjes die verschijnen als je de muis naast de foto hebt.
-Zorg dat de foto recht staat
-Vergroot de foto zodanig dat deze weer je hele canvas vult (meestal is 103 of 105% zat)
-druk op enter om de wijzigingen te behouden

Vervolgens kun je nog verder gaan door de kleuren te bewerken met afbeelding->aanpassingen->kleurbalans of kleurtoon/verzadiging, de contrasten aan te passen met curven (klik een keer ergens rechts boven in de grafiek en sleep iets naar links, klik een keer onder in de grafiek en sleep naar rechts zodat je een soort S krijgt, dit vergroot het contrast), je kunt met de belichting spelen in niveaus en dan de middelste van de drie pijltjes onder de eerste grafiek verslepen etc.
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Jouw mooiste foto

Berichtdoor D-Rex » 26 Apr 2015, 16:45

Sezoensrally vorig jaar
Afbeelding
Subaru Impreza WRC S12B by Dennis @ ShotAtSpeed.com, on Flickr

En ook wat lighpaint gefrunnik :mrgreen:
Afbeelding
Barn Find by Dennis @ ShotAtSpeed.com, on Flickr

Afbeelding
Barn Find by Dennis @ ShotAtSpeed.com, on Flickr

Afbeelding
K20 Power by Dennis @ ShotAtSpeed.com, on Flickr
Laatst gewijzigd door D-Rex op 26 Apr 2015, 17:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
D-Rex
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1627
Geregistreerd:
16 Apr 2005, 23:27
Woonplaats:
het zonnige Zuiden

Re: Jouw mooiste foto

Berichtdoor D-Rex » 26 Apr 2015, 16:57

Met kinky Pink Ribbon Fuelrail...
Afbeelding
K20 Power by Dennis @ ShotAtSpeed.com, on Flickr

Oud hok en heul oud hok...
Afbeelding
Who's your daddy by Dennis @ ShotAtSpeed.com, on Flickr
Afbeelding

Gebruikers-avatar
D-Rex
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1627
Geregistreerd:
16 Apr 2005, 23:27
Woonplaats:
het zonnige Zuiden

Re: Jouw mooiste foto

Berichtdoor ekdriver » 27 Apr 2015, 21:04

Afbeelding

ekdriver
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1858
Geregistreerd:
23 Sep 2009, 10:59
Woonplaats:
Zeeland

Re: Jouw mooiste foto

Berichtdoor Hondamagic » 28 Apr 2015, 19:57

Om in ieder geval op het autovlak te blijven,deze zijn genomen op het bekende circuit in de Eifel.
Vooral eens goed door de voorruit kijken :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Voor de liefhebbers die kunnen ook nog eens kijken op.
http://www.mijnalbum.nl/Album=DXQJ4SLT

Hondamagic
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 15
Geregistreerd:
28 Apr 2015, 18:07

Re: Jouw mooiste foto

Berichtdoor D-Per4mance » 29 Apr 2015, 20:35

Kijk en daar is een polarisatie filter nou handig voor... trek je alle spiegeling uit de voorruit... :>>:
...

Gebruikers-avatar
D-Per4mance
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 6399
Geregistreerd:
06 Jun 2009, 20:43
Woonplaats:
Limburg

Re: Jouw mooiste foto

Berichtdoor Hondamagic » 29 Apr 2015, 20:53

Klopt, maar in dit geval is er geen filter gebruikt en toch mooi heldere doorkijk vooral bij foto twee.
Ik heb het filter wel maar gebruik het niet altijd het heeft ook nadelen zoals kleurverschuiving.

Hondamagic
HCN Newbie
HCN Newbie
 
Berichten: 15
Geregistreerd:
28 Apr 2015, 18:07

Re: Jouw mooiste foto

Berichtdoor M@ch!el » 02 Mei 2015, 19:34

Laatst gewijzigd door M@ch!el op 22 Jul 2015, 17:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
M@ch!el
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 964
Geregistreerd:
23 Sep 2010, 16:53
Woonplaats:
Zeeland

Re: Jouw mooiste foto

Berichtdoor D-Rex » 05 Mei 2015, 17:51

Afbeelding

Gebruikers-avatar
D-Rex
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1627
Geregistreerd:
16 Apr 2005, 23:27
Woonplaats:
het zonnige Zuiden

Re: Jouw mooiste foto

Berichtdoor D-Rex » 06 Mei 2015, 17:59

Heeft wat werk nodig....
Afbeelding
In need of some TLC by Dennis @ ShotAtSpeed.com, on Flickr
Afbeelding

Gebruikers-avatar
D-Rex
HCN Groupie
HCN Groupie
 
Berichten: 1627
Geregistreerd:
16 Apr 2005, 23:27
Woonplaats:
het zonnige Zuiden

Re: Jouw mooiste foto

Berichtdoor M@ch!el » 22 Jul 2015, 17:33

Afbeelding

Gebruikers-avatar
M@ch!el
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 964
Geregistreerd:
23 Sep 2010, 16:53
Woonplaats:
Zeeland

Re: Jouw mooiste foto

Berichtdoor K20EJ2 » 04 Sep 2015, 11:22

Een paar van de afgelopen tijd waar ik wel tevreden over ben.

AfbeeldingFairlady Z by Nick van de Sande, on Flickr

AfbeeldingSkyline by Nick van de Sande, on Flickr

AfbeeldingHonda NSX Rigshot by Nick van de Sande, on Flickr

AfbeeldingHonda NSX Rigshot by Nick van de Sande, on Flickr

AfbeeldingBMW E90 M3 by Nick van de Sande, on Flickr

AfbeeldingBMW E90 M3 by Nick van de Sande, on Flickr

AfbeeldingPorsche 911 Turbo by Nick van de Sande, on Flickr

AfbeeldingThe Lumberjack by Nick van de Sande, on Flickr

Gebruikers-avatar
K20EJ2
HCN Regular
HCN Regular
 
Berichten: 1312
Geregistreerd:
18 Nov 2006, 14:03

VorigeVolgende

Terug naar Honda Fotografie



Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten
cron